[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Heb het in het echt nog niet gezien... En met mijn controller kan dat ook niet....
Beter lijkt mij om gewoon een 2e volume aan te maken van die 6 nieuwe schijven...
Snelheids verschil tussen 10 en 16 schijven is nihil denk ik...
[ Voor 30% gewijzigd door FireDrunk op 27-02-2010 16:29 ]
Even niets...
Snelheid is van geen belang, gebruik mijn server 95% voor A/V.thijs_cramer schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:27:
Beter lijkt mij om gewoon een 2e volume aan te maken van die 6 nieuwe schijven...
Snelheids verschil tussen 10 en 16 schijven is nihil denk ik...
Ik heb mijn schijven in R6 staan, als ik het op jouw manier doe verlies ik 1.5TB aan ruimte, en dan zijn 6x 750GB aantrekkelijker
[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 27-02-2010 16:55 ]
Je hebt gelijk, maar verlies is een groot woord... Er kan in dat set schijven weer een extra schijf uitvallen.. Dus je verliest het niet, maar levert het in voor beveiliging.player-x schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:53:
[...]
Snelheid is van geen belang, gebruik mijn server 95% voor A/V.
Ik heb mijn schijven in R6 staan, als ik het op jouw manier doe verlies ik 1.5TB aan ruimte, en dan zijn 6x 750GB aantrekkelijker
Even niets...
Ooo hoe dan ?thijs_cramer schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:46:
maar levert het in voor beveiliging.
want als ik twee schijven heb en verdeel bijde in partities van 50%+50% en zet ze samen in R0 is de kans dan groter minder of gelijk dat ik data verlies heb?.
En ik gebruik R6 er moeten 3 schijven uitvallen voor dat ik data verlies heb hoe dan ook
RAID 5 = >1 schijf uitval == dataverliesplayer-x schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:59:
[...]
Ooo hoe dan ?
want als ik twee schijven heb en verdeel bijdeverdeel in partities van 50%+50% en zet ze samen in R0 is de kans dan groter minder of gelijk dat ik data verlies heb?.
En ik gebruik R6 er moeten 3 schijven uitvallen voor dat ik data verlies heb hoe dan ook
RAID 6 = >2 schijven uitval == dataverlies
Maar als je 2 volumes hebt, 1 met RAID5 en 1 met RAID6, dan mogen er dus 3 verschillende schijven uitvallen... (2 uit array A en 1 uit array B )
Het is maar wat je wil...
Even niets...
Je ontkomt er niet aan om gewoon een separate array aan te maken en die een drive letter toe te wijzen. Maar wie weet dat er iemand nog een beter idee heeft. Zelf heb ik dit gebruikt:
[ Voor 22% gewijzigd door Q op 27-02-2010 18:09 ]
Als ik het goed begrijp heb jij dus 4 x 1TB + 4 x 500GB?Q schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:06:
Ik ben bang dat dit alleen kan als je Linux gaat gebruiken en de hele array eerst opnieuw moet opbouwen en de grotere schijven in partities van 750 gb hakt, of zelfs LVM gebruikt. De controller kan het waarschijnlijk niet.
Je ontkomt er niet aan om gewoon een separate array aan te maken en die een drive letter toe te wijzen. Maar wie weet dat er iemand nog een beter idee heeft. Zelf heb ik dit gebruikt:
[afbeelding]
Even niets...
Zo was mijn eerste storage server ingericht, met een High Point 2320 + Linux. De 4x 1 TB zijn later in mijn huidige NAS gestopt.thijs_cramer schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:10:
[...]
Als ik het goed begrijp heb jij dus 4 x 1TB + 4 x 500GB?
Ik denk ook dat iedere hardware-controller dit niet kan en alleen via software-raid oplossingen aan de gang te krijgen is
When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Verwijderd
Over het post scriptum: Reacties en adviezen op het forum van tweakers.net zijn meestal geheel vrijblijvend. Hoogstens mag van de moderatoren verstand van zaken verwacht worden. Het doen van uitgaven op grond van de opmerkingen van onbekende personen op internet kan beschouwd worden als een actie geheel voor eigen risico.player-x schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:36:
PS: ik vraag niet of men dingen zeker weet, alleen zeg niet dat het mogelijk is als je niet zeker bent anders zit ik straks met €200 aan nutteloze ruimte
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 19:24 ]