[Hulp Nodig!] Oude laptop ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een hele tijd een oude laptop stil staan, het is een Dell Inspiron 9400 met de volgende specificaties:

- Intel Core 2 Duo @ 1,83GHZ
- 1024MB ram(2x 512)
- Ati Mobility Radeon X1400

Nu wil ik hier proberen een HTPC van te maken. Ik ben van plan om de laptop te slopen en in nieuwe behuizing te stoppen en of alleen het scherm te verwijderen, zodat hij onder een stapel tijdschriften mooi weg gewerkt kan worden(niet te hoog is).

Alleen nu is mijn vraag, kan ik met deze specificaties wat moois op een Sony Bravia Full HD scherm knallen? Het hoeft niet persee 1080p materiaal te zijn, 720p is ook genoeg! Die kleine apparaatjes als Xtreamer, Popcorn Hour etc doen het volgens mij met een stuk minder capaciteit, dus mij lijkt dat dit moet kunnen(Kan er volledig naast zitten, vandaar deze thread)?

Graag heb ik dus wat ondersteuning van wat mensen met verstand hierover. Wat kan ik het beste erop installeren, om het beste uit de laptop te halen? Linux/Windows? En daarna misschien XBMC?!

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen!

Groet,
Epke12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen probleem hoor.

Maar ik zou het in de laptop-behuizing laten zitten (zonder scherm). Anders heb je het risico dat er iets mis gaat, en alle stekkertjes moet je naar buiten voeren in de nieuwe behuizing. Je kunt een paar dikke rubbers onder de laptop plakken zodat hij de warmte aan de onderkant gemakkelijker kwijt kan.

Windows of Linux zal weing uitmaken. Het kan allebei.
Als HTPC wil je waarschijnlijk ook Silverlight filmpjes afspelen, en Linux met Moonlight loopt daarmee helaas nog wat achter.
Met een mediaspeler als VLC kun je met weinig overhead veel formaten afspelen. En daarna kun je altijd nog een speciale mediaspeler te proberen.

Heeft die laptop geen HDMI? Dat is wel erg jammer. Het wordt dan net niet helemaal mooi knallen. Maar goed, met VGA kom je nog een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Ik ben al een heel eind, hij is ook al netjes aangesloten via VGA en dan is het verschil met HD nog steeds goed te zien op de tv! De videokaart ondersteund namelijk wel tot 1080i resolutie.

Maargoed.. Ik heb nu dus dat 720P toch niet helemaal lekker loopt! Ik speel dit af in XBMC en als het echt druk in beeld wordt of teveel details dan begint hij te haperen. Op de laptop heb ik XP draaien.

Wat kan ik hieraan doen? Meer geheugen kopen? Of laptop anders instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lastig. Ik denk dat 1GB toch voldoende zou moeten zijn.
Dan zou je CPU het niet bijhouden.
Misschien kun je een buffer instellen? Zodat er meer vooruit berekend wordt.
Misschien kun je ook eens kijken of beide cores gebruikt worden, of slechts 1.

Gebruikt je veel scripts en plugins bij XBMC ?
Heb je hetzelfde ook bij VLC ?

Wat voor film heb je? Een H.264 film zou veel CPU gebruiken. En voor H.264 heb je waarschijnlijk geen hardwareversnelling op de grafische kaart.
En waar komt die film vandaan? Van harde schijf, dvd, of netwerk?
Tot slot zou je hapering ook nog in de film zelf kunnen zitten. Vooral als het met een vaste bitrate is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je gebruikt XBMC onder
Linux. Dat betekent dat je geen gebruik kunt maken van DXVA, waardoor nu alles over je CPU loopt. Probeer eens iets onder Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stel voor om XBMC te laten vallen.
Met een testje in Windows is de CPU-load anderhalf tot twee keer zo hoog als met VLC of de Windows Media Player. Ik gebruikte een H.264 film.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Edmin schreef op maandag 08 maart 2010 @ 00:40:
Je gebruikt XBMC onder
Linux. Dat betekent dat je geen gebruik kunt maken van DXVA, waardoor nu alles over je CPU loopt. Probeer eens iets onder Windows?
Hij geeft juist aan dat hij winXP draait ;)
Ik heb ook even met XBMC op mijn Athlon X2 (2600+) zitten spelen, en het is vrij zwaar.

MythTV kan je ook proberen, die stelt nauwelijks eisen aan je hardware.

Je redenatie richting de netwerk media players loopt op 1 punt spaak. De spelers hebben speciale video-decoder chips die volledig geoptimaliseerd zijn voor het decoderen van video. Daarom kunnen ze met relatief lichte hardware 1080p video afspelen, en up- en down-scalen.

Op zich zou je laptop 720p volgens mij wel af kunnen spelen. Die videokaart hoeft er ook niet heel krachtig voor te zijn met een dual-core cpu. Ik kan op m'n pc zonder problemen 1080p afspelen met een Geforce 6150 onder Linux.

Mijn advies is dus vooral eerst eens te spelen met verschillende programma's, eventueel een live-cd branden van Mythbuntu en dan testen hoe dat werkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
winXP sowieso aan de kant gooien, want die heeft geen hardware acceleratie voor HD Films.

Pak gewoon Windows 7, en installeer dan Mediaplayer Classic Homecinema. Dan kun je films afspelen met DXVA, wat inhoud dat hij je videokaart gebruikt. Anders moet je CPU al het werk doen en dan kun je HD niet goed afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor deze zeer late reactie, kwamen wat dingen tussen.

Ten eerste hartelijk dank voor alle reacties! Ik ga de laatste tip proberen, door er windows 7 op te installeren en kijken of dat wat helpt.

Ik had namelijk al Windows media player classic geinstalleerd met videokaart acceleratie voor mkv's maar dit was ook niet echt super(720P). In windows XP dan.
Pagina: 1