Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikvandinteren
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-11-2020
Beste tweakers,

Er is een ware wildgroei aan externe harde schijven en ik zie door de bomen het bos niet meer. Pricewatch en Google brengen mij enkel meer in verwarring. Wat ik graag wil:

- externe HDD om op een laptop aan te sluiten via USB 2.0
- aansluiting op router zou ook fijn zijn, maar dat zal waarschijnlijk de prijs te ver opdrijven.
- stroomvoorziening bij voorkeur via USB, maar mag evt ook met adapter
- min. 500 GB
- te gebruiken om muziek en films (avi, evt iso), vanaf te spelen (met name voor het afspelen van films weet ik niet waar ik op moet letten.)
- zo goedkoop mogelijk :) , maar in ieder geval onder de 100 euro

Heeft er iemand een tip? Of kan iemand mij vertellen welke minimale specificaties de HD moet hebben bij deze wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de winkel nergens voordeliger.
500GB voor 49,98 euroos.

Waarschijnlijk kunnen met zo'n beetje elke externe harde schijf films afgespeeld worden.
Om een beetje ruimte te hebben voor de opslag van video's en films is 1TB of 1,5 TB aan te raden.
Waarschijnlijk geeft een externe adapter de minste problemen met de stroomvoorziening voor het ongestoord bekijken van films.

Harde schijven van Western Digital schijnen erg sterk te zijn en lang mee te gaan.

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou op de prijs en garantieduur letten, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:18:
Waarschijnlijk kunnen met zo'n beetje elke externe harde schijf films afgespeeld worden.
Ik sluit me hierbij aan, de eisen die je stelt zijn niet bepaald extravagant.

Waar je op kunt letten:
Hoeveeheid ruimte: De hoeveelheid opslagruimte. Heel erg open deur.
Garantieduur: Meer garantie kan altijd handig zijn. Mijn externe HDD ging na 2 jaar en 11 maanden kapot, en ik had 3 jaar garantie. 200 GB hardeschijfruimte werd opeens 800GB hardeschijfruimte + Trust koptelefoon :P
Spin-Up tijd: Hoe lang de schijf nodig heeft om op toeren te komen. De mijne heeft al snel 4 seconden nodig, wat bij tijd en wijlen even irritant kan zijn.

Als je de schijf ook direct op een router wil aansluiten moet je aan een NAS denken, maar deze zijn inderdaad duurder dan reguliere schijven. Je kunt natuurlijk altijd de schijf aan een PC koppelen en deze over het netwerk delen, enig nadeel is dat deze PC dan wel aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan de topicstarter een paar voorbeelden geven die de topicstarter zelf al uitgezocht heeft. Met een paar voorbeelden is het makkelijker om een gegrond advies te geven.

Het prijsoverzicht van goedkoopste externe disks inclusief verzendkosten is ongeveer:

0,5 TB -> 50 euro
1,0 TB -> 75 euro
1,5 TB -> 100 euro.

Excirial schijnt wat nuttigs te zeggen. De eerste keuze betreft de grootte van de harde schijf. Dan is het een kwestie van aanbiedingen bij computerwinkels en de MediaMarkt bekijken.

Een 500GB schijf met USB 2.0-voeding kost 84,95 euro. Dat is 35 euro duurder dan een USB-externe schijf met een adapter.
rikvandinteren schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:11:
(...)
Er is een ware wildgroei aan externe harde schijven en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Er is niet echt een wildgroei, hoogstens veel aanbod.

- min. 500 GB
Eerste stap: bepalen 500 GB, 1 TB of 1,5 TB.

- zo goedkoop mogelijk :) , maar in ieder geval onder de 100 euro
De pricewatch is handig om het goedkoopste aanbod te vinden.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikvandinteren
Bedankt! Ik had het idee dat het afspelen van films wellicht problematisch zou zijn, omdat ik merk dat wanneer ik een film vanaf een USB-stick start er geregeld hangmomenten zijn. De laptop schijnt dus niet snel genoeg van de USB-stick kunnen lezen.

Als ik alleen maar naar grootte en garantie hoef te kijken, kom ik er wel uit.

Is spin-up tijd gelijk aan rpm? Of hangt dat hiermee samen. Ik heb begrepen dat de standaard tegenwoordig 5400 is. Dat zal dan sowieso voldoende zijn?
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:27:
[...]

Ik sluit me hierbij aan, de eisen die je stelt zijn niet bepaald extravagant.

Waar je op kunt letten:
Hoeveeheid ruimte: De hoeveelheid opslagruimte. Heel erg open deur.
Garantieduur: Meer garantie kan altijd handig zijn. Mijn externe HDD ging na 2 jaar en 11 maanden kapot, en ik had 3 jaar garantie. 200 GB hardeschijfruimte werd opeens 800GB hardeschijfruimte + Trust koptelefoon :P
Spin-Up tijd: Hoe lang de schijf nodig heeft om op toeren te komen. De mijne heeft al snel 4 seconden nodig, wat bij tijd en wijlen even irritant kan zijn.

Als je de schijf ook direct op een router wil aansluiten moet je aan een NAS denken, maar deze zijn inderdaad duurder dan reguliere schijven. Je kunt natuurlijk altijd de schijf aan een PC koppelen en deze over het netwerk delen, enig nadeel is dat deze PC dan wel aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikvandinteren schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:59:
Bedankt! Ik had het idee dat het afspelen van films wellicht problematisch zou zijn, omdat ik merk dat wanneer ik een film vanaf een USB-stick start er geregeld hangmomenten zijn. De laptop schijnt dus niet snel genoeg van de USB-stick kunnen lezen.
Als dat gebeurt krijgt de PC de data waarschijnlijk niet goed of snel genoeg gebufferd. Dat kan meerdere oorzaken hebben, variërend van een lage transfer snelheid van de USB stick (Een USB stick met USB 2.0 ondersteuning geeft in een USB 1.1 poort enkel 1.1 prestaties), een te zwakke video kaart, een systeem dat te druk is met andere zaken en ga zo maar door.

Natuurlijk vraagt een Full-HD film op 1920x1080 veel meer van een systeem dan een oud zwart-wit filmpje van 640x480 pixels. :)
Is spin-up tijd gelijk aan rpm? Of hangt dat hiermee samen. Ik heb begrepen dat de standaard tegenwoordig 5400 is. Dat zal dan sowieso voldoende zijn?
RPM en spin-up hangen enigszins samen.
  • RPM geeft het aantal omwentelingen van de schijf per minuut weer. Een snellere schijf heeft in de regel lagere zoektijden en een hogere potentiële data doorvoer.
  • Spin-up geeft de tijd aan die de schijf nodig heeft om vanuit stilstand op het gewenste aantal toeren te komen. Externe harde schijven die niet geraadpleegd worden draaien per definitie standaard niet rond. Zodra je dan de schijf wilt gaan gebruiken zal deze eerst een aantal seconden nodig hebben voor deze op toeren is.
EDIT: Zoals Darkstone beneden al aangeeft: staar je niet blind op de RPM van een externe USB schijf. Een hogere RPM waarde is vooral handig wanneer de schijf heel vaak van locatie moet wisselen om kleine handelingen uit te voeren. Bij een groot bestand lezen is dit echter minder het geval, waardoor USB 2.0 idd een bottleneck vormt. De leessnelheid van een schijf zelf ligt zo rond de 3 Gbit - Waarschuwing: verouderd snel en vooral voorbeeld getal - terwijl de snelheid van USB 2.0 maximaal 480 Mbit is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 14:55 . Reden: Beetje uitbreiden n.a.v comment darkstone :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
ff een vraagje, ik ben ook op zoek naar een externe hardeschijf, maar dan en hele stille en hij hoeft maar 250gb te zijn, iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:22:
RPM [/i]geeft het aantal omwentelingen van de schijf per minuut weer. Een snellere schijf heeft in de regel lagere zoektijden en een hogere potentiële data doorvoer.
staar je niet dood op het aantal RPM, zelfs het oudste 40 gig 4200rpm schijfje word al bottleneckt door de usb aansluiting.
neem gewoon de goedkoopste, tenzij je hem ook intern wil gebruiken: dan verdient 7200rpm de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Je wilt het liefst geen losse stroomtoevoer. Meestal ben je dan beperkt tot de kleinere en slomerdraaiende 2,5" versies, welke per GB duurder zijn dan een 7200 groter model.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaakwortel schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:27:
ff een vraagje, ik ben ook op zoek naar een externe hardeschijf, maar dan en hele stille en hij hoeft maar 250gb te zijn, iemand tips ?
Misschien als de vragensteller zelf wat voorwerk doet en een paar voorbeelden noemt waaruit de vragensteller wil kiezen kan er daarna een enigszins gefundeerd advies gegeven worden.

De stilste schijf met een geluidsproduktie van 0 decibel is een ssd.
rikvandinteren schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:59:
(...)
Misschien zijn er minder storingen als de film eerst in zijn geheel vanaf de USB-stick op de harde schijf van de laptop geladen wordt en daarna afgespeeld. Dat kan ook verschil uitmaken als het afspelen van een film vanaf de externe schijf niet foutloos verloopt.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikvandinteren
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:43:
[...]

Misschien als de vragensteller zelf wat voorwerk doet en een paar voorbeelden noemt waaruit de vragensteller wil kiezen kan er daarna een enigszins gefundeerd advies gegeven worden.

De stilste schijf met een geluidsproduktie van 0 decibel is een ssd.

[...]

Misschien zijn er minder storingen als de film eerst in zijn geheel vanaf de USB-stick op de harde schijf van de laptop geladen wordt en daarna afgespeeld. Dat kan ook verschil uitmaken als het afspelen van een film vanaf de externe schijf niet foutloos verloopt.
Zo los ik het probleem momenteel ook op. Dan wordt de film prima afgespeeld. Dit kan ik met een externe Hd natuurlijk ook blijven doen.

Mogelijke opties:
Uit de pricewatch kwamen deze twee als goedkoopste uit de bus. Zelfs goedkoper dan de overige schijven van 500GB wat ik wel vreemd vind.

LaCie Hard Disk, Design by Neil Poulton 1TB (ziet er nog mooi uit ook. Als hier geen grote nadelen aan kleven, lijkt dit me een optie)

Packard Bell Carbon 1TB Zwart (Ik heb over PB wel wat negatieve verhalen gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikvandinteren schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 15:06:
LaCie

(Als hier geen grote nadelen aan kleven, lijkt dit me een optie)
les 1: neem geen LaCie :X
echt een verschrikkelijk troepmerk met spontaan stervende schijven, gebruik search maar eens in dit forum.

het beste merk is WD (en syntology, maar dat ligt buiten je budget), die gebruikt tenminste zijn eigen schijven.

pricewatch: Western Digital Elements Desktop 1.5TB Zwart
of zonder voeding:
pricewatch: Western Digital My Passport Essential II 500GB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikvandinteren
Haha, bedankt voor de tip. Goed om te weten. Ik ga zo eens bij de BCC kijken voor een WD schijf.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 15:13:
[...]

les 1: neem geen LaCie :X
echt een verschrikkelijk troepmerk met spontaan stervende schijven, gebruik search maar eens in dit forum.

het beste merk is WD (en syntology, maar dat ligt buiten je budget), die gebruikt tenminste zijn eigen schijven.

pricewatch: Western Digital Elements Desktop 1.5TB Zwart
of zonder voeding:
pricewatch: Western Digital My Passport Essential II 500GB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58

player-x

Disruptive by design

Ik zou voor een 2.5" Icy Box gaan van Raidsonic, en een lose 2.5" HD kopen.
Is klein en met de dockingstation in je normale PC kan je heel snel je films kopiër

Afbeeldingslocatie: http://www.raidsonic.de/de/data/products/externeGehause/IB-266StUSD-B/ib266d_PicBig.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.raidsonic.de/de/data/products/externeGehause/ib-266/ib266_PicBig1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.raidsonic.de/de/data/products/externeGehause/ib-266/ib266_picdet_02.gif

· Aluminium HDD case with USB2.0 & eSATA hostinterface for mobile data exchange and at the workstation
· For 2,5“ SATA hard disk (up to 9,5mm high)
· Tray with USB 2.0 (480Mb/s) & eSATA interface
· Display (Tray) with status for power and activity
· Dockingstation for fitting into a fdd bay, with SATA interface (cable length ca. 550mm), power supply with pc
· Dimension Dockingstation: 180x100x25
· PnP & HotSwap
· Chipsatz: Sunplus 215A
· Accessoires: eSATA cable, USB2.0 cable, USB power cable, leatherette bag, driver CD, manual and screw bag

Er is ook een 3.5"uitvoering
Afbeeldingslocatie: http://www.raidsonic.de/de/data/products/externeGehause/IB390StUS-B_StUSD-B/390StUSD-B_PicBig.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zometeen komt de topicstarter misschien met deze thuis. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 21:01
Overigens lijkt het me voor een laptop handig om een usb powered hdd te nemen en niet een met een adapter erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikvandinteren
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:50:
Zometeen komt de topicstarter misschien met deze thuis. :)
Het is de Western Digital Elements Desktop 1.TB geworden. Net besteld.

Adapter is niet zo'n probleem aangezien de HD waarschijnlijk niet veel verplaatst zal worden en het scheelt weer geld.

U zijt allen bedankt. Dit topic kan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, natuurlijk niet. Misschien komen er nog gebruikerservaringen over de plastic buitenkant, de warmteontwikkeling, de doorvoersnelheid, de opslagruimte voor films, de prestaties en over filmvertoningen zonder haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wij gooien nooit topics dicht voor het geval iemand anders zijn ervaringen wil delen :)
Pagina: 1