Gestoord word je toch...
De erwt en ruistkorrel methode zijn naar mijn mening dezelfde (hoewel een erwt groter is, maar dan krijg je echt veel troep wat ook aan de zijkanten er uit komt)...
Het maakt ook uit wat voor bevestiging je gebruikt, namelijk heel strak dan zal het van zich zelf beter verspreiden, druk die laag is doet dat niet zo erg dus daar gebruik je de spread methode eerder voor...
Ik gebruik eigenlijk altijd de rijstkorrel methode, maar ik heb watercooling welke met erg veel druk op me cpu zit (veel hoger dan de stock koeler denk ik)... Als ik de koeler er af haal zit er altijd een mooie vlek op de cpu, echter niet in de hoekjes (omdat het rond verspreid en niet vierkant
Smiley lijkt me onzin en alles waar je meerdere stippen/strepen trekt, omdat daar de pasta naar elkaar toe geduwt wordt en er uiteindelijk lijkt me meer lucht tussen/in/onder/bij kan komen (en lucht is juist anti-geleidend)... Aan de andere kant doet intel dat wel weer (4 streepjes zelfs, maar dat is wel netjes en gelijkmatig aangebracht)
Bij stock koelers doe ik eigenlijk ook meestal een rijstkorrel of de spread methode het zelf gelijkmatig uit met een pinpas/kaartje...
En wat is de hi-five methode dan
[ Voor 4% gewijzigd door watercoolertje op 27-02-2010 11:39 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Vandaar dat je bij de meeste koelpasta's soms betere temp. krijgt als je het eerst een tijdje "inbrand".
Dit is IMHO beter dan al die methodes, dus pasta aanbrengen, PC aanzetten en een tijdje stresstesten.
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Ik zelf vind die methode met het kruis er wel goed uit zien, dan krijg je ook wat meer in je hoekjes, nadeel is alleen dat je té snel een té dikke laag hebt.
[ Voor 47% gewijzigd door Trucker Her op 27-02-2010 11:57 ]
Gestoord word je toch...
De redenatie is simpel: koelpasta heeft als doel de overdracht van hitte van de CPU naar de koeler zo efficient mogelijk te laten verlopen door minuscule oneffenheden op te vullen. Zolang je zorgt voor een dunne, effen laag tussen CPU en koeler, maakt de methode niet uit.
De heatsink zit zo strak op de CPU, dat de pasta vanzelf verdeeld wordt over het oppervlak. Als het warmer en daardoor dunner wordt, loopt het nog verder uit in de oneffenheden. Als je teveel hebt gebruikt, loopt het er langs de zijkanten uit. Dat wil je voorkomen.
Zelf doe ik een rijstkorrel op de CPU, strijk deze uit over de CPU met een bankpas en duw dan de heatsink erop terwijl ik iets wrik.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q
Gestoord word je toch...
Erg interessant om dit eens te zien want nu weet ik ook gelijk dat mijn spread method niet bepaald een goeie methode is! Misschien dat dit dan wel eens de reden is dat mijn Q9650 de 70°C aantikt bij 100% load.
De tweede youtube filmpje laat zien naar mijn bescheiden mening dat de pea methode toch het beste is, ondanks dat niet de hele heatspreader met pasta wordt bedekt, maar denk met hitte dat het uiteindelijk toch wel wat meer verspreid.
Ik vraag me alleen af of met de spread methode er door hitte de luchtbelletjes niet verdwijnen?
@djcoke klopt, maar als die luchtbellen er eenmaal onder zitten en je pc word heet, dan moet je toch nog steeds veel druk zetten op je cooler om de belletjes eronderuit te krijgen.
[ Voor 29% gewijzigd door Trucker Her op 27-02-2010 12:39 ]
Gestoord word je toch...
zodra lucht gevangen zit in het pasta krijg je het niet wegDjCoke schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:36:
Ja het is dat ik die youtube filmpjes nu heb bekeken, maar ik gebruik(te) altijd de spread methode, maar die is blijkbaar helemaal niet zo goed vanwege de luchtbelletjes...
De tweede youtube filmpje laat zien naar mijn bescheiden mening dat de pea methode toch het beste is, ondanks dat niet de hele heatspreader met pasta wordt bedekt, maar denk met hitte dat het uiteindelijk toch wel wat meer verspreid.
Ik vraag me alleen af of met de spread methode er door hitte de luchtbelletjes niet verdwijnen?Want dat laten die filmpjes imho niet zien...
ja, daag.
Gestoord word je toch...
Gestoord word je toch...
Ik ben echter ook tot de conclusie gekomen dat het net zo is als de discussie over welke kleur M&M nou het lekkerste is... zeer persoonlijk, en er zijn altijd aanhangers te vinden voor elke verschillende methode (of kleur M&M)
Gestoord word je toch...
Toch maar eens vaker de "pea/rijstkorrel" gebruikenIt is not necessary to cover the whole CPU/heat spreader. Because most of the heat is concentrated around the core area which is at the center. Hence the center of the CPU is more important.
My favorite programming language is solder.
Dit is niet altijd het geval
Single core (Pentium 4?): Geen methode gevonden
Dual Core: Geen methode gevonden
Quad Core: Geen methode gevonden
i3: Geen methode gevonden
i5: Geen methode gevonden
i7: Geen methode gevonden
Volgens mij zijn dit alle populaire intel processors? Zo niet zeg het me ff.
Graag jullie hulp/ervaringen op de verschillende methodes bij verschillende processoren.
Gestoord word je toch...
ja, daag.
Nooit problemen gehad
Gestoord word je toch...
Gestoord word je toch...
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
edit:sinds dat mijn cpu gelapt is ben ik meer voor de halve rijst korrel methode.
[ Voor 20% gewijzigd door fasster op 15-05-2010 06:15 ]
i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock
Gestoord word je toch...
Things are cheaper for a reason
Verwijderd
Bij een aantal andere methoden bestaat er kans op luchtbellen en die wil je sowieso vermijden.
Bestel ik mooi een 30 grams tube koelpasta uit china, lekkere goedkope rommel dus kan je de spreads goed teste.
Gestoord word je toch...
Gestoord word je toch...
Zie filmpje over het lappen van een processor en de cpu cooler ( schrikken )
http://www.youtube.com/watch?v=YPWSMxnoDwk
Overigens spreid ik de koelpasta met een scheermes.
LED staat toch voor Licht En Duurzaam?
Gestoord word je toch...
probleem : lucht..matthew_o schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:15:
"Gewoon" een dunne laag uitsmeren. Geen problemen/risico's what so ever.
gewoon een balletje in het midden. Geen problemen/risico's what so ever.
ja, daag.
Nu doe ik de rijstkorrel methode. Klein puntje in het midden en de koeler goed aandrukken. Als de koeler is vastgemaakt aan het moederbord nog even een paar mm heen en weer draaien aan de koeler om de laatste restje pasta uit te persen.
Gestoord word je toch...
is hij helemaal bedekt met een fijn laagje. Kwa temps altijd mooie waarde gehad.
Waarschijnlijk zal je bij andere methodes kleine temps verschillen zien mss.
Als het echt nie goe is zie je het ook wel aan hoge temps.
ja maar dat is nog met een oude amd cpu, dus zo'n klein chipjeTrucker Her schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:17:
Ik ga ook eens een paar video's maken zoals die ik hier net had gepost. Heeft iemand nog een oud board en proc? Hoeven niet meer te werken.
Bestel ik mooi een 30 grams tube koelpasta uit china, lekkere goedkope rommel dus kan je de spreads goed teste.
Gestoord word je toch...
Omtrent het rijstkorrel of streep of wat dan ook methode, ik geloof dat een druppel in het midden voldoende is. Maar, als ik zorgvuldig mijn pasta heb aangebracht, netjes de cooler geplaatst, (even iemand anders roepen om de backplate op zijn plaats te houden), en alle voorzichtigheid ten spijt, tijdens het aandraaien van de boutjes duw ik de cooler per ongeluk eventjes omhoog.
Nou dacht ik toen het gebeurde dat het geen kwaad kon en heb ik alles vervolgens aangedraaid.
Later bedacht ik me alleen dat er daardoor natuurlijk heel makkelijk luchtbellen kunnen ontstaan, Ik denk aan slagroomkloppen...
Als ik echter wat ga stressen lijken de temps in orde. Met IntelBurnTest MAX 64C bij +-120Watt. Dat is met een q6700 op 3.2Ghz.
Ik denk dat het allemaal wel in orde is en zou graag een second opinion willen alvorens ik toch kriegelig wordt en de hele boel opnieuw installeer. En laat dat geen makkie zijn omdat ik dan alles eruit moet halen....
ja, daag.
Ik zou opnieuw beginnen. Alles goed schoonmaken en weer een klein dotje koelpasta in het midden plaatsen.galmoer schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 17:28:
Omtrent het rijstkorrel of streep of wat dan ook methode, ik geloof dat een druppel in het midden voldoende is. Maar, als ik zorgvuldig mijn pasta heb aangebracht, netjes de cooler geplaatst, (even iemand anders roepen om de backplate op zijn plaats te houden), en alle voorzichtigheid ten spijt, tijdens het aandraaien van de boutjes duw ik de cooler per ongeluk eventjes omhoog.
Het idee achter de rijstkorrel methode is dat alle lucht tussen de cpu en de koeler uitgeperst wordt door de koelpasta. Als per ongeluk weer lucht tussen komt, dan is de methode mislukt en mag je opnieuw beginnen.
Verwijderd
Ik heb de helft gelezen maar wilde alvast kritiek op mijn methode. Wat ik namelijk eerst doe is een beetje koelpasta op de base van de koeler doen en dat met een vinger-in-boterhamzakje inwrijven op het oppervlak. En daarna zoveel mogelijk wegvegen zeg maar. Ik denk dat ik de laatste keer dat wegvegen met wc papier heb gedaan. Maar aangezien dat kleine kleine restjes papier achterlaat die je niet direkt ziet is dat ws. niet zo goed. Het idee is dat je alvast TC in de groeven van de base wrijft. Die de machinale minuscule groeven opvult waar anders lucht tussen gaat zitten zeg maar. Voordat je TC aanbrengt voor bevestiging.
Dan nog iets.. Die verrekte Thermalright Extreme 120/True-koelers. Die hebben een heel minimie gebogen base... Zg. zodat het de warmte beter geleidt. Nou ah-me-hoela. Maargoed. Als je dus zo'n koelblok gebruikt. Bestaat er geen kans dat TC wegdruipt tussen je koeler en processor? Ik bedoel, omdat de base een lichte kromming heeft, is er geen genoeg suctie zeg maar om dat minieme beetje Tc bij de koeler te houden...
Echt Thermalright. Zulks een puike koeler maar een kromme oppervlak. Wat gaat er om in die mensen..
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 06:22 ]
Bij een perfect gladde cpu en koelers werkt de koelpasta als een soort isolatielaag. De metalen van de ihs en de koeler raken elkaar niet.
Verwijderd
Metaal op metaal contact is leuk, maar niet als er microscopisch kleine gaatjes tussenzitten, probeer het maar eens uit, een TRUE zonder pasta en eentje met, ik denk dat de koelpasta toch al gauw 6 graden verschil gaat maken, en load nog meer.