Ziggo i.c.m. laag signaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 242133

Topicstarter
Het GoT's.

Ik heb op dit moment ADSL van SpeedXS en wil graag overstappen naar Ziggo maar zit met een belangrijk probleem en dat is de signaalsterkte van mijn coaxkabel.

Onze groene coax kabel KWAM in de woonkamer binnen maar na de verbouwing van onze woonkamer heeft de electricien deze kabel verlengt/verlegd via het plafond naar de meterkast. Deze kabel is dus ongeveer 10 meter langer geworden. Nadat alle tv's weer aangesloten waren hadden we veel problemen met het tv signaal waarna de electricien een GHV 820 versterker geplaatst heeft. Achter deze versterker zit een verdeler van 1 ingang en 5 uitgangen. Hierop zitten in totaal 5 tv's aangesloten in huis.
Wanneer ik de tv rechtstreeks aansluit op de nieuwe GRIJZE coax welke in de meterkast uitkomt kom ik op ongeveer 25% sterkte uit (zichtbaar via digitale ontvanger). Wanneer ik de versterker er tussen plaats ZONDER de verdeler kom ik op 65% sterkte uit. Wanneer ik vervolgens ook de verdeler gebruik zonder overige tv's kom ik op 40% sterkte uit.

Mijn vraag is nu. Kan ik ziggo ontvangen met bovengenoemde signaal sterkte, zoja moet het modem dan voor of na de versterker komen. Volgens de electicien kon deze versterker 2 kanten op praten ??

Kan iemand mij hierin adviseren want de gesproken ziggo medewerker wil mij direct een monteur aansmeren en snapt niet goed wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:04
10 meter extra kabel moet volgens mij prima kunnen, maar ik denk dat de electricien belabberde kabel gebruikt heeft. Zou je de kabel nog kunnen vervangen door bijvoorbeeld Hirchmann KOKA799 kabel?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas is het originele aansluitpunt van de groene kabel dichtgestuct. Als deze kabel vervangen moet worden zal dit stuk muur opnieuw opengebroken en gestuct moeten worden.
De kabel die nu in de meterkast komt is wel een stevige, dikke coaxkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 14:54
Anoniem: 242133 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:49:
Helaas is het originele aansluitpunt van de groene kabel dichtgestuct. Als deze kabel vervangen moet worden zal dit stuk muur opnieuw opengebroken en gestuct moeten worden.
De kabel die nu in de meterkast komt is wel een stevige, dikke coaxkabel.
Wanneer is dit gedaan? Je electricien zal zorg moeten dragen voor het juiste signaal op het nieuwe AOP, hij heeft deze immers verplaatst. Laat hem langskomen en je signaalnivo's aanpassen, en eventueel in de eindkast afregelen.

Ik mag aannemen dat hij Ziggo gecertficieerd is, en zelf AOP's mag verplaatsen? Als hij dat niet is, dan zal Ziggo het AOP moeten (her)verplaatsen en afregelen, maar dan voor rekening van je electricien. Het AOP is eigendom van Ziggo: een derde mag hier dus niet zomaar aan gaan klooien. (Ziggo zal je dan de kosten gewoon in rekening brengen)

Een stevige, dikke coaxkabel zegt niets over de kwaliteit. De demping (verliezen) is afhankelijk van de gebruikte kabelsoort. En als ie ergens onbewust sluiting maakt, helpt een goede kabel ook niet meer. Met speciale meetapparatuur is alles wel uit te lezen en af te regelen. Er zijn standaard signaalnivo's welke op het AOP horen te staan.

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 27-02-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik die apparatuur ergens vandaan halen, kopen/huren ?

De electricien is teruggeweest nadat ik hem had opgebeld omdat de tv signaal niet goed was, Vervolgens heeft hij de bovengenoemde (retour?)versterker geinstalleerd en ook hier 110 euro voor in rekening gebracht.

Het punt is dat die kabel dus niet te controleren is op breuken/lekkages omdat de oude aansluiting is dichtgestuct. Kan ik op geen enkele manier testen of ik ziggo kan ontvangen. Indien dit kan is er geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Anoniem: 242133 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:32:
Kan ik die apparatuur ergens vandaan halen, kopen/huren ?

De electricien is teruggeweest nadat ik hem had opgebeld omdat de tv signaal niet goed was, Vervolgens heeft hij de bovengenoemde (retour?)versterker geinstalleerd en ook hier 110 euro voor in rekening gebracht.

Het punt is dat die kabel dus niet te controleren is op breuken/lekkages omdat de oude aansluiting is dichtgestuct. Kan ik op geen enkele manier testen of ik ziggo kan ontvangen. Indien dit kan is er geen probleem...
Hoe kan hij een versterker plaatsen zonder apparatuur om dat ding af te regelen? Die Hirschmann is een prima versterker, maar je kan niet zomaar blind retourversterking, versterking en vereffening afregelen, zeker niet als je nieteens gemeten hebt wat je input is.

Ik krijg het idee dat je electricien nieteens bevoegd is om het ziggo aop te verplaatsen. Net als een ISRApunt bij KPN zijn deze aansluitingen eigendom van de leverancier (ziggo of kpn) en mag je niet zomaar dat ding van de muur trekken en aan gaan klooien. Als Ziggo hier een probleem van maakt, krijg jij hier gewoon de rekening van.

Laat je electricien de signaalwaardes afregelen en hier een rapportje van maken. Kan hij dat niet, of doet hij dat niet, dan laat je Ziggo een monteur sturen, waarbij je de eventuele rekening hiervoor doorstuurt naar je electricien: hij heeft immers onbevoegde handelingen uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is inderdaad het 2e wat hij verplaatst heeft. Het ISRA punt van KPN. Deze is ook van de woonkamer naar de meterkast verplaatst. Ik ga contact opnemen met de electricien en laat hem alles na meten.

Is deze versterker wel geschikt om het modem ACHTER de versterker te plaatsen ? Of zou hiervoor een andere nodig zijn.

EDIT: Hoe sterk moet de signaal sterkte ongeveer zijn zonder versterker naar 1 digitale decoder?
EDIT2: Hoe kan het dat als ik mijn verdeler (Hirschmann AFC 1641) ertussen zet dat ik 20% sterkte mis (ook als ik maar gewoon 1 tv aansluit) ?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 242133 op 27-02-2010 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Anoniem: 242133 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:33:
Dat is inderdaad het 2e wat hij verplaatst heeft. Het ISRA punt van KPN. Deze is ook van de woonkamer naar de meterkast verplaatst. Ik ga contact opnemen met de electricien en laat hem alles na meten.

Is deze versterker wel geschikt om het modem ACHTER de versterker te plaatsen ? Of zou hiervoor een andere nodig zijn.

EDIT: Hoe sterk moet de signaal sterkte ongeveer zijn zonder versterker naar 1 digitale decoder?
EDIT2: Hoe kan het dat als ik mijn verdeler (Hirschmann AFC 1641) ertussen zet dat ik 20% sterkte mis (ook als ik maar gewoon 1 tv aansluit) ?
Signaal op je AOP hoort (uit mn hoofd!) iets van 70 dBuV te zijn (je kabelboer of monteur dan dat wel exact vertellen)

Dat je signaalverlies hebt met die multitap kan kloppen. Je versterker is 20dB (indien ingesteld). Die tap geeft je 12.5-15dB verlies afhankelijk van de poort. Dat betekend dus dat je 5-7dB winst haalt met deze versterker tov je ingangssignaal. De kabel en connectorverliezen gaan hier dus nog vanaf. Effectief heb je dus per poort slechts een paar dB winst tov je ingangsignaal.

De versterker is retourgeschikt, je modem kan er dus achter. Wel moet de retourversterking, vereffening en versterking ingesteld/geactiveerd worden. Heeft die electricien dat wel goed ingesteld? Volgens mij staat bv standaard retourbandversterking uit bij die Hirschmann dingen.

Ook snap ik niet hoe die beste man 5 TV's aansluit op een multitap met 4 uitgangen De 5e poort is geen uitgang en is doorlus. Die is dus normaal afgesloten met een terminator. Daar kun je ook wel een TV op aansluiten, maar die poort is maar iets van -3.5dB. Dus alleen geschikt met een verzwakker, een 2e multitap of een tv die en ENORM eind wegstaat (lange kabellengte) en dan nog met een vereffener ertussen.
Hang je daar gewoon een tv op alsof het een extra poort is, dan krijgt die tv ruim 10dB extra voor z'n kiezen. Garantie voor oversturing dus.

Ik krijg het idee dat die vent uberhaupt weinig van RF technieken snapt en gewoon maar de troep aansluit en hoopt dat het werkt.
Een doorlusuitgang gebruiken als aansluitpunt, zelf AOP verleggen... beetje amateuristisch. Dat een versterker raadzaam is voor 5 aansluitingen in stervorm is op voorhand wel te verzinnen en te offereren. "ow, klant zeurt, ik verkoop hem een versterker, dat zal wel werken, dan doe ik de stekker erin en ben ik klaar".. dat idee krijg ik er persoonlijk bij.

Heeft ie bv ook meteen een fatsoenlijk AOP geplaatst (dus galvanisch gescheiden om aardlussen te voorkomen), zoals bv een TRAS1000 (Hirschmann), TRPR-10 (Tratec) of vergelijkbaar AOP of heeft ie gewoon de invoer direct door je versterker in?

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 27-02-2010 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:42
Je electricien is gewoon een prutser als hij je groene kabel verlengt met een grijze en de las vervolgens weg laat stucen in de muur. Hij had beter een blindplaat op de bestaande doos kunnen plaatsen om dit soort prblemen op een later tijdstip nog op te kunnen lossen.

Heeft je huis een kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey DJ Smiley en jbhc,

Dat is nog eens een hoop informatie, ik ga het vanavond nog een tweede keer rustig lezen :)
De oude groene (nu grijze) kabel die in onze meterkast uitkomt gaat rechtstreeks in de versterker. Heb ik hier een aarde probleem? Ik dacht inderdaad dat OAP's in de meterkast altijd geaard moesten worden.

EDIT: Ik heb dus geen echt OAP aansluitpunt, maar gewoon een kabel die uit het plafond komt.

BTW we hebben een verdeler/multitap van 6 poorten waarvan 1 gebruikt wordt als input en 3 andere als output.
2 Poorten zijn dus leeg. Aan 1 van de gebruikte outputs zijn 3 analoge tv's aangesloten, dit werkt zonder problemen, zonder ruis zonder strepen.

Ons huis heeft geen kruipruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 242133 op 01-03-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kabel rechtstreeks in je versterker mag dus niet van de kabelboer. Dat AOP is een galvanische scheiding zodat jouw apparatuur geen schade kan aanbrengen op het kabelnet, en andersom het kabelnet geen schade kan aanbrengen aan jouw apparatuur.
Voor jouw setup zal je een TRAS-1000B moeten hebben, of als je signaal sterk genoeg is voor een internetverbinding een TRIS-210E. Die laatste wordt door Ziggo overigens nooit geplaatst, maar heeft bij mij de voorkeur vanwege F-connectors en ingebouwde splitter voor kabelmodem. De lokale kabelboer voorziet nieuwe huizen van dat ding.
Hoe heeft de elektricien de kabel verlengd overigens? De enige manier om fatsoenlijk kabels te verlengen is door gebruik te maken van F-connector koppelstukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Anoniem: 242133 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:57:
Hey DJ Smiley en jbhc,

Dat is nog eens een hoop informatie, ik ga het vanavond nog een tweede keer rustig lezen :)
De oude groene (nu grijze) kabel die in onze meterkast uitkomt gaat rechtstreeks in de versterker. Heb ik hier een aarde probleem? Ik dacht inderdaad dat OAP's in de meterkast altijd geaard moesten worden.

EDIT: Ik heb dus geen echt OAP aansluitpunt, maar gewoon een kabel die uit het plafond komt.

BTW we hebben een verdeler/multitap van 6 poorten waarvan 1 gebruikt wordt als input en 3 andere als output.
2 Poorten zijn dus leeg. Aan 1 van de gebruikte outputs zijn 3 analoge tv's aangesloten, dit werkt zonder problemen, zonder ruis zonder strepen.

Ons huis heeft geen kruipruimte.
1. Direct in de versterker is een no-go, zoals al eerder gezegd, en oa ook door anderen hier genoemd wordt. Het gaat niet perse over het aarden van de mantel van je cai kabel, maar het voorkomen van aardlussen, interferentie en andere ellende/schade als gevolg van potentiaalverschillen, verkeerde apparatuur enz. Zoals JGC dus zegt: bescherming voor beide partijen.

Ten 2e.. zijn de niet-gebruikte aansluitingen op de tap ook netjes afgesloten met een 75ohm weerstand (of zijn deze aansluitingen gewoon 'open')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als het goed is heb ik die nog een liggen, waar moet ik de aardekabel op aansluiten ?

EDIT: Ik wederom even in de meterkast gekeken en er zit een grote metale pin recht in de grond met een zwarte kabel eraan die via een pvc pijp rechtstreeks mijn stoppenkast ingaat.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 242133 op 01-03-2010 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJSmiley schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:26:
[...]
Ten 2e.. zijn de niet-gebruikte aansluitingen op de tap ook netjes afgesloten met een 75ohm weerstand (of zijn deze aansluitingen gewoon 'open')?
Deze zijn nog gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 21:04

Mark_640

In my memory

Bel je electricien op, en vertel hem dat je Ziggo laat komen en dat de kosten voor hem zijn.

Er is geen enkele electricien in Nederland die gecertificeerd is door Ziggo/UPC om werkzaamheden te doen aan het kabelnetwerk. En je groene kabel + de eerste doos die daarachter zit hoort nog bij het kabelnetwerk. ;)

Even kort gezegd, bij de verbouwing had je Ziggo moeten bellen om je eerste aansluitpunt te laten verplaatsen naar de meterkast. Dat had vast wat meer geld gekost, en vaak gebeurd het dan ook dat de electricien er dat wel even bijdoet...

RF-techniek is een hele andere tak van sport dan laagspanning. Dat zie je alleen al aan 't feit dat hij de 'las' die gemaakt is heeft laten dicht-stucen. Een lasdoos in de muur of plafond voor laagspanning smeer je toch ook niet dicht? :X

Er is maar 1 manier om dit fatsoenlijk op te lossen, namelijk Ziggo laten komen en die de zaak laten bekijken / oplossen.

En dat zal zeer waarschijnlijk inhouden dat de muur opengekapt moet worden... ;)
Pagina: 1