Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 23:55
Zo af en toe bouw ik eens wat computers en nu ben ik er maar liefst 2 dezelfde aan het bouwen voor mijn zusje (Sims 3 en school) en mijn vriendin (Borderlands en internet). Ik blijf het uitkiezen van een juiste mobo maar lastig vinden. Ik heb afgelopen dagen al enkele uren zitten zoeken, maar ik blijf met enkele vragen zitten:

Ik zie dat er de laatste tijd nogal veel mATX staan. Is er een reden om ATX over mATX te preferen? mATX moederborden zijn namelijk goedkoper en zien er net zo compleet uit (vroeger was dit wel anders...).

Verder, er zijn ook een hoop mainboards met ingebouwde videokaarten. Aangezien ik van plan ben er een aparte videokaart in te zetten, is dit weggegooid geld of in enige vorm nadelig?

Hoe zit het overigens met chipsets? Ik neig zelf naar een zo nieuw mogelijke AMD chipsets (mede omdat processor en video ook AMD/ATI zijn). Wat zijn de performance winsten waar ik aan moet denken ibij betere chipsets (of is dat verwaarloosbaar?).

Ik zat zelf te denken aan:
19989 MSI 770-C45 53,00
maar de chipset is daarvan enigszins veroudert (toch?).

Ter informatie:
Ik koop de PCs waarschijnlijk bij digitique (www.digitique.nl)
Andere onderdelen worden: Athlon II

20112 AMD ATHLON II X3 435 AM3 BOXED  67,30
17526 KINGSTON 2X 2GB DDR3 1333 CL9 (*)  92,50
19770 SAMSUNG DVD/RW 22X SH-S223C BLACK  20,70
10793 MONTAGE VOLLEDIG SYSTEEM  45,00
19913 NEW SOLUTION NSK4482B  70,85
18993 SAMSUNG ECOGREEN F2 HD154UI, 1.5TB  87,40
19749 SAPPHIRE HD5750 1GB  121,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mATX heeft een ingebouwd video-element. Dat is goedkoper dan de aanschaf van een aparte grafische kaart. De keus voor ATX of mATX hangt onder andere af van de het prijsverschil en de waardering van de kwaliteit van de ingebouwde videofunctie. Dit is onder andere afhankelijk van het gebruik van de computer. Het schijnt dat een ingebouwde videofunctie niet gewaardeerd wordt door computergebruikers die games spelen. Ook is een ingebouwde videofunctie niet te veranderen door de grafische kaart op te waarderen.

Een ingebouwde videofunctie is overbodig bij het gebruik van een grafische kaart. De ingebouwde videofunctie wordt uitgeschakeld als de grafische kaart ingebouwd wordt. Het voordeel is dat de ingebouwde videofunctie gezien kan worden als een reserve videofunctie als de grafische kaart defect raakt. Dit is een relatief voordeel omdat er bij een defecte grafische kaart ook een andere grafische kaart in het moederbord gestoken kan worden.

Het gekozen moederbord steekt wat de prijs betreft wat af bij de grafische kaart. Een moederbord met een andere chipset is wel duurder. De prijs is ongeveer 84,76 euro .
Overigens is er een topic waar tweakers het leuk vinden om ideetjes voor nieuwe systemen te bekijken en voorstellen te doen voor verbeteringen.
De genoemde onderdelen lijken me met uitzondering van het moederbord heel redelijk. De grafische kaart lijkt me in verhouding tot het moederbord wat prijzig.
Mijn voorstel is om een goedkope computerkast te kiezen. Dat maakt niet uit voor de prestaties. En een goedkope computerbehuizing is lichter en makkelijker op te tillen bij de verplaatsing van de computer.

En het scheelt ook in de kosten als de computer zelf in elkaar gezet wordt.

De nummers van digitique zijn handig om de onderdelen op te zoeken. Het is nog handiger om links naar de site te plaatsen en de produkten te koppelen met de informatie uit de pricewatch.

Een moederbord met ingebouwd grafisch element kost 70,50. Het gekozen moederbord en de grafische kaart kosten 53,00 euro plus 121,65 euro is 174,66. De overweging betreft onder meer het verschil in grafische kwaliteiten tegenover de hogere kosten ad 104,15 euro.

Voor een snel systeem is een ssd een aanrader.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyHobbit
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-12-2024
Als iemand een spelletje wil spelen wel. En borderlands op een IGP lijkt me geen goed idee.
En waarom een ssd die meer kost dan het moederbord en processor en geheugen samen?

Maar waarom zou het gekozen moederbord niet goed genoeg zijn?
Het chipset is niet echt verouderd, het is gewoon sb710, net zoals het hierboven vermelde G785 bord. Het kan met een beetje geluk zelfs je 4e core van je processor activeren. Zolang je niet naar 4ghz wil overclocken (en dat kan met de gekozen processor sowieso niet) zit je denk ik wel goed met dit bord.
Misschien kun je ook wel een MSI 760GM-E51 nemen, dan kun je een kleinere kast nemen, en mocht je ooit zonder grafische kaart zitten kun je die onboard tijdelijk gebruiken, maar anders zou ik zeggen neem de 770-c45 of de 770-g45. Qua prestaties haalt het nagenoeg niks uit.

Voordat je een moederbord met een echt beter chipset hebt ben je bovendien bijna twee keer zoveel kwijt, en dat is in verhouding tot je processor en de rest van je pc een complete verspilling van je geld in mijn optiek.

Wel even een vraag: Waarom een kast van 80 euro voor zo'n pc? Waarom niet gewoon een coolemaster elite ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door HappyHobbit op 27-02-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebap
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb ook even een vraagje. Normaal heb je bij de 785G moederborden alleen x16/x4 crossfire,maar de ASRock M3A785GXH/128M zou x8/x8 crossfire ondersteunen klopt dit wel? Die is goedkoper dan de 790GX versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 22:56

Yor

Yor1313#2571

Wat ik niet snap is:

Je schrijft dat je 2 pc's aan het "bouwen " bent, maar in je berekening staan assemblagekosten van Digitique? (overigens zeer fijne winkel, mijn favo webshop!)

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Over de 770-chipset: Die is niet ouder dan de 780/785/790, enkel hebben die anderen meer functies (780 en 785 hebben dus een IGP en de 790 hebben meer PCI-e sloten en crossfire-support). Als je die extra functies niet gebruikt merk je geen verschil tussen een 770 of een hogere chipset. Zelfs 760G kan nog best (wel IGP, vaak niet duurder dan 770). Performanceverschil ga je niet merken, je performance hangt namelijk af van CPU, GPU, intern geheugen, HDD. Enkel als een chipset echt te weinig biedt (te weinig PCIe-lanes om een videokaart van genoeg bandbreedte te voorzien, bijvoorbeeld) dan zal een chipset de performance beinvloeden, maar al deze chipsets zullen dat niet doen.

Overigens heb je nu de F2 HDD, maar een F3 is toch een stuk sneller, die zou ik dan ook aanraden. Veel voordeel heeft ecogreen toch niet naar mijn mening.
alikebap schreef op zondag 28 februari 2010 @ 04:12:
Ik heb ook even een vraagje. Normaal heb je bij de 785G moederborden alleen x16/x4 crossfire,maar de ASRock M3A785GXH/128M zou x8/x8 crossfire ondersteunen klopt dit wel? Die is goedkoper dan de 790GX versie :)
Is altijd op de site van de fabrikant te vinden, dit moederbord ondersteunt inderdaad
x8 x8.

[ Voor 47% gewijzigd door bwerg op 28-02-2010 11:18 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 15:30:
mATX heeft een ingebouwd video-element. Dat is goedkoper dan de aanschaf van een aparte grafische kaart. De keus voor ATX of mATX hangt onder andere af van de het prijsverschil en de waardering van de kwaliteit van de ingebouwde videofunctie. Dit is onder andere afhankelijk van het gebruik van de computer. Het schijnt dat een ingebouwde videofunctie niet gewaardeerd wordt door computergebruikers die games spelen. Ook is een ingebouwde videofunctie niet te veranderen door de grafische kaart op te waarderen.

Een ingebouwde videofunctie is overbodig bij het gebruik van een grafische kaart. De ingebouwde videofunctie wordt uitgeschakeld als de grafische kaart ingebouwd wordt. Het voordeel is dat de ingebouwde videofunctie gezien kan worden als een reserve videofunctie als de grafische kaart defect raakt. Dit is een relatief voordeel omdat er bij een defecte grafische kaart ook een andere grafische kaart in het moederbord gestoken kan worden.

Het gekozen moederbord steekt wat de prijs betreft wat af bij de grafische kaart. Een moederbord met een andere chipset is wel duurder. De prijs is ongeveer 84,76 euro .
Dat klopt. Steekt inderdaad af, maar ik zie niet helemaal in wat het toevoegd als ik meer geld in MoBo steek. Crossfire support etc. koop ik niet zoveel voor.
Overigens is er een topic waar tweakers het leuk vinden om ideetjes voor nieuwe systemen te bekijken en voorstellen te doen voor verbeteringen.
Waar?
De genoemde onderdelen lijken me met uitzondering van het moederbord heel redelijk. De grafische kaart lijkt me in verhouding tot het moederbord wat prijzig.
Klopt maar mijn vriendin speelt graag Borderlands met mij. Ik hem ook zo'n soort systeem als ik nu opgeschreven heb en daar ben ik prima tevreden over. Videokaart (HD4850) is zeker prettig).
Mijn voorstel is om een goedkope computerkast te kiezen. Dat maakt niet uit voor de prestaties. En een goedkope computerbehuizing is lichter en makkelijker op te tillen bij de verplaatsing van de computer.
Ik vind E70 voor kast plus voeding wel meevallen.
En het scheelt ook in de kosten als de computer zelf in elkaar gezet wordt.
Dat klopt, maar ik vind dat altijd zo'n gedoe en als ik dat laat doen weet ik zeker dat alle onderdelen ook op elkaar past.
De nummers van digitique zijn handig om de onderdelen op te zoeken. Het is nog handiger om links naar de site te plaatsen en de produkten te koppelen met de informatie uit de pricewatch.
Dat is een aardig idee :P.
Een moederbord met ingebouwd grafisch element kost 70,50. Het gekozen moederbord en de grafische kaart kosten 53,00 euro plus 121,65 euro is 174,66. De overweging betreft onder meer het verschil in grafische kwaliteiten tegenover de hogere kosten ad 104,15 euro.
Zoals anderen al zeiden. borderlands doet het vast niet zo goed op onboard.
Voor een snel systeem is een ssd een aanrader.
Ik wil helemaal geen SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
HappyHobbit schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 20:22:
Als iemand een spelletje wil spelen wel. En borderlands op een IGP lijkt me geen goed idee.
En waarom een ssd die meer kost dan het moederbord en processor en geheugen samen?

Maar waarom zou het gekozen moederbord niet goed genoeg zijn?
Het chipset is niet echt verouderd, het is gewoon sb710, net zoals het hierboven vermelde G785 bord. Het kan met een beetje geluk zelfs je 4e core van je processor activeren. Zolang je niet naar 4ghz wil overclocken (en dat kan met de gekozen processor sowieso niet) zit je denk ik wel goed met dit bord.
Misschien kun je ook wel een MSI 760GM-E51 nemen, dan kun je een kleinere kast nemen, en mocht je ooit zonder grafische kaart zitten kun je die onboard tijdelijk gebruiken, maar anders zou ik zeggen neem de 770-c45 of de 770-g45. Qua prestaties haalt het nagenoeg niks uit.

Voordat je een moederbord met een echt beter chipset hebt ben je bovendien bijna twee keer zoveel kwijt, en dat is in verhouding tot je processor en de rest van je pc een complete verspilling van je geld in mijn optiek.

Wel even een vraag: Waarom een kast van 80 euro voor zo'n pc? Waarom niet gewoon een coolemaster elite ofzo?
Deze kast heeft wel een voeding. De cooler master elite's die ze bij Digitique verkopen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Yor schreef op zondag 28 februari 2010 @ 04:17:
Wat ik niet snap is:

Je schrijft dat je 2 pc's aan het "bouwen " bent, maar in je berekening staan assemblagekosten van Digitique? (overigens zeer fijne winkel, mijn favo webshop!)
Met standaard PC's heb ik altijd wel een onderdeeltje wat ik anders wil. Daarom stel ik hem liever zelf samen, maar ik ben ook weer zo lui om hem in elkaar te laten zetten. Ik vind dat zelf altijd zo'n gedoe met zo'n schroevedraaier de processor drop ramen en dat koelvloeistof (bleh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
bwerg schreef op zondag 28 februari 2010 @ 11:14:
Over de 770-chipset: Die is niet ouder dan de 780/785/790, enkel hebben die anderen meer functies (780 en 785 hebben dus een IGP en de 790 hebben meer PCI-e sloten en crossfire-support). Als je die extra functies niet gebruikt merk je geen verschil tussen een 770 of een hogere chipset. Zelfs 760G kan nog best (wel IGP, vaak niet duurder dan 770). Performanceverschil ga je niet merken, je performance hangt namelijk af van CPU, GPU, intern geheugen, HDD. Enkel als een chipset echt te weinig biedt (te weinig PCIe-lanes om een videokaart van genoeg bandbreedte te voorzien, bijvoorbeeld) dan zal een chipset de performance beinvloeden, maar al deze chipsets zullen dat niet doen.
Ok super. Dat wilde ik precies weten!
Overigens heb je nu de F2 HDD, maar een F3 is toch een stuk sneller, die zou ik dan ook aanraden. Veel voordeel heeft ecogreen toch niet naar mijn mening.
Digitique heeft (nog) geen F3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

filipy23 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:31:
[...]
Dat klopt. Steekt inderdaad af, maar ik zie niet helemaal in wat het toevoegd als ik meer geld in MoBo steek. Crossfire support etc. koop ik niet zoveel voor.
[...]
Waar?
[...]
Klopt maar mijn vriendin speelt graag Borderlands met mij. Ik hem ook zo'n soort systeem als ik nu opgeschreven heb en daar ben ik prima tevreden over. Videokaart (HD4850) is zeker prettig).
[...]
Ik vind E70 voor kast plus voeding wel meevallen.
[...]
Dat klopt, maar ik vind dat altijd zo'n gedoe en als ik dat laat doen weet ik zeker dat alle onderdelen ook op elkaar past.
[...]
Dat is een aardig idee :P.
[...]
Zoals anderen al zeiden. borderlands doet het vast niet zo goed op onboard.
[...]
Ik wil helemaal geen SSD!
Een duurder moederbord kan sneller zijn

Bij 'complete systemen' wordt door enthousiaste zelfbouwers in verschillende topics volop meegedacht over de voordelen en de nadelen van de onderdelen in een systeem.

Tweakers.net -> Forum -> Harde waren -> Complete Systemen & Laptops -> [Best Buy Guide aanschaf] Budget- en basissysteem januari 2010

70 euro voor een kast met voeding is inderdaad niet duur. Een lege kast kost ongeveer 35 to 45 euro. Een goede voeding ongeveer 50 euro. Voor het speelplezier hangt het er onder andere van af of de meegeleverde voeding stil is. Bij een keuze voor een lege kast en een aparte voeding kan gekozen worden voor een enigszins stille voeding.

De beginpost geeft in de eerste zin niet aan, dat dit topic gaat om de keus van onderdelen voor de assemblage door een webwinkel via een website. Waarschijnlijk geven de woorden ' ik ben twee computers aan het samenstellen' beter de bedoeling weer.

De min of meer garantie dat de onderdelen probleemloos samenwerken kan prettig zijn. Een ander voordeel is, dat sommige webwinkels 1 jaar garantie geven op de assemblage. Aan sommige vragen in dit forum te zien levert het zelfbouwers soms nogal wat problemen op om hun systeem te laten werken. Overigens komt er bij de montage van een AMD-processor geen schroevendraaier aan te pas. Vloeibare thermische vloeistof is makkelijk aan te brengen met een kwastje. Digitique geeft twee jaar garantie op de montage en de instellingen van het bios.

Links klikken wat makkelijker door.

Er zijn waarschijnlijk weinig gamers met een ingebouwde grafische unit.

Het voorstel om een ssd in te bouwen is bedoeld om zus en vriendin een verwencomputer te geven. De voorstellen zijn ook om ideetjes te geven. De voorstellen zijn geen dwingende voorschriften. De voorstellen zijn bedoeld om overwegingen mogelijk te maken buiten de voorgestelde compilatie en afwegingen tussen de voordelen en nadelen van verschillende onderdelen mogelijk te maken en om een onderbouwing te geven voor gefundeerde keuzes.

Western Digitals schijnen de sterkste harde schijven te zijn wat betreft levensduur met de minste problemen.

Misschien is het leuk om van de plaatjes van 3 tot 5 computerkastjes afdrukjes te maken op de printer en om zus en vriendin te laten kiezen welke kast ze zelf mooi vinden en willen hebben.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 22:32 ]

Pagina: 1