Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Seraph1987
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 16:27
Hallo,

Ik heb 2 defecte schermen gekregen om mee te prutsen, als ze gaan werken is het mooi meegenomen. Ik heb nog niet eerder beeldschermen open gezien maar ik pik dingen snel op.

Het ene scherm gaat aan en uit met een 1 seconde interval, het beeld flitst maar laat niets zien.
Het andere scherm was gelabeld voeding defect en geeft wel gewoon no signal weer als er geen video input aan zit.

Beide liggen open en bij de 17" versie was het probleem duidelijk te zien. De grote condensator (450V, 120 uF) had een breuk in zijn draad waar ook geel spul lekte, hij gaf mooie vonken bij het lichte contact dat hij nog had toen ik hem aan had om te kijken welk symptoom hij had. Het probleem bij dit scherm is nu dus beperkt tot het vinden van een 450V 120uF (ik wil 150 maar dat leg ik zo uit), google heeft me tot conrad en dergelijke sites gewezen maar ik kan niet de zelfde condensator vinden. Wat ik er uit begrijp heb ik een radiale elco nodig waar op staat gedrukt 450V 120 of 150 uF en 105 graden, bij somige sites zie ik wel snap in versies (passen niet) of waar ze mijn waarde wel hebben alleen dan staat er op de afbeelding 330uF op. Wat voor electra zaken koop je die dingen want ik geloof niet dat expert of dat soort zaken condensatoren hebben.

De 19" versie lijkt heel sterk op de 17" maar de grote elco heeft 150uF en is iets langer dan de 120uF van de 17". Ik zal na maandag foto's plaatsen. Op de 19" gele plaat (power) kan ik niets afwijkends zien, dry joint/bol of lekke cap/ rare verkleuring. Ik heb de power plaat van de 19" in de 17" gezet en hier vertoont het scherm ook de 1 sec aan/uit knipper, dit lijkt mij dat het dus wel aan de power plaat moet liggen. Als ik de 17" power plaat heb hersteld dan ga ik deze testen in de 19" als ik er dus de sterkere uF in stop. 150 ipv 120. en hoop zo dus de 19" gebruiksklaar te krijgen.

Mocht ik niet aan een 450V/150uF 105C elco kunnen komen dan neig ik er na om deze van de 19" power af te slopen. of zijn er andere condensatoren die ik kan gebruiken?

Uit andere topics hier heb ik geleerd dat andere condensatoren niet zichtbaar defect kunnen zijn en dat deze gedemonteerd gemeten moeten worden. Maandag zal ik hopenlijk een multimeter op locatie hebben.
Maar wellicht dat jullie, de mensen met meer kennis, weten waar ik mijn defect waarschijnlijk kan vinden?

Met vriendelijke groet,
Robert

• gjs
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-10 09:09

gjs

Scoobydoobydoo

quote:
Seraph1987 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:46:
De 19" versie lijkt heel sterk op de 17" maar de grote elco heeft 150uF en is iets langer dan de 120uF van de 17". Ik zal na maandag foto's plaatsen. Op de 19" gele plaat (power) kan ik niets afwijkends zien, dry joint/bol of lekke cap/ rare verkleuring. Ik heb de power plaat van de 19" in de 17" gezet en hier vertoont het scherm ook de 1 sec aan/uit knipper, dit lijkt mij dat het dus wel aan de power plaat moet liggen. Als ik de 17" power plaat heb hersteld dan ga ik deze testen in de 19" als ik er dus de sterkere uF in stop. 150 ipv 120. en hoop zo dus de 19" gebruiksklaar te krijgen.

Mocht ik niet aan een 450V/150uF 105C elco kunnen komen dan neig ik er na om deze van de 19" power af te slopen. of zijn er andere condensatoren die ik kan gebruiken?

Uit andere topics hier heb ik geleerd dat andere condensatoren niet zichtbaar defect kunnen zijn en dat deze gedemonteerd gemeten moeten worden. Maandag zal ik hopenlijk een multimeter op locatie hebben.
Maar wellicht dat jullie, de mensen met meer kennis, weten waar ik mijn defect waarschijnlijk kan vinden?
Ik denk dat het niet veel uit maakt of je er nu 120 of 150uF opzet, gewoon even proberen.
Ik heb hier zelf nog een 15" samsung schermpje staan dat heel even beeld geeft, daar heb ik al 2 elooctjes vervangen in de voeding (die waren zichtbaar bol), de rest gecheckt met een cap meter maar die meten allemaal goed. Ik heb alleen die grote nog niet gemeten (100uF 450V), maar ik verwacht niet dat die stuk is.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 05-10 13:39
Misschien even bij DIL proberen ?

http://www.dil.nl/start.aspx

Daar kwam vroeger al het spul op school vandaan

• Seraph1987
Als jouw 15" 100uF 450V is mijn, 17" 120 uF 450V en de 19" 150uF 450V heeft dan zie ik toch een patroon.
Ik zet er liever 150 op als ik hem in de 19" ga plaatsen. maar voor als nog kan ik geen van alle vinden. ook niet bij DIL.
Als ik zoek naar radiale elco/elko met 450V dan zit daar meestal maar 16 uF of iets dergelijks bij. de combinatie van een radiale elco =====[][][][][][] met 2 lange draden aan de zelfde kant maakt het ook lastig. ik heb wel snap in 450v/150uF gezien, maar dat gaat echt niet passen op een nette manier.

bedankt voor de poging raymon

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

quote:
Seraph1987 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 15:37:
Als jouw 15" 100uF 450V is mijn, 17" 120 uF 450V en de 19" 150uF 450V heeft dan zie ik toch een patroon.
Ik zet er liever 150 op als ik hem in de 19" ga plaatsen. maar voor als nog kan ik geen van alle vinden. ook niet bij DIL.
Als ik zoek naar radiale elco/elko met 450V dan zit daar meestal maar 16 uF of iets dergelijks bij. de combinatie van een radiale elco =====[][][][][][] met 2 lange draden aan de zelfde kant maakt het ook lastig. ik heb wel snap in 450v/150uF gezien, maar dat gaat echt niet passen op een nette manier.

bedankt voor de poging raymon
Ik zou mij daar niet al te druk om maken het is gewoon een elco die de gelijkgerichte 220V afvlakt. Die paar uF verschil maakt echt geen drol uit. Ik heb de mijne net ook maar even gemeten, die is keurig 98uF volgens mijn meter.

• Seraph1987
hmm oke maar dan nog moet ik een 100-150 uF versie zien te vinden :S

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

quote:
Seraph1987 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:03:
hmm oke maar dan nog moet ik een 100-150 uF versie zien te vinden :S
Kijk hier eens.

• Seraph1987
100uF 450V 105 graden = 4 euro
220uF 450V 105 graden = 6.5 euro
150uF 400V 105 graden = 4.5 euro

Ik denk dat 450 verlagen naar 400 geen optie is, en dat het beter is om 100 of 220 uF te kiezen?
maar welk van beide is het meest geschikt?

Bedankt voor de nette site!

• Danielv
  • Laatst online: 22-03-2014
dickbest ff emailen wat er te vinden is bestellen en de rest bij overige zetten:) is ook veel goedkoper
www.dickbest.nl

If everything seems to be going wel, you obviously overlooked something... >>> http://www.trukz.com <<<

• Seraph1987
bedankt, ook daar heb ik nu een mailtje naar gestuurd want mijn waarde zijn blijkbaar apart.

• Shuriken
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15-06 19:44

Shuriken

Life is all about priorities

quote:
Seraph1987 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:46:
Een 1 sec aan/uit knipper kan wijzen op een defecte backlight voeding. Vaak zijn de hoge voltage spoelen het probleem. Google daar even naar.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Seraph1987
de reactie van dick best:
"Helaas, dit is een zeer moeilijk geval. Op de eerste plaats zijn de normale
waardes 47--100--220--470uF en tevens gaan ze niet hoger dan 400V

Ik zit zeer goed in de elko's, maar ik kan op geen enkele manier in de buurt
van deze komen"

Als ik rond zoek dan blijkt dat ik zeker in de spanning niet onder de waarde mag zitten dus 400V is geen optie. De meningen die ik lees zijn verdeeld over uF, de een zegt dat het in de buurt moet blijven en de ander zegt dat je best wat meer mag maar niet te over dreven zoals 10x zo veel.

Kan ik met een gerust hart 220 uF/450V er in zetten of zal ik toch voor een snap-in gaan (150uF/450V) maar dan zelf de poten verlengen?

@Shuriken: ik heb proberen te googelen maar ik kan geen zinnige teksten opduiken voor "backlight voeding hoge voltage/spanning spoelen. Verder vind ik eigenlijk ook geen nuttige reacties(repareer) voor precies mijn symptoom, meestal is het :het is je monitor, koop een nieuwe.

• Seraph1987
Farnell heeft een 450v/150uF met precies de goede afmeting, 9 euro exclusief verzenden. dus dit lijk opgelost.

Het grote raadsel is nu het 19 inch scherm dat aan gaat, flitst, uit gaat en dat blijft herhalen. Ik zal later afbeeldingen posten maar ik had nu al iets bijzonders ontdekt.
de draden van power naar video board zat niet helemaal goed aangedrukt toen ik deze keer ging testen. het scherm bleef aan , ik had geen tijd om naar het beeld te kijken want ik rook een beetje brand lucht en heb meteen de stekker er uit gehaald.
dit lijkt me te duiden op een beveiliging die ik per ongeluk omzeilde?

Edit:

1: http://img155.imageshack.us/img155/2849/defectekant.jpg
2: http://img519.imageshack.us/img519/6838/defecteonderkant.jpg
3: http://img291.imageshack.us/img291/9382/inverterkant.jpg
4: http://img191.imageshack.us/img191/6736/powerboard.jpg
5: http://img203.imageshack.us/img203/7325/mountedq.jpg

foto's 1 en 2 zijn volgens mij belangrijk, de andere geven samen een volledig beeld weer.
Er is een 0,22 ohm weerstand gesprongen maar dat was pas gebeurd toen het scherm al defect was.
Het echte probleem lijkt me ergens rond Q809, Q808, C819 te liggen.
Zonder spanning op het board was ik de weerstandjes even aan het meten en ik dacht laat ik ook eens naar die B C E dingen kijken waar ik van gelezen heb dat er vaker iets mee is.
Met de mulimeter meet ik 468 ohm tussen B C voor Q815 en Q816 en op het 17" board meet ik ook 468 voor Q815,Q816 en Q808, Q809 waar ik van weet dat deze werken. Op het 19"board heb ik echter bij Q808 en Q809 slechts 1.4 ohm verder staat er bij het 17"board 100k ohm op C819 en loopt wel af maar bij het nog defecte 19"board staat er 0. Zoals slecht te zien is op foto 2 zit er ook wat oranje prut op C819.
Verder heb ik ook even de fuse(F601) naast de AC ingang gemeten en hier krijg ik geen waarde, dus geen geleiding, waar ik dat wel krijg bij mijn 17" board. PF701 geeft wel gewoon 0 ohm weer.
Als ik Q808+Q809 en F601 vervang is dan het probleem verholpen? een het 0.22 ohm weerstandje natuurlijk maar dat spreekt voor zich.

Seraph1987 wijzigde deze reactie 03-03-2010 01:20 (57%)

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Q808 en Q809, zijn dat dan deze bij de onderste inverter op foto 1? Probeer eens de voeding naar deze inverter te onderbreken, wellicht is er iets misgegaan in deze ene inverter (doorslag in de trafo bijvoorbeeld), waardoor er een te hoge piekstroom komt bij het opstarten van de lampen, spanning zakt in en het spel begint opnieuw.
Als dit inderdaad een "goed" beeld geeft (een van de 4 lampen zal niet werken, afhankelijk van de gebruikte backlighttechniek zal je dit nauwelijks tot heel goed merken) kan je proberen de inverter te herstellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Seraph1987
Ontzettend bedankt voor je input !

Ja Q808 en Q809 zijn de onderste 2 (foto 1) naast het grijze blok met "k"opdruk. Je uitleg klinkt zeer logisch gezien het cyclische karakter van het aan uit gaan. Maar bedoel je beide inverters naast mijn handgeschreven 1 en 2, dus tussen de 2 grijze "k" blokken in of slechts 1 daarvan, want ze lijken beide verbonden te zijn met Q808 en Q809. Of praat ik nu over trafo's en heet de combi met wat andere onderdelen inverter?
Hoe sluit ik deze 2 af van voeding? is er 1 centraal voorwerp wat ik er even uit zou kunnen solderen, het ronde spoeltje in het verlengde van q808,q809 met als nr L801 lijkt samen met J17 de enige verbinding? en om te testen moet ik denk ik ook de zekering direct naast de ac ingang (F601 met opschrift T2A 250V) om heen zeilen/al vervangen.
Ik heb mijn 17" inmiddels gemaakt en heb de voeding in de 19" gehangen en dan werkt dat scherm ook dus ik ben heel zeker dat het probleem op de power print van de 19" zit.
Is het onlogisch dat de 2 C5707's en de zekering zonder trafo falen, het toch begaven? of is het een must dat er iets is met de trafo's?

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Inverter is een hoogspanningsvoeding voor CCFL, in deze dus het geheel van de transformator, de 2 transistoren, de condensator (grijze blok) en de HV condensator (dat blauwe blobje). De exacte opbouw ken ik niet, het ziet er idd naar uit dat hier 2 transformatoren worden gebruikt (en ook lampen 1 en 2 worden gevoed).
Het zit er dik in dat door die spoel die je noemt de voeding naar die inverter loopt, spoeltje eens uitsolderen en proberen maar.

Je kan idd best de zekering vervangen, omzeilen kan gevaarlijk zijn (als er dan nog iets mis is kunnen de elco's je om de oren vliegen).

Wat exact de fout is, daarvoor moet ik eerst mijn glazen bol hersteld krijgen ;) Ik vermoed de trafo, maar het kan evengoed een van de 10 andere redenen zijn die ik kan bedenken, enkel op mijn werk geef ik voor elke herstelling een exacte uitleg van oorzaak en gevolg.

naftebakje wijzigde deze reactie 04-03-2010 19:56 (18%)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Seraph1987
Bedankt, ik ga dan even opzoek naar een nieuwe zekering en het spoeltje uitsolderen en dan testen.

Ik snap dat er geen glazen bol is maar ik bedoelde of het mogelijk was dat de 2 transistoren stuk gingen zonder dat er iets mis is met de trafo of dat ik zeker moet door zoeken naar andere defecten.

Voorlopig ga ik dan even op jacht naar ook een trafo defect.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:45

mux

99% efficient!

Zowel 1740 als 1940 zijn erg bekende probleemgevalletjes, ik heb er nog 2 resp. 2 liggen. Ze lijden aan een algemeen Benq-referentie-circuit-probleem dat 1280x1024-schermen (17 en 19 inch dus) heel lang heeft geplaagd. Er zijn verschillende oorzaken en allemaal liggen ze waarschijnlijk bij onvoldoende koeling. Waarschijnlijk geeft de controller glitches en zorgt dat voor periodieke kortsluitingen (voor zover ik zelf heb kunnen meten) wat de MOSFETs (vaak c5707) en soms de primaire kant van de trafo molt. Ik heb het vermoeden dat er nog andere dingen stuk gaan, met name het compensatiecircuit achter de PWM controller, want het helpt weliswaar om de MOSFETs te vervangen (dan doet zo'n scherm het weer eventjes) maar na verloop van tijd, vaak veel korter, krijg je weer dezelfde problemen.

Ik schrijf ze inmiddels gewoon altijd af, het is teveel moeite voor te weinig resultaat. Als het probleem al een tijdlang heeft geduurd zijn er een hoop componenten die stukgaan: de condensatoren voor de inverter krijgen teveel ripple te verduren dus raken hun capaciteit kwijt (gaan ook vaak bol staan), de trafo krijgt hoge dI/dt's wat secundair voor hoge piekspanningen zorgt, dus meer dan eens zul je merken dat ook secundair kortsluitingen worden veroorzaakt. Met een beetje geluk hebben ze er een zekering in gestopt maar mijn laatste L1940's hadden dat dus niet. Als er tantaalcondensatoren op zitten ben je er ook vrij zeker van dat die gefrituurd worden, en ik heb nog wel meer leed gezien.

offtopic:
Ik heb er dus nog een paar liggen die je voor een zacht prijsje kunt overnemen, voor het geval je er verder mee wilt prutsen

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Seraph1987
Oke, ik begrijp dat de monitor meer zorgen geeft dan de moeite waard is maar ik was van plan hem wel weer even aan te krijgen. gewoon om te zien of het me lukt. Maar ik heb nu een extra probleem.
Het weerstandje, de zekering en de c5707's heb ik binnen en vol goede moet verwissel ik de zekering en de weerstand, in de veronderstelling dat ik dan met stroom kon gaan testen zoals naftebakje voorstelde.
Helaas sprong de zekering direct en dat bracht me weer aan het meten: IC601 is kapot (1200ap40 CPAM 0510). Dus mocht ik ergens nog willen komen dan moet ik die vervangen en weer een nieuwe zekering. Even googlen heeft me nog niets wijzer gemaakt over de IC. Ik heb door dat het een actief component is maar ik kan nergens vinden waar ik ze moet kopen. Mede door dat ik niet precies weet wat voor type het is. Verder las ik dat als het een eeprom is dat deze eerst geprogrammeerd moet worden voordat deze gaat werken en het geen zin heeft een blanke er in te stoppen? Wie kan me vertellen of ik dat ding kan vervangen, of het verkrijgbaar is en eventueel waar dan. (farnell, conrad, dickbest, okaphone, electronica-online)

• mux

mux

99% efficient!

Hoe ziet dat component eruit? Is het de controller (iets van 16-pins SOIC aan de onderkant) of iets anders?

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Seraph1987
Foto 3 geheel rechts 8 pins, foto 4 helemaal onderaan. met opschrift 1200ap40 CPAM 0510.
Als ik bij conrad door de geheugen ic's en dan eeprom zoek dan zijn er wel visueel dezelfde types maar ik kan nergens iets vinden met 1200ap40 of CPAM. Het zelfde component op mijn werkende 17" heet 1200ap40 CPFH 0518 als dat je kan helpen?

• mux

mux

99% efficient!

Het lijkt me eerlijk gezegd sterk als daar een eeprom oid zit, en al helemaal sterk dat die kapot kan gaan. Het zal een actief component zijn, misschien een deel van de control loop aan de primaire zijde van de ac->dc converter, misschien een PFC chip. Maar zonder specifieke vervanger kom je daar nie tver mee.

• Seraph1987
Ik was de pinnen aan het meten op sluiting en dit vergeleek ik met de werkende 17" en kwam er achter dat er te veel verbinding was en daardoor ontstaat er denk ik ook het conflict dat de zekering er meteen uitblaast. Als ik het zo bekijk lijkt het alsof dat ding dus eerst controle had over de delen die wel of geen verbinding moest/mochten hebben en dat alles nu zomaar verbinding heeft.
google "1200ap40" leverde me wel iets op waar jij/u vast meer mee kunt zeggen:

http://www.datasheetdir.com/1200AP40+PWM-Controllers

Edit: een beetje rond bladeren lijkt te wijzen dat ik NCP1200A van ON semiconductors (staat ook een ON op mijn IC) moet gaan zoeken. Deze lijken er in verschillende waarde te zijn en de 40 in 1200AP40 schijnt te betekenen dat hij werkt op 40 Hz. De CPAM en 0510 zijn gegevens voor productie jaar en werkweek en dat soort dingen. Ik ga even kijken of er iets is waar ik een NCP ding kan kopen.

Seraph1987 wijzigde deze reactie 10-03-2010 16:44 (27%)

• mux

mux

99% efficient!

Jep, dat is je PWM controller van de forward converter (die van 230V iets van 18V maakt). Maar ik denk eigenlijk helemaal niet dat dit een bron van problemen is. Als je kleine verschillen opmerkt zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.

Iets is pas stuk als het zichzelf eraf soldeert, explodeert, een vorm aanneemt die hij niet had bij de eerste installatie. Dan zijn er nog een paar specifieke failure modes: open circuit (bij dingen die normaal horen te geleiden), short circuit (bij dingen die normaal DC moeten weerstaan, zoals condensatoren), isolatie-failure in MOSFETs en schottky's (mosfet: gate geleidt naar drain en source, schottky: diodewerking is er niet meer). Logica, drivers en andere complexere IC's zijn spul dat gewoon explodeert of heet wordt, maar gewoonlijk niet faalt op de manier die jij beschrijft.

De zekering blaast eruit omdat er shoot-through is in de flyback converter die de lampen voedt. Dat is dus een situatie die aan de secundaire kant van de forward converter gebeurt, en de secundaire kant is geisoleerd van de primaire kant waar de NCP1200AP40 zit.

• Seraph1987
Toen ik weer stroom zette op het bord kwam er een vonk van een groen TR601 weerstandje net onder de bocht van de ground draad, naast een spoeltje. Hij heeft geen veranderde waarde in de weerstand dus ik denk dat het nog leeft. Helaas heb ik dan niet zo veel kennis als jij en kan ik ook hier naast zitten.

Als ik je goed begrijp is het dus wel de moeite om de c5707's er in te zetten en dan te kijken? Al vind ik het raar dat het scherm nu helemaal niets meer doet (zekering dood). Terwijl hij wel iets deed voordat het ,22 ohm weerstandje blies (aan uit elke seconde) en de zekering meenam.

Ik heb de inverter trafo's al wel opnieuw gesoldeerd toen ik deze zekering er ook maar uit haalde. Maar ik denk dat ik buiten mijn defecte c5707's dus ergens op het power deel ook iets heb waardoor de zekering blaast.

Edit:
Dat ik op te veel pinnen van de IC sluiting aan tref zag ik als bron, maar wellicht moet ik het dus bij een ander (wel defect) onderdeel zoeken. Welk onderdeel kan dit veroorzaken? Ik denk zelf aan een diode die niet een richting meer tegenhoud, dus dat ga ik maandag vergelijken met het andere bord. Ik weet alleen niet of het dan wel de bron is en niet ook een slachtoffer...

Edit #2:
Ik denk dat mijn vermoeden bevestigd wordt, diode D602 net achter het kleine koel blok aan de power zijde heeft geen sperring meer. Het opschrift is EGPIOD 0504A met een soort van + logo van 2 schakels. Het is een axiaal zwart cilindertje.
Grrrr... ik had hem gemeten over de diode maar eenmaal los gesoldeerd was er niets mis met de diode.....
Wat kan er in het circuit zitten dat onbedoeld wel iets door laat?

Hehe, ik denk dat ik eindelijk iets heb, de G -> S en S -> D van de MOSFET bij de diode meten 0 ohm. Nu ook maar vast even uitnemen voordat ik weer vrolijk wordt. P5570 K3673 op het 17" zit een ander P nummer maar wel het zelfde K nummer, dus het lijkt mij dat ik daarnaar moet zoeken?

Seraph1987 wijzigde deze reactie 16-03-2010 14:26 (64%)

• Seraph1987
quote:
ssj3gohan schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:45:
isolatie-failure in MOSFETs en schottky's (mosfet: gate geleidt naar drain en source, schottky: diodewerking is er niet meer).
Bingo! Ik heb de mosfet eruit gehaald en ook hier geeft hij nagenoeg 0 ohm weer, defect dus. Dit lijkt ook te verklaren dat er te veel geleiding was bij de IC en de diode die ik eerder bekeek. Bedankt voor je hulp !

Nu moet ik alleen nog opzoek naar P5570 K3673 (.01?). Maar ik kan deze niet zo goed vinden, bij conrad is er een hele lijst aan FET types maar de zoekfunctie reageert niet op k3673. Bij electronia online vind ik al helemaal niets. Dick best heeft wel een aantal mosfets maar niet die ik zoek denk ik.

Edit:
Mocht ik er een vinden, moet ik hier dan ook koelpasta op doen, of zouden de resten genoeg zijn? (ik heb wel artic silver5 voor tussen processor en koelblok)

Edit #2:
Ik heb het vermoeden dat het vervangen van de MOSFET de laatste stap is naar een werkend scherm. Maar ik kan geen K3673 vinden, als ik naar een data sheet kijk dan denk ik dat ik een "n channel power mosfet to 220 met 700 V, 10 of 40 ampere, 80 W" nodig heb. Kan iemand helpen met het localiseren van de k3673 of een vervanger?

Seraph1987 wijzigde deze reactie 16-03-2010 16:05 (29%)

• Infant
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17-10 22:50

Infant

It's a floating Dino!

Wat leuk om te zien dat ze allemaal dezelfde problemen ontwikkelen. Het eerste wat ik deed (op advies van sj3Gohan), was die Q808 Q809 mumsels vervangen. Dit hield ie ongeveer een week vol.

Als je Q805 eruit sloopt en de Q die zicht achter een elko verstopt op foto 1, wordt het gehele backlight inverter ding niet aangezet, en kun je zien of de rest van je beeldscherm het in ieder geval nog doet. Ik heb ze voorzien van een 2 Euro CCFL inverter, en dat doet wonderen.

Edit. Okee, ik zie dat ik te langzaam typ. Ik ben heel benieuwd of een nieuwe mosfet hem weer tot leven kan wekken. Dit heeft bij mij niet echt lang geholpen.

Infant wijzigde deze reactie 17-03-2010 01:13 (16%)

• Seraph1987
Om te zien of de rest van het scherm het deed heb ik een nagenoeg identiek geel bord (inverters+power) van een 17'in de rest van het 19"beeld gestopt en dit gaf aan dat alles werkte.
Wat naftebakje bedoelde ging over het vast stellen van het defect van de onderste inverter (foto 1 dan) waar inmiddels de C5707's vervangen zijn. Om het meer kans te geven heb ik alle trafo's beter gesoldeerd en heb ik tussen de 3e en 4e pin (van de 6) een stukje draad gesoldeerd want deze verbinding was er wel bij de werkende 17" trafo's.
Of dit alles effect heeft en behoud kan ik nog niet zeggen omdat ik een kortsluiting heb gehad toen hij open ging voor reparatie, dit deed een weerstandje en een zekering blazen en waarschijnlijk de power mosfet aan het kleine koelblok.
Op dit moment helpt ssj3gohan me met het vinden van een geschikte mosfet, mijn geval blijkt zeldzaam te zijn en relatief duur. Dit door dat het hoge spanning en een lage schakeltijd moet hebben.
Misschien dat als ik een vervanger vind maar nog niet besteld heb dat ik de mosfet even uit mijn 17"haal en ga testen of dat dit het oplost. doet dit het niet dan heb ik wellicht 2 nieuwe nodig als ik het 19"bord dan nog niet opgeef.

Edit:
Tussen de 3 poten zit geen enkele weerstand en met de meter op diode stand meet ik in geen enkele richting iets van sperring dus die mosfet moet wel dood zijn. Dit heb ik gemeten toen hij uit het circuit was maar tot mijn grote verbazing zit er tussen de gaten van GDS nog steeds verbinding, G -S geeft 220k ohm. terwijl G - D en D - S oplopende weerstand hebben (oneindig?). Verder meet de diode er in de buurt, die ik eerder al uit het circuit toch op sperring betrapte, geen sperring als deze in het circuit zit. Wat voor onderdelen zouden nog meer dit teveel aan geleiding kunnen veroorzaken? In vergelijking met mijn werkende bord kan ik zeggen dat er voorbij het redelijk afgezonderde power deel precies dezelfde waarde zitten, dus het moet wel iets zijn in het gebiedje rond de mosfet, pwm controller ic, 2 diodes.

Seraph1987 wijzigde deze reactie 17-03-2010 13:43 (25%)

• Seraph1987
Zoals eerder genoemd heb ik na het uitnemen van de mosfet nog steeds te veel verbindingen. Door middel van meten en vergelijken met mijn werkende 17" bord heb ik het gebied kunnen verkleinen maar ik heb tips nodig om verder te komen.
Aan de onderzijde van het gebied rondom PWM controller, mosfet aan het koelblok zitten heel veel kleine diodes en weerstanden. Over de ZD601 rode diode in glas zit op het defecte bord 80 ohm en geen sperring terwijl het werkende bord hier 593 ohm en sperring heeft. Overigens zijn de ZD diodes op beide borden van een gele streep voorzien, terwijl deze met 80 ohm een zwarte streep heeft. Geeft dat aan of deze defect is? of zit er ook een kleur code op? Nou verdacht ik eerder al een grotere diode aan de boven zijde wegens 593 en 1005 ohm waarde terwijl deze buiten het circuit toch wel sperring had. Dus ik heb geen idee hoe ik dingen moet gaan uitsluiten.
Om het in kaart te brengen bij gebrek aan schema's ben ik zelf de verbindingen op papier gaan tekenen. Maar dit maakt me nog niet echt wijzer. Zo zit er slechts een 1kV condensatortje en een weerstandje tussen D -> S van de defecte mosfet.
Hoe kan ik nou dingen isoleren in het breiwerk rond de PWM controller?

(een scherpe foto van de onderzijde zonder weerkaatsing heb ik nog niet)

• Seraph1987
Ik heb het circuit zelf uitgetekend en ben gaan meten, duurde even maar het werkt wel.
Ik heb een defect smd weerstandje van 4R7 ohm vervangen met een mini versie van een oud moederbord.
Toen ik de Zener diode er uit had bleek deze toch nog goed te zijn. na wat meten en uitnemen van andere onderdelen ben ik toch de PWM controller los gaan maken. Met de IC er uit meet de rest nagenoeg dezelfde waarde als mijn werkende bord dus nu moet ik alleen nog vervanging vinden voor mijn K3673 MOSFET en de PWM controller "1200AP40" van ON.
Ik heb al de nodige hulp van tweakers gehad en ben daarmee opzoek gegaan naar passende vervangers.
is een NCP1200P40G ( http://nl.farnell.com/on-...pwm-controller/dp/1652432 ) goed of maken de A en G veel uit? 40 staat voor de frequentie en verder lijken de waardes aardig overeen te komen.
Wat betreft de MOSFET heb ik meer problemen om vast te stellen of het nou de beste optie is.
misschien dat http://nl.farnell.com/tos...600v-to-220sis/dp/1300779 in de buurt komt?

• Maha1958
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 29-11-2010
Hallo Seraph1987,

Ik ben ook bezig met de reparatie van zo'n monitor. In mijn monitor (HP1740, 17") zit een FET met nummer K3673. Volgens mij kun je deze FET vervangen voor een type STMICROELECTRONICS STW5NK100Z van STMICROELECTRONICS (partnummer 9512810) die je bij Farnell kunt kopen. In elk geval ga ik het hiermee proberen. Ik las dat jij zelf een schema gemaakt hebt van deze monitor. Als dat zo is, zou ik het schema van je kunnen krijgen? Bij voorbaat dank.

• Seraph1987
Hey bedankt,

Ik heb mijn reparatie tijdens de vakantie op een laag pitje gezet maar ik zal zeker jouw type een keer uitpluizen. Mocht jij dan al resultaat hebben dan hoor ik het graag.
Ik had inderdaad een schema gemaakt maar dat was vrij amateuristisch en ik heb hem bewerkt tijdens het meten met wat rare aantekeningen. Ik kan er een foto van maken en als je dan alleen let op de pen lijnen dan kun je hem zelf zo natekenen. laat maar weten als dit nog nodig is (week na je post).

• Looney11
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:54
Het klinkt allemaal erg hetzelfe als mijn 19" BenQ monitor met een kapotte inverter.

Na het vervangen van de polyfuse, de MOSFETs en nog wat (doe het even uit mijn hoofd) en het doorsolderen van alle trafo's en Condensatoren draait deze weer enige maanden bij de buurvrouw.

Een hekel punt bij de BenQ was de HFE van de transistoren, deze moeten in een bepaalde range liggen, anders klapt je inverter er zo weer uit.
Ik had via E-bay een reparatie-setje gekocht waarbij men de transistoren op HFE test en selecteerd, wellicht is dit voor jou ook een oplossing.

• mux

mux

99% efficient!

Deze HP's worden ook door BenQ geproduceerd (BenQ is eigenlijk een ODM), en BenQ gebruikt in meer ODM- en zelfverkochte producten deze techniek, die steevast stukgaan.

• Maha1958
Goed idee,

Enkele componenten zijn bij ons niet meer leesbaar na een "kleine" kortsluiting. Dus het is wel handig als je het schema even doorgeeft. Voor het primaire gedeelte hebben we ook een schema gemaakt. Deze hebben we bijgevoegd. Weet jij welke waarden de volgende componenten hebben?
R612, R613, R614, R615, R623

[img]http://c:\scannen0001klein.jpg[/img]

• Seraph1987
I.v.m vakantie ben ik niet in de buurt van mijn schermen, ik zal ma/di even voor je kijken en het schema dat ik heb op de foto zetten. Mijn scherm is nog niet af dus ik hoop voor je dat ik betrouwbare waardes kan geven. (ik ga ze niet los maken)

• Seraph1987
De weerstanden hebben de volgende opschriften
R612 = 470
R613 = 102
R614 = 223
R615 = 0R22 (heb ik zelf vervangen met een 0R22 2% 4W) van deze kun je trouwens de kleur code online invullen voor de waardes.
R623 = 4R7 (heb ik ook zelf vervangen met een van een moederbord, was priegel werk met een pincet)

Als je R623 en R615 beide stuk zijn raad ik je aan om de PWM controller "1200AP40" van ON aan de bovenzijde in de gaten te houden, deze was bij mij stuk maar dan vanwege een kortsluiting. ssj3gohan zei dat deze zeer zelden stuk gaan dus alleen uitnemen als je ook kortsluiting hebt gehad.

Mijn schema ziet er zo uit:
http://img521.imageshack.us/img521/9342/p9010063.jpg
en dat is van dit deel:
http://img13.imageshack.us/img13/5997/p9010067.jpg
Vrij lelijk maar was wel functioneel voor mij.

Ik ben nog altijd opzoek naar een vervanging voor de 1200AP40.
Jouw schema is trouwens niet toegankelijk, gebruik imageshack of iets in die richting.
Succes met je scherm

• Maha1958
Hey bedankt,

Hier heb ik heel veel aan. Ik heb mijn schema via imageshack op de site gezet onder de volgende namen;

http://img697.imageshack.us/i/monitor20001.jpg/

http://img843.imageshack.us/i/scannen0001k.jpg/

De ene is primair en de andere is een deel van het secondaire voedingsdeel.

Van de PWM controller was bij mij inderdaad het hoedje afgeknald. Ik heb bij Farnell de PWM controller gekocht NCP1200P40G met ordercode 165-2432. Met deze ga ik het in ieder geval volgend week proberen. Ik laat wel even weten of het hoedje er weer is afgeknald of dat de monitor weer werkt.

• Diamon
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17-10 20:19

Diamon

The Weird One

Mochten er mensen zijn die belang hebben bij de service manuals voor de HP L1740 en HP L1940T, laat dit even weten. Zal ze dan online zetten.

Heb even snel in die van de 1940 gekeken, de voedingen komen helaas niet overeen met de foto's.

And The Only One

• Seraph1987
@Maha1958, hoe is het verlopen met de NCP1200P40G ?

@Diamon, Ik ben wel benieuwd hoe de service manual van de 1940 eruit ziet. En waarom deze voedingen verschillen lijkt me ook interessant, misschien ligt het aan de "T" variant?

• Diamon

Diamon

The Weird One

Heb de manual op me webserver gezet en kun je hier downloaden: http://zwolle-thuis.dnsal...34726133/HP_L1940T_SM.zip

And The Only One

• Seraph1987
Bedankt, Ik heb er even snel overheen gekeken en een service manual is ontzettend handig als je zo'n scherm voor je hebt liggen. Ik heb veel tijd gestoken in puzzelen van probleem tot onderdelen en met zo'n manual kom je een aardig eind.

Waar het verschil ligt tussen jouw manual en mijn scherm is idd een andere voeding. De manual gaat over een foxconn en in mijn schermen zit 2 maal BenQ.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Heb nu ook een L1740 thuis staan, met een defecte voeding (getest met een exact zelfde voeding uit een L1940T).
Voeding wil om de 1 of andere reden niet opstarten bij het aanzetten.
De DC gaat de trafo in, maar er komt geen spanning meer uit.

Komt dit probleem beetje bekend voor ?.

And The Only One

• Seraph1987
Zelf geen ervaring mee maar wellicht dat je de contact punten even moet aanstippen met wat soldeer. Anders lijkt mij gewoon de trafo stuk (wel input geen output) maar buiten wat hobby werk op deze 2 tft's, en wat simpele soldeer werkjes (laptop connector, muziek oortjes connector, usb poort, PSU fan wisselen, moederbord voorzien van 8 nieuwe elco's) heb ik geen specifieke kennis.

heb je hem al voorzichtig aan gehad terwijl je kon kijken of je ergens iets zag vonken? (mijn L1740 had de 450V elco draad dus danig gebroken dat je het niet direct kon zien. Maar door vonken wist ik dat daar iets moest zijn)

• Diamon

Diamon

The Weird One

Na wat meer (lees: niet gehaast) zoek werkt, blijkt dat de pwm controller (1200ap40) sluiting (tussen pin 2 en 4) heeft.

Heb deze besteld en zodra ik ze binnen heb laat ik het resultaat weten.

Diamon wijzigde deze reactie 06-10-2010 18:45 (5%)

And The Only One

• Seraph1987
Graag, ik ben ook nog steeds in afwachting van het resultaat van de pwm controller vervanging van maha.
Een passende vervanger is voor mij echt een raadsel zonder elektronica kennis en mijn enige hoop tot nu toe is dan ook die NCP1200P40G bij farnell.
Welke vervanging heb jij besteld?

• Diamon

Diamon

The Weird One

Farnell kan hem leveren, alleen zit je met een minimale order. Bij www.stuutenbruin.nl kun je hem ook bestellen.
Farnell kan alleen de NCP1200P40G leveren, en niet de NCP1200P40. De G betekend dat het lood vrij gesoldeerd "moet" worden.

And The Only One

• Seraph1987
ik bak er niets van of ze hebben een erg slechte site daar. Zowel de zoek functie vindt niets rond NCP1200P40 als op de product pagina zijn maar enkele links aan te klikken waar ik ook niets kan vinden.

Wat zijn de eventuele gevolgen als je wel met lood soldeert als hij een G heeft?

• Diamon

Diamon

The Weird One

Stuut en Bruin hebben deze niet op de site staan, zoals met meerdere dingen.
Heb ze gewoon een email gestuurd, met de vraag of ze de pwm kunnen leveren.
Als alles goed gaat, heb ik er zaterdag een aantal binnen.

Het kan wat moeilijker hechten, maar zou opzich geen probleem hoeven op te leveren. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je moet solderen / vervangen.

And The Only One

• Maha1958
Even een berichtje van MAHA. Ik ben even met een andere reparatie bezig, maar ben van plan binnenkort de monitor weer aan te pakken. Ik heb wel inmiddels de PWM vervangen. Alle spanningen op het IC zijn nu wel aanwezig zonder problemen, maar de pulstrein voor de FET wil nog niet starten. Daar ga ik aan beginnen.

Wel interresant vind ik het schema van de 1740 van DIAMON. Zou DIAMON deze manuel online willen zetten?

• Diamon

Diamon

The Weird One

quote:
Maha1958 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:18:
Even een berichtje van MAHA. Ik ben even met een andere reparatie bezig, maar ben van plan binnenkort de monitor weer aan te pakken. Ik heb wel inmiddels de PWM vervangen. Alle spanningen op het IC zijn nu wel aanwezig zonder problemen, maar de pulstrein voor de FET wil nog niet starten. Daar ga ik aan beginnen.

Wel interresant vind ik het schema van de 1740 van DIAMON. Zou DIAMON deze manuel online willen zetten?
Welke spanningen meet jij op de PWM controller ?. Heb de PWM vervangen, maar monitor wil nog niet aan gaan. Heb de volgende onderdelen verwisseld met een werkende en zelfde powerboard: trafo, fet, opto coupler.
Kun jij de spanning meten die aan de primaire kant op de opto komt te staan ?

Heb weer een zooi schema's gedownload en zover ik kan zien, lijkt het er op dat alle Benq's dezelfde primaire kant opbouw hebben.

En wat betreft die manual, deze staat al online: Diamon in "[tft] Repareren L1740 en L1940"

Diamon wijzigde deze reactie 12-10-2010 19:13 (6%)

And The Only One

• Seraph1987
Ik ben weer aan de slag gegaan om eindelijk mijn scherm af te ronden. Daarom is het tijd om knopen door te hakken.
Ik ga de NCP1200P40G bij farnell halen (of die zonder G bij stuut en bruin afhankelijk van de rest van mijn order).
Een simpele traag zekering van 2A (elektronica online).

Maar ik moet nog steeds een goede FET vinden. de STW5NK100Z die Maha eerder noemde heeft een
afwijkende Rds on. 3,7 ohm t.a.v. de 1.18ohm uit de datasheet van de K3673. Verder ligt de current Id van slechts 3.5 A ver van de 10A die de datasheet aangeeft. Wellicht dat hier ook het probleem van maha ligt.
Diamon, misschien weet jij meer over welke waarde echt belangrijk zijn bij het zoeken naar een vervanger?
Een tijd terug heeft gohan me enigszins geholpen door IPI60R125CP te adviseren op basis van Rds on die niet veel hoger mag liggen. Verder uitleg zei dat de rise en fall tijden liefst onder de 10ns maar zeker onder de 50ns moeten zitten. maar de Rds on van zijn advies is 0.125 ten opzichte van 1.18 uit de k3673 datasheet, kan dat wel?
Zou 2SK3878 of 2SK2607 niet beter zijn? (ze hebben rise en fall van 20-25 ns maar wel rond 1.18 ohm)
Of is een tussen weg STP11NM80 met 0.4 ohm en 15-17ns rise en fall beter of met 0.75 ohm en 14-15 ns stp12nk80z?

• Diamon

Diamon

The Weird One

Las onlangs iets op een russisch forum, dat de 2SK2645 (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/fuji/2SK2645.pdf) als vervanger gebruikt is. De bovenstaande werd gebruikt ipv de P7NK80ZFP die er orgineel in zat.
Heb al wel gezien, dat Nedis de 2645 kan leveren.

And The Only One

• Seraph1987
Haha, mijn russisch is niet zo goed ;) maar die K2645 heeft bijzonder hoge rise en fall tijden. 100+ns terwijl die originele P7NK80ZFP en mijn K3673 beide rond de 10 liggen. Dus dat volg ik dan weer niet als ik het verhaal van ssj3gohan er naast leg.
Maar jij bedoeld dat de 2SK2645 ook voor de SK3673 gebruikt zou kunnen worden? omdat je verder aangeeft dat het een ander heeft vervangen maar het betreft niet de mijne (k3673)

Welke waardes zijn volgens jou heel relevant? Voltage rond de 700V, en verder?

• Diamon

Diamon

The Weird One

De mijne is ook een beetje roestig, maar Google translator is goed gesmeert.

Afijn, ben zelf bezig geweest met mijn voeding en uit eindelijk het probleem gevonden.
De pwm controler was dus defect en er was nog een smd weerstand die doorgeslagen was (geen waarde meer).
Op je vraag welke je nu het beste als replacement kunt gebruiken kan ik geen antwoord op geven. Weet niet welke waardes allemaal kritisch zijn.

And The Only One

• Maha1958
De spanningen op het IC zijn als volgt;

1 ; 0V
2 ; 2,76 V
3 ; 0,32 V
4 ; 0V
5 ; 0V
6 ; 10,94V
7 ; 0V
8 ; 263V

We hebben in een proefopstelling een nieuwe NCP1200A getest. We kregen hier een pulstrein uit. Dus moet het in de monitor ook gaan lukken. Volgende keer halen we de NCP1200A uit de monitor en gaan deze op dezelfde wijze testen. Wellicht is deze defect (geraakt). Wordt vervolgt.

• Maha1958
Vervolg,

In de proefopstelling is gebleken dat wanneer de zenerdiode op pinnummer 5 beneden een waarde komt van ca 13 volt de pulstrein stopt. We hebben in de monitor de zenerdiode van 11 volt vervangen door een zenerdiode van 15 volt en de monitor werkte weer.

Dit is dus met de vervangende componenten zoals eerder aangegeven.

Jullie ook succes met de reparatie

• celicadriver
  • Laatst online: 18-07 19:35
Drama, deze monitoren. Vooral de HP 1940 serie.
Wij ondervinden met name problemen de toetsen aan de voorkant, waardoor monitoren steeds uitgaan, OSD lockout of "auto readjustment" geven. Voedingen nog niet veel meegemaakt. (organisatie met 2000+ werkstations) eventueel heb ik nog wel een voedingsprintje voor de liefhebber liggen.

• Seraph1987
Ik ga eerst wat onderdelen uit proberen, mocht het dan nog niet werken dan houdt ik me aanbevolen voor een voedingsprintje mits deze nagenoeg dezelfde is als afbeelding 4 in mijn post van 1 maart.
Bedankt

• Seraph1987
ik heb de stp12nk80z mosfet van farnell en de NCP1200P40G met een nieuwe zekering erin gesoldeerd en dat ging prima maar toen ik stroom op het scherm zette spatte er meteen een groene keramische weerstand recht achter de krul in de aarde draad. (had al een zwart gaatje maar multimeter vond hem nog goed, moet toegeven dat ik deze niet er uit had gesoldeerd)
Moet ik alles weer opnieuw gaan na meten, en zijn mogelijk dezelfde onderdelen meteen opgeblazen of is het vervangen van die condensator en een nieuwe zekering genoeg?

Als ik namelijk weer van voor af aan moet beginnen geef ik er de brui aan en neem ik graag dat voedingsplaatje van je over.

• mux

mux

99% efficient!

Als ik de plaatjes op de eerste pagina van dit topic nasla is dat geen condensator, maar je MOV! Dat is de overspanningsbeveiliging van je bordje....

Zie ook mijn blog: Over kunst, cultuur en techniek: Hoe werkt een voeding nou precies - deel 1

Als deze kapot is gegaan wil dat zeggen dat hij óf al beschadigd was, óf dat er daadwerkelijk een flinke overspanning op het bordje heeft gestaan. Als hij al kapot was en nu definitief het loodje heeft gelegd is er op zich verder voor je bord niks aan de hand, je kunt hem desolderen en zonder overspanningsbeveiliging verder gaan.

(btw: wtf-momentje: jouw bord is echt identiek aan wat ik als voorbeeld heb gebruikt voor mijn blog)

mux wijzigde deze reactie 01-02-2011 21:52 (7%)

• Seraph1987
Hmm als ik google op metal oxide varistor zie ik inderdaad dat soort onderdelen dus ik denk dat je gelijk hebt dat het een MOV zal zijn.
Wat gebeurt er als ik hem desoldeer en er blijkt toch meer aan de hand te zijn? Is daarna alles stuk?
Ik heb overigens zowel voor als na deze keer vonken het groene lampje nooit zien branden, als die MOV stuk is kan dat dit gevolg hebben of moet er nog meer aan de hand zijn?

Ja, je blog bord is inderdaad ook van benQ, wel erg toevallig

• mux

mux

99% efficient!

De MOV is waarschijnlijk in kortsluiting gefaald (zoals dat hoort). De zekering zal ook gesprongen zijn. Het is logisch dat je monitor ook nu geen groen lichtje heeft gegeven, want de converter is nooit opgestart, zijn ingangsspanning werd afgeknepen.

Als je hem desoldeert en hij functioneert nog steeds niet, dan is er iets anders aan de hand (obviously). Afhankelijk van wat er gebeurt kunnen we waarschijnlijk wel een diagnose stellen. Post je resultaten, en onthoud: explosies zijn duur voor je portemonnee, maar totally worth it voor je kennis!

• Seraph1987
Ik heb even de zekering er uit gehaald en iemand haalt morgen een nieuwe voor me, eventueel met een nieuwe MOV. En dan laat ik weten wat er gebeurt.

• Seraph1987
De gaten van de MOV verbonden en de nieuwe zekering er in gedaan en direct flinke rook van de zekering en de stekker er uit.
Ik geef het denk ik op :S

• mux

mux

99% efficient!

Gaten van de MOV verbonden? Dat hoort niet... Een MOV zit tussen de live en neutral, nu heb je kortsluiting veroorzaakt!

• JvW
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 30-11-2015

JvW

On my way home...

Dat verklaart de rook in elk geval wel. :)

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Seraph1987
Ow, top naja het leek me logisch om toch maar te lussen (zekering idee voor piek spanning) maar wie weet is alleen de zekering stuk :P
Misschien dat ik volgende week nog een keer een zekering er in stop en hoop dat er niets anders stuk is gegaan.

• Seraph1987
Ik heb er een nieuwe zekering in gedaan en tot mijn verbazing dit keer geen vuurwerk.
De zekering is nu dan ook nog heel. Er gebeurde helemaal niets, lampje bleef dus ook uit, geen gezoem of wat dan ook te horen. De MOV ontbreekt nu en deze heb ik ook niet meer door gelust. tussen die punten daarvan zit zo'n 885k ohm in het circuit.
Wat ik trouwens vergeten was te vermelden, er zit een NCP1200A100G als PWM in i.p.v. die van 40Hz (was pas over vele weken weer leverbaar bij farnell) wellicht dat dit nu het obstakel is?

• Seraph1987
Ik heb Celicadriver al een DM gestuurd maar deze is al geruime tijd niet meer actief.
Ik ben nu opzoek naar een vervangend power board voor in de Benq, google heeft me niet echt een winkel aangeleverd waar ik er een kan vinden.
Heeft iemand toevallig nog een voedingsprint voor de HP L1940? foto staat op pagina 1 Het betreft een BenQ 48.L1G02.A00 printplaat

Seraph1987 wijzigde deze reactie 13-03-2011 21:49 (6%)

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb twee van zulke borden liggen, maar allebei heb ik ze al gedeeltelijk van onderdelen ontdaan voor eigen gebruik. Als je niemand anders vindt kunnen we wel een transplantatie-oefening doen om hem te fixen.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb overigens de schema's van deze LCD's gevonden op een obscure site
Het PWM gedeelte van de inverters is bizar, dat is een soort zelf oscillerend systeem wat gewoon periodiek uitgezet wordt om de helderheid in te stellen

DaWaN wijzigde deze reactie 13-03-2011 23:22 (71%)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Seraph1987
Ik weet niet in wat voor staat je borden zijn maar ik heb niet echt grip gekregen op het probleem bij mijn bord. Ik vermoed dat ik het meeste er wel vanaf kan plukken. Ik kijk het tot komend weekend even aan en anders stuur ik mux een DM. Bedankt alvast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seraph1987
Helaas heb ik mux niet meer te pakken gekregen maar ik ben nog steeds opzoek naar een vervanging:

Heeft iemand toevallig nog een voedingsprint voor de HP L1940? foto staat op pagina 1 Het betreft een BenQ 48.L1G02.A00 printplaat.

Ontzettend bedankt als ik hem kan overkopen

• Seraph1987
Na een erg lange periode waarin het scherm lang stof heeft gehapt was het cilicadriver (silvan) die mij een andere printplaat toezond. Uiteindelijk werkt mijn scherm nu met een 4H.L1G02.A32 (uit een L1940T ook van BenQ) ipv de 48.L1G02.A00

Iedereen bedankt voor zijn/haar adviezen!
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True