Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste idereen,
sinds 2 weken ben ik eigenaar van een Dell U2410 IPS monitor, dit omdat ik een maatje groter wilde en fotografie als hobby heb. wilde dus een keer een goede monitor voor een redelijke prijs.

An sich ben ik best tevreden met de monitor, goed gebouwd, mooi strak.

Echter, het wit is zo fel dat ik er koppijn van krijg, meeste zouden zeggen, schroef je brightness naar benee en klaar. Dit is wat ik gedaan heb.

*Preset mode Standard gekozen, dus geen sRGB of AdobeRGB

*Brigtness 50 / Contrast 50

*Monitor lang aan en in donkere omgeving

*Kalibreren met de Spyder 2 Express (in software van colorvision aangegeven dat ik brigtness en contrast mogelijkheden had, geen backlight dus)

*Win7 opstarten (en ja profiel wordt geladen) en brightness teruggezet naar 30, vind ik het nog steeds zo extreem fel.

Zijn er collega's die dit ook wel es gezien of meegemaakt hebben en het opgelost hebben, of mensen die tips hebben, heel graag!

Wil graag de Dell leuk vinden, maar moet ik minder koppijn hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Monitor lang aan en in donkere omgeving
Als je in het donker uren naar een witte monitor tuurt dan krijg je inderdaad op een gegeven moment last van je ogen en van hoofdpijn. Misschien help het al een beetje om een bureaulamp neer te zetten, zodat de omgeving wat minder donker wordt
  • Verder kun je eens proberen om met de knoppen op de monitor nog het een en ander te regelen; Overigens weet ik niet precies welke settings je dan krijgt of dat je überhaupt knoppen erop hebt. Ik heb zelf twee Dell monitoren maar niet dit exacte model.
  • Je kunt de brightness en contrast overigens nog een aardig stuk terugzetten dus misschien is dat een optie?
  • Als laatste zou je de RGB waarden van de preset wat aan kunnen passen zodat het wit wat minder "Hard" wordt. Vooral presets met een grote hoeveelheid blauw geven een kleur wit die heel hard is, en daardoor voor de ogen niet echt prettig is (Eigen mening natuurlijk). Een wat geler wit leest zeker in het donker eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Ik heb ook die Dell U2410...
Idd, de helderheid is enorm, ik had 't eerst op 30 staan...
Maar nu, na een goed half jaar staat hij op 50. (50 Br en 50 Contr)
Dat went. Ik zit wel niet in een donkere omgeving waar de monitor de enige lamp is.
ik zit in een normaal verlicht bureau met twee spaarlampen en een neonlamp.
En dan valt die hoge helderheid van de Dell minder op.
Ik doe veel Photoshop en fotoverbetering en dan is die U2410 echt het einde.

[ Voor 29% gewijzigd door micd33 op 27-02-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je ook de monitor gekalibreerd, of werk je met de standaard AdobeRGB, sRGB presets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Ik heb Mijn Dell monitor met Ips paneel op brightness van 20 staan en contrast op 40 en nog is die erg hoog en fel, maar inderdaad heb ik standaard een bureau lamp er bij aan.

Ik zit gemiddeld 5/6 uur per dag er achter en krijg er geen koppijn van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Ik had eerst de monitors gekalibeerd (Dell U2410 en 2209WA) met Lacie Blue eye.
Maar na installatie van windows 7 heb ik ze allebei op de Adobe RGB (Custum RGB voor de 2209WA) standaard van de monitor staan.
en helderheid, contrast en scherpte op 50.
En zoals ik al zei... ik zit in een normaal verlichte omgeving ivm de helderheid.

[ Voor 4% gewijzigd door micd33 op 27-02-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is wel een goede, maar bedoel je dat je zowel in win7 AdobeRGB heb geselecteerd en ook via de monitor?

Want in WIN7 heb je meestal ook een kleurenprofiel staan. welke heb je daar bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Ik heb zelf een Dell 2209WA, en ik heb zelf de brightness op 0 staan. Verder staat contrast op 90
Mijn custom RGB is alles op 98. En het is prima beeld moet ik eerlijk zijn. Al heb ik dan wel de kamerlamp aan, maar als ik in het donker zit heb ik er ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:07:
ja dat is wel een goede, maar bedoel je dat je zowel in win7 AdobeRGB heb geselecteerd en ook via de monitor?

Want in WIN7 heb je meestal ook een kleurenprofiel staan. welke heb je daar bijv?
Nee, enkel op de monitor heb ik voor Adobe RGB gekozen. In windows gebruik ik geen profiel meer (vroeger wel dus, met de kalibratie)
Maar die RGB instelling van de U2410 is behoorlijk goed.
De kleuren zijn natuurgetrouw en voor mij ok. (Na tien min.opwarming)
De 2209Wa gebruik ik als tekstmonitor en de U2410 als werkmonitor voor Photoshop.
Ik heb ze nu beide sinds september 09 in dienst en heb geen seconde spijt van gehad.
De U2410 is de beste monitor die ik ooit gehad heb... Zelfs m'n Eizo was niet zo goed...

Ik heb een Sapphire 4890 ATI beeldkaart en de U2410 is aangesloten via de Displayportkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe heb je die profielen in WIN7 niet geselecteerd, ik dacht dat win7 altijd std zijn default laat zien?
of moet je dat vinkje uitzetten van "dat profiel bij dat scherm gebruiken" en "spydersoftware eraf"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Neenee, ik bedoel ik heb in Windows niets speciaal aan- of uitgevinkt.
Ik heb het zo gelaten.
Ik heb enkel in het schermmenu van de monitor bij kleurinstelling voor Adobe RGB gekozen.
In windows zelf heb ik niets verandert of aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:24
Waarom niet de Brightness gewoon op 0 zetten?
Heb een 3008 dus niet helemaal hetzelfde scherm, maar zoals alle moderne Dell schermen zijn ze allemaal veel te fel en zoveel scheelt dat onderling niet. Zelfs gewoon overdags met genoeg omgevingslicht is brightness-0 gewoon meer dan genoeg. Pas als de zon er recht op staat is het te weinig en zet ik hem omhoog naar 30, wat dan weer meer dan genoeg is.

Contrast heb ik default op 50 staan, die moet ook niet hoger of lager want dat tast de beeldkwaliteit aan. Maar in het ergste geval kun je ook die ietsje naar beneden instellen.

Als je dat gedaan hebt ben ik benieuwd naar je bevindingen. Ik weet namelijk zeker dat met brightness op 0 je langdurig in donkere ruimtes geen last meer van je ogen gaat hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 04-03-2010 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel aangepast :)
Pagina: 1