Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Dit leek mij de beste plek (in de categorie fotografie) om mijn vraag te stellen.

Binnenkort moet ik op intake gesprek komen voor de opleiding fotografie op het Koning Willem 1 College. Ik wil hiervoor een portfolio aanmaken met werk van mij hier in. Nou weet ik niet precies hoe ik dit moet presenteren, misschien dat jullie nog enkele tips kunnen bieden om een portfolio samen te stellen? Denk hierbij aan de hoeveelheid foto's, het formaat van de foto's en hoe ik het het beste zou kunnen aanpakken.

Zelf had ik in gedachten om 20 á 25 foto's uit te kiezen uit mijn collectie en een exemplaar van de Weekend mee te nemen waar ik vorig jaar met mijn foto's in heb gestaan.

Als er hier nog Mede-Tweakers zijn die mij hierbij nog wat informatie kunnen geven zou ik dat natuurlijk zeer op prijs stellen.

Grt

Richard

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:40
Goed punt, ik ben me aan het orienteren op een cursus, en kwam onder andere bij Stichting Statief terecht. Ik heb geen zin om met de basics-basics te beginnen (wat is diafragma etc.), dus ik had gevraagd of ik het eerste blok daar kon overslaan. Dat kon, maar dan moest ik wel een portfolio laten zien zodat ze mijn niveau kunnen bepalen.

Op mijn vraag wat ze dan precies van me verwachten gingen ze uitleggen wat een portfolio *is* :P
Dat was me wel duidelijk, maar wat er nou verwacht wordt is me een raadsel...

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Ik zou kiezen voor een nette map met A4 prints.
Vervolgens het aantal terug brengen naar 10 a 15 stuks. (laat alleen je beste werk op print zien)
Maak een internetsite met een portfolio er op. (ik heb mijn eigen site maar daarnaast hou ik er een aparte gallery op na voor mijn docenten.)
Schrijf een soort plan voor jezelf. Wat wil je gaan leren, bereiken en een SWOT analyse.
Google een beetje rond wat je daar nog meer aan kan toevoegen.
Publicaties e.d. meenemen.

Last but not least: jouw presentatie zegt heel veel over jouw foto's. Je map naar voren schuiven en vervolgens een afwachtende houding aan te nemen is niet aan te raden. Zorg dat je over je eigen werk kan vertellen.
NOOOOOIT beginnen met: Ja die foto heb ik gemaakt voor Weekend. Zij waren er wel tevreden mee maar ik vind dit dat zus zo en bla bla... Nee, als je iets laat zien dan laat je het zien omdat je er achter staat. Anders laat het achterwege.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Oké dan. Ik hoor verschillende dingen. Op Eosdigitaal werd het me juist afgeraden om publicaties achter wegen te laten. Zelf sta ik er toch liever achter om hem mee te nemen.

Wat betreft het stukje van wat ik wil gaan leren zie ik het nut niet helemaal van in? Ik kom daar en dan zie ik wat ik geleerd krijg dus ik begrijp niet helemaal wat je daar mee bedoelt.

Het laatste waar ik nog een hoop onduidelijk over heb is hoe ik hem dus ga maken, en dan meer in de zin van hem in elkaar zitten in de praktijk. Laat ik foto's afdrukken en plak ik die vervolgens op papier af. Of laat ik zoals jij zegt gewoon foto's printen op A4 formaat. Is het daarbij ook verstandig op de horizontale foto's daadwerkelijk ook horizontaal te plaatsen of verticaal zodat de map gedraaid moet worden.

Moeten de foto's aangeleverd worden voor ze worden afgedrukt op groot formaat (orgineel) of al verkleind.

Laat ik deze foto's in een plastic mapje zitten of hoe kan ik dat het beste doen?

Alvast bedankt voor je hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Richard! op 27-02-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Richard! schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:28:
Oké dan. Ik hoor verschillende dingen. Op Eosdigitaal werd het me juist afgeraden om publicaties achter wegen te laten. Zelf sta ik er toch liever achter om hem mee te nemen.

Wat betreft het stukje van wat ik wil gaan leren zie ik het nut niet helemaal van in? Ik kom daar en dan zie ik wat ik geleerd krijg dus ik begrijp niet helemaal wat je daar mee bedoelt.

Het laatste waar ik nog een hoop onduidelijk over heb is hoe ik hem dus ga maken, en dan meer in de zin van hem in elkaar zitten in de praktijk. Laat ik foto's afdrukken en plak ik die vervolgens op papier af. Of laat ik zoals jij zegt gewoon foto's printen op A4 formaat. Is het daarbij ook verstandig op de horizontale foto's daadwerkelijk ook horizontaal te plaatsen of verticaal zodat de map gedraaid moet worden.

Moeten de foto's aangeleverd worden voor ze worden afgedrukt op groot formaat (orgineel) of al verkleind.

Laat ik deze foto's in een plastic mapje zitten of hoe kan ik dat het beste doen?

het hangt er van af wat voor soort publicaties, als de publicatie echt gaat over jou en jouw fotos zou ik het zeker meenemen. als het een publicatie is waarbij jouw fotos ter begeleiding van een ander nieuws item zijn zou ik het niet meenemen.

en als je die opleiding gaat doen dan heb je toch wel verwachtingen ? waar zou je in willen groeien, wat zijn om dit moment je mindere punten in fotografie. of zoals gezegd een swot analyse van je zelf maken en daaruit destilleren waar je aan zou willen werken en waarvan je ook verwacht dat de opleiding je daar in kan helpen. dan weet je ook meteen of de opleiding ook datgene gaat bieden wat je voor ogen hebt en dat ook de leraren dan kunnen zeggen dat je of aan de verkeerde opleiding denkt of juist wel op de goeie plek zit.

En het gaat vooral natuurlijk om het verhaal om de fotos heen, waarom vind jij dit de beste fotos, waarom heb je dit onderwerp gekozen, waarom heb je deze en deze techniek gehanteerd en niet een andere etc etc

als ik 15 fotos zou moeten aanleveren dan zou ik dat ook splitsen in 3 onderwerpen van elk 5 fotos.
20x30 afdrukken en in een fotomap los meenemen zodat je de fotos ook naast elkaar kan leggen.

maar voor mij is het makkelijk praten, ik heb nog nooit een portfolio gemaakt en of gedacht aan een opleiding :+
maar ik zou het in ieder geval zo doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:11
Het verschilt een beetje per academie,

15 is wel weinig bij ons, 20-30 is normaal @ KABK.
Zorg dat je duidelijk laat zien wie je bent, dus laat duidelijk keuzes zien in je portfolio, gooi niet mode werk naast redactioneel en dan alles in een grote hoop. Opbouw is belangrijk, ook al kijk je 'm van achter naar voren.

Desnoods titel pagina's als je series hebt, hou series wel kort, vermeld als 't 1 groot werk is 3 out of 44 ofzo. Waarmee je duidelijk maakt dat je een verhaal kan vertellen. Dat is wel belangrijk.

Gewoon goed laten zien dat je niet toevallig een leuk plaatje kiekt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310978

Betreft het eerste, op eos wordt duidelijk gezegd waarom je die éne weekend thuis moet laten:

"Laat de Weekend thuis.
Ga uit van je eigen kracht en niet van wat je bereikt hebt. Je wilt op een opleiding namelijk werken aan je toekomst en een enkele publicatie in de Weekend is leuk, maar geen referentie voor een C.V. als het tot 1 blad beperkt blijft. Wanneer je regelmatig in de Weekend, Story en Privé staat en het is je doel om die bladen van foto's te voorzien, dan kun je het op je C.V. zetten, maar anders zou ik het niet doen."

betreft het tweede, toch heel belangrijk om aan te kunnen geven waarvoor je daar komt en wat je er denkt te leren, waarom wil je b.v die opleiding gaan doen, zulke vragen kun je daar verwachten, wat geef je dan voor antwoord, als je zegt "ik zie wel wat ik geleerd krijg, of tja ik wil gewoon de opleiding doen" sorry maar dan sta je wel een beetje voor paal 8)7

onderbouw jezelf, denk na over waarom je iets wilt, zo maak je een goeie indruk, niet als je niet weet wat je wilt :)

betreft het laatste, voor afdrukken, altijd aanleveren in groot formaat en niet verkleinen dit gaat ten koste van je afdruk.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

Als je die instelling hebt zal je zeker niet aangenomen worden.
Dat is een passieve afwachtende houding waar scholen en docenten van gruwelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou een map aanschaffen met fatsoenlijke plastic hoezen (die dus niet glimmen en ribbels bevatten) en daar je foto's in presenteren.
De map draaien is geen enkel probleem, die mensen zijn niet gehandicapt en ze kunnen je map best draaien. Dat is nou eenmaal zo.

Wat dit betreft:
Mij zakt de moed in de schoenen van zo'n opmerking. Mij lijk het beste om het hele plan maar te laten varen met deze instelling. Je gaat niet naar een vmbo toe waarbij je dom in de bankjes hangt en "maar datgene gaat doen omdat je het moet doen".

Je gaat naar een school toe! Waarom, je wil iets leren.. Wat wil je leren?
Je gaat er een heleboel geld voor betalen! Waarom, je bent gemotiveerd om dat er voor over te hebben... Waar is je motivatie?

Zucht!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
@ Job.

Dan heb ik dat misschien verkeerd opgevat, ik wist niet precies hoe ik het moest formuleren dus is het blijkbaar ook verkeerd overgekomen . De motivatie heb ik zeker.

Ik ben al een stuk meer opgeschoten door jullie hulp, daarvoor ook bedankt!

Als ik de foto's wil laten afdrukken, weten jullie dan nog een adres waar ik dit eventueel het beste kan doen? Een bedrijf waar ze goede kwaliteit afleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door Richard! op 27-02-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:13

Osxy

Holy crap on a cracker

Een lokale copyshop kan je waarschijnlijk hiermee al helpen ;)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Hmm, daar heb ik ook aan zitten twijfelen, maar ik heb vorige week ook werk van mij daar laten afdrukken in de vorm van een werstuk, maar ik was niet zo te spreken over de kwaliteit van het afgeleverde werk.

Mijn stiefpa werkt bij een drukkerij in Maastricht, lijkt me het beste om daar de foto's te laten afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 15:00
Ik doe zelf geen opleiding fotografie, maar ben wel beeldenmaker (grafisch vormgever) en krijg op de academie dagelijks te maken met portfolio's.

Wat ik je kan aanraden is dat je laat zien dat je veelzijdig bent. Laat niet alleen foto's zien van je zusje in de achtertuin, maar varieer tussen landschappen, architectuur, portret etc.

Een selectie maken blijft altijd lastig, omdat je altijd de kans loopt iets niet te laten zien wat ze wel graag zouden willen zien. Daarom raad ik je aan een laptop mee te nemen waarop je nog een aantal foto's kunt presenteren als ze er naar vragen. Over dat vragen gesproken, geef ze de gelegenheid vragen te stellen over waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.Verder kun je altijd dummies (schetsboekjes) meenemen om te laten zien dat je de wereld om je heen goed observeert en daar probeert goede ideeën uit te halen.

Wat Simon zegt moet je ook goed onthouden. Ze willen zien dat je niet zomaar wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan kan je net zo goed gelijk je foto's laten afdrukken bij de HEMA ofzo.

Het beste is om alles in eigen beheer te hebben. Dus je scherm gecalibreerd, printer profiel zodat je datgene uit de printer krijgt zoals jij het bedoeld had.
Het is altijd zo jammer om te zien wanneer je doortekening in het zwart op je scherm ziet wat vervolgens dichtgelopen is op een print.

Wil je het uitbesteden dan heb ik een redelijke ervaring met profotonet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
dummies moet je eigenlijk sowieso mee, die had ik niet mee, en dat werd me wel kwalijk genomen, niet echt probleem voor 't geheel, maar toch. Mocht je 't op je beelden niet redden..

Op je flickr zie ik veel autofoto's, waarom wil je eigenlijk naar een kunstacademie? Wat wil je er leren. WDKA is echt een kunstacademie, geen fotovak opleiding.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:13

Osxy

Holy crap on a cracker

Anoniem: 287184 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:49:
Dan kan je net zo goed gelijk je foto's laten afdrukken bij de HEMA ofzo.

Het beste is om alles in eigen beheer te hebben. Dus je scherm gecalibreerd, printer profiel zodat je datgene uit de printer krijgt zoals jij het bedoeld had.
Het is altijd zo jammer om te zien wanneer je doortekening in het zwart op je scherm ziet wat vervolgens dichtgelopen is op een print.

Je moet ze wel goed uitkiezen natuurlijk ;) Een beetje goede copyshop heeft ook goede kleurenlasers staan die met profielen kunnen omgaan.

En echt drukken zal heel kostbaar zijn voor een enkele oplage, je zal altijd bij printen uitkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Osxy op 27-02-2010 16:56 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
en je denkt dat kleurenlaserprintjes voor foto's goed zijn voor een portfolio? Het dynamisch bereik van een kleurenlaser printer is kleiner en vooral anders dan dat van een goede inkjet printer, laat staan chemisch proces. Voor je portfolio moet je wel met nette prints komen, ze hoeven niet top of the bill te zijn, maar het mag er wel verzorgd uitzien.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Anoniem: 287184 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:49:
Ik heb toevallig vandaag wat foto's laten afdrukken daar (ook met als doel een aanzet voor een portfolio), hoop ze volgende week te hebben :)
Uit verschillende reviews komen die toch wel als beste naar voren. Bovendien vind ik ze goed betaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Fishlip

Wat betreft die Dummies, zou je mij daar iets meer over kunnen vertellen? Ik heb niet echt een beeld van wat het inhoud.

Is het misschien niet beter om in plaats van een laptop mee te nemen een online portfolio te maken, iets in de zin als een Flickr Photostream?

@ F. Jacobse

Denk je dat kwaliteit van een drukkersbedrijf te vergelijken is met dat van de Hema, ik begrijp je daar niet helemaal in.

Profotonet lijkt mij een vrij goede uitkomst, ik ga me daar ook nog even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Richard! schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:10:
Fishlip
@ F. Jacobse

Denk je dat kwaliteit van een drukkersbedrijf te vergelijken is met dat van de Hema, ik begrijp je daar niet helemaal in.
Lokale copyshop, drukkers bedrijf of hoe je het noemt levert dezelfde bagger als de HEMA dus ja ik wil dat wel vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Richard! schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:39:
@ Job.

Dan heb ik dat misschien verkeerd opgevat, ik wist niet precies hoe ik het moest formuleren dus is het blijkbaar ook verkeerd overgekomen . De motivatie heb ik zeker.
wat is je motivatie dan ?
(als je die vraag hier niet kan beantwoorden dan sta je straks ook met je mond vol tanden als je die vraag tijdens je interview krijgt)

zeggen dat je gemotiveerd bent komt niet overtuigend over als je niet onder woorden kan brengen waarom en wat het is dat jouw motiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
simon schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:53:
WDKA is echt een kunstacademie, geen fotovak opleiding.
Willem de Kooning is geen Koning Willem I :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Anoniem: 167065 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:52:
[...]

wat is je motivatie dan ?
(als je die vraag hier niet kan beantwoorden dan sta je straks ook met je mond vol tanden als je die vraag tijdens je interview krijgt)

zeggen dat je gemotiveerd bent komt niet overtuigend over als je niet onder woorden kan brengen waarom en wat het is dat jouw motiveerd.
Ik bedoelde met dat stukje wat jullie hadden gequote oa dat ik het niet echt begrijp waarom ik in mijn portfolio zou vermelden wat ik wil gaan leren, dat is een vraag die hoogstwaarschijnlijk ook tijdens de intake wordt gevraagd ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
wat betreft je portfolio etc kan ik je weinig over vertellen, maar ik heb wel ervaring met profotonet.
De afdrukken zijn gewoon heel goed, ik heb geen kleur of scherpte verschil gezien op de foto´s.
Je moet alleen wel opletten met het bestellen ervan. In het programmaatje staat een grote knop 'bestellen'. En als je daar op klikt, zijn je foto's al besteld. Alleen de eerste keer moet je je gegevens in vullen.
Maar als je voor de 2e keer gaat bestellen is niet zo van "laat ik eens kijken hoe duur ik uit kom"en dan op bestellen klikken voor de uiteindelijke kostprijs. Dan zijn ze al besteld.
Onder aan de pagina staat hoe duur de foto's zijn in totaal en daar moet je naar kijken.

Ik dacht dat je eerst nog helemaal via iDeal moest betalen enz. dus ik klikte op bestellen om te zien hoe duur alles was (ik had de totaalprijs onder aan de pagina nog niet opgemerkt). Toen zag ik de veel te dure prijs en heb het weggeklikt.
Een of 2 dagen dag later kreeg ik al een mail dat de foto's gemaakt en verzonden waren met het factuur erbij.
Had ik *^%$#@ die veel te dure foto's besteld en ik moest ze accepteren volgens hun telefoniste.
Nu heb ik weer een paar foto lijsten te vullen :P

Maar als je gewoon daar op let (niet meteen op 'bestellen' klikken) dan is het een prima bedrijf.
Als je kleinere foto's wilt, hoef je ze niet zelf te verkleinen, gewoon full size sturen en zij verkleinen m perfect. Ik had goed scherpe platen gekregen.
Ook snelle bezorg service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
lateef schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:19:
[...]

Willem de Kooning is geen Koning Willem I :D
aaaaaaaaah... dikke miskleun.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Richard! schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 19:18:
[...]

Ik bedoelde met dat stukje wat jullie hadden gequote oa dat ik het niet echt begrijp waarom ik in mijn portfolio zou vermelden wat ik wil gaan leren, dat is een vraag die hoogstwaarschijnlijk ook tijdens de intake wordt gevraagd ;) .
ok en wat ga je dan antwoorden als het wordt gevraagd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Wat ik wil gaan leren tijdens deze opleiding is vooral het verbeteren van mijn nabewerkingen, en ook op meer fronten leren fotograferen, ik fotografeer voornamelijk auto's maar ik wil me ook gaan verdiepen in bijvoorbeeld productfotografie en mensen ;)

Mijn motivatie is als volgt: Ik ben gek van fotografie, als ik iets zie, heb ik een beeld in mijn hoofd hoe ik dat het beste kan vastleggen met de camera, ik wil mensen laten zien dat sommige onderwerpen meer zijn dan een ''ding''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Is er iemand die foto's heeft van zijn gemaakt portfolio? Ben wel benieuwd hoe jullie het uiteindelijk hebben gemaakt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb geen foto van mijn portfolio, maar ik kan er wel iets over vertellen. Ik heb bij een kunstenaarsbenodighedenwinkel (3x woordwaarde) een stevig boek gehaald met daarin zwarte bladzijdes. Daarop heb ik 20 foto's (uit mijn eigen inktjet, A4, mat papier) geplakt.

In 2004 was dat goed genoeg, in ieder geval voor de fotoacademie. In 2010 moet het ook nog werken denk ik :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 15:00
Over die dummies; dummies zijn schetsboekjes (meestal a5) met helemaal lege pagina's. Je kunt daarin schetsen. Wat je schetst kan verschillen van hoofden, potjes, pannetjes, composities, mensen in de bus of iets anders. Het kan alles zijn. Waar het om gaat is dag je laat zien welke dingen je om je heen ziet en wat je inspireert. Je kunt dus ook in je dummie plakken of schrijven.

Over die online portfolio; ik zou toch een laptop meenemen, je weet dan zeker dat je geen computer hoeft op te starten en je bent niet afhankelijk van een internet verbinding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik denk dat ze op een school als het Koning Willem I College de computer wel de hele dag aan hebben staan en dat die ook verbonden is met internet?

Maar toch bedankt voor de tip :) .

En bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 22:18

Milo.

klik

Maar bijvoorbeeld in een vergaderruimte zijn niet altijd computers aanwezig. Het staat wel erg slordig als je ergens zit en dan moet vragen of je ergens anders op een computer kan inloggen om je portfolio online te laten zien.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sowieso is papier een veel mooier medium dan een beeldscherm.
Bij papier is grote, papiersoort e.d. belangrijk en dat geeft naar hen weer aan dat je bewust keuzes gemaakt hebt.
zw/w op hahnemuller bright white, een mooi portret op aquarel papier, een studio fashion shot op pearl paper etc.
Ook je keuze om je serie op A5 te doen, maar je losse shots op A3 maakt al het verschil. Een randje om je foto, een pas-partout en ga zo maar door.

Je foto's online laten zien is een erg slecht idee. :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik neem sowieso een portfolio mee op papier, dat was het eerst waar ik aan dacht.

Alleen vindt ik een laptop meenemen nogal vreemd overkomen, als er dan nog eens aanbod komt of ik nog meer foto's heb laat ik die liever zien op een online portfolio dan dat ik mijn hele laptop mee ga schouwen. Maar daar zal ik nog wel eens goed over na denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Nomad schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:24:
Je foto's online laten zien is een erg slecht idee. :)
Voor het gebruik bij een toelating zoals hier wel ja....
Voor 'normaal' gebruik als portfolio is het niet zo gek natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Richard! schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:42:

Alleen vindt ik een laptop meenemen nogal vreemd overkomen, als er dan nog eens aanbod komt of ik nog meer foto's heb laat ik die liever zien op een online portfolio dan dat ik mijn hele laptop mee ga schouwen.
Wat een ongelooflijk dom argument. Wil je het risico nemen dat ze daar geen computer hebben staan of dat ze daar geen internet verbinding hebben? Neem de touwtjes in eigen handen en bereid ook nog een offline portfolio voor op je laptop. Zet het ding pas aan op het moment dat je meer moet laten zien, maar niet eerder. Dat je 1 keer moet sjouwen met het ding zou ik er maar voor over hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-06 14:02

Zuurstok

Passionately curious

+1 @ hierboven.

als je geeneens bereid bent om je laptop mee te nemen, of ''sjouwen'' voor jou, om eventueel meer foto's te kunnen laten zien, dan moet je er toch echt over na gaan denken over hoe graag je dit nou eigenlijk wilt.

Stel: je laat 20 foto's zien in je portfolio, dat loopt zo uit 1 en dergelijke, ze willen TOCH wat meer zien omdat het een twijfel geval is, wat doe je dan ? Die mensen door verwijzen naar hun eigen computer ?

Initiatief tonen, verantwoordelijkheid nemen. En dat jou laptop scherm waarschijnlijk een veel kutter beeld laat zien dan een goed gecalibreert professioneel EIZO scherm, daar houden ze heus wel rekening mee hoor ;)

Onthoud dat die mensen dit waarschijnlijk véél vaker doen dan dat je denkt, en dat jij net als die velen gewoon ''één van hun" bent. Je bent niet speciaal voor hun, en jij wilt graag op die school terecht.

Als jij het niet word voor hun, word het wel iemand anders, ik denk niet echt dat hun aan het smeken zijn om sollicitaties, wel ? ;)

Zorg dat jij een goede indruk maakt, en voorbereid bent op praktisch elke vraag. Zorg dat je eventueel al je series kan laten zien ( laptop dus ) maar je sterkste in je portfolio heb ( papier dus ).

Schrijf voor jezelf vragen op die je volgens jou kan krijgen, en beantwoord ze zelf.

En dan niet kinderachtig voor jezelf zijn en vragen aan jezelf stellen die je super makkelijk kan beantwoorden, maar ook moeilijke vragen die je eigen hoofd triggeren om na te denken ;)
voorbeeldje: wat heb jij, wat andere fotografen niet hebben?

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik heb even een paar foto's van een deel uit mijn portfoliomap gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/24zdlko.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/241tcso.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/oib3ac.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/e8k2f8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/14107rs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/8vrhxd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/r72kqc.jpg

Is gewoon een standaard zwarte werkmap met een losse kartonnen vellen erin gelijmd en aan de bovenkant afgebonden met een stofje.
Verder had ik ook nog een blad mee waar wat werk in was gepubliceerd (japans, was wel leuk) en een laptop met aanvullend materiaal waar ik op verzoek en interesse van hun nog wat uit heb laten zien.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Totale kosten voor de map waren rond de 60,- euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik heb nog eens goed nagedacht, en jullie hebben inderdaad gelijk, een laptop meenemen is een kleine moeite. Dus het is gewoon echt verstandig om een laptop mee te nemen. Dit ga ik dus ook doen.

@pauldegroot

Dat ziet er heel fraai uit zeg, waar heb jij de foto's laten afdrukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Xcalibur schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:05:
[...]

Ik heb toevallig vandaag wat foto's laten afdrukken daar (ook met als doel een aanzet voor een portfolio), hoop ze volgende week te hebben :)
Uit verschillende reviews komen die toch wel als beste naar voren. Bovendien vind ik ze goed betaalbaar
Om hier maar even op terug te komen. Zaterdag verstuurd naar Profotonet, gisteren een mail dat het op de post was, en vandaag in de brievenbus. Stevige enveloppe (met kartonnen rug) met de foto's, samen met de factuur verpakt in een doosje die door de brievenbus past. Keurig verpakt dus :)

Kwaliteit is prima, ik heb geen gekke dingen kunnen ontdekken. Ik vind persoonlijk de matte foto's wel mooier dan de glanzende, maar dat ligt ook wel een beetje aan je onderwerp. Ik had alles op 20x30cm laten afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Vanmiddag de foto's op de mat geploft, ben erg tevreden over de kwaliteit en ook waren ze er erg snel.

Hier wat foto's

Ben alleen nog diep aan het denken hoe ik het aan elkaar vast ga maken, dat is ze dus kan omslaan zoals Pauldegroot.

Afbeeldingslocatie: http://img110.imageshack.us/img110/1329/14749356.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/4273/96821141.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/7500/10740734.jpg

Totale kosten: 60,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ego
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-07 10:25
Ziet er prima uit hoor!
Maar waarom zwart papier?
Vind het je foto's niet echt versterken, ik zou voor wit papier gaan.
Maar dat is mischien een kwestie van persoonlijke smaak.

Ik zit toevallig op konging willem 1 college.
Niet de opleiding fotografie maar goed.
Zou me niet zo druk maken over de toelating.
Als ik af en toe het werk van 1e jaars zie denk ik wel eens dat ze elke aap met een camera in zijn hand aannemen.

Wat wil je met fotografie gaan doen?
Want de opleiding op koning willem 1 college is wel heel praktijk gericht.
Daarmee bedoel dat de creatieve kant van de fotografie soms wat ondergesneeuwd raakt in mijn ogen.

Verder voor iedereen die een portofolio aan het maken is.
Denk goed na of je zwart of wit papier gebruikt om je foto's op te plakken.
Zwart kan soms je foto echt verpesten door dat het zoveel doet met de foto.
Als je zoals paul de groot 2 bladzijdes naast elkaar hebt, zorg er voor dat de foto's die naast elkaar te zien zijn elkaar versterken.
Denk dus goed na over welke beelden je naast elkaar plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:58
Om eerlijk te zijn: De foto's van je portfoliofoto's vind ik al getuigen van een oog voor presentatie. Ik zie mooie foto's (waarbij het zwart van het papier, hoewel minder overdacht, toch goed uitkomt) op een mooie manier gepresenteerd.

Veel succes alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Thanks!

Ik vind zwart papier zelf heel fraai, hij zit nu in elkaar en vind het er geslaagd uitzien. Wit lijkt mij eerlijk gezegd 3x niks, het is voor mij teveel aanwezig.

Pagina: 1