n netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 08:49
Hoi,

Wil m'n wireless G netwerk vervangen door een N netwerk. Nu weet ik dat ik m'n G adapters kan blijven gebruiken, maar het toch nog wat andere vragen:

1. dual band router is handig bij combi g en n netwerk (2,4ghz voor N en G en 5 Ghz voor N) klopt dit?
2. Kan een N router koppelen aan m'n wireless kabel modem/router van UPC, klopt dat?
3. Als ik N adapter voor m'n PC koop dan kan in theoretisch 300Mbps (18MB/s) bereiken? Effectief hoop ik namelijk op 7 to 10 Mb/s

4. Kan geen info vinden over m'n UPC kabelmodel/router, maar denk dat dit wireless 54Mbps is toch (G)?
5. M'n oog valt op de sitecom 306XR n router, maar helaas geen dual band, iemand een goed alternatief?

Reden is dat ik met de UPC moden/router over een g netwerk van LAN naar WLAN maar 1,3mb per seconde haal. Hoop dat ik dit dus met een n netwerk naar 10Mb kan.

Overig advies over dit onderwerp is welkom!
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Eperium schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:54:
1. dual band router is handig bij combi g en n netwerk (2,4ghz voor N en G en 5 Ghz voor N) klopt dit?
Nee, N is per definitie 5 GHz, G is 2,4. Dat is natuurlijk wel te combineren in een AP en dat kan tegelijk draaien. Wanneer er een apparaat in G-modus verbindt, is het alleen wel zo dat het hele AP terug zal moeten schakelen naar de lagere snelheid, ook het N-deel. Beter is dus om alles over te gooien naar N.
2. Kan een N router koppelen aan m'n wireless kabel modem/router van UPC, klopt dat?
Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Wil je een bridge opzetten, of wil je het N-AP (waarom een router? neem gewoon een accesspoint) per kabel aan je modem hangen?
Allebei is theoretisch mogelijk, maar een wireless bridge is een verspilling van bandbreedte (kost je de helft van je effectieve bandbreedte).
3. Als ik N adapter voor m'n PC koop dan kan in theoretisch 300Mbps (18MB/s) bereiken? Effectief hoop ik namelijk op 7 to 10 Mb/s
Nee. De theoretische maximum van wireless N is 100 Mbit (waar haal je die 300 vandaan?). Omdat het hier om een shared medium (half duplex, collisions) betreft, kun je daarvan maximaal 40% effectief benutten.
Omdat het ook nog eens om een radiosignaal gaat, komt daar ook nog eens interferentie bij, wat betekent dat je effectief dus minder dan 40 Mbit aan bandbreedte zult hebben, 5 MB/s of minder dus.
4. Kan geen info vinden over m'n UPC kabelmodel/router, maar denk dat dit wireless 54Mbps is toch (G)?
Klopt.
5. M'n oog valt op de sitecom 306XR n router, maar helaas geen dual band, iemand een goed alternatief?
Neem een A-merk. Het maakt verschil. Zoals eerder al gemeld, echter, waarom een router? Neem gewoon een AP. Als je geen router nodig hebt moet je het jezelf niet onnodig moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50

BHQ

Eperium schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:54:
Effectief hoop ik namelijk op 7 to 10 Mb/s
Dat is een behoorlijk verschil tov. 18MBps, die 7-10mbit trek je zelfs over wireless G..

Anyhoo, maximaal zal je iets van 100mbit over een N-netwerk trekken, afhankelijk van de afstand e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:09
Geciteerd van hierboven:
Nee, N is per definitie 5 GHz, G is 2,4. Dat is natuurlijk wel te combineren in een AP en dat kan tegelijk draaien. Wanneer er een apparaat in G-modus verbindt, is het alleen wel zo dat het hele AP terug zal moeten schakelen naar de lagere snelheid, ook het N-deel. Beter is dus om alles over te gooien naar N.

De Draytek 2310 is een N router en is alleen op 2,4Ghz... Zo zijn er meerdere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 08:49
Bedankt voor de input. Klinkt alsof ik er nog eens goed over na moet denken.
Een access point is misschien een betere oplossing.
Bedankt Tweakers.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Cave_Boy schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 19:24:
Geciteerd van hierboven:

De Draytek 2310 is een N router en is alleen op 2,4Ghz... Zo zijn er meerdere...
Hm, je hebt gelijk, ik zie inderdaad dat N ook op 2,4 kan werken.

Alsnog af te raden overigens, de 2,4 GHz- kanalen zijn veel storingsgevoeliger.
Pagina: 1