Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Topicstarter
knip

[ Voor 98% gewijzigd door Trucker Her op 10-09-2025 15:49 ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:35

watercoolertje

Untertitel

Tja niemand kan je denk ik bewijzen aanleveren waarom iets het beste is ;)

De erwt en ruistkorrel methode zijn naar mijn mening dezelfde (hoewel een erwt groter is, maar dan krijg je echt veel troep wat ook aan de zijkanten er uit komt)...

Het maakt ook uit wat voor bevestiging je gebruikt, namelijk heel strak dan zal het van zich zelf beter verspreiden, druk die laag is doet dat niet zo erg dus daar gebruik je de spread methode eerder voor...

Ik gebruik eigenlijk altijd de rijstkorrel methode, maar ik heb watercooling welke met erg veel druk op me cpu zit (veel hoger dan de stock koeler denk ik)... Als ik de koeler er af haal zit er altijd een mooie vlek op de cpu, echter niet in de hoekjes (omdat het rond verspreid en niet vierkant ;)) dus daar zou nog wel verbetering in kunnen komen met een andere methode...

Smiley lijkt me onzin en alles waar je meerdere stippen/strepen trekt, omdat daar de pasta naar elkaar toe geduwt wordt en er uiteindelijk lijkt me meer lucht tussen/in/onder/bij kan komen (en lucht is juist anti-geleidend)... Aan de andere kant doet intel dat wel weer (4 streepjes zelfs, maar dat is wel netjes en gelijkmatig aangebracht)

Bij stock koelers doe ik eigenlijk ook meestal een rijstkorrel of de spread methode het zelf gelijkmatig uit met een pinpas/kaartje...

En wat is de hi-five methode dan :P

[ Voor 4% gewijzigd door watercoolertje op 27-02-2010 11:39 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Als je je PC een tijdje volbelast dan gaat het toch "smelten", door de druk vloeit het alle kanten op.
Vandaar dat je bij de meeste koelpasta's soms betere temp. krijgt als je het eerst een tijdje "inbrand".
Dit is IMHO beter dan al die methodes, dus pasta aanbrengen, PC aanzetten en een tijdje stresstesten.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Hi five methode is 5 stipjes op je cpu zetten, net zoals de 5 stipjes op een dobbelsteen.

Ik zelf vind die methode met het kruis er wel goed uit zien, dan krijg je ook wat meer in je hoekjes, nadeel is alleen dat je té snel een té dikke laag hebt.

[ Voor 47% gewijzigd door Trucker Her op 27-02-2010 11:57 ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:52
Het maakt niets uit zolang je zorgt voor een dunne, gelijkverdeelde laag.

De redenatie is simpel: koelpasta heeft als doel de overdracht van hitte van de CPU naar de koeler zo efficient mogelijk te laten verlopen door minuscule oneffenheden op te vullen. Zolang je zorgt voor een dunne, effen laag tussen CPU en koeler, maakt de methode niet uit.

De heatsink zit zo strak op de CPU, dat de pasta vanzelf verdeeld wordt over het oppervlak. Als het warmer en daardoor dunner wordt, loopt het nog verder uit in de oneffenheden. Als je teveel hebt gebruikt, loopt het er langs de zijkanten uit. Dat wil je voorkomen.

Zelf doe ik een rijstkorrel op de CPU, strijk deze uit over de CPU met een bankpas en duw dan de heatsink erop terwijl ik iets wrik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan het testen door ze allemaal maal uit te proberen en te kijken als je hem losmaakt waar de pasta het mooiste verdeeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

Volg de instructies op van de CPU manufacturer? De heat spreader is 1 ding maar vaak is het ook interessant om rekening te houden waar de dies zelfs zitten, zoals dat bv. het geval is bij dual core CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

Erg interessant om dit eens te zien want nu weet ik ook gelijk dat mijn spread method niet bepaald een goeie methode is! Misschien dat dit dan wel eens de reden is dat mijn Q9650 de 70°C aantikt bij 100% load. :+ (Arctic Silver 5 + Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
Ja het is dat ik die youtube filmpjes nu heb bekeken, maar ik gebruik(te) altijd de spread methode, maar die is blijkbaar helemaal niet zo goed vanwege de luchtbelletjes...

De tweede youtube filmpje laat zien naar mijn bescheiden mening dat de pea methode toch het beste is, ondanks dat niet de hele heatspreader met pasta wordt bedekt, maar denk met hitte dat het uiteindelijk toch wel wat meer verspreid.

Ik vraag me alleen af of met de spread methode er door hitte de luchtbelletjes niet verdwijnen? :? Want dat laten die filmpjes imho niet zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Van de cpu manufacturer of van de thermal compound manufacturer? Ze willen nog wel eens verschillende meningen hebben, zelf sta ik of achter de methode met dat kruisje, of achter de lijn methode. Ook afhankelijk van cpu idd..

@djcoke klopt, maar als die luchtbellen er eenmaal onder zitten en je pc word heet, dan moet je toch nog steeds veel druk zetten op je cooler om de belletjes eronderuit te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Trucker Her op 27-02-2010 12:39 ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
DjCoke schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:36:
Ja het is dat ik die youtube filmpjes nu heb bekeken, maar ik gebruik(te) altijd de spread methode, maar die is blijkbaar helemaal niet zo goed vanwege de luchtbelletjes...

De tweede youtube filmpje laat zien naar mijn bescheiden mening dat de pea methode toch het beste is, ondanks dat niet de hele heatspreader met pasta wordt bedekt, maar denk met hitte dat het uiteindelijk toch wel wat meer verspreid.

Ik vraag me alleen af of met de spread methode er door hitte de luchtbelletjes niet verdwijnen? :? Want dat laten die filmpjes imho niet zien...
zodra lucht gevangen zit in het pasta krijg je het niet weg

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Dat word dan re-apply.. Maar wat is de conclusie? Welke methode vinden jullie het beste?

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Ik zigzag het altijd en verspreid het altijd met een oude pinpas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Heb je dan niet een gigantisch dikke laag?

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 16:27
Ik heb hier een tijdje terug ook een beetje onderzoek naar gedaan. Die youtube filmpjes heb ik toen ook bekeken, en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat een druppel (pea//rijstkorrel//whatever) in het midden, en dan koelblok goed stevig aanschroeven het beste is (lijkt). Hierna even een stresstest van een uur eroverheen, fans zodanig instellen dat de temp boven de 40 a 50 graden uit komt. Koelpasta 'smelt' hierdoor een beetje, en verspreid zich beter.. Dit werkt volgens een bron die ik op het moment kwijt ben alleen in de eerste paar uur.

Ik ben echter ook tot de conclusie gekomen dat het net zo is als de discussie over welke kleur M&M nou het lekkerste is... zeer persoonlijk, en er zijn altijd aanhangers te vinden voor elke verschillende methode (of kleur M&M) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Dat is zo, en ik denk dat het type processor ook een groot verschil maakt.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
Ik gebruik zelf vaak de "Spread" methode d.m.v een bankpas, mijn idee is dat je dan een mooi dun gelijkmatig laagje krijgt waarbij ook de hoeken goed contact maken. Maar blijkbaar is dit niet zo handig i.v.m luchtbellen :?
It is not necessary to cover the whole CPU/heat spreader. Because most of the heat is concentrated around the core area which is at the center. Hence the center of the CPU is more important.
Toch maar eens vaker de "pea/rijstkorrel" gebruiken :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

en met de bankpas methode moet de cooler perfect glad zijn van onderen.
Dit is niet altijd het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Oke, ik wil graag jullie hulp om voor de huidige (lees: populaire) processors de beste methode te vinden. (Van intel, want hoe het bij amd zit, geen verstand van, ik ben intel gefocust.)
Single core (Pentium 4?): Geen methode gevonden :(
Dual Core: Geen methode gevonden :(
Quad Core: Geen methode gevonden :(
i3: Geen methode gevonden :(
i5: Geen methode gevonden :(
i7: Geen methode gevonden :(
Volgens mij zijn dit alle populaire intel processors? Zo niet zeg het me ff.
Graag jullie hulp/ervaringen op de verschillende methodes bij verschillende processoren.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
geoon erwt/korlel methode gebruiken, niet moeilijk doen als het ook makkelijk kan ,

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49
Ik smeer gewoon een heel dun laagje met een pinpas over de hele heatspreader van de CPU. Gebruik Nexus TMP-1000, die is redelijk smeerbaar, dat gaat prima.

Nooit problemen gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Okee, maar ik ben best bereid moeilijk te doen als dat meer rendement heeft voor mn koeling.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

gewoon een stip in het midden, afhankelijk van grotte van core of heatspreader hoeveel.. en gewoon lekker strak aandraaien, het loopt dr toch wel tussenuit mocht het teveel zijn.. (het is gauw te veel trouwens, een heel klein stipje is vaak al genoeg, haal je zelfs betere temps mee meestal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Dus eigenlijk gewoon de erwt methode?

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:38
Tot nu toe vrijwel altijd boxed coolers met pasta gebruikt. Maar daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar de rijstekorrelmethode. Niet te veel, daar gaat het ook niet echt om, en door de warmte verspreid de pasta wel goed in het begin. :) Je moet het niet op je mobo krijgen.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

ik deed het met de pinpas maar ik vind dat je daarmee een te dikke laag aanbrengt, nu doe ik het met een vinger en dat werkt naar mijn bescheiden menig het beste.

edit:sinds dat mijn cpu gelapt is ben ik meer voor de halve rijst korrel methode.

[ Voor 20% gewijzigd door fasster op 15-05-2010 06:15 ]

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Dan is de conclusie snel getrokken :P De erwt-rijstenkorrel combinatie methode! (Jaja zojuist bedacht) Een uitgerekte erwt vorm, alleen nie zo lang als de rijstekorrel methode. :D

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasf
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Ook handig, een potje koelpasta met kwastje, dat is sowieso al overal een gelijkmatige laag en nooit teveel of te weinig.

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Ik gebruik alleen maarde rijstekorrel methode. Nu met 2 cores een (kleinere) rijstekorrel op elke core. Even uitzoeken waar de cores zitten van te voren. De bankpasjes spatels etc wat je bij een tube krijgt is bedoeld om oude pasta te verwijderen, als ware het een plamuurmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk gebruik ik altijd de spread methode, maar ik blijf altijd een klein afstandje van de rand van de IHS af. Op die manier puilt de pasta niet tussen de CPU en de koeler uit als ik hem aanspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:46
Na al die verschillende methodes te hebben bekeken in de filmpjes, lijkt me de rijstkorrelmethode het beste. En dan parallel aanbrengen aan de ligging van de cores.

Bij een aantal andere methoden bestaat er kans op luchtbellen en die wil je sowieso vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Ik ga ook eens een paar video's maken zoals die ik hier net had gepost. Heeft iemand nog een oud board en proc? Hoeven niet meer te werken.
Bestel ik mooi een 30 grams tube koelpasta uit china, lekkere goedkope rommel dus kan je de spreads goed teste.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik kan je dan alvast vertellen dat rijst korrel methode het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Weet iemand nog leuke interessante patronen die nog onuitgetest zijn? Als ik 30g tube heb kan ik HEEL wat koelpasta aabrengen!

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Eigenlijk wat het meest belangrijkste is; is de processor en vooral het koelblok exact recht.

Zie filmpje over het lappen van een processor en de cpu cooler ( schrikken ) :?
http://www.youtube.com/watch?v=YPWSMxnoDwk

Overigens spreid ik de koelpasta met een scheermes.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Ik ben ook van mening dat je beter het midden bol kunt hebben dan de zijkanten! Als je namelijk heb midden bol hebt en de zijkanten aflopend dus kun je ook nooit luchtbellen krijgen! Die druk je er dan uit! Zeker als je de erwt methode gebruikt..

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

"Gewoon" een dunne laag uitsmeren. Geen problemen/risico's what so ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
matthew_o schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:15:
"Gewoon" een dunne laag uitsmeren. Geen problemen/risico's what so ever.
probleem : lucht..

gewoon een balletje in het midden. Geen problemen/risico's what so ever.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Vroeger deed ik altijd uitsmeren maar dat was kliederwerk. Vingers en gereedschappen altijd onder de pasta.
Nu doe ik de rijstkorrel methode. Klein puntje in het midden en de koeler goed aandrukken. Als de koeler is vastgemaakt aan het moederbord nog even een paar mm heen en weer draaien aan de koeler om de laatste restje pasta uit te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Oke, dus eigenlijk ook de erwt/rijstekorrel methode. Hmmm..

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
ik heb een klein kwastje, en 'schilder' daarmee men cpu.

is hij helemaal bedekt met een fijn laagje. Kwa temps altijd mooie waarde gehad.

Waarschijnlijk zal je bij andere methodes kleine temps verschillen zien mss.
Als het echt nie goe is zie je het ook wel aan hoge temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
Trucker Her schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:17:
Ik ga ook eens een paar video's maken zoals die ik hier net had gepost. Heeft iemand nog een oud board en proc? Hoeven niet meer te werken.
Bestel ik mooi een 30 grams tube koelpasta uit china, lekkere goedkope rommel dus kan je de spreads goed teste.
ja maar dat is nog met een oude amd cpu, dus zo'n klein chipje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Idd die moet ik niet hebben, die heb ik zelf ook nog.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Excuses voor het kicken van een oud topic, maar ik had gehoopt mijn verontrusting hier te kunnen temperen. Helaas ben ik het nog niet tegengekomen:

Omtrent het rijstkorrel of streep of wat dan ook methode, ik geloof dat een druppel in het midden voldoende is. Maar, als ik zorgvuldig mijn pasta heb aangebracht, netjes de cooler geplaatst, (even iemand anders roepen om de backplate op zijn plaats te houden), en alle voorzichtigheid ten spijt, tijdens het aandraaien van de boutjes duw ik de cooler per ongeluk eventjes omhoog.
:|
Nou dacht ik toen het gebeurde dat het geen kwaad kon en heb ik alles vervolgens aangedraaid.
Later bedacht ik me alleen dat er daardoor natuurlijk heel makkelijk luchtbellen kunnen ontstaan, Ik denk aan slagroomkloppen...

Als ik echter wat ga stressen lijken de temps in orde. Met IntelBurnTest MAX 64C bij +-120Watt. Dat is met een q6700 op 3.2Ghz.
Ik denk dat het allemaal wel in orde is en zou graag een second opinion willen alvorens ik toch kriegelig wordt en de hele boel opnieuw installeer. En laat dat geen makkie zijn omdat ik dan alles eruit moet halen....
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
als de temps verder in orde zijn zou ik me niet druk maken,, ja er zal vast wel iets lucht tussen de cpu en koeler zijn gekomen..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

galmoer schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 17:28:
Omtrent het rijstkorrel of streep of wat dan ook methode, ik geloof dat een druppel in het midden voldoende is. Maar, als ik zorgvuldig mijn pasta heb aangebracht, netjes de cooler geplaatst, (even iemand anders roepen om de backplate op zijn plaats te houden), en alle voorzichtigheid ten spijt, tijdens het aandraaien van de boutjes duw ik de cooler per ongeluk eventjes omhoog.
:|
Ik zou opnieuw beginnen. Alles goed schoonmaken en weer een klein dotje koelpasta in het midden plaatsen.
Het idee achter de rijstkorrel methode is dat alle lucht tussen de cpu en de koeler uitgeperst wordt door de koelpasta. Als per ongeluk weer lucht tussen komt, dan is de methode mislukt en mag je opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk!

Ik heb de helft gelezen maar wilde alvast kritiek op mijn methode. Wat ik namelijk eerst doe is een beetje koelpasta op de base van de koeler doen en dat met een vinger-in-boterhamzakje inwrijven op het oppervlak. En daarna zoveel mogelijk wegvegen zeg maar. Ik denk dat ik de laatste keer dat wegvegen met wc papier heb gedaan. Maar aangezien dat kleine kleine restjes papier achterlaat die je niet direkt ziet is dat ws. niet zo goed. Het idee is dat je alvast TC in de groeven van de base wrijft. Die de machinale minuscule groeven opvult waar anders lucht tussen gaat zitten zeg maar. Voordat je TC aanbrengt voor bevestiging.

Dan nog iets.. Die verrekte Thermalright Extreme 120/True-koelers. Die hebben een heel minimie gebogen base... Zg. zodat het de warmte beter geleidt. Nou ah-me-hoela. Maargoed. Als je dus zo'n koelblok gebruikt. Bestaat er geen kans dat TC wegdruipt tussen je koeler en processor? Ik bedoel, omdat de base een lichte kromming heeft, is er geen genoeg suctie zeg maar om dat minieme beetje Tc bij de koeler te houden...

Echt Thermalright. Zulks een puike koeler maar een kromme oppervlak. Wat gaat er om in die mensen..

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
Lappen die hap

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Dacht je nou echt dat de mensen bij Thermalright niet weten hoe je een koeler moet maken ? De licht bolle basis heeft een belangrijk reden. Door die basis wordt de druk in het midden enorm verhoogd. Alle koelpasta wordt weggedrukt naar de zijkant en je krijgt een metaal op metaal contract. Dit bevordert de koeling. En wat ligt juist in het midden van de CPU ? Juist de core's, de warmte van deze core's worden bijna direct afgevoerd naar de koeler ipv eerst te verspreiden door de ihs. De TRUE horen niet voor niks een aantal jaren bij de topkoelers.

Bij een perfect gladde cpu en koelers werkt de koelpasta als een soort isolatielaag. De metalen van de ihs en de koeler raken elkaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De koelpasta dient juist om de oneffenheden (ook die je niet ziet, zijn er veel) op te vullen, vandaar dat als je een cpu schoonmaakt altijd een speciaal goedje gebruikt of een op alcohol gebaseerd middel, met wasbenzine lijkt hij schoon maar komt er nog verschrikkelijk veel vanaf.
Metaal op metaal contact is leuk, maar niet als er microscopisch kleine gaatjes tussenzitten, probeer het maar eens uit, een TRUE zonder pasta en eentje met, ik denk dat de koelpasta toch al gauw 6 graden verschil gaat maken, en load nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Ik doe altijd een rijstkorreltje midden op de CPU en met zo'n vlak spateltje wat ik ooit met koelpasta heb meegeleverd gekregen vlak ik het dan uit over de hele IHS. Tot nu toe altijd goede resultaten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1