Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
Mijn vriend heeft vorige maand een systeem samengesteld met de volgende hardware specificaties:

Antec voeding 500 watt
Intel Core i7 920
Asrock X58 extreme mobo
Kingston 6GB DDR3-1333 PC3-10600
XFX Ati 5770 1GB
1 TB hardeschijf (merk geloof ik Samsung).

Het vreemde is dat hij er gewoon op kan gamen, maar dat het systeem in Windows nu steeds vaker freezed. (Bij b.v. het aansluiten van een externe hardeschijf, kopieren van bestanden, of gewoon tijdens het internetten of starten van de screensaver). Wanneer dit gebeurd zijn er strepen te zien op het scherm het hele systeem reageerd dan niet meer en het enige wat je nog kunt doen is het systeem resetten.

Ik zat zelf toen ik hoorde over de strepen al te denken aan de grafische kaart, maar dit lijkt me achteraf niet voor de hand liggend aangezien je er anders niet op kunt gamen zonder artifacts of wat dan ook. (Fallout is niet bepaald een spel wat weinig eist van de pc).

Het logboek van windows liet een probleem zien met betrekking tot de realtek drivers. Er zijn nieuwe drivers geinstalleerd waarna het probleem alleen maar erger lijkt te zijn geworden. Bluescreens zijn nog niet voorgekomen.

Vanaf de tijd dat het systeem draait, is het wel eens vakder op "onverklaarbare" wijze vastgelopen, maar dit kwam dan 1x in een aantal dagen voor. Nu is er geen beginnen meer aan.

Wat lijkt jullie meest vanzelf sprekend? Dat er toch een probleem is met de grafische kaart? Of dat dit gewoon een driverprobleem zou kunnen zijn. Of dat de componenten ook al zijn ze compatible toch conflicteren met elkaar. (Heb namelijk eigenlijk niet echt ervaring met Asrock mobo's).

Ik heb zelf een keer een systeem gehad waarin een overlijdende hardeschijf zat (printplaat kapot) en dit veroorzaakte ook freezes. Echter zonder de strepen in het beeld. Ik heb er al aan zitten te denken om memtest maar eens te runnen op het i7 systeem, maar aangezien er 6gb geheugen in zit is hier denk ik ook geen beginnen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
De voeding lijkt me voldoende maar misschien moet je op internet even zo'n test doen om te kijken of je genoeg voeding hebt. Bij te weinig power krijg je namelijk ook random vastlopers.

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenKooger
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 10:54
Het kan aan de drivers van de grafische kaart liggen, ik heb het ook een keer gehad. Tijdens het gamen had ik ook nergens last van. Na een driver update was het probleem verholpen. Dus ik zou eerst proberen de laatste drivers van ATI te downloaden en te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
JeroenKooger schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:47:
Het kan aan de drivers van de grafische kaart liggen, ik heb het ook een keer gehad. Tijdens het gamen had ik ook nergens last van. Na een driver update was het probleem verholpen. Dus ik zou eerst proberen de laatste drivers van ATI te downloaden en te installeren.
Beide bedankt voor jullie reacties.

De laatste drivers staan er op dit moment al op. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Zijn de drivers van ATI zelf of van XFX, deze willen nog wel eens verschillen, tenminste dat is bij NVIDIA drivers regelmatig.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:03
Ik heb zelf sinds de upgrade van Windows Vista 32-bit naar Windows 7 Professional 64-bit ook last van freezes. Volgens mij is het een driver probleem. In mijn geval lijkt het op een instabiele NVIDIA driver (bekend probleem op het net). In jou geval zou ik de chipset drivers nog een keer nalopen. Ik had naast de NVIDIA driver ook een probleem met mijn netwerkkaart die bij hoge belasting vastliep. Een nieuwere versie loste dat probleem op.
Wat je ook zou kunnen proberen is om sleep/standby uit te zetten in windows (dwz hoge prestaties instellen en nooit in standby/sleep te gaan). Mocht je systeem ook overklokt zijn, ook dat even terugzetten op de standaard snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Haal inderdaad de laatste chipset drivers van de site van Intel, de laatste Realtek drivers van de site van Realtek (of een mirror, die site is te traag voor woorden) en de laatste ATI drivers van de site van ATI/AMD. Niet van de fabrikant van het onderdeel zelf dus, want die bieden 9 op 10 oude drivers aan.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 15:53
Ik had het zelfde probleem met een core i7 930 en een asrock x58 extreme.

Problemen met mijn nieuwe i7 systeem.

Heb uiteindelijk het mobo vervangen en alles draait nu zoals het hoort.

Red

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

Pagina: 1