Waar moet ik voor gaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-09 16:34

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
Ik zit in dubio als het gaat om het aanschaffen van een Media set.

Ik heb thuis een Full HD tv met daaraan een Bluray speler en ernaast nog een WD HD Media box, dus ik moet nu ook eens een audio set gaan aanschaffen.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het geluid van een Harman Kardon set (de HS 150), ook omdat het een 2.1 set is. Alleen volgens mij krijg ik er dan ook een dvd speler bij en dat hoef ik dus weer niet.

En van het zelf samenstellen heb ik niet zoveel kaas gegeten (receiver en losse boxen).

Vandaar mijn vraag ook hier, wat is voor mij de beste optie? Een home cinema set, of zelf iets samenstellen?

PSN: Bellerophon-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het beste is om de search te gebruiken dan wel de FAQ te lezen zodat er beter geoordeeld kan worden naar de situatie.

Voor 50 euro kan je het vergeten, met 5000 (vijf duizend) euro kan je al wat budget spul kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 27-02-2010 17:45 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
Ik vermoed dat hij bedoelt met 500 euro, maar inderdaad als je een budget geeft wordt het een stuk makkelijker. Over het algemeen heb je aan losse componenten veel meer, maar je betaalt vaak wel meer (uiteindelijk is de prijs kwaliteit wel veel beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:10
Wat de beste optie is hangt af van wat je wenst en eist. De voordelen van losse componenten zijn alsvolgt:
- Betere interne componenten
- Meer uitbreidingsmogelijkheden
- Gaat een component kapot, hoef je alleen die te laten repareren of vervangen
- Je kunt zelf bepalen welke speakers je bij de set wil.

Er zijn ook nadelen aan losse componenten:
- Veel bekabeling
- Waarschijnlijk meer energie verbruik
- Goede losse componenten zijn duurder dan alles in een setjes

kant en klare setjes hebben de volgende voordelen:
- Minder bekabeling
- Waarschijnlijk minder energie verbruik
- Alle onderdelen zijn op elkaar afgestemd (met nadruk op de luidsprekers)
- Vaak goedkoper dan losse componenten

Er zijn ook nadelen aan kant en klare setjes:
- Als de set stuk gaat ben je alle onderdelen kwijt en dien je de gehele set te vervangen of het gehele apparaat ter reparatie te brengen
- Je zit vaak vast aan de speakers die bij de set zitten meegeleverd.
- De interne onderdelen zijn meestal van mindere kwaliteit zijn dan de onderdelen van losse componenten

Voor beide opties geldt dat je goed moet vergelijken en luisteren (speakerset icm de receiver, of de home cinema set als geheel) om te kijken of de set bij je past qua geluids beleving. Dit is echter persoonlijk. Vaak is het wel zo dat als je veel muziek luistert, je beter zuil speakers of indien je minder ruimte hebt voor boekenplank speakers kunt kiezen. Voor films maakt het niet uit wat voor soort luidspreker je kiest, je kunt dan ook gaan voor een satteliet speakerset met subwoofer. Ik vindt die luidsprekers persoonlijk niet zo geschikt voor muziek, aangezien je dan erg afhankelijk bent van de kwaliteiten van de subwoofer.

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 27-02-2010 18:43 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K0L3N schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:27:
Ik vermoed dat hij bedoelt met 500 euro, maar inderdaad als je een budget geeft wordt het een stuk makkelijker. Over het algemeen heb je aan losse componenten veel meer, maar je betaalt vaak wel meer (uiteindelijk is de prijs kwaliteit wel veel beter).
Prijs kwaliteit is niet beter, dit is voor iedereen anders.

Iemand die blij is met een setje van 100 euro heeft voorzichzelf kwaliteit, zijn wens is ommers zo goedkoop mogelijk een "mooi" geluid hebben. Kwaliteit is subjectief en dure degelijk gebouwde producten hebben niet automatisch veel kwaliteit (trancendente benadering).

Nog een voorbeeld, ik vind personlijk dat een rols royce weinig kwaliteit heeft omdat ik zo goedkoop mogelijk vervoerd wil worden van a naar b. Dus dan biedt een goedkope auto voor mij meer kwaliteit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
K0L3N schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:27:
Mijn budget gaat tot ongeveer 600 / 700 euro :)

De enige kant en klare setjes waar ik gecharmeerd van ben zijn setjes van Bose / Harman Kardon.

Qua versterkers (dus losse componenten) heb ik vaak zat al positieve geluiden gehoord over een Harman Kardon receiver met JBL boxen en een Onkyo receiver.

Ik wil zelf alleen een receiver (die sowieso HDMI en Optische uitgang / ingang moet hebben) en een subwoofer en 2 boxen/speakers.

Maar als je zelf een losse receiver koopt, dan moet je toch ook apart een subwoofer kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Bellerophon schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:03:
[...]
Maar als je zelf een losse receiver koopt, dan moet je toch ook apart een subwoofer kopen?
Niet alleen een subwoofer, maar ook speakers en kabels.
Maar je wilt een 2.1 set-up maken, maar je receiver moet wel over HDMI en optische aansluitingen beschikken? Dat is op zich wel lastig. Die optische aansluitingen zijn nog wel te doen, er zijn genoeg stereoversterkers die daarover beschikken. Maar HDMI is wel redelijk zeldzaam. En het is zonde om voor een AV-receiver (meer dan 5.1 kanalen) te gaan alleen voor HDMI en dan maar een 2.1 set er op aansluiten. Je betaalt dan voor dingen die je niet nodig hebt of gaat gebruiken.

En je moet niet afgaan op positieve geluiden van anderen. Het gaat jouw setje worden, dus jij moet de sound en klank van de set goed vinden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 22:01:
[...]

Niet alleen een subwoofer, maar ook speakers en kabels.
Maar je wilt een 2.1 set-up maken, maar je receiver moet wel over HDMI en optische aansluitingen beschikken? Dat is op zich wel lastig. Die optische aansluitingen zijn nog wel te doen, er zijn genoeg stereoversterkers die daarover beschikken. Maar HDMI is wel redelijk zeldzaam. En het is zonde om voor een AV-receiver (meer dan 5.1 kanalen) te gaan alleen voor HDMI en dan maar een 2.1 set er op aansluiten. Je betaalt dan voor dingen die je niet nodig hebt of gaat gebruiken.

En je moet niet afgaan op positieve geluiden van anderen. Het gaat jouw setje worden, dus jij moet de sound en klank van de set goed vinden.
Dat is zeker zo, over persoonlijke smaak valt immers niet te twisten. Maar ik weet dat het 2.1 setje van Harman Kardon zowel optische uitgang heeft als een HDMI aansluiting

Pagina: 1