RAID verschilende grote HDs mixen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hi ik heb een Promise SuperTrack EX16300, die ik wil uitbreiden met 6 extra HDs

Ik heb nu RAID6 van 10 x 750GB aangesloten maar die begint vol te raken.
wil er een paar extra HDs aanhangen, en met de prijs/GB 1.5TB is op het moment veel interessanter dan 750GB gebruiken (40% goedkoper)

Ik zat aan het volgende te denken, en vroeg me af of dit mogelijk is, of kan ik de 6x partitie niet gebruiken en kan ik ze alleen als 750GB drives gebruiken ?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gj0foD4gwlkhTyQbfEFjPgiJ/full.png

PS: ik vraag niet of men dingen zeker weet, alleen zeg niet dat het mogelijk is als je niet zeker bent anders zit ik straks met €200
aan nutteloze ruimte

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Dat ligt compleet aan je controller, maar dit lijkt me een erg ingewikkelde constructie...
Heb het in het echt nog niet gezien... En met mijn controller kan dat ook niet....

Beter lijkt mij om gewoon een 2e volume aan te maken van die 6 nieuwe schijven...
Snelheids verschil tussen 10 en 16 schijven is nihil denk ik...

[ Voor 30% gewijzigd door FireDrunk op 27-02-2010 16:29 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
thijs_cramer schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:27:
Beter lijkt mij om gewoon een 2e volume aan te maken van die 6 nieuwe schijven...
Snelheids verschil tussen 10 en 16 schijven is nihil denk ik...
Snelheid is van geen belang, gebruik mijn server 95% voor A/V.

Ik heb mijn schijven in R6 staan, als ik het op jouw manier doe verlies ik 1.5TB aan ruimte, en dan zijn 6x 750GB aantrekkelijker

[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 27-02-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

2 RAID arrays maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
player-x schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:53:
[...]

Snelheid is van geen belang, gebruik mijn server 95% voor A/V.

Ik heb mijn schijven in R6 staan, als ik het op jouw manier doe verlies ik 1.5TB aan ruimte, en dan zijn 6x 750GB aantrekkelijker
Je hebt gelijk, maar verlies is een groot woord... Er kan in dat set schijven weer een extra schijf uitvallen.. Dus je verliest het niet, maar levert het in voor beveiliging.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
thijs_cramer schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:46:
maar levert het in voor beveiliging.
Ooo hoe dan ?

want als ik twee schijven heb en verdeel bijde in partities van 50%+50% en zet ze samen in R0 is de kans dan groter minder of gelijk dat ik data verlies heb?.
En ik gebruik R6 er moeten 3 schijven uitvallen voor dat ik data verlies heb hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
player-x schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:59:
[...]

Ooo hoe dan ?

want als ik twee schijven heb en verdeel bijdeverdeel in partities van 50%+50% en zet ze samen in R0 is de kans dan groter minder of gelijk dat ik data verlies heb?.
En ik gebruik R6 er moeten 3 schijven uitvallen voor dat ik data verlies heb hoe dan ook
RAID 5 = >1 schijf uitval == dataverlies
RAID 6 = >2 schijven uitval == dataverlies

Maar als je 2 volumes hebt, 1 met RAID5 en 1 met RAID6, dan mogen er dus 3 verschillende schijven uitvallen... (2 uit array A en 1 uit array B )

Het is maar wat je wil...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik ben bang dat dit alleen kan als je Linux gaat gebruiken en de hele array eerst opnieuw moet opbouwen en de grotere schijven in partities van 750 gb hakt, of zelfs LVM gebruikt. De controller kan het waarschijnlijk niet.

Je ontkomt er niet aan om gewoon een separate array aan te maken en die een drive letter toe te wijzen. Maar wie weet dat er iemand nog een beter idee heeft. Zelf heb ik dit gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_1tZXi-PpPDE/SJ7S_gQ3RyI/AAAAAAAAAAM/1slri-UilCs/s320/raid6scheme.png

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 27-02-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Q schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:06:
Ik ben bang dat dit alleen kan als je Linux gaat gebruiken en de hele array eerst opnieuw moet opbouwen en de grotere schijven in partities van 750 gb hakt, of zelfs LVM gebruikt. De controller kan het waarschijnlijk niet.

Je ontkomt er niet aan om gewoon een separate array aan te maken en die een drive letter toe te wijzen. Maar wie weet dat er iemand nog een beter idee heeft. Zelf heb ik dit gebruikt:

[afbeelding]
Als ik het goed begrijp heb jij dus 4 x 1TB + 4 x 500GB?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

thijs_cramer schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:10:
[...]

Als ik het goed begrijp heb jij dus 4 x 1TB + 4 x 500GB?
Zo was mijn eerste storage server ingericht, met een High Point 2320 + Linux. De 4x 1 TB zijn later in mijn huidige NAS gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ja ik vroeg me af of mijn controller het ondersteund, als die het niet ondersteund is het een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik spreek uit ervaring met het kleinere broertje (8-poorts controller) dat dit niet werkt. Ook areca ondersteund dit (zover ik weet) niet. Je kan er wel grotere disks aan hangen maar je zal daarvan slechts 750GB gebruiken.

Ik denk ook dat iedere hardware-controller dit niet kan en alleen via software-raid oplossingen aan de gang te krijgen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik denk dat dit wel mogelijk is met Intels Matrix Raid. Misschien kun je op een gelijkaardige techniek zoeken die kan toegepast worden op jou controller.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat er mogelijk is ligt geheel aan de fabrikant van de controller. Als je bijvoorbeeld de RAIDcore controllers hebt, de management software die bij deze controllers geleverd wordt stelt je instaat om de meest exotische combinaties te maken. Maar voorziet de software er niet in en ben je alleen op de RAID controller aangewezen zal dit niet gaan en zullen de 1,5TB hardeschijfen gebruikt worden als zijnde 750GB hardeschijfen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik heb een test gedaan met 2x 250GB en 1x 400GB in Raid 5 van 3x 250GB, de resterende 150GB van de 400GB drive kon ik gewoon formatteren, Kan ik er van uitgaan dat, wat ik wil wel gaat werken ?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fXajwXDMIKyjMsodtuF15NGe/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Het lijkt er wel op. Ik zou gewoon proberen die laatste 150GB te formateren en werkt het dan werkt het en zou ik er lekker vanaf blijven verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

player-x schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:36:
PS: ik vraag niet of men dingen zeker weet, alleen zeg niet dat het mogelijk is als je niet zeker bent anders zit ik straks met €200 aan nutteloze ruimte
Over het post scriptum: Reacties en adviezen op het forum van tweakers.net zijn meestal geheel vrijblijvend. Hoogstens mag van de moderatoren verstand van zaken verwacht worden. Het doen van uitgaven op grond van de opmerkingen van onbekende personen op internet kan beschouwd worden als een actie geheel voor eigen risico.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 19:24 ]

Pagina: 1