Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum, dat jullie het weten..
Ik begin maar bij het begin:
Ik had een computer gekocht met de volgende specs :
E8500 3.166 Ghz
4GB RAM
Club 3D 8800 GTX
8800 GTX

Ik had totaal geen problemen met GTA 4, al kon de fps wat zakken als het erg druk werk op mijn scherm. Een week geleden had ik echter problemen met mijn PC. Even naar de reparateur en blijkt het dat mijn processor kapot is. Ik dacht maar gelijk voor een Quadcore te gaan ( :*) ) met bijbehorende (nieuw moderbod, DDR3 RAM). En nu, een week later, zijn dit mijn specs:
i5 750 2.66 Ghz
4GB DDR3 RAM
Club 3D 8800 GTX
8800 GTX

Ik natuurlijk blij en probeerde de volgende spellen uit (met fps ernaast)
Fallout 3 (40 - 60 FPS highest settings) <- Vond ik al wat laag voor een wat ouder spel :/
Call of duty 2 (is nogal dom, maar kon geen in game testen, dus in menu 70 - 92 FPS)
Gears of War ( Highest settings, Directx10 60+ fps [ik kon het niet meten, maar iig draaide hij heel soepel en constant, misschien wel 80+ FPS])

En toen, kwam ik bij GTA 4, die draaide met een gemiddelde op high in drukke plekken met maar 16 - 20 avg FPS. Ik had even geyoutubed en volgends mij zou ik makkelijk GTA 4 op highest settings 50 - 60 fps moeten krijgen. Tenminste, dat zag ik op youtube.
Ik weet niet wat die ,mensen met mijn pc gedaan hebben maar wat is hier aan de hand?
Kan iemand mij helpen? (al valt er eigenlijk niets te helpen, meer uit te leggen, lijkt me)

Ik heb niet bijster veel verstand van computers, dan kan daar ook weer rekening mee worden gehouden
Alvast, heel erg bedankt :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Ik kan me echt niet voorstellen dat een 8800 gtx(heb je er nu 1 of 2?) GTA 4 op 50-60 fps draait op highest.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasf
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik snap niet dat je processor kapot is? je had 'm toch niet overgeklokt?

verder is een 8800gtx gewoon niet zon super videokaart, beter gtx275/hd5850 kopen dan loopt hij soepel op 60fps met een i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Lijkt me onwaarschijnlijk dat je processor kapot is gegaan, maargoed het kan natuurlijk. Het zal eerder je mobo geweest zijn.

Ontopic:

Zou eerst even kijken of alle drivers geinstalleerd zijn van je mobo/ gfx. Welk mobo?

SLI enabled?

Voor GTA zou ik Vsync uitzetten, is een bug met vsync en 64 bit windows. Welke windows?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
ik heb een i7 860 met een gtx285 en soms dropt gta ingame ook naar 22fps op drukke stukken 1920x1200.
probeer de benchmark eens van gta daar had ik 58fps op defauld instellingen voor mijn systeem.
met jou systeem op defauld zou ie ook wel 55fps moeten halen want de 3dkaart maakt niet eens zoveel uit gta is erg cpu afhankelijk.
ik had voor dit systeem een E6850 met een 8800gt en in de benchmark had ik 38 fps, toen ik mn 3d kaart upgrade naar de gtx285 had ik nog steeds 38fps.
alle settings op low of high maakte zelfs geen verschil gta is cpu limited voor een E6850

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 27-02-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb windows vista 64x
En tja, ik kom met mijn 8800 GTX toch wel een heel eind met Gears of War, in directx10 (wat ook een vrij zwaar spel is)
Maar sowieso, hoe kan het dan nu ik een i5 heb GTA 4 juist minder draait met voor de rest dezelfde specs?
Het enige verschill is de processor, die alleen beter is.
En waar kan ik vsinc uitzetten? Ik heb er zelf geen optie voor gezien.
Ik heb ook de drivers voor mijn kaart.
Ik zal nog even met de settings rommelen, maarja, dat het mijn 8800 GTXen zijn (skelleniels) lijkt me niet, omdat zoals ik al eerder zei, alleen de processor anders is. dan zou dus GTA 4 beter op een core 2 duo 3.16 draaien dan een i5 @ 2.66? Dat lijkt mij als computer newbie onwaarschijnlijk :P
Ik wil sowieso nog een nieuwe videokaart, dus zal ik eens kijken naar die 295. Maar of dit van 15 fps naar 60 zal gaan? :?

Heel erg bedankt voor de snelle reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En goofy, wat wil je precies zeggen?
GTA 4 moet toch op een manier te spelen zijn met constante fps. Ik heb ff rondgekeken en tja als je met jou specs geeneens een constante fps krijgt, hoe dan wel?
En ik heb inderdaad 0% verschil als ik de graphics verander, 1680x1050 high is zelfde fps als 800x600 low.
Dus ja, ik ga maar eens kijken naar een videokaart alleen twijfel of ik hiermee veel opschiet. Mijn vraag is dus eigenlijk meer hoe ik spellen als GTA 4 met een constante fps kan spelen. Het moet sowieso kunnen, en GTA 4 vraagt vooral om een quadcore, en die heb ik, een redelijk goede ook. En mijn 8800 GTXen zijn dan wel wat ouder, ik heb er wel 2 en totaal geen problemen met andere zware spellen. :?
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten. Als je iets toe te voegen hebt aan je eerdere post, de edit-knop gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 02-03-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
als je de graphics veranderd naar low en high en er zit geen verschil in zal een snellere 3d kaart niet helpen.

net even getest op de i7 860, gta4 alles op low 61 fps en alles high en verry high 60fps met vsinc uit.
maakt dus op dit systeem ook niet uit gta is nog steeds cpu limited, en de 3d kaart staat maar beetje te niksen.

hoeveel fps haalde je in de benchmark van gta? als dat ook rond de 60 fps zit net als bij mij is er niks mis met je cpu.
bij de instellingen voor de graphics kun je vsinc en de benchmark selecteren.
maar de enige manier om in gta4 meer fps te krijgen is je cpu flink overklokken.

[ Voor 7% gewijzigd door Goofy1978 op 27-02-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op een andere pc, maar zal vanavond de benchmark testen.
En mijn cpu zou zeker genoeg moeten zijn. Ik heb even gekeken en hij zou gta 4 makkelijk moeten kunnen draaien. En ik ga ook niet voor een 3D kaart, maar een gewone. Ik dacht aan de hd5850.
Ik heb nu geen internet op mijn game-pc, en ik heb mijn GTA 4 dus nog niet kunnen patchen, en in verie 1.0.0 zijn er amper settings.
Ik ga ook nog crysis kopen, kijken wat ik voor fps ik daar heb. Is er toevallig een apartie benchmr voor te downloaden?
Edit:
Hoe kan ik mijn fps meten in de benchmark?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
met 3d kaart bedoelde ik gewoon de gpu beetje ongelukkig geformuleerd mischien.
met de patches voor gta4 zou je verschil moeten merken ik positieve zin.
voor crysis is idd een benchmarktool te downloaden en daar heeft een snellere gpu pas echt zin, crysis is heel zwaar voor de gpu.
als de benchmark klaar is komen de fps gewoon in beeld te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:37:
GTA 4 moet toch op een manier te spelen zijn met constante fps. Ik heb ff rondgekeken en tja als je met jou specs geeneens een constante fps krijgt, hoe dan wel?
Ander spel nemen :P GTA4 is qua programmatuur niet echt hoogstaand en is zeer lastig op hoogste settings te spelen. Je CPU zal het aan kunnen, je GPU niet, daar ligt de bottleneck, en dat zal ook in de meeste andere games zijn. Een 8800GTX is al wat oud aan het worden en een i5 750 is voor gamen ongeveer het beste wat er nu te krijgen is.

Overigens vind ik het raar dat je CPU kapot zou zijn. Die dingen gaan zeg maar niet echt stuk normaal, dan eerder je moederbord/geheugen/iets anders. Maar goed.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
in de meeste games zal de 8800gtx de bottleneck zijn icm een i5 750 idd.
maar als in gta4 de fps niet omhoog gaan als je de resolutie en detail omlaag zet, is het spel cpu limited en een snellere gpu zal niet helpen.
in crysis alles op low heb ik meer dan 100fps maar op ultra maar 25fps, dus crysis is weer gpu limited ook icm een gtx285.
gewoon de laatste patch voor gta4 zal al wel helpen voor de speelbaarheid vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Draai eens een chkdisk op je harddisk en update je driver, i5 750 icm 8800gtx zou veel hoger moeten scoren (30 tot 40 fps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:04
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:26:
Ja ik heb windows vista 64x
En tja, ik kom met mijn 8800 GTX toch wel een heel eind met Gears of War, in directx10 (wat ook een vrij zwaar spel is)
Maar sowieso, hoe kan het dan nu ik een i5 heb GTA 4 juist minder draait met voor de rest dezelfde specs?
Het enige verschill is de processor, die alleen beter is.
En waar kan ik vsinc uitzetten? Ik heb er zelf geen optie voor gezien.
Ik heb ook de drivers voor mijn kaart.
Ik zal nog even met de settings rommelen, maarja, dat het mijn 8800 GTXen zijn (skelleniels) lijkt me niet, omdat zoals ik al eerder zei, alleen de processor anders is. dan zou dus GTA 4 beter op een core 2 duo 3.16 draaien dan een i5 @ 2.66? Dat lijkt mij als computer newbie onwaarschijnlijk :P
Ik wil sowieso nog een nieuwe videokaart, dus zal ik eens kijken naar die 295. Maar of dit van 15 fps naar 60 zal gaan? :?

Heel erg bedankt voor de snelle reacties! :)
Gears of War is geen zwaar spel hoor ;). Dat trekt mijn HD3850 met 512MB zelfs op de hoogste settings,
Andere spel proberen, of anders je CPU proberen te overklokken om te kijken of je een FPS boost haalt in GTA4. GTA4 is nogal een CPU hog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
dus GTA 4 beter op een core 2 duo 3.16 draaien dan een i5 @ 2.66? Dat lijkt mij als computer newbie onwaarschijnlijk :P
Zolang spellen nog niet (optimaal) profiteren van meerdere cores is een hogere kloksnelheid (gebaseerd op dezelfde chipset) belangrijker dan het aantal cores. In dit geval zijn het 2 verschillende chipsets dus gaat het niet helemaal op.
Wat ik wel weet, is dat gta4 geen cpu bottleneck heeft met een i5 750 (heb hem zelf ook), er is iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het enige wat wél goed geprogrammeerd is aan GTA4 is dat het goed multithreaded is, een quadcore heeft daarvoor dus zeker wel meerwaarde.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuwe GPU zal weinig of niet helpen. Ik ben van een GTX280 naar een HD5870 gegaan. Nu ben ik in alle spellen vooruit gegaan met mijn FPS. Alleen GTA 4 geeft iets minder FPS nu. GTA 4 vraagt om een Quadcore @ 4.0 GHZ. En al helemaal in MP freemode 32 man icm een simple native trainer. Ik heb de mijne op die snelheid lopen, en dan nog bij regen en in de stad met veel autos en peds, zakt gewoon nog de FPS in naar 25. Gewoon slecht geprogrammeerd dus. Zelfs die korrelige vieze schaduws word berekent door de CPU. Ook als ik maar 25 FPS heb, dan zie ik dat 1 core op de andere 3 wacht. Ik bedoel hiermee dat soms 1 core zo erg wordt belast, dat die andere cores gewoon moeten wachten totdat core 1 klaar is met rekenen, en dus die 3 cores letterlijk 0% load aangeven. Ook is mijn totale load (4 cores) nooit hoger dan 75% in GTA 4. Met de nieuwste patch is dit wel iets verbeterd.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:24

Haan

dotnetter

Even voor de zekerheid: je hebt wel je systeem opnieuw geïnstalleerd nadat je processor en moederbord hebt vervangen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Je zou misschien ook even goed in je BIOS moeten kijken. Bij mij was m'n i5 geunderclocked door de BIOS voor een of andere vage reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry mensen dat ik even niet heb kunnen reageren.
Ik heb nog wat rondgetest en mijn fps scheelt toch zeker wel met lagere settings (resolutie maakt dan weer geen verschil) Ik had op laagste settings met voor mijn monitor hoogste resolutie (1600x1000 ofzo) een fps van constand rond de 40. En op z'n hoogst kon de fps droppen naar 15 fps. Ik ga zo even de benchmark van crysis downloaden. Dan zie ik ook gelijk of ik wat opschiet met een nieuwe videokaart.
En ik had even een weird probleempje, ik had op Can you run it? getest of ik bijvoorbeeld Bad company 2 aan kan, wat mij met mijn 8800 GTX onwaarschijnlijk leek. Maar, bij recommended faalde ik in de CPU, er staat bij recommended Quadcore. Een i5 is toch ook een quadcore:?

Heel erg bedakt al voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oops, ik dacht dat ik een aparte benchmark kon downloaden, maar hiervoor moet je crysis hebben.
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten. Als je iets toe te voegen hebt aan je eerdere post, de edit-knop gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door dion_b op 02-03-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je windows opnieuw geïnstaleerd? Anders herkent hij maar 2 cores :+
Kijk ook even in taakbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

brilsmurfffje schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:19:
Heb je windows opnieuw geïnstaleerd? Anders herkent hij maar 2 cores :+
Kijk ook even in taakbeheer
Waar haal je die enorme wijsheid vandaan :?

Het enige wat uitmaakt is of je OS een uniprocessor of multiprocessor kernel heeft. Als je 2 cores had, had je al een multiprocessor kernel. Van 2 naar 4 hoeft niets te veranderen...

Slag om arm: als je Gentoo draait (of anderszins bij Linux zelf een kernel geconfigged hebt) en je kernel met maxcpu=2 gecompileerd hebt, gaat het niet werken totdat je kernel hercompileert met maxcpu=4 (of meer) Maar dat is hier duidelijk niet aan de orde :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:24

Haan

dotnetter

Toch is de vraag zeker wel relevant, want een reïnstall nadat je een nieuw moederbord (met andere chipset) hebt ingebouwd, is zeker geen overbodige luxe.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1