Subwoofer zelfbouwkist, bassreflexpoorten??

Pagina: 1
Acties:
  • 5.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 347538

Topicstarter
Hey
Ik heb een kist gemaakt maar heb geen flauw idee of het gaat werken.
Ik zou graag willen weten, hoe ik het maximale uit mijn Subwoofers kan halen.
Ik weet dat er verschillende soorten subwooferkist-ontwerpen zijn.
Maar wat is de beste? Gesloten helpt niet bij deze, want dan hoor ik niet veel.
Een achterste paneel heb ik er nu uit, en er komt nu hele lage tonen uit de kofferbak,
maar voor de rest gaat het niet echt hard en dan klinkt het eigenlijk ook niet mooi meer.
Alsof ik het plastic van de subwoofer hoor knallen.

Gepoorte subwoofer dan? Ik heb geen flauw idee wat het beste is, hoe ik dat inelkaar zet enzovoort.
misschien heb ik genoeg aan één (of meer) Bassreflexpijpjes. maar waar en hoelang en hoeveel moet ik daarmee enzovoort.

Ik weet alleen de buitenste maten van de kist: 110 x 32 x 45. Maar de bovenkant loopt wel schuin af.
iemand hier verstand van?

Mijn project in testfase:
Afbeeldingslocatie: http://jermaniac.hyves.nl/album/48379685/Project_Audio/aJZOL20G/fotos/882820400/0/X3vK/#media_navigator_1=1&media=1.881687235.rgnE&__state__=1

Jermaine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-04 12:00
heb je T/S parameters? Dan even simuleren in winISD. Kan je gratis downloaden.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, host even je plaatje op een server waar we wel bij kunnen :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat zijn T/S Parameters? en winlSD ken ik ook niet :$

plaatjes ff opnieuw:
Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/853/foto0090h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/8137/foto0114d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/6303/foto0113fc.jpg

Zoals ik al zei, heb er eigenlijk helemaal geen verstand van.
je zou ook dingen moeten uitrekenen enzo en rekening houden met liters enzo.
Beetje mosterd na de maaltijd want ik heb em al gebouwd maar misschien dat ik er nog wat aan kan doen?

Jermaine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322226

Het is sowieso niet slim om subwoofers en normale speakers in 1 kist te doen. En als je goede bass wilt zul je waarschijnlijk minimaal 40 liter aan moeten houden ligt er net aan hoe groot de speakers zijn. En je moet parameters voor je subwoofers zoeken op het internet als je deze niet kan vinden is het alleen maar giswerk en hopen op het goede geluid. Maar omdat je hem toch in de uit gaat gebruiken maakt dat niet zoveel uit omdat het geluid in een kleine ruimte blijft.

Edit:

T/s parameter zijn waardes om te kijken hoe laag je speakers kan en welke kist je dan nodig hebt om het even heel simpel te zeggen. WinISD heb je nodig om dan de kast grote uit te reken. http://www.europe-audio.c...t_id=2179&link=datasheets\dayton\RSS315HF4.pdf

Je heb dan bijvoorbeeld zo'n "datasheet"nodig van je subwoofer. Deze kan je vinden op het internet door even het typenummer in google te typen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 322226 op 27-02-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Ja een beetje verloren zaak zo. Groter maken lukt niet of je moet hem opnieuw bouwen. Je kan er altijd een BR pijp inzetten en horen hoe het klinkt. Klinkt het voor geen meter dan kan je hem makkelijk weer dichtstoppen.

De andere speakers erbij in de kist gaat niet mooi klinken. De bass van woofers bouwt zoveel druk op dat de overige speakers worden bewogen door deze druk. Met andere woorden heel veel vervorming.

Wat erik zegt :)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-04 19:46
ik zou inderdaad eens kijken of je iemand kunt vinden die een ontwerp voor je kan maken, en dan toch echt alles opnieuw bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik heb het idee dat de TS gewoon vooral veel herrie wil en dat lijkt me wel aardig gelukt zo.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 13:54
BCC schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:33:
Ik heb het idee dat de TS gewoon vooral veel herrie wil en dat lijkt me wel aardig gelukt zo.
Hulde aan de TS :P Waarom moeilijk doen, als het eigenlijk veel leuker is om gewoon te knutselen en te kijken of het eindproduct werkt. Het ziet er in ieder geval indrukwekkend uit en als er ook echt geluid uit alle speakers komt, dan zal dat vast en zeker ook "indrukwekkend" zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Indrukwekkende vervorming zal je bedoelen. De overige speakers komen niet goed uit door de druk van de woofers. Verder vind ik een "try-error" principe nog kostbaar en inefficient.

Herrie zal het zeker worden, jammer dat het geen gecontroleerde herrie zal zijn.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 347538 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:52:
Wat zijn T/S Parameters? en winlSD ken ik ook niet :$
Kom kom, iets meer eigen inzet?

google op T/S parameters
google op WINISD

Dan lees je dat T/S paramaters de "blauwdruk" van een woofer zijn; ze bepalen hoe een woofer zal presteren in bijvoorbeeld een gesloten kist, of een gepoorte kist.

Je hebt die gegevens nodig om uit te rekenen in welke kist een woofer zich het beste thuisvoelt. Dat uitrekenen hoef je niet uit je hoofd te doen, maar kan je doen met een programma als WINISD.
Anoniem: 347538 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:52:
misschien dat ik er nog wat aan kan doen
Mijn eerlijke mening: uithuilen en opnieuw beginnen. Wat je nu hebt gedaan vind ik (serieus) bijzonder grappig; ik moest er in ieder geval hard om lachen :+, maar het slaat echt nergens op.

Zoek de gegevens van die woofers, als je die niet kan vinden, zoek dan een woofer waar je de gegevens wel van hebt. Simuleer een kist met winisd, bouw die van dik MDF en zet geen andere speakers in de kist. Zet er een dikke versterker voor en zie het verschil!
Oh ja: Bewaar deze kist als aandenken ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-04 16:05

Ma®tin

Hallo

_/-\o_

Ben ik daarvoor al een hele week met winisd, boxnotes en solidworks in de weer... :P
Ma®tin is ook een eerste poging aan het wagen zelf wat in elkaar te knutselen.

Maar zo kan het dus ook. :+

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-04 14:10
Wat voor versterkers heb je ervoor zitten? Want als je dit gewoon met je radio uit poogt aan te sturen zal er nooit veel gebeuren :)

En in ieder geval die subwoofers eigen kisten geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha wat een interessante, uiteenlopende reacties :P
Maar de parameters kan ik niet vinden voor deze.
Trouwens geloof ik dat als er een BR-pijp inzit dat ik geen zorgen hoef te maken over de vervorming.
Of heb ik dat verkeerd? Want dan gaat alle druk één kant op, misschien meer bass omdat de normale speakers een andere bassfrequentie hebben dan subwoofers. Een beetje het hele bereik proberen zeg maar :P
Overigens geloof ik dat de speakers krachtig genoeg zijn om de druk van de subwoofers te weerstaan.
Mar ik wil er sowieso geen gesloten kist van maken. Want heb alle (carbon) boards er wel op gehad, maar dan houd ik geen bass meer over.
Maak het ook uit WAAR de BR-pijp komt te zitten? Dat zou ik ook heel graag willen weten.

Over de grootte: in de 1e instantie dacht ik zelfs dattie te groot zou zijn? Als ik andere subwooferkistjes zie, die zijn maar net iets groter, en net zo diep, als de subwoofer zelf (bijv: 12 inch Sub, 13 inch lengtematen)
Maar deze kist gaat in de lengte. Maakt het dus uit aan welke kant ehm... ik kom niet uit mijn woorden... :S
"hij lang wordt" zeg maar...

Versterkt,
uiteraard, voor de speakers een kleine versterker, omdat ik het volume achter-voor gelijk wil houden. Gain staat slechts op de helft (en ik heb al een setje ovale speakers opgeblazen nu, inmiddels nieuwe gehaald).
Voor de sub uiteraard een aparte versterker, 2x180 watt. Meer dan genoeg. want Gain staat slechts op kwart en alles begint tog al te trillen. Plus ik kan de subinstelling nog versterekn met de radio zelf.

En liever wil ik nog niet af van deze kist :$ want hij is van koolstofvezel (mooie baan in de vliegtuigbouw (A))
Ben er inmiddels aan gehecht geraakt (A) en mensen kijken zelfs om als ie goed open staat en ik langsrijd :P.
iemand nog second thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163767

Geniaal die kist van je :D
Als je totaal geen parameters kan vinden, waarom haal je dan niet voor een paar tientjes een kant-en-klare kistje waar je de twee subjes in schroeft (al dan niet gesloten of gepoort). Natuurlijk zijn ook deze niet helemaal perfect afgestemd op die van jou, maar het zal allicht beter presteren dan wat je nu hebt. Met alle respect, het mag dan wel een koolstofvezel kistje zijn, maar het ziet er niet uit met "al die speakers aan alle kanten" ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

Ik vind het idee wel grappig... ik bedoel TS parameters zijn belangrijk voor dedicated subwoofers ;)

Maar wat jullie niet lijken te zien is dat in de rest van zijn kist 2- en 4- wegs speakers zitten. Oftewel deze hebben al een groot membraan die lage tonen produceertd... Al met al een nogal gemixed product... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Serieus, uithuilen en opnieuw beginnen, hier valt op deze manier niets van te maken.

Wil je per se redden wat er te redden valt, haal dan alle andere speakers eruit, maak alle gaten dicht en zorg dat je een gesloten kist maakt van 60-80 liter.

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 01-03-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ook even letten op wat voor elektrisch schema je hanteert.....
Ik bedoel: zit alles parallel?
In serie?
Filters?
bi-amp tri amp?
Hoeveel speakers zitten er in vredesnaam wel niet in die kist?
10? 12? 15??
opzienbarend ontwerp :)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-04 22:10

voodooless

Sound is no voodoo!

With teacher: begin opnieuw of schroef alles wat kleiner is dan 10" uit je kist en maak de gaten dicht.

.. d'r staat toch niet voor niets "prototype" op :? :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Anoniem: 347538 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:12:

Overigens geloof ik dat de speakers krachtig genoeg zijn om de druk van de subwoofers te weerstaan.
Mar ik wil er sowieso geen gesloten kist van maken. Want heb alle (carbon) boards er wel op gehad, maar dan houd ik geen bass meer over.
Maak het ook uit WAAR de BR-pijp komt te zitten? Dat zou ik ook heel graag willen weten.

iemand nog second thoughts?
Nee je speakers zijn bij lange na niet krachtig genoeg om die druk te weerstaan. De druk die wordt opgebouwd door de woofer is zo groot dat je andere speakers gewoon worden gebruikt als PR.

Waar de pijp komt te zitten maakt niet uit.

Second thoughts? Wat Teacher zegt..

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, als ik nu, voor de subwoofers, aparte 'kamers' maak, volledig afgesloten van de andere speakers, hebben de subs een kistje voor zichzelf, maar de speakers wsl wel een te grote kist voor zichzelf. Dus 2 schotten extra in de kist.
mr_petit schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:16:
Ook even letten op wat voor elektrisch schema je hanteert.....
Ik bedoel: zit alles parallel?
In serie?
Filters?
bi-amp tri amp?
Hoeveel speakers zitten er in vredesnaam wel niet in die kist?
10? 12? 15??
opzienbarend ontwerp :)
Nou: 2 x 3-weg speakers (ovaal)
2x 2weg speakers (ovaal²)
2x 2weg speakers 13cm
2x 2weg speakers 10cm (zijkant/stereo-effect)
2x tweeters bovenin, uiterste uiteinden
1x mid-bass woofer midden
en natuurlijk de 2 subs.
= 13 als je de tweeters van de 2- en 3-weg speakers niet meetelt :D

slechts de grote speakers zijn versterkt (ovaal, ovaal²,13cm) door een aparte versterker. Die heb ik zo getuned dat ze net zoveel geluid produceren als de anderen, onversterkt (dus de tweeters, de 10cm en de mid-bass woofer)
De subs hebben uiteraard aparte versterker. Komt zo weinig mogelijk rommel tussen dus. Ik vertrouw op de versterkers!

De versterkers krijgen stroom via dezelfde kabel, die gesplit is in de kist zelf (zie je dus niet)
Zelfde geldt natuurlijk voor de REM en GND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

En hoe heb je de rest aangesloten? Ik hoop niet dat de rest parallel of in serie hangt met de twee rear kanalen van je autoradio? Zoja, dan klinkt het heel vreselijk, en/of je bent je radio flink aan het slopen.

Losse compartimenten voor de subs zou op zich wel kunnen. Dan heb je echter het probleem dan de ruimte een beetje krap gaat worden voor zowel de subs als ook de rest van de meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nja, als ik de interne subkist laten we het maar noemen, nou zo groot mogelijk maak binnenin, kan er misschien wel goede resultaten uitkomen. Normale speakers hebben blijkbaar niet zoveel ruimte nodig, als je kijkt naar de speakers van bijv. je Hifi-stereo toren. Komt ook retegoede bass uit de mijne (Sony, 2x90 watt)
maar dat komt mede door het ontwerp van de speaker zelf geloof ik. Door het bassgat en alles, en zoiets wou ik misshien dan ook maken als dat echt bevordelijk is voor de bass (ik heb het hier weer over de subwoofers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja ontwerp is cruciaal.... maar daarom is het juist des te onhandiger als je lukraak een en ander in elkaar flanst ;).

offtopic:
Nofi, maar zelfs de modjes melden dat je beter vanaf scratch kunt beginnen ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 347538 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:51:
Normale speakers hebben blijkbaar niet zoveel ruimte nodig, als je kijkt naar de speakers van bijv. je Hifi-stereo toren.
Dat is totaal niet te vergelijken. Je hebt eigenlijk 3 speakers door elkaar gebruikt:
* combo setje dat normaal in de deur zit: Dit heeft een redelijke gesloten ruimte nodig (reken maar uit hoeveel liter je deur is.. zeker 20 tot 40 liter)
* subjes: als het cheap spull is hebben deze eigenlijk een relatief grote doos nodig. De ontwerpen die door de fabrikanten worden aangegeven zijn zelden de meest handige.
* 3-weg 6x9 setje: Deze zijn ontworpen voor de hoedenplank en dus voor min of meer free-air gebruik (dus een litertje of 300 tot 1000).

Compleet andere dingen dus die je echt niet in een dergelijke doos kan zetten, ook niet als je ze losse compartimenten geeft.

Vergeet het "basgat" als je geen parameters hebt. Dat kan gewoon niet werken

Ik ben nog steeds wel benieuwd hoe de andere speakers op de radio zijn aangesloten :Y

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 02-03-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo432
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-12-2021
Anoniem: 347538 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:38:
Hey
Ik heb een kist gemaakt maar heb geen flauw idee of het gaat werken.
Ik zou graag willen weten, hoe ik het maximale uit mijn Subwoofers kan halen.
Ik weet dat er verschillende soorten subwooferkist-ontwerpen zijn.
Maar wat is de beste? Gesloten helpt niet bij deze, want dan hoor ik niet veel.
Een achterste paneel heb ik er nu uit, en er komt nu hele lage tonen uit de kofferbak,
maar voor de rest gaat het niet echt hard en dan klinkt het eigenlijk ook niet mooi meer.
Alsof ik het plastic van de subwoofer hoor knallen.

Gepoorte subwoofer dan? Ik heb geen flauw idee wat het beste is, hoe ik dat inelkaar zet enzovoort.
misschien heb ik genoeg aan één (of meer) Bassreflexpijpjes. maar waar en hoelang en hoeveel moet ik daarmee enzovoort.

Ik weet alleen de buitenste maten van de kist: 110 x 32 x 45. Maar de bovenkant loopt wel schuin af.
iemand hier verstand van?

Mijn project in testfase:
[afbeelding]

Jermaine
toon volledige bericht
Heel simpel gezegd: wil je meer uit je woofers halen kun je beter een zwaardere versterker nemen (een speaker gaat namelijk eerder kapot van te weinig vermogen dan van te veel vermogen). Ook is het verstandig om die kist alleen voor de woofers te gebruiken, dus geen speakers erbij. De ruimte die de mageneten ervan in de kist innemen maken de inhoud van de kist alleen maar kleiner, bovendien worden ze nadelig beïnvloed
door de woofers.

Een juiste kist maak je aan de hand van de T/S parameters. Een woofer heeft een bepaalde inhoud (liters)
nodig die je weer vertaald naar lengte/breedte en hoogte die je in je auto kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
apollo432 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:38:
[...]

Heel simpel gezegd: wil je meer uit je woofers halen kun je beter een zwaardere versterker nemen (een speaker gaat namelijk eerder kapot van te weinig vermogen dan van te veel vermogen).
Dat moet me toch eens uitleggen hoe dat kan...

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo432
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-12-2021
Mistacal schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:46:
[...]

Dat is niet zo moeilijk: men maakt meestal de fout om een versterker te nemen die minder vermogen heeft dan de speaker aankan. Als het spul dan opengezet wordt gaat het goed vervormen omdat de versterker het niet aankan ( het clippen van het geluid wordt dat genoemd). Dit is funest voor een speaker (en ook voor de versterker).

Met een versterker met meer vermogen gebeurd dit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, een flinke woofer kan meestal wel wat clippen hebben. In dat geval kun je het nooit goed doen. In alle gevallen kun je een speaker met gemak slopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Je bedoeld denk de gevoeligheid van de speaker en niet het vermogen?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 15:58

JT

VETAK y0

Mistacal schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:46:
[...]

Omdat je subwoofer van 300w eerder kapot gaat wanneer je er een 200w amp op zet en in de vervorming draait, dan wanneer je 300w woofer 400w krijgt. Deels omdat de meeste bas geen doorlopend signaal is, maar pulsen (kicks enzo), deels omdat clippend signaal veel dodelijker is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:03:
[...]

Dat is totaal niet te vergelijken. Je hebt eigenlijk 3 speakers door elkaar gebruikt:
* combo setje dat normaal in de deur zit: Dit heeft een redelijke gesloten ruimte nodig (reken maar uit hoeveel liter je deur is.. zeker 20 tot 40 liter)
* subjes: als het cheap spull is hebben deze eigenlijk een relatief grote doos nodig. De ontwerpen die door de fabrikanten worden aangegeven zijn zelden de meest handige.
* 3-weg 6x9 setje: Deze zijn ontworpen voor de hoedenplank en dus voor min of meer free-air gebruik (dus een litertje of 300 tot 1000).

Compleet andere dingen dus die je echt niet in een dergelijke doos kan zetten, ook niet als je ze losse compartimenten geeft.

Vergeet het "basgat" als je geen parameters hebt. Dat kan gewoon niet werken

Ik ben nog steeds wel benieuwd hoe de andere speakers op de radio zijn aangesloten :Y
Ik kan het niet met je eens zijn...
Je hebt ook kant en klare kistjes die je kan kopen voor je ovale speakers, en elke auto heeft weer een verschillende deur, somiige kan je gewoon er overal bij zowat als je de speaker weg haalt, maar sommige auto's hebben zelfs een apart kastje voor de speaker. Autospeakers zijn niet berekend ofzo. Het zijn gewoon compacte speakers die vastzitten aan bepaalde maten en daarom ook meestal een tweeter erop hebben. Ik heb hiervoor ook een projectje gehad, met slechts alleen speakers, geen subs. Dáár kwam goed geluid uit. En het was een relatief klein kistje. Maar geheel onpraktisch. Daarom ook iets nieuws begonnen.

Dat bassgat komt er wel, want zonder, (dichte kist) houd ik zoals al gezegd, geen bass meer over.
De kist heb ik gwn aangesloten via de uitgang van de speakers "REAR". De originele autospeakers zitten er nog in. Ik heb gewoon vanaf achter de radio, daar de rear-speaker verbinding gesplit, en vanaf daar nieuwe kabels getrokken naar achteren. Simpel. De radio doet er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192323

apollo432 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:00:
[...]

Dat is niet zo moeilijk: men maakt meestal de fout om een versterker te nemen die minder vermogen heeft dan de speaker aankan. Als het spul dan opengezet wordt gaat het goed vervormen omdat de versterker het niet aankan ( het clippen van het geluid wordt dat genoemd). Dit is funest voor een speaker (en ook voor de versterker).

Met een versterker met meer vermogen gebeurd dit dus niet.
Dat heb ik dus ondervonden met mijn Pioneer TSWX301 complete spoel verbrand. :'(

Beetje jammer dat ik er niet op was gewezen door de betreffende verkoper toen der tijd.

Ook mij Peerless 12" XXLS in combinatie met een HYPEX DS2.0 clipt nog wel eens maar daar kan ik dan op tijd bij zijn.
Dus opzoek naar een Hypex4.0

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 192323 op 05-03-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 347538 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:52:
[...]

Ik kan het niet met je eens zijn...
[...]
Autospeakers zijn niet berekend ofzo
[...]
Dat bassgat komt er wel, want zonder, (dichte kist) houd ik zoals al gezegd, geen bass meer over.
Met alle respect, maar je komt hier om advies vragen en het valt me op dat je op elke nuttige tip een weerwoord hebt. Kort door de bocht, het lijkt wel of je niets _wil_ leren. Ik kan je vertellen dat er hier mensen komen die bijzonder veel verstand hebben van audio en speakerbouw; doe je voordeel met hun tips, want (en nu even heel duidelijk) wat je nu hebt is ruk, en zal altijd ruk blijven.

Speakers zijn volgens jou misschien niet berekend, maar elke speaker heeft thiele/small parameters. Worden die niet meegeleverd kan je ze meten. Aan de hand van die paramaters kan je de meest effectieve kast uitrekenen voor je doeleinden.

Oh ja, en noem het geen basgat, want als je een gat in een kist maakt, heb je een "kist met een gat", en niets meer. In dat gat zal je een berekende pijp moeten monteren; die zal werken als massaveer systeem en op die manier je laagweergave verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426436

ik heb een subwoofer gekocht maar komt er nu meer bass met of zonder een gat bij de bass box van me pc is er meer bass met een gat meer is dat ik zo bij een lanzar heritage subwoofer Power Handling: 1000 Watts RMS / 2000 Watts Peak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Pardon?
Zou je dat wat beter neer kunnen zetten, ik kan er niet echt een vraag uit halen

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hallo ik heb een bass box gekockt maar hoe heb ik niet de besten bass
als ik een gat is de kist maak of als ik een digten kist heb ?

en hoe groot moet die zijn dat ik geen last van het geluid van de lucht die die box maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Uit jouw vraag maak ik op dat je een zo slecht mogelijke bas wilt. :) In dat geval moet een zo groot mogelijk gat in de box zagen.

Maarre, even serieus: maak geen 'gaten' in de kist als je niet weet hoe je ze met berekenen. De kans dat het slechter wordt is dan veel groter dan dat het beter wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 14-10-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oke maar het is er een voor is de auto heb hem bij saturn gekocht.
er zit aleen gat in waar het plaatje is zat waar de boxs kabel in moest maar die heb ik er af gehaald want het zat niet goed vast en kon ook niet beter vast zeten was te klein heb dat gat nu docht gemaakt.

maar als ik dat nu open maak een een buis koop en hem er in bouw krijg ik dan betere bass ?

die kist is 27 com hoog en loop schuin naar achter

het zit op 9 cm van onder en 21 cm van boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hoi en welkom op GoT!

Je kickt nu een topic van 1.5 jaar oud, en dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Ook gebruik je een topic van iemand anders voor jouw vragen, dat is ook niet de bedoeling.
Verder is je post totaal niet te volgen vanwege het taalgebruik.

Zou je daar iets beter je best voor willen doen?

Thanks!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.