• TimSeve
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-11-2025
Hello Tweakers,

Mijn vriendin heeft sinds geruime tijd een
Philips 37PFL5522D LCD TV

Hierbij heeft ze een standaard Philips home cinema set, typenummer heb ik even niet, maar kan ik wel opzoeken mocht het echt nodig zijn.

Ik heb een PC aangesloten via de HDMI kabel aan de TV.
Ik krijg gewoon geluid via de TV, hier heb ik geen probleem mee. Maar is het mogelijk om het geluid van de PC ook op het cinema setje te krijgen? een film kijken gaat natuurlijk wel op de cinema set.

PC is een Dell Optiplex 755, zonder extra geluidskaart oid.
Er zit geen optische aansluiting op de PC.

Op de cinemaset zit een optische aansluiting.

Deze connectors zitten op de tv :
http://images.trustedrevi...cle/inline/7039-ports.jpg

Is het probleem simpel te verhelpen met een kabel te leggen tussen pc->tv / pc->cinema of door een bestaande verbinding? tv en cinema is aangesloten dmv SCART kabel.

Of moet ik een low profile geluidskaartje halen om een optische verbinding tussen pc en cinema te leggen?

Hulp stel ik natuurlijk zeer op prijs!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 08:10

FeaR

In GoT we trust

Zo te zien heeft de tv geen standaard audio-uitgang. Dus dan zijn er een aantal mogelijkheden:
  1. Een geluidskaart kopen voor in de pc met optische uitgang. De pc en de Philips set sluit je dan met een optische kabel aan. Als je dan een beetje geluidskaart neemt dan beschikt deze ook nog over de mogelijkheid om Dolby Digital en DTS naar de Philips home cinema set te sturen. Is op zich de mooiste oplossing aangezien je dan digitaal geluid hebt.
  2. De pc met de bestaande analoge 3,5mm mini-jack uitgangen aansluiten op de Philips home cinema set. Negen van de tien keer hebben dergelijke setjes wel iets van een AUX ingang om analoge bronnen op aan te sluiten. Simpele verloopstekker van 3,5mm jack naar tulp/RCA is dan voldoende. Wel even kijken dat je Philips home cinema set dergelijke ingangen heeft natuurlijk. Dus type zou wellicht handig zijn. Met deze oplossing heb je maximaal 2.0 geluid aangezien.
  3. Proberen of de SCART van de tv ook als uitgang voor geluid kan functioneren. Met een SCART-blokje maak je dan een output van de SCART-ingang. Dan is het een kwestie van met een stereo tulp/RCA kabel de Philips home cinema set verbinden. Maar hier geld dat het ten eerste niet zeker is of de Philips tv audio over de SCART uit kan sturen en de punten van de methode hierboven gaan ook weer op: de Philips home cinema set moet analoge ingangen hebben en je hebt een max van 2.0 stereo.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TimSeve
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-11-2025
FeaR1986 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:36:
Zo te zien heeft de tv geen standaard audio-uitgang. Dus dan zijn er een aantal mogelijkheden:
  1. Een geluidskaart kopen voor in de pc met optische uitgang. De pc en de Philips set sluit je dan met een optische kabel aan. Als je dan een beetje geluidskaart neemt dan beschikt deze ook nog over de mogelijkheid om Dolby Digital en DTS naar de Philips home cinema set te sturen. Is op zich de mooiste oplossing aangezien je dan digitaal geluid hebt.
Thnx voor de reply,ik heb al eens liggen zoeken naar een geluidskaartje, maar kan het niet echt vinden. Asus Xonar DXwordt op verschillende plekken gezegd, maar hier zie ik geen optische uitgang op. Welk zou jij me aan kunnen raden? en wat zou ongeveer een prijsklasse zijn? 50 euro is me een beetje teveel voor de voordelen die ik ermee zou kunnen krijgen.

Verwijderd

Je kan anders de boel ook wel coaxiaal aansluiten met een TOS-link verloop erop. Kost ook weer wat extra trouwens. Je kan als geluidskaart prima een creative kaartje of iets anders pakken, als het een 3.5mm S/PDIF is het ook prima. Daar heb je dan alleen ook verloopje voor nodig.

Voor coaxiaal: stereo 3.5mm naar 2x RCA female of mono 3.5mm naar 1x RCA female. Bij de 2x RCA de witte kant gebruiken.

Voor TOS-link: 3.5mm naar TOS en dan direct aansluiten op je home cinema.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 08:10

FeaR

In GoT we trust

TimSeve schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:18:
[...]
Asus Xonar DXwordt op verschillende plekken gezegd, maar hier zie ik geen optische uitgang op. Welk zou jij me aan kunnen raden?
Op deze afbeelding zie je dat de Asus Xonar DX wel beschikt over een digitale uitgang. Het is alleen een zogenaamde flex-jack. Oftewel een uitgang die voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden. Als je in die 3,5mm femal een dergelijk verloopje steekt dan kan je daar gewoon een optische kabel in doen.

Maar had reeds vernomen dat je al een (externe) geluidskaart had gevonden met optische uitgangen. Dus dan gaat bovenstaande niet op aangezien je niets hoeft te kopen :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.