Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Topicstarter
Ik ontving van de week de beschikking gemeentelijke belastingen, met name voor huizenbezitters altijd een interessant momentje, en dan met name de WOZ waarde.

Sinds een aantal jaar, zeggen gemeentes de WOZ waarde marktconform te bepalen. Onder andere door middel van verkochte huizen van dezelfde klasse in dezelfde omgeving. Klinkt natuurlijk goed. Echter, ben ik dan toch enigszins verbaasd als ik naar de aanslag kijk, en uit de omgeving hoor ik dat meer mensen verbaasd zijn. Vooral omdat de gemeente hier ook heeft gesteld dat met de crisis het niet zinnig is de WOZ naar beneden bij te stellen, omdat kosten toch gedekt moeten worden en dan gewoon het percentage omhoog zou gaan.
Ontwikkeling huizenprijzen Zeewolde volgens miljoenhuizen:
Afbeeldingslocatie: http://s5.klup.nl/grph/propnl/pr_zeewolde.png

Waar ben ik dus benieuwd naar: ben ik en zijn een aantal bekenden een uitzondering, of is dit iets wat breder speelt.

Mijn situatie:
Gemeente: Zeewolde
Soort huis: Hoekwoning
Belasting voor eigenaar 0,1042% van koopsom, (2009: 0,1027%, stijging 1,4%)
Stijging WOZ waarde: 8,74% (totale kostenverhoging OZB 8,86%)

Uiteraard wordt de waarde bepaald over 2009 - het jaar waarin de huizenprijzen behoorlijk instortten. Zijn er meer mensen met dit soort bizarre verhogingen? :)

Ja, ik weet het , bezwaar aantekenen en dat gebeurt ook. Die paar euro boeien ook niet, maar ik ben wel verbaasd over de gang van zaken, hence dit topic).

Site met overzicht OZB tarieven:
http://www.cijfernieuws.nl/ozb.html

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 27-02-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 29-07-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:00
Tussen de koop prijs in 2007 (opgeleverd in 01-11-2008) en de WOZ van 2010 zit € 41000,00 verschil. De WOZ waarde is volgens de gemeete dus € 41000,00 boven de koopprijs na twee jaar wonen.

Ik zal eens kijken in me archief wat het nu in twee jaar puur op de WOZ gestegen is.

[ Voor 18% gewijzigd door Jumpman op 27-02-2010 15:06 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Topicstarter
Anoniem: 35978 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:59:
Mijn situatie:
Breda
Appartement
WOZ van 120k naar 154k, een stijging van ruim 28% ;(

Ik wil wel bezwaar aantekenen maar heb mijn huis nu te koop staan voor een bedrag wat nog eens enkele 10k boven die 154 ligt en huizen hier in de buurt staan ook voor soortgelijke bedragen te koop. Ik weet dus niet of bezwaar aantekenen zinvol is of dat ik daarmee een nog hogere WOZ krijg want blijkbaar is die WOZ nog steeds lager dan de marktwaarde.

De verandering van de WOZ waarde is in ieder geval niet marktconform. Dit is gewoon een manier van geld binnenhengelen en ze kunnen nog steeds zeggen dat de lasten op zich niet stijgen (men laat simpelweg de grondslag stijgen).
Het verschilt volgens mij ook per gemeente hoe marktconform marktconform is - vandaar denk ik ook de grote verschillen in OZB percentages (zie site).. Wasjouw WOZ wel een 2009 bepaling? Of was die al ouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hier is hij gestegen van 122.000 naar 127.000 euro, oftewel 4 procent. Valt gelukkig dus wel mee... maar in 2002 (toen ik dit huis kocht) was het nog 59.000 euro, dus het is wel aardig omhoog gegaan in 8 jaar tijd.

(Roosendaal, appartement)

Marktconform is het niet helemaal, want de huizen worden hier verkocht voor bedragen van 110.000 tot 125.000 afhankelijk van uitvoering (toevallig de laatste 3 maanden 2 appartementen weggegaan voor 121.000 en 115.000).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 152% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 29-07-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Mijn WOZ is gedaald van 122K vorig jaar tot 121K dit jaar.

Type woning: Portiek Flat
Gemeente: Zwijndrecht

Van wat ik gezien heb zijn de meeste portiek flatjes hier te koop voor rond de 120K. Ik zelf heb 14 jaar geleden gekocht (voor 90K ouderwetse Guldens) toen alles nog betaalbaar was en ik ben van plan om nog een tijdje te blijven wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door Badtothebone op 27-02-2010 15:14 ]

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 10:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hou wel in de gaten dat bij deze WOZ waardebepaling het gaat om de waarde op 1-1-2009! Dit was nog voordat de meeste huizen wat minder waard werden.

Het scheelde bij mij niet veel. Wat wel vervelend is is dat wij een aantal jaar geleden een verdieping op het huis hebben gezet, en hier zonder echte argumentatie een bepaald bedrag aan wordt gehangen (ongeveer 80% van de bouwwaarde).. Dit komt bovenop de WOZ van 'vergelijkbare' huizen. Uit de opgevraagde taxatierapporten blijkt ook dat onze gemeente nagenoeg altijd boven de verkoopwaarde zit qua WOZ schattingen.. lekker dus.

Al met al is het nu 140% van de aankoopwaarde (2001).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:27
Hier stijging WOZ met 8,71%
Stijging OZB : 12% (!)

Echter, het totaal van gemeentelijke belastingen gaat omlaag met 4,4%. Ik vind het wel prima zo. Het gaat ook maar om enkele tientjes op jaarbasis, dus ik ga me er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
OZB: Geen idee, woon er sinds augustus 2009 1.27% verhoging
WOZ: In vergelijking met de WOZ welke in het contract stond => 7% lager

Was dus ook wel een beetje verbaasd toen ik dit zag, nog steeds 3k boven wat ik betaald heb..... Zal mij dan ook zeer benieuwen wat het bedrag volgend jaar zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door AcXeller op 27-02-2010 17:26 . Reden: OZB gevonden ]

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
Let op dat de peildatum voor WOZ 1-1-2009 is, dus een aantal procent hoger zal uitvallen dan de actuele waarde. Doorgaans is dat jaar vertraging in je voordeel nu een keer in je nadeel.

Overigens hier in Eindhoven ook een daling 266->262.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Zojuist de aanslag ontvangen, WOZ waarde gedaald met +/- 2%.

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bij ons is de WOZ waarde met 11% gestegen van 127k naar 141k (appartement in Groningen).
In mei 2009 hebben we dit appartement gekocht voor 142k, dit is ook meegenomen in de bepaling van de WOZ. Echter zijn omringende woningen voor rond de 126k van eigenaar verwisseld, maar dit komt niet terug in de WOZ waarde.

Is het zinvol om bezwaar aan te tekenen? WOZ en aankoopprijs liggen dicht bij elkaar, maar vergelijkbare woningen zijn minder waard. De meerwaarde van ons appartement ligt vooral binnenshuis (nieuwe keuken etc), maar qua oppervlak zijn de woningen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Melniek schreef op zondag 28 februari 2010 @ 11:06:
Is het zinvol om bezwaar aan te tekenen?
Ook de waarde van een vast geplaatste keuken telt mee voor de OZB.
Met vergelijkbare woningen in de omgeving heb je in dit geval weinig te maken, want je geeft zelf al aan dat die juist niet vergelijkbaar zijn met de jouwe.
Je hoeft in je bezwaar alleen aan te geven waarom de woning die je op 1 mei voor 142k hebt gekocht 5 maanden eerder duidelijk veel minder waard was dan 141k. Als zo'n reden er niet is dan heeft een bezwaar geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 09:50

Tys

Hier zijn zowel de OZB als WOZ waarde exact gelijk aan 2009 (en ook aan 2008).
Of ik er blij mee moet zijn weet ik nog niet, maar goed.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mijn WOZ waarde is 206.000, woning aangekocht in april dit jaar voor 178.000. Wel nieuwbouw, maar lijkt me redelijk hoog ingeschat. Nu kun je in Enschede online opvragen hoe de waarde tot stand gekomen is, maar hij pakt zowel mijn gegevens als die van mijn vriendin niet... Dan maar even per post opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
asmi schreef op zondag 28 februari 2010 @ 13:21:
[...]
Ook de waarde van een vast geplaatste keuken telt mee voor de OZB.
Hoe weten ze dat dan? Ze komen hun luie stoel er tegenwoordig toch niet meer voor uit om de WOZ te bepalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
sverzijl schreef op zondag 28 februari 2010 @ 17:49:
Hoe weten ze dat dan? Ze komen hun luie stoel er tegenwoordig toch niet meer voor uit om de WOZ te bepalen ?
Dat weten "ze" niet. "Ze" vergelijken met referentie-objecten, en die hebben ook een keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
asmi schreef op zondag 28 februari 2010 @ 20:03:
[...]

Dat weten "ze" niet. "Ze" vergelijken met referentie-objecten, en die hebben ook een keuken.
Precies, maar ze weten normaliter dus niet of je toevallig een nieuwe keuken geplaatst hebt zoals degene waarop je reageerde. Ik dacht even dat je dat bedoelde, vandaar mijn verbazing.

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 28-02-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
sverzijl schreef op zondag 28 februari 2010 @ 20:15:
Precies, maar ze weten normaliter dus niet of je toevallig een nieuwe keuken geplaatst hebt zoals degene waarop je reageerde.
Bij Melniek weet de gemeente waarschijnlijk niets over de keuken, maar wel dat de woning 5 maanden na de peildatum verkocht is voor 142k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 23:12

Brons

Fail!

Anoniem: 35978 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:59:
Mijn situatie:
Breda
Appartement
WOZ van 120k naar 154k, een stijging van ruim 28% ;(

Ik wil wel bezwaar aantekenen maar heb mijn huis nu te koop staan voor een bedrag wat nog eens enkele 10k boven die 154 ligt en huizen hier in de buurt staan ook voor soortgelijke bedragen te koop. Ik weet dus niet of bezwaar aantekenen zinvol is of dat ik daarmee een nog hogere WOZ krijg want blijkbaar is die WOZ nog steeds lager dan de marktwaarde.
De marktwaarde van een huis is natuurlijk niet de vraagprijs. Het is de prijs die de markt uiteindelijk voor dat huis wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

WOZ hier van 165k naar 167k gegaan. (Hengelo OV)
Waarde van het huis ligt rond de 180k

Vind de stijging redelijk, huizen zijn hier in de straat ook duurder geworden laatste jaar. (tenminste wat ik hoor van buren die het huis hebben verkocht en wat ik zie aan vraagprijzen op funda.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In mijn geval is de WOZ 3.7% naar beneden bijgesteld. Dat lijkt me op zich reeel.

Uit een relatieve stijging valt nog niet af te leiden of de nieuwe WOZ-waarde reeel is. Het is goed mogelijk dat juist de oude WOZ-waarde irreeel laag was en dat dat 'gecorrigeerd' is door nieuwe informatie bij de gemeente.

In het overgrote deel van de gevallen is het niets anders dan mierenneuken over de WOZ-waarde. Vanaf 5% in je nadeel mag je klagen wat bij een modale woning van 300k op ca een tientje OZB en 7 tientjes EWF oid neerkomt.
In het achterhoofd meewegend dat het geen exacte wetenschap vraag ik me af waarom mensen dit zover doordrijven al dan niet uit principe. 't Is uiteraard wat anders als er echt geen hout van klopt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 01-03-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 16-06 18:14
Van een geweldige €92.000 naar een astronomisch bedrag van €118.000 8)7
Vindt 't wel een behoorlijke stijging :N

2/1 kap ex senioren - vrijstaande garage 35m² - opp. bijna 450m²

[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 01-03-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Rukapul schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:34:
In mijn geval is de WOZ 3.7% naar beneden bijgesteld. Dat lijkt me op zich reeel.

Uit een relatieve stijging valt nog niet af te leiden of de nieuwe WOZ-waarde reeel is. Het is goed mogelijk dat juist de oude WOZ-waarde irreeel laag was en dat dat 'gecorrigeerd' is door nieuwe informatie bij de gemeente.
Lijkt me zeker een goede verklaring. Hier van iets van 198.000 naar 211.000. Heb nog nooit een huis hier in de buurt te koop zien staan voor onder de 210.000. Een te lage WOZ waarde kan ook in je nadeel werken..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tsja, gemeenten zijn blijkbaar dusdanig geldbehoevend dat ze zichzelf al jaren instellen op elk jaar meer geld binnenharken... Zie daar het werkelijke probleem, de exponentiele geldhonger van gemeenten... Als inwoner heb je weinig keus, de rijksoverheid grijpt niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Het is juist ook de rijksoverheid die maar verantwoordelijkheden bij de gemeentelijke overheden blijft dumpen zonder daar fatsoenlijk budget tegenover te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 29-07-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Anoniem: 35978 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:18:
[...]

Mja, maar doorgaans zit daar niet enkele tientallen % tussen maar zit de vraagprijs redelijk in de buurt van de marktwaarde ;)
Niet enkele tientallen procenten, maar zeker wel 5-10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 21-06 14:20

beany

Meeheheheheh

In Houten heeft de gemeente voordat de WOZ in de bus viel in het lokale krantje een artikel geplaatst met de verklaring dat de peildatum op 1 januari 2009 ligt, en de prijzen waren toen nog hoger.

Vreemde is dat, als het hun goed uitkomt, de gemiddelde prijs over een heel wordt genomen. Maar dat kwam dit jaar dus niet goed uit.

In het artikel stond overigens ook dat bezwaar maken mag, maar geen nut heeft :X

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:38
Mijn gemeente zit erg in de rats met de WOZ van mijn buurt.
De gemiddelde waarde is 320.000, maar ik heb mijn huis in 2008 gekocht voor 240.000, ik heb dan de WOZ van 2008 ook omlaag kegregen van 290.000 naar 251.000 euro.

Nu heb ik dus een waarde van 251.000 en mijn buurman 310.000, terwijl zijn tuin nog eens flink stuk kleiner is als de mijne.
In mijn buurt staan allemaal vergelijkbare woningen en dit jaar heeft iedereen te horen gekregen dat mijn wning niet als referentiekader gebruikt mag worden...

Ik heb overigens de beschikking voor 2009 binnen gehad maar daar stond geen waarde op vermeld!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Laatst online: 20-06 14:58
Die van mij is 192.000 euro terwijl ik het huis minder dan een jaar geleden heb gekocht voor 165k, en de rest van de huizen in de buurt is niet veel meer waard dan dat.

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Cobb schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:48:
De gemiddelde waarde is 320.000, maar ik heb mijn huis in 2008 gekocht voor 240.000, ik heb dan de WOZ van 2008 ook omlaag kegregen van 290.000 naar 251.000 euro.

Nu heb ik dus een waarde van 251.000 en mijn buurman 310.000, terwijl zijn tuin nog eens flink stuk kleiner is als de mijne.
In mijn buurt staan allemaal vergelijkbare woningen en dit jaar heeft iedereen te horen gekregen dat mijn wning niet als referentiekader gebruikt mag worden...

Ik heb overigens de beschikking voor 2009 binnen gehad maar daar stond geen waarde op vermeld!
En wat geven ze dan als reden op dat jou huis niet als referentiekader mag worden gebruikt?
Lijkt mij eerlijk gezegd nogal oneerlijk.
truegrit schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:26:
Die van mij is 192.000 euro terwijl ik het huis minder dan een jaar geleden heb gekocht voor 165k, en de rest van de huizen in de buurt is niet veel meer waard dan dat.
Dan moet je bezwaar maken.

[ Voor 15% gewijzigd door DeeJee op 02-03-2010 13:33 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

truegrit schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:26:
In dit geval zou ik direkt bezwaar aantekenen.

Overigens is mijn eigen WOZ (Waardepeildatum: 01-01-2009, Toestandspeildatum: 01-01-2010) zo een 4% gedaald. Gemeente Beek in Limburg.
Mag een gemeente dat zo maar bepalen?

[ Voor 31% gewijzigd door EXX op 02-03-2010 13:37 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Natuurlijk bepaalt een gemeente dat niet. Als onderdeel van een bezwaarprocedure zal het uiteindelijk aan onafhankelijke taxateurs liggen om tot een marktwaardebepaling te komen. In een eerder stadium van dat proces kan de gemeente hooguit aangeven dat de woning van Cobb op basis van bepaalde eigenschappen geen goed referentiemateriaal is voor de andere woningen, maar zal dat toch moeten onderbouwen lijkt me. De buren rest natuurlijk ook nog de mogelijkheid om niet de woning van Cobb zelf als referentiemateriaal te gebruiken, maar wel de argumenten die hij in het verleden succesvol heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij mij is de waarde van 237.000 naar 210.000 gegaan. Een behoorlijke daling dus, door het gestegen percentage ga ik er wel zo'n € 2 op vooruit totaal :S

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Hier is de WOZ-waarde gedaald van 145.000 (1-1-2008) naar 143.000 (1-1-2009).
Heb het appartement (Utrecht) 2 weken geleden verkocht voor 145.000, dus ze zitten helemaal niet zo gek met hun schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Rukapul schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:44:
Natuurlijk bepaalt een gemeente dat niet. Als onderdeel van een bezwaarprocedure zal het uiteindelijk aan onafhankelijke taxateurs liggen om tot een marktwaardebepaling te komen. In een eerder stadium van dat proces kan de gemeente hooguit aangeven dat de woning van Cobb op basis van bepaalde eigenschappen geen goed referentiemateriaal is voor de andere woningen, maar zal dat toch moeten onderbouwen lijkt me. De buren rest natuurlijk ook nog de mogelijkheid om niet de woning van Cobb zelf als referentiemateriaal te gebruiken, maar wel de argumenten die hij in het verleden succesvol heeft gebruikt.
Als onderbouwing gaven ze iets in de trand van:

Inschrijving bij het register is niet conform de werkelijke verkochte waarde, in het register staat dat ik de woning voor een hoger bedrag heb gekocht dan de werkelijke waarde. Ik heb na het overeenkomen van de koop er nogeens 1500 af gekregen (na de bouwk. keuring) dit zou niet opgenomen zijn in het register...maw ik heb de woning onder de marktwaarde gekocht...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gedaald, van 177.000 naar 167.000 (Utrecht)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Op basis van m'n WOZ waarde staat m'n huis nu echt onder water (buiten dat door de financiering van k.k. hypotheek al > aanschafwaarde was) +
Cobb schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:28:
[...]

Als onderbouwing gaven ze iets in de trand van:

Inschrijving bij het register is niet conform de werkelijke verkochte waarde, in het register staat dat ik de woning voor een hoger bedrag heb gekocht dan de werkelijke waarde. Ik heb na het overeenkomen van de koop er nogeens 1500 af gekregen (na de bouwk. keuring) dit zou niet opgenomen zijn in het register...maw ik heb de woning onder de marktwaarde gekocht...
Dat kan natuurlijk als je de woning hebt gekocht in omstandigheden die niet gebruikelijk zijn in de markt. Echter, dan zou ook voor jou de WOZ-waarde hoger moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vorig jaar bezwaar aangetekend. Twee weken geleden bericht, van 167.000 naar 127.000. Was voor die tweede prijs ook gekocht niet zo lang na de peildatum. Bezwaar maken helpt dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Rukapul schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:53:

Dat kan natuurlijk als je de woning hebt gekocht in omstandigheden die niet gebruikelijk zijn in de markt. Echter, dan zou ook voor jou de WOZ-waarde hoger moeten zijn...
Dat dacht ik dus ook, er was alleen wat achterstallig onderhoud maar zo zijn er genoeg in de wijk. Verder niets bijzonders. Het stond alleen al erg lang te koop waardoor ik lekker kon afdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Laatst online: 08-06 19:50

ALH

WOZ waarde klopt wel aardig bij mij, ga voor die 4 tientjes ook geen bezwaar aantekenen.
Waar ik me (altijd) over verbaas met de gemeentelijke belastingen is het hoge aandeel afvalstoffenheffing/rioolheffing eigenaar woning.
Via het waterschap wordt ook al afvalstoffenheffing e.d. in rekening gebracht.
Dit wordt verder ook niet onderbouwd en bezwaar maken mag alleen als je een inkomen op bijstandsniveau hebt en dan ook geen auto met een waarde van meer dan 2269 euro. Wat betreft die laatste eis kom ik wel in aanmerking, de eerste niet :P

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Coju schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:05:
Vorig jaar bezwaar aangetekend. Twee weken geleden bericht, van 167.000 naar 127.000. Was voor die tweede prijs ook gekocht niet zo lang na de peildatum. Bezwaar maken helpt dus wel.
Staat er geen maximale termijn voor het reageren op een bezwaarschrift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Laatst online: 12:17

KroeT

[...]

Ik heb mijn huis aangekocht voor 270k op 1 mei 2009, de peildatum is 1 januari 2009. De WOZ-waarde is gestegen van 222k naar 266k. Nu ligt dit onder de aankoopwaarde, maar het is gek dat de verkoop van de woning kennelijk leidt tot een WOZ-stijging van 20%.

De situatie is wat gek: ons huis is een hoekhuis met uitbouw en enorme tuin inclusief garage. Alle andere huizen in de buurt zijn kleiner, hebben geen garage en een tuin die maximaal half zo groot is als de onze. Vergelijken is dan ook nogal gek, vandaar dat waarschijnlijk de WOZ-waarde altijd 222k is geweest. Ik ga natuurlijk bezwaar aantekenen vanwege de enorme stijging, maar nu ik teruglees wat ik schrijf heb ik vorig jaar misschien wel gewoon geluk gehad...

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja bij mij is de WOZ ook van 278 naar 314 gestegen maar bezwaar aantekenen is belachelijk voor mij daar ik het vorig jaar voor 315 gekocht heb. Dus let vooral op huizen die in de buurt verkocht zijn want die bepalen vooral jouw WOZ waarde en terecht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Dat is normaal gesproken terecht, maar in mijn geval is het duurste huis in de buurt 50k goedkoper dan dat van mij... Als ik daarnaar kijk is mijn WOZ veel te hoog, maar als ik naar mijn aankoopbedrag kijk klopt het wel ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 12:38
Zelfde gebleven. 385K en nu weer 385K huis is in Juni 2008 opgeleverd. Prijs van het huis was 415K. moet dus €800 betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 22:57
Geen idee wat het vorig jaar was, maar medio 2009 gekocht voor 175k nu volgens de gemeente 220k waard |:( . Denk dat ik maar even bezwaar ga aantekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 16-06 18:14
w00d schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:12:
Geen idee wat het vorig jaar was, maar medio 2009 gekocht voor 175k nu volgens de gemeente 220k waard |:( . Denk dat ik maar even bezwaar ga aantekenen.
Bied ze gewoon een koopcontract aan met dat bedrag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 15:41
Onze WOZ waarde is in 5 jaar tijd van 165k naar 223k gegaan voor dit jaar.

Dit is zo ongelovelijk klote. Want nu is je eigen woning forfait weer hoger. Dus krijg je vervolgens minder terug van de belastingdienst en het leuke is je gemeentelijke belastingen zijn hier ook aan gekoppeld.

Dus je wordt lekker dubbel genaaid. Maar dubbel genaaid houd beter zeggen ze.

gemeente HHW, tussenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Ja, maar HHW is een groeigemeente, alles wordt daar gewoon meer waard doordat de sfeer steeds beter wordt! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Laatst online: 20-06 10:11

TheDane

1.618

Blijkbaar is de WOZ waarde van mijn woning in Eindhoven dit jaar 164k. Was vorig jaar 153k. Alleen is 't appartement net een week geleden verkocht voor 147k!
offtopic:
(na bijna anderhalf jaar te koop staan, vraagprijs met 27.5k gezakt :'( )

Ik ben dus niet blij. Maak ik een kans als ik bezwaar maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillian1981
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 15:27
Mijn WOZ vorig jaar, €287.500,- (voor een starters-appartement van 76M2).
Bezwaar aangetekend en afgewezen.. :'(

WOZ dit jaar opeens €235.000,- .
Dat zit tenminste al wat meer in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 15:56
Bij ons is de WOZ waarde nu bijna gelijk aan de aankoopprijs in 2006, 247.000. peildatum 2008 was 245.000 en daarvoor 237.000.

Ik heb daarom via Verenging Eigen Huis een taxatierapport opgevraagd. Dit is een rapport wat geleverd wordt via http://www.abfvaluation.nl/, Calcasa methode. Dit is ook gebaseerd op kadastergegevens en referentiewoningen.

Die komt nu met 221.000. Voor dit jaar laat ik het bezwaar zitten omdat het vermoedelijk wel zo ongeveer klopt. Maar als de WOZ waarde niet zakt volgend jaar kan ik met dat taxatierapport als onderbouwing bezwaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Klinkt zeker kansrijk.

Wat je eerst even moet doen is de WOZ taxatie opzoeken. Kijk eens op:
http://www.eindhoven.nl/producten/WOZbeschikking.htm (en dan de link naar "online regelen").

- Welke drie woningen zijn de referentiewoningen waaruit jouw woningwaarde is afgeleid?
- Zijn er verschillen tussen jouw woning en die referentiewoningen? En dan niet zozeer een klein verschil in woon- of perceeloppervlak want daarvoor wordt in het waarderingsmodelgecorrigeerd. Betere lichtval, meer bruikbare ruimte vanwege andere indeling, verschil in onderhoudstoestand, asbest etc kunnen wel van belang zijn.

Besef echter wel dat de waardering per 1-1-2009 is. Het gemiddelde appartement in Brabant is tussen januari 2009 en januari 2010 met 2% gedaald. In Eindhoven (cyclisch, industrieeel georienteerde economie mogelijk iets meer). Als jouw woning vandaag de dag 147.000 waard is, dan was het ongeveer 150.000 per januari 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
Bij mij ook gedaald. Vorig jaar ging het nog omhoog van 806.000 naar 830.000, nu weer terug naar 807.000 (Hilversum trouwens) Het is sowieso minder dan de echte waarde dus ik vind het wel prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 12:38
Unknown Alien schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:47:
Zelfde gebleven. 385K en nu weer 385K huis is in Juni 2008 opgeleverd. Prijs van het huis was 415K. moet dus €800 betalen.
hhmm niet goed gekeken. WOZ is 10K omhoog gegaan :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Daniel schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:51:
Bij mij ook gedaald. Vorig jaar ging het nog omhoog van 806.000 naar 830.000, nu weer terug naar 807.000 (Hilversum trouwens) Het is sowieso minder dan de echte waarde dus ik vind het wel prima zo :)
Hoeveel?? Pfoe... Ik hoop dat je je meterkast verhuurt aan veertien studenten. Je meterkast zal er groot genoeg voor zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane

TheDane

1.618

t_captain schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:49:
Klinkt zeker kansrijk.

Wat je eerst even moet doen is de WOZ taxatie opzoeken. Kijk eens op:
http://www.eindhoven.nl/producten/WOZbeschikking.htm (en dan de link naar "online regelen").

- Welke drie woningen zijn de referentiewoningen waaruit jouw woningwaarde is afgeleid?
- Zijn er verschillen tussen jouw woning en die referentiewoningen? En dan niet zozeer een klein verschil in woon- of perceeloppervlak want daarvoor wordt in het waarderingsmodelgecorrigeerd. Betere lichtval, meer bruikbare ruimte vanwege andere indeling, verschil in onderhoudstoestand, asbest etc kunnen wel van belang zijn.

Besef echter wel dat de waardering per 1-1-2009 is. Het gemiddelde appartement in Brabant is tussen januari 2009 en januari 2010 met 2% gedaald. In Eindhoven (cyclisch, industrieeel georienteerde economie mogelijk iets meer). Als jouw woning vandaag de dag 147.000 waard is, dan was het ongeveer 150.000 per januari 2009.
WOZ taxatie had ik idd ook gechecked. 2 vergelijkbare appartementen staan genoemd. Zelfde prijs, alleen 1 woning (op de hoek) is €500 'goedkoper'. Indeling, oppervlakte en alles is hetzelfde. Ook de vergeleken woningen (of andere woningen in hetzelfde blok, startersappartementen, groot verloop) zijn voor eenzelfde prijscategorie ( ruim 10k onder WOZ taxatiebedrag) verkocht in de afgelopen 6 maanden..

Overigens: aangezien deze woning gedurende heel 2009 heeft leeggestaan, moet ik 'm als 'bijzondere situatie' aanmelden in de belastingaangifte. Wat ik dan ook invul bij WOZ-waarde, het eigenwoningforfait is en blijft nul, en heeft geen invloed op de rest van de aangifte. Ik zit me dus eigenlijk helemaal voor niks druk te maken 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door TheDane op 05-03-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Toch is je WOZ waarde wel gebaseerd op drie vergelijkbare panden met een transactie rond 1-1-09.
Het zal toch niet zo zijn dat ze de WOZ waarde van die panden stuk voor stuk 10.000 euro hoger zetten dan de gerealiseerde verkoopprijzen rond de peildatum? Of liggen de transactieprijzen momenteel 10% lager dan een jaar geleden?

Wat betreft leegstand: inderdaad, WOZ van een leegstaand pand (of een van de andere bijzondere situaties zoals pand in aanbouw) is niet van invloed op IB. Je hebt namelijk geen eigenwoningforfait in die situaties. Maar wel op andere belastingen. Denk aan de gemeentelijke belastingen (OZB) en in sommige gevallen aan schenk- en erfbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Wat is dat toch eigenlijk een vreemde belasting, die belasting over je woning.

Waarom moet je meer gaan betalen omdat je zelf al in je woning hebt geïnvesteerd?
Dit is toch een subjectieve belasting? En daarmee toch niet van deze tijd?

Er zou gewoon 1 landelijke methodiek moeten komen. Naar mijn mening gebaseerd op het grond oppervlakte en het aantal kubieke meters van de woning x €?,- (te bepalen per gemeente).
Of je er dan een Bulthauptkeuken en een kasteelvloer in hebt liggen t.o.v. van de Ikea keuken&vloer van de buren doet er dan niet toe. Of een autenthieke glas-in-lood ramen ingesloten in dubbelglas t.o.v. enkel glas.
Een woning met enkel glas zou in theorie minder waard kunnen zijn en daar betaal je minder belasting over, maar het is wel slechter voor het milieu? (vergelijk dat weer een met de auto hieronder)

Als ik mijn auto laat pimpen met tv's en goudverf dan hoef ik toch ook niet meer wegenbelasting te betalen?(ervan uitgaande dat de auto dan ook meer waard wou worden natuurlijk :+ )

Van die investering plukt de overheid dan weer de vruchten bij het afdragen van de OZB belasting. Maar nu is het toch gewoon dubbelop en veel te subjectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane

TheDane

1.618

t_captain schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:46:
Toch is je WOZ waarde wel gebaseerd op drie vergelijkbare panden met een transactie rond 1-1-09.
Het zal toch niet zo zijn dat ze de WOZ waarde van die panden stuk voor stuk 10.000 euro hoger zetten dan de gerealiseerde verkoopprijzen rond de peildatum? Of liggen de transactieprijzen momenteel 10% lager dan een jaar geleden?

Wat betreft leegstand: inderdaad, WOZ van een leegstaand pand (of een van de andere bijzondere situaties zoals pand in aanbouw) is niet van invloed op IB. Je hebt namelijk geen eigenwoningforfait in die situaties. Maar wel op andere belastingen. Denk aan de gemeentelijke belastingen (OZB) en in sommige gevallen aan schenk- en erfbelasting.
euhhh, De vraagprijzen van pak'm beet 1 jaar geleden waren ongeveer wel gelijk aan de WOZ waarde. Nog enkele maanden daarvoor (dus +/- september 2008) lagen de vraagprijzen zelfs 10k boven die WOZ waarde (die toen eigenlijk nog niet bepaald was, en nog op peildatum-niveau 1 januari 2008 ( = nog 11k lager) lagen.) Op dat moment was de "marktwaarde" dus zo'n 20k hoger dan de WOZ waarde, en rond die periode werden deze woningen ook voor die prijs verkocht.
<insert economische crisis here>
En sindsdien zijn de prijzen drastisch gedaald tot ongeveer het niveau van 2004 .. terwijl de WOZ waarde gedurende dat jaar dus flink gestegen is.

Maar idd, OZB hangt af van WOZ. Dus het is wel degelijk verstandig om bezwaar te maken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76109

Afgelopen jaar eigen apartement gekocht, nu dus voor het eerst WOZ. De WOZ waarde is vastgesteld op 129000. Het gaat om een nieuwbouw appartement waarvoor ik 132.750 heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
readytoflow schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:23:
Wat is dat toch eigenlijk een vreemde belasting, die belasting over je woning.

Waarom moet je meer gaan betalen omdat je zelf al in je woning hebt geïnvesteerd?
Dit is toch een subjectieve belasting? En daarmee toch niet van deze tijd?

Er zou gewoon 1 landelijke methodiek moeten komen. Naar mijn mening gebaseerd op het grond oppervlakte en het aantal kubieke meters van de woning x €?,- (te bepalen per gemeente).
De OZB zou helemaal niet mogen bestaan. Als er toch een gemeentebelasting moet zijn dan mag die helemaal niet over grond- of woonoppervlak of de marktwaarde van een woning gaan. Het gaat er om hoeveel voorzieningen vanuit de gemeente betaald worden voor de inwoners van een gemeente. Het is daarom logischer om het aantal personen in een huishouden als leidraad voor de gemeentebelasting te nemen. Hoe meer mensen per huishouden hoe meer afval ze afvoeren, hoe meer ze door het riool spoelen, hoe meer er gebruik gemaakt wordt van openbare voorzieningen, enz.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:47

Galois

1811 - 1832

Ik heb bezwaar aangetekend omdat mijn appartement in één jaar tijd van 157.000 naar 170.000 is gegaan.

Bovendien staan er 8 appartementen te koop in het complex van 45 appartementen en er is geen een die 170.000 vraagt.

Dit heb ik tegen de gemeente gezegd, maar ze zeggen dat mijn bezwaar ongegrond is. Ik mag nu in beroep gaan, maar dan moet ik wel de griffierechten betalen (volgens mij 40E, vond ik op internet). Het is een principekwestie, dus ik ga zeker in beroep.

Hoe kan mijn appartement nou ruim 1000E per maand duurder worden!?!? En als er geen appartement voor meer dan 160.000E in dit complex wordt verkocht, waarom zou die van mij dat wel waard zijn?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Galois schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:29:
Ik heb bezwaar aangetekend omdat mijn appartement in één jaar tijd van 157.000 naar 170.000 is gegaan.
Dat is vrij fors.
Bovendien staan er 8 appartementen te koop in het complex van 45 appartementen en er is geen een die 170.000 vraagt.

Dit heb ik tegen de gemeente gezegd, maar ze zeggen dat mijn bezwaar ongegrond is. Ik mag nu in beroep gaan, maar dan moet ik wel de griffierechten betalen (volgens mij 40E, vond ik op internet). Het is een principekwestie, dus ik ga zeker in beroep.

Hoe kan mijn appartement nou ruim 1000E per maand duurder worden!?!? En als er geen appartement voor meer dan 160.000E in dit complex wordt verkocht, waarom zou die van mij dat wel waard zijn?
Peildatum 1 Januari 2009. De huizenprijzen zijn sindsdien (on)behoorlijk in elkaar geklapt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Ik heb een vraag gesteld over de WOZ-ontwikkeling van mijn woning en kreeg de volgende reactie:
Geachte heer KroeT,

Hierbij de WOZ-waarden van uw woning aan de ToonHermansIsEenHeldstraat X over de voorgaande waardepeildata.

Waardepeildatum WOZ-waarde
01-01-2003 € 205.000,-
01-01-2005 € 194.000,-
01-01-2007 € 210.000,-
01-01-2008 € 222.000,-

Ik wil graag opmerken dat in de voorgaande tijdvakken de garage en de aanbouw niet meegenomen waren in de WOZ-waarde. Uit onderzoek is gebleken dat deze zaken wel onderdeel uitmaken van uw woning.
Verder is het verkoopcijfer van uw woning € 270.000,- de belangrijkste referentie geweest bij het vaststellen van de WOZ-waarde.

In het kader van de Wet WOZ wordt de waarde van woningen vastgesteld via een methode van gecontroleerde modelmatige waardebepaling. Dit betekent dat voor de waardering van uw woning een computermodel is gebruikt waarin de geanalyseerde verkoopprijzen zijn verwerkt van alle woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Een taxateur vergelijkt vervolgens de gegevens van uw woning met die van de verkochte woningen. Daarbij worden alle relevante transacties gebruikt, waarvan er drie ter onderbouwing worden weergegeven op het te downloaden taxatieverslag.
toon volledige bericht
Naar mijn mening een nette reactie die gelijk mijn bezwaar ondervangt, slim gedaan. Buiten dat is de kern van het betoogje natuurlijk dat de vorige bewoners jarenlang een te lage WOZ-beschikking hebben ontvangen en dat die fout nu is hersteld. Tja... Ik vermoed dat er niets aan valt te doen.

De aangehaalde verkoopprijs sloeg trouwens op onze aankoop, 29 april 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Eerste bezwaar is de deur uit. Ik ben tegen de verhoging van bijna 25%. Ik zeg met klem eerste bezwaar omdat we hier hebben gevraagd om geen verhoging, gezien de martkontwikkelingen en het feit dat enkele andere huizen in onze straat al bijna 2 jaar te koop staan. Die huizen zijn wel kleiner, maar liggen rustiger en hebben respectievelijk een enkele en een dubbele garage en een berging op de zolder. Grondoppervlakte is vergelijkbaar. qua m3 is ons huis wel groter. Deze twee huizen staan voor bijna €150.000,- minder te koop dan waar wij een WOZ waarde voor hebben gekregen.

Als dit bezwaar ongegrond wordt verklaard dan hebben we nog een paar taxatierapporten die voor en na 1 januari opgemaakt zijn door makelaars die de woning ook daadwerkelijk bezocht hebben. Daarbij wordt uitgegaan van een waardestijging van +/-5%.

Niet meteen alles blootgegeven in zo'n bezwaarprocedure natuurlijk. Dat doet de gemeente namelijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 10:05
Ik heb de gegevens van 1-1-2008 en 1-1-2009 met elkaar vergeleken en moet zeggen dat ik enigszins verbaasd ben dat de WOZ waarde bij mij gedaald is.

Ik ben van 246000 naar 244000 gegaan.

Op 1-1-2007 was de WOZ nog 226000. dus de stijging was vorig jaar behoorlijk hoger. De 246000 was echter nog onder de getaxeerde waarde.

Het blijft een dure hobby zo'n huis.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349271

De berekening van de WOZ is omschreven in de wet. Voor een partikulier is het toepassen van deze wet zo transparant als zwart landbouw plastic. Mijn nieuwbouw appartement is opgeleverd in 2008. Het verloop van mijn WOZ waarde is: 2008 293.000; 2009 + 14% = 334.000; 2010 + 14% = 380.000. 2009 is door de rechter (gelukkig) verlaagd naar 310.000. Ik zit nu wel met een verhoging van 2009 naar 2010 van 22%. En dat in een tijd van ressesie en stagnerende verkopen van huizen. Gemiddelde stijging in Flevoland voor appartementen tussen 2008 en 2009 is 1%. Wat moet je hiermee? Uiteraard bezwaar aantekenen en bij afwijzing weer naar de rechter. Voor die 41,00 euro wil ik dit weer meemaken.
Arjoma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Laatst online: 18-06 10:05
Ik heb trouwens wel gehoord dat je bij een bezwaarprocedure minimaal 3 referentie huizen moet opgeven om uberhaupt serieus in behandeling genomen te worden door de gemeente.

Als ik de reacties hier zo lees zit er nogal wat verschil tussen de diverse gemeentes.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BrammeS schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 09:19:
Ik heb trouwens wel gehoord dat je bij een bezwaarprocedure minimaal 3 referentie huizen moet opgeven om uberhaupt serieus in behandeling genomen te worden door de gemeente.

Als ik de reacties hier zo lees zit er nogal wat verschil tussen de diverse gemeentes.
Die 3 referentiepanden, dat zijn juist de panden waar de gemeente mee komt. In jouw bezwaarschrift kun jij je richten op waardedrukkende verschillen tussen jouw pand en de vergelijkingspanden.

Denk aan:
- grote verschillen: een of meerdere referentiepanden zijn helemaal niet vergelijkbaar (ander woningtype, grote verschillen qua ligging, uitstraling of gebruiksmogelijkheden)
- kleinere verschillen (groter/kleiner kavel, iets meer/minder inhoud etc) die het vergelijkingspand niet diskwalificeren, maar wel reden zijn om een een correctie toe te passen op de waarde
- verschil in de staat van onderhoud tussen jouw woning en de referentiepanden (bij die laatste zul je de staat van onderhoud moeten inschatten o.b.v. de transactieprijs en -datum). Principe: het bedrag wat nodig is om de staat van jouw woning gelijk te trekken met de gemiddelde staat van de referentiepanden mag je ten laste brengen van de WOZ waarde.
- verschil in het afwerkingsniveau (luxe vs eenvoudige keuken, badkamer, vloer, etc)
- afstand tussen transactiedatum van een referentiepand en de peildatum WOZ (indexatie toepassen conform Kadaster PrijsIndex Bestaande Koopwoningen)

Het kan gebeuren dat n.a.v. je bezwaarschrift een of meerdere panden niet meer meetellen als vergelijking. De gemeente heeft altijd recht om een nieuw vergelijkingspand te introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55165

Wij gaan ook proberen bezwaar te maken op onze WOZ waarde. Het huis is in Juli 2009 gekocht voor 204.000 euro en nu is de WOZ waarde 248.000. Dit kan dus haast niet kloppen. We zouden redelijk sterk staan omdat we het taxatierapport uiteraard ook nog hebben.

We zien wel wat er van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik heb net een woning gekocht en daarvoor een taxatie onder nhg eisen (nwwi controle) laten uitvoeren.
Volgens mij worden daar dezelfde modellen aangehaald als de gemeente gebruikt voor de woz waarde.
Als ik dan zie welke woningen gebruikt worden in de vergelijking dan slaat dat eigenlijk nergens op. De woningen hebben alleen gemeen dat ze in dezelfde buurt staan, maar mbt afmetingen, inhoud etc zijn ze totaal onvergelijkbaar. Van de 3 woningen in de vergelijking is het verschil tussen de duurste en de goedkoopste 50K..

De taxatie is dan ook (hoe verrassend..) gezet op de exacte prijs die ik ervoor betaald heb.
In dit geval vind ik dat uiteraard niet erg, want ze zijn me nog gunstig gezind met de waarde na verbouwing zodat de bank niet moeilijk doet over een bouwdepot.

Toch vind ik het krom om die vergelijking met omliggende woningen te maken. Er is de afgelopen jaren zo weinig verkocht in de straat dat een zinnige vergelijking gewoon niet te maken is.

Ben benieuwd waar de nieuwe woz waarde op uitkomt.. Hij stond nml 50K lager dan waarvoor ik gekocht heb.
Ik heb de sleutel nog niet, dus weet ook de nieuwe waarde niet.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
sanderb schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 12:58:
Ik heb net een woning gekocht [...]

De taxatie is dan ook (hoe verrassend..) gezet op de exacte prijs die ik ervoor betaald heb.
[...]
Op zich in jouw voordeel. De gemiddelde woning in NL is tussen januari 2009 (peildatum WOZ) en januari 2010 (laatst bekende cijfer bij het Kadaster) 5.3% in waarde gedaald.

Je zou dus verwachten dat de WOZ taxatie 5 a 6% boven de recente transactiewaarde zou liggen.

Voor alle bezwaarmakers: linkje. Jurispudentie is erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Niet online

Leon T

Ni!

Hier (Zeist) zijn ze helemaal gek geworden. Ik heb mijn appartementje in 2008 gekocht voor 89000 Euro, vrij goedkoop dus. Op dat moment had het een WOZ waarde van 126000, an sich vrij hoog, maargoed. Ik snap alleen niet hoe ze het ook maar durven mij te vertellen dat de WOZ waarde in 2009 172000 was.
Dat is niet alleen een stijging van ruim 36% naar bijna 2x de realistische marktwaarde. Belachelijk gewoon.

Ander leuk detail is dat mijn buurman met 15m2 extra ruimte en een berging een WOZ waarde van 140000 heeft. Mijn boven en onderbuurman met dezelfde indeling als mijn woning hebben een WOZ waarde van 126000. Hoe word dit in godsnaam berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 12:20
Hier is de WOZ waarde 0,82% gedaald, ja ja :) Maar goed, het tarief is gestegen dus uiteindelijk nog duurder uit.

Volgend jaar wordt nog leuker, het tarief gaat hier 30-70% stijgen, afhankelijk van de coalitie besprekingen van de gemeenteraad. Gelukkig heeft de PvdA niet gewonnen, die wilden 70-100% verhogen :(

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Leon T schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:40:
Mijn boven en onderbuurman met dezelfde indeling als mijn woning hebben een WOZ waarde van 126000. Hoe word dit in godsnaam berekend?
offtopic:
Een Turk koopt een twee-onder-één-kap woning en de akte passeert bij de notaris die in de andere woont. Na het passeren van de akte vraagt de Turk aan de notaris of hij beseft dat zijn woning (van de Turk) twee keer zoveel waard is als die van de notaris. De notaris snapt het niet helemaal en vraagt hoe dat kan.

Heel eenvoudig, ik woon naast een notaris, u woont naast een Turk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Leon T schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:40:
Hier (Zeist) zijn ze helemaal gek geworden. Ik heb mijn appartementje in 2008 gekocht voor 89000 Euro, vrij goedkoop dus. Op dat moment had het een WOZ waarde van 126000, an sich vrij hoog, maargoed. Ik snap alleen niet hoe ze het ook maar durven mij te vertellen dat de WOZ waarde in 2009 172000 was.
Dat is niet alleen een stijging van ruim 36% naar bijna 2x de realistische marktwaarde. Belachelijk gewoon.

Ander leuk detail is dat mijn buurman met 15m2 extra ruimte en een berging een WOZ waarde van 140000 heeft. Mijn boven en onderbuurman met dezelfde indeling als mijn woning hebben een WOZ waarde van 126000. Hoe word dit in godsnaam berekend?
Vraag de taxatie op. Kan bij sommige gemeenten digitaal m.b.v. je DigiD.

Daarna ga je aan de slag om vergelijkingswoningen te disqualificeren en om waardedrukkende factoren naar voren te brengen. Zie een vorige post van mij in dit topic. Wil je en grote stap maken, dan zou ik ook laten taxeren.

Jij moet aannemelijk maken dat er iets niet klopt aan de huidige WOZ taxatie en met een goed onderbouwd voorstel komen voor een nieuwe, veel lagere, waarde. Daarna ligt de bewijslast bij de gemeente: zij moeten aantonen dat de waarde niet onrealistisch is vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb

Even een update. Zojuist gebeld met de gemeente waarom ik geen waarde heb ontvangen, ze geven aan dat veel beschikkingen in mijn buurtje geen waarde hebben ontvangen en dat de verwachting is dat deze in de 2e helft van 2010 op de mat zullen vallen. De OZB is dan ook een schatting :X
Ik ben zeer benieuwd naar mijn waarde aangezien mijn verhaal hierboven en het gegeven dat volgens de waardekamer de woningen in gem. Lansingerland gemiddeld 0.2% in waarde zijn gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bij mij is de WOZ waarde 0,88% omhoog gegaan. Niet echt iets waar ik me druk over maak aangezien de daadwerkelijke waarde nog iets hoger ligt, en ik dus sowieso geen poot heb om op te staan wat bezwaar betreft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Wij hebben op 14-1-09 een voorlopig koopcontract getekend voor 207k. Op 11-3-09 hebben wij daadwerkelijk het huis voor dat bedrag gekocht. Volgens de gemeente Uden echter, is de waarde gestegen van 203k (1-1-08) naar 230k (1-1-09). Toch maar eens een poging doen met mijn bezwaar... scheelt weer!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Groentenboer schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:00:
Wij hebben op 14-1-09 een voorlopig koopcontract getekend voor 207k. Op 11-3-09 hebben wij daadwerkelijk het huis voor dat bedrag gekocht. Volgens de gemeente Uden echter, is de waarde gestegen van 203k (1-1-08) naar 230k (1-1-09). Toch maar eens een poging doen met mijn bezwaar... scheelt weer!
Dat zou zeer zeker een kans van slagen moeten hebben, maar ja, gemeentes 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Kun je ook nog iets doen aan de WOZ waarde als deze gelijk is gebleven, maar wellicht te hoog?

Ik heb mijn 'tussenwoning' afgelopen november gekocht voor 24K minder dan de WOZ waarde... Taxatierapport (voor de hypotheek) stelde de waarde op 22K onder de WOZ waarde (ruim 10% minder).

Het bedrag van 01-2008 is echter gelijk aan 01-2009, en wanneer ik bij de gemeente met mijn DigiD inlog krijg ik te zien: "U bent ingelogd met uw DigiD ,er zijn echter geen taxatieverslagen aangetroffen."

Kan ik nog bezwaar aantekenen? Heeft het zin? (Ik denk dat de rest van de woningen in het rijtje qua prijs wel overeenkomen met de WOZ waarde, echter hebben de meeste een dakkapel (welke ik niet heb) en/of een uitbouw. Ook is mijn huis in slechte staat, terwijl de meeste al gemoderniseerd zijn.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Proberen kan altijd. Beschrijf zo duidelijk mogelijk je argumenten, en het zou moeten lukken. En hee, niet geschoten is altijd mis...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 14:56
Ik heb zelf ook bezwaar aangetekend. De WOZ waarde van m'n huis is afgelopen jaar van 154k naar 185k gestegen. Ik heb het begin vorig jaar een tijdje tekoop gehad voor 159k maar no way dat je je huis dan kwijtraakt hoor, en ik zit in een starterssegment (waar ik na 7 jaar echt wel graag weg wil). Complete onzin dat mijn huis 185k waard zou zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WOZ steeds minder aangevochten

Steeds minder mensen maken bezwaar tegen de WOZ-waarde van hun woning.

Het adviesbureau Thorbecke verwacht dat dit jaar maar twee procent van de huizenbezitters protest zal aantekenen. In 2000 was dat nog acht procent.

Thorbeke brengt jaarlijks via de bezwarenmeter in kaart hoeveel woningbezitters de waardebepaling aanvechten. Daarvoor werkt het bureau samen met 150 van de 467 Nederlandse gemeenten.

De WOZ-waarde bepaalt de hoogte van de lokale lasten en de waterschapsheffing en is ook van invloed op de inkomstenbelasting.
De helft

Volgens Thorbecke neemt het aantal bezwaarschriften onder meer af doordat de gemeenten de WOZ-waarde tegenwoordig jaarlijks vaststellen. Vroeger was dat om de vier jaar.

Van alle mensen die bezwaar maken, krijgt ongeveer de helft gelijk.

De gemeenten stellen de WOZ-waarde per 1 januari vast, bezwaren moeten half april binnen zijn.
toon volledige bericht
Opvallend, ik had verwacht dat, gezien het feit dat vanwege de crisis sommige WOZ-waardes hoger zijn dan dan de huidige waarde dat het wel meer zou zijn dit jaar.
Maar misschien is 2 procent al relatief hoog. Even kijken hoe het volgend jaar is, ervanuitgaande dat er niet weer een crisis tussendoor fietst.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Een jaar verder, en nieuwe WOZ-waarden. Interessant omdat nu de effecten van de daling van de huizenprijzen zichtbaar moeten worden.

Ik heb net de gemeentebelastingaanslag 2011 binnen, met als WOZ-waarde dus de waarde van de woning in januari 2010. Ik zat een jaar eerder nog op 247.000 en dat is nu 236.000. Dus -4,5%. OZB belasting is nu 262 euro, een daling met 2%.

Is die -4,5% een beetje marktconform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Peildatum 1-1-2010 t.o.v. vorige peildatum 1-1-2009 betreft dus de waardeontwikkeling in het jaar 2009. Door de bank genomen is -5% realistisch. Kadaster zegt landelijk -5.3% tussen 01-2009 en 01-2010.

Bij gebrek aan informatie over je woningtype en regio kom ik niet verder dan deze algemene wijsheid.

Je kunt zelf rekenen op:

http://kadaster.nl:/index_frames.html?inhoud=/kadaster/wat_doen_we/vastgoedgegevens.html&navig=/kadaster/nav_serverside.html%3Fscript%3D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Twee onder 1 kap, Gelderland. Dan kom ik met die link op -3,5% waardedaling in 2009. Geen reden voor bezwaar dus. Bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
dan nog, het zijn gemiddelden, er zijn vast nog wel bepaalde (polulaire) woningen in prijs gestegen afgelopen jaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik kreeg mijn WOZ ook vandaag binnen. WOZ waarde is 4000 euro gedaald ten opzichte van vorig jaar. Redelijk reeel als ik naar de huizenprijzen kijk van mijn buurt. Heb er ook totaal geen probleem mee, met de hoogte. Hij is namelijk lager en nog steeds gunstig voor de verkoopprijs van mijn huis als ik hem te koop zou zetten.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Pagina: 1