Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vond meerdere van dergelijke vragen in PMG dus hoop dat mijn vraag hier op zijn plaats is,
zoniet dan hoop ik dat een Mod het verplaatsen wil.

Mijn huidige systeem:

Proc. E5200 @ 3.34 Ghz
Mobo. MSI P43 NEO-F
Gpu. HD 4670 512MB
Mem. 2GB Kingston ValueRAM
Voeding Corsair 400W
Xp sp3 32bit

Eigenlijk het budget/basis systeem uit de Best Buy Guide van Januari 09 dus.

Tot nu draaid alles wat ik gekocht heb maar wil/moet met het oog op Bad Company 2 een beetje upgraden.
Zelf dacht ik aan een wat betere Graka en 2 GB mem extra (ik weet dat xp 32bit maar 3 kan gebruiken) geheugen erbij, Zit te denken aan een hd 5770 ofzo.
Budget max 200 euro, tenzij ik veel betere opties zie en dan ook weer langer met het systeem kan doen.

Verder nog een vraagje over Bad Company 2 en mijn e5200.
Volgens system requirements lab is een core 2 duo @ 2Ghz het minimum en volstaat mijn dual core @ 2.5 ghz niet... (wat is het verschil tussen dual core en core 2 duo?) ook ziet system requirements lab dus niet dat mijn 5200 op 3.34 loopt...

Wijze raad is altijd welkom, bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saampje1460
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Op welke resolutie speel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo jij bent snel :D

1280x800 dacht ik speel op een 19inch tft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Een CPU upgrade is leuk, bijvoorbeeld naar een E8400, maar om dan volledig van de CPU upgrade te profiteren zul je mogelijk je huidig geheugen ook moeten vervangen door de verandering van de FSB, waardoor je snel boven de 200 euro uit gaat komen. Een nieuwe grafische kaart, zoals een 5770, is een optie, alleen denk ik persoonlijk dat je het verschil niet zo snel zult opmerken, maar dat is mijn eigen inschatting. Ik zou het geld op de bankrekening zetten en doorsparen voor een grotere upgrade.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Nitroglycerine schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:24:
Een CPU upgrade is leuk, bijvoorbeeld naar een E8400, maar om dan volledig van de CPU upgrade te profiteren zul je mogelijk je huidig geheugen ook moeten vervangen door de verandering van de FSB, waardoor je snel boven de 200 euro uit gaat komen. Een nieuwe grafische kaart, zoals een 5770, is een optie, alleen denk ik persoonlijk dat je het verschil niet zo snel zult opmerken, maar dat is mijn eigen inschatting. Ik zou het geld op de bankrekening zetten en doorsparen voor een grotere upgrade.
Eens, maar de videokaart nu kopen kan denk ik wel. Ik denk dat als je over een jaar je PC upgrade, naar i5 of i7 kun je nog steeds met de videokaart doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
CPU upgrade. Koop een socket 775 quad core. Lekker goedkoop, geen moederbord upgrade nodig en ruim voldoende performance. Q9450/Q9550 is een leuke optie en compatible met je moederbord. (er waren reviews waarbij je moederbord werd getest met een Q9550)

Eventueel extra RAM erbij. Als je RAM neemt, bezuinig niet met hogere timings: lagere timings en/of sneller geheugen IS merkbaar in je framerate bij 3d games wanneer er grote hoeveelheden nieuwe models/textures geladen moeten worden wanneer je bijv. rondkijkt.

Vooral bij GTA IV is er een merkbaar verschil tussen normaal geheugen en geheugen met betere timings.

Met de 47xx kaart i.c.m. die resolutie heb je zeker geen nieuwe graka nodig. Zelfs met 1920x1200 zou ik gaan voor de CPU ipv nieuwe kaart.

edit: ik lees nu pas dat je een 46xx kaart heb :P
Om eerlijk te zijn ken ik die kaart niet echt. (geen ATI kenner)

Je kan inderdaad overwegen een nieuwe graka te nemen als die 46xx merkbaar slechter is dan de 47xx, alhoewel de resolutie waarop je speelt echt extreem laag is. Persoonlijk zou ik alsnog voor de CPU gaan, waarbij ik later (binnen een half jaar) een nieuwe graka zou aanschaffen.

[ Voor 52% gewijzigd door Gamebuster op 27-02-2010 03:36 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zit al sinds de 920 stiekem een reden te zoeken om te upgraden, maar aan de andere kant kan ik nog alles spelen en doen wat ik wil en vind het dan wat zonde van het geld.
Ging me in dit geval meer om wat meer eye-candy te krijgen voor niet te veel geld (en natuurlijk fps!), waarschijnlijk kan ik dan het geld beter aan een graka uitgeven die ik mee kan nemen in een volgend systeem? en trekt mijn voeding wat beters dan een 5770?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Gamebuster schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:30:
CPU upgrade. Koop een socket 775 quad core. Lekker goedkoop, geen moederbord upgrade nodig en ruim voldoende performance. Q9450/Q9550 is een leuke optie en compatible met je moederbord. (er waren reviews waarbij je moederbord werd getest met een Q9550)

Eventueel extra RAM erbij. Als je RAM neemt, bezuinig niet met hogere timings: lagere timings en/of sneller geheugen IS merkbaar in je framerate bij 3d games wanneer er grote hoeveelheden nieuwe models/textures geladen moeten worden wanneer je bijv. rondkijkt.

Vooral bij GTA IV is er een merkbaar verschil tussen normaal geheugen en geheugen met betere timings.

Met de 47xx kaart i.c.m. die resolutie heb je zeker geen nieuwe graka nodig. Zelfs met 1920x1200 zou ik gaan voor de CPU ipv nieuwe kaart.
Vind je het niet zonde nu nog geld te steken in een LGA775?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@gamebuster

Dus mijn ingame performance is dus op dit moment meer gebaat bij een betere cpu?
Misschien staar ik me blind op de overclock naar 3.34.. dacht dat DAT em wel zou doen voorlopig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:35:
@gamebuster

Dus mijn ingame performance is dus op dit moment meer gebaat bij een betere cpu?
Misschien staar ik me blind op de overclock naar 3.34.. dacht dat DAT em wel zou doen voorlopig..
Daar heeft hij ook wel gelijk in, maar als je nu je CPU moet vervangen dan moet dat over een of 2 jaar weer. Als je nou even wacht en voor een nieuw platform gaat. Dat zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:35:
@gamebuster

Ik zou het niet durven zeggen hoeveel impact een betere CPU direct zal hebben. Een betere grafische kaart is nog altijd de meest efficiente optie voor meer FPS. Echter, in de toekomst zal je die aardig slappe cpu toch moeten vervangen.

Je voeding is trouwens ook niet echt geweldig. :P

Lastige keuze. Logisch dat je het topic aanmaakt, want ik zou het zelf eerlijk gezegd ook niet echt weten. Ik weet wel dat mijn upgrade van E6600 naar Q9550 een enorme impact had op de framerate in enkele games i.c.m. een 9800GT. Zo had GTA IV een enorme vooruitgang, waarbij games als CoD vrijwel geen verschil hadden. Deze game draaide echter toch al ruim voldoende fps.

Persoonlijk zou ik toch gaan voor de CPU, daarna voor voeding, videokaart en geheugen, mits je deze videokaart binnen een half jaar kan kopen. Zo niet, dan zou ik direct voor de videokaart gaan en later pas voeding, cpu en geheugen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
chocolade-reep schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:40:
[...]

Daar heeft hij ook wel gelijk in, maar als je nu je CPU moet vervangen dan moet dat over een of 2 jaar weer. Als je nou even wacht en voor een nieuw platform gaat. Dat zou ik doen.
Ik denk dat je met de Q9550 nog wel eventjes lol kan hebben :P

Het is een 2.83GHz quad core met 6mb L2 cache. Dat is over 2 jaar nog prima bruikbaar in de nieuwste games. Het is vooral het grafisch gedeelte i.c.m. de videokaarten die hard vooruit gaan. De cpu's + cpu-eisen gaan minder hard vooruit.

[ Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 27-02-2010 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet de ilusie dat dit systeem nog 2 jaar alles zonder problemen kan draaien.
Het is dus meer de vraag wat ik nu nog voor weinig geld kan of moet doen..

Misschien draait het met nieuwe games al binnen een half jaar niet meer lekker.
Voor nu wil ik iig bfbc2 goed kunnen spelen, cod mw1+2 is geen probleem maar daar wil ik niet blijven hangen.

BFBC2 is over een paar dagen uit en als dat "onspeelbaar" is zal ik zeker gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Game buster
Die voeding is geweldig !! de beste die ik ooit had :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok algemeen advies is dus de basis upgraden Cpu/voeding en later voor een 'fatsoenlijke prijs' de Gpu.
En als ik voor snelle (en tijdelijke) winst wil gaan nu de Gpu upgraden.

Vraag blijft; Kan ik nu BFBC2 spelen gezien de conclusie van system requirements lab ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:48:
@Game buster
Die voeding is geweldig !! de beste die ik ooit had :p
Ik had ooit een coolermaster 850W voeding en was kapot gegaan. Hij moest o.a. een watergekoelde 8800GTX voeden, enkele HDD's, een watergekoelde E6600 op 3.4GHz en de waterkoeling zelf met pomp en 3 12" fans. Deze voeding had ik tijdelijk vervangen door een oude 350 watt uit een medion PC, en hij hield het ook nog :D

Zelfs na 7 jaar en vele verschillende computers om te voeden doet deze voeding nog steeds dienst als mijn meest betrouwbare voeding ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gamebuster schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:53:
[...]

Ik had ooit een coolermaster 850W voeding en was kapot gegaan. Hij moest o.a. een watergekoelde 8800GTX voeden, enkele HDD's, een watergekoelde E6600 op 3.4GHz en de waterkoeling zelf met pomp en 3 12" fans. Deze voeding had ik tijdelijk vervangen door een oude 350 watt uit een medion PC, en hij hield het ook nog :D

Zelfs na 7 jaar en vele verschillende computers om te voeden doet deze voeding nog steeds dienst als mijn meest betrouwbare voeding ooit.
Zo hoor ik al jaaaaren slechte dingen over maxtor, en doet die 4 gb het stiekem nog altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:52:
Ok algemeen advies is dus de basis upgraden Cpu/voeding en later voor een 'fatsoenlijke prijs' de Gpu.
En als ik voor snelle (en tijdelijke) winst wil gaan nu de Gpu upgraden.

Vraag blijft; Kan ik nu BFBC2 spelen gezien de conclusie van system requirements lab ?
Met je huidige specs kan je BFBC2 prima spelen (60fps+) op low en waarschijnlijk ook wel met 30fps+ op medium op 1280x1024.

Even ter vergelijkng: mijn macbook met een 9600M GT 512mb en 2.8GHz dual core draait het spel op een mix tussen low en medium op 1440x900, gemiddeld met 40fps-50fps met pieken over de 70fps en niet lager dan 25fps. Dat klinkt misschien wat aan de lage kant, maar BC2 is niet zo'n extreem snel spel waardoor deze framerates prima zijn.

Verder:
-Lagere textures, lagere models, kleinere resolutie en/of AA lager zetten helpt tegen zowel CPU, GPU en geheugen gebruik.
-Settings als anisotropic filtering (AF) lager zetten helpt enkel de prestaties op de GPU, omdat AF enkel door de videokaart berekend wordt.
-Lagere textures scheelt enorm in GPU load en geheugen gebruik.
-Special effects verlagen helpt het verschil verkleinen tussen lage en hoge framerates en zorgt voor minder load voor de GPU en een beetje van de CPU.
-HBAO uitzetten heeft enorme positieve impact op de framerate door een enorme zware last minder voor de GPU terwijl dit effect niet gemist zal worden in tegenstelling tot lagere textures, effects of models.
-Shadow quality omlaag helpt ook enorm voor de framerate door verlaagde GPU load.

-Snellere CPU helpt tegen dalen in framerates op vele vlakken waarbij de GPU of het geheugen geen bottleneck is.
-Sneller geheugen zorgt voor kleinere dalen in framerates bij actie; beste merkbaar tijdens rondkijken en special effects. Lagere timings + Hogere snelheid = sneller geheugen.
-Snellere GPU staat meer effecten toe, zonder dat de CPU of geheugen daar veel extra onder belast worden. In de meeste gebieden is de GPU meestal de bottleneck. Een snellere GPU kan echter afgeremt worden door gebrek aan CPU kracht of aanvoer van data i.v.m. traag geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooie uitleg maar ik snap zeker dat alles lager zetten mijn fps omhoog brengt (cs ;) )
Maar natuurlijk wil ik wel graag zoveel mogelijk kunnen genieten van de grafische pracht van een nieuw spel.
(zonder daar al te veel geld voor kwijt te zijn, alles is immers altijd een compromis)

(laat de rest morgen nog even tot me doordringen)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
is op zich leuk dat mensen je adviseren om een andere cpu te nemen, maar ik persoonlijk ben het daar niet mee eens. de meeste performance win je momenteel door een andere videokaart, de 4670 is geen gamerskaart bij uitstek. afhankelijk van je budget is bijv. een 4870 erg leuk of idd een 5 serie kaart.

er zijn maar weinig spellen die cpu dependent zijn, gta4 wel, maar bijv shooters als MW2 en BF BC2 zijn meer grafisch gericht.

als voorbeeld, ik heb hier een e5400 in mijn lanbakje zitten, loopt op 4,05 GHz samen met 2 4770's in CFX. hier kan ik dus gewoon onwijs relaxed op gamen, strakke framerates 60+ in de nieuwste games (hangt aan een 17" 1280 x 1024 monitor) moet hem nog eens aan mijn 24 inch testen.

een quad core cpu is leuk, maar voor games voegt het niets toe. de games gebruiken niet alle cores van de cpu, daarbij is de quad standaard lager geclocked dan de dual nu, dus als je hem niet overklokt zul je in single threaded applicaties er zelfs iets minder mee scoren.

mijn advies is simpel, koop nu een nieuwe videokaart, bijv een 5770 (goede keus) geef als je moederbord/cpu het toestaat hem nog een extra schop onder zijn kont richting 3,6/3,8 en jij kan voorlopig nog prima gamen.

spaar dan lekker je geld en stap dan over een tijdje over naar i5/i7

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

nedernakker schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 07:25:
is op zich leuk dat mensen je adviseren om een andere cpu te nemen, maar ik persoonlijk ben het daar niet mee eens. de meeste performance win je momenteel door een andere videokaart, de 4670 is geen gamerskaart bij uitstek. afhankelijk van je budget is bijv. een 4870 erg leuk of idd een 5 serie kaart.

er zijn maar weinig spellen die cpu dependent zijn, gta4 wel, maar bijv shooters als MW2 en BF BC2 zijn meer grafisch gericht.

knip

een quad core cpu is leuk, maar voor games voegt het niets toe. de games gebruiken niet alle cores van de cpu, daarbij is de quad standaard lager geclocked dan de dual nu, dus als je hem niet overklokt zul je in single threaded applicaties er zelfs iets minder mee scoren.
Bedankt dat je BC2 aanstipt. Dit spel maakt namelijk gretig gebruik van quadcore mogelijkheden. Een quadcore is hiervoor dus aanbevolen :)
Gamebuster schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:30:

Heus waar?
Je ziet dat het bij UT3 nog wel wat uitmaakt wat voor geheugen je hebt. Maar de andere 2 spellen malen er niet veel om. Mijns inziens niet genoeg om per se duur geheugen met hoge timings te nemen. En als je dan toch hogere timings wil kan je ook gewoon een goedkoop GeiL 1333mhz setje kopen, die krengen kan je flink de sporen geven met extra voltage en timings.

[ Voor 32% gewijzigd door Murk op 27-02-2010 12:14 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 03:09:
Volgens system requirements lab is een core 2 duo @ 2Ghz het minimum en volstaat mijn dual core @ 2.5 ghz niet... (wat is het verschil tussen dual core en core 2 duo?) ook ziet system requirements lab dus niet dat mijn 5200 op 3.34 loopt...
Dan zie je maar dat je de beoordeling van hardware niet over moet laten aan software :P Een E5200 mag dan wel "pentium dual core" heten (toch?) maar het is gewoon core2 architectuur. Dat op 3,34GHz is echt wel genoeg om een nieuwe game te kunnen spelen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
nedernakker schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 07:25:
[...]
[...]
Dat klopt wel, maar je krijgt wel een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chocolade-reep schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:26:
[...]

Net zoals ik nu nog wacht voor mijn 5850 terwijl er nu een i5 750 @ 3.8 en een 7900GS 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
chocolade-reep schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:26:
[...]

tuurlijk, maar een e5200 met een 5770 presteert beter in game dan een q9550 met een 4670. en dat wilde ik even duidelijk maken, en ook al is BC2 quad core gericht, betekent dit niet dat het op een dual core onspeelbaar is.

de vraag van de TS was: Wat kan ik het beste upgraden? het antwoord is simpel, een betere gpu zorgt voor hem nu voor betere prestaties. bottlenecks kun je beperken door meer eyecandy, maar een gpu die de boel afremt zoals de 4670 doet is verder niks aan uit te breiden. zelfs die e5200 op 3,3 wordt al geremd door die 4670.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

nedernakker schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:26:
[...]

tuurlijk, maar een e5200 met een 5770 presteert beter in game dan een q9550 met een 4670. en dat wilde ik even duidelijk maken, en ook al is BC2 quad core gericht, betekent dit niet dat het op een dual core onspeelbaar is.

de vraag van de TS was: Wat kan ik het beste upgraden? het antwoord is simpel, een betere gpu zorgt voor hem nu voor betere prestaties. bottlenecks kun je beperken door meer eyecandy, maar een gpu die de boel afremt zoals de 4670 doet is verder niks aan uit te breiden. zelfs die e5200 op 3,3 wordt al geremd door die 4670.
mja over het algemeen moet ik het wel met je eens zijn. Dat je met een q9550 veel gained in bc2 t.o.v. een e5200 is een feit maar dan is je videokaart gigantisch de bottleneck, dus ik zou ook eerst een 5770 halen.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
precies, en dan kan de TS weer een tijdje vooruit, hoeft hij tegen de tijd dat dat te min wordt niet meer te twijfelen over een s775 upgrade, dan is het gewoon i5/i7 all the way to go. kan hij een mooi upgrade setje kopen en eventueel een 2e 5770 of zijn 1e 5770 verkopen en een single kaart uit de dan lopende serie van Ati/Nvidia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, het ziet er naar uit dat een 5770 dus op het moment de beste optie is.
De SAPPHIRE HD5770 VAPOR-X 1GB voor 150 euro lijkt me een mooie kaart mits de koeling stiller is.

Heel even afwachten of BFBC2 geen grote teleurstelling wordt (zoals oa mw2 en dragon rising...)

Ik ben wel iets huiverig mbt de kwaliteit van Ati (en hun drivers), maar helaas heeft Nvidia nog geen seieus antwoord.

Is er voor die 50 euro (of 70 als ik geen vaporx maar een gewone 5770 koop) nog wat zinnigs te doen, of kan ik het beter hier bij laten en in de toekomst weer een nieuw systeem bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
je geeft niet aan wat voor koeler je op je cpu hebt zitten, koop een leuke koeler die ook s1156/s1366 compatible is en 1 of 2 goede fans voor erop, kun je nu je e5200 tot het uiterste drijven, en straks ook nog je volgende cpu lekker overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een Arctic-Cooling Freezer 7 Pro op zitten.
Maar ik neem zelden wat mee naar een volgend systeem omdat je dan met een berg onderdelen blijft zitten, in plaats van een (verkoopbaar) compleet systeem.

Mijn 5200 wil alvast niet (stabiel) fors boven de 4 Ghz komen, vond dit een mooi compromis en kan nu alle fans op laag zetten (haat stofzuigergeluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
4 GHz is ook iets te ver gezocht, maar 3,6 of hoger moet zeker mogelijk zijn. wete niet welke stepping je hebt, maar 300 x 12,5 zou mogelijk moeten zijn, zit je toch op 3750 MHz, is toch weer even meer om die 5770 te voedden.

in principe zou die freezer 7 voldoende moeten zijn om hem tot het uitewrste te drijven, maar dat is iets wat je zelf moet uitvinden.

over het algemeen verkopen losse onderdelen hier beter dan hele systemen, ik neem iig altijd wel iets mee naar een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Slimme keuze, ik zou ook voor een leuke videokaart gaan en later i5/i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Gooi er 2GB Geheugen erbij en een HD5770. Je kan later als het echt nog nodig is altijd nog upgraden naar 64b windows XP ;)

Je voeding zal het ook wel trekken ja (vergeet niet je HD4670 eruit te halen! Deze kan je mooi bewaren als je ooit nog een Mediaplayer wilt bouwen (een goedkope PC dat je achter je TV gooit) daarvoor is dat kaartje wel geschikt ;))

Edit: Of alleen de HD5770, en dan later upgraden naar een betere Computer en daar de HD5770 weer in zetten.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 28-02-2010 02:28 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

CPU en GPU zitten in een master/slave-verhouding. De processor rekent uit wat er in een frame moet gerenderd worden en geeft een trap aan de gpu om een frame te laten renderen. Hoe sneller de processor een trap kan uitdelen, hoe meer de gpu gepusht wordt. Kan de processor niet genoeg aantal keren per seconde commanderen, dan kan de gpu weleens werkloos toekijken.

4830 wordt 1/4 tot 1/3 belast door mijn Athlon64 X2 3800+. Gpu-load kon ik met Rivatuner uitlezen en ik heb in EVE Online inderdaad ook 3 à 4x minder framerate dan andere spelers met dezelfde gpu.

Een EVE-specifiek gebeuren is dat je in massive gevechten (honderden tot ver over duizend man in beeld) brackets, overview en standings minimaal moet zetten. Het zal leuk worden als de processor voor elke frame nog eventjes vierkantjes rond 1000+ spelers moet bestellen, tientallen if-then-else door lopen om een kleine rood/blauw/neutral/fleet-kleurtje mee te geven, onzinnig hoeveelheid aan data uitpluizen of uit de database ophalen,... Daaronder kreunt eender welke processor en 1 à 2 fps halen omdat je iets verkeerd doet.

Zo heeft elke game zijn speciale eigenschappen en je speelstijl heeft ook invloed erop. Niet iedereen doet aan de massive gevechten mee.

Als je de gpu overklokt/onderklokt, dan zou je de framerate zien veranderen => gpu is de bottleneck. Maar als de framerate verandert bij het overklokken/onderklokken van de processor, dan is de processor de schuldige.

Een review laat de cpu invloed op een 4870 zien. Vanaf je E5200 at stock tot aan Core i7.
Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/intel/e5200/16.png
Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/intel/e5200/17.png
http://techgage.com/article/intel_pentium_dual-core_e5200/9
Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/intel/e5200/18.png
http://techgage.com/article/intel_pentium_dual-core_e5200/10
CoD trekt weinig van CPU aan. Half-Life 2 is bij hoge resolutie (of een eye candy verhoging) gpu gelimiteerd, maar heeft bij lage resolute voor een moorddadige competitie framerate wel last van processor bottleneck. Bij Crysis kan je ook last van een te trage processor hebben.

Voor het verschil tussen een 4670 en een 4870: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3405&p=10

E5200 was gecastreerd op 800 MHz FSB en 2 MB cache. Door je overklok is de FSB naar 1066 MHz verhoogd, maar de cache blijft zo. 2 MB was gelukkig nog "leefbaar", 1 MB was een duidelijke afknapper. http://www.xbitlabs.com/a...play/pentium-e2160_6.html
Het doel is het meest herhaalde code in de cache te laten draaien zodat een processor maximaal enkele kloktikken op de data moet wachten ipv een honderdtal kloktikken met figuurlijke vingers te moeten draaien voordat er iets uit het geheugen terugkomt.

4870 achtige performance is een veilige zet en 5770 levert 4870-achtige performance met DirectX 11 erbij voor vanaf 122 euro. En nog wat geheugen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie rapture ;)

"Als je de gpu overklokt/onderklokt, dan zou je de framerate zien veranderen => gpu is de bottleneck. Maar als de framerate verandert bij het overklokken/onderklokken van de processor, dan is de processor de schuldige."

Hier ga ik zeker nog mee aan de slag!

Ondertussen zit de 5770 er in en ben ik ook maar gelijk overgegaan op windows7 64 bit.
Helaas krijg ik het systeem niet aan de praat met de extra 2Ghz geheugen, ligt vast aan de overklok.

Ik moet zeggen dat ik HEEL erg tevreden ben met de 5770 Vapor-x !
Ik hoor geen verschil met mijn 4670 met passieve koeling, nog altijd is alles wat hoorbaar is de 2 12cm casefans en de cpu koeler (lopen op 50%). Ook geen enkel probleem gehad mbt de drivers.

Op 3dmark 06 krijg ik 13939 punten en met Vantage 8343, al met al netjes dacht ik.

Bedankt voor alle reacties, en voor die 150 euro kan ik de 5770 Vapor-x zeker aanraden !
Samen met wat budget onderdelen uit de bbg heb ik zo voor +/- 450 euro een prima systeem waar alles op draait tot nu toe (monitor,muis,keybord had ik al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Complete Systemen worden niet hier (Processors, Moederborden & Geheugen) maar in CSL besproken.

Move PMG -> CSL

Daarnaast, deze al gezien? [UG] Upgrade Guide topicoverzicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1