Geen 7.1 geluid uit Marantz NR1501 met game en movie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 347522

Topicstarter
hoi ik heb een Marantz NR1501
front= MS avnant 902
center=Magnat quantum 503
surr= lullige jvc speakers
surrback=Magnat quantum 507
geen sub

Aangesloten ps3 via hdmi voor 7.1 geluid maar zins ik het heb aangesloten krijg ik geen geluid uit mijn surr back speaker wel uit mijn surr speakers heel vaag want toen ik het nog met optical had aangesloten toen kreeg ik gewoon geluid uit bijde surr+surrback geluid.

so please can somebody help me or maby tell me what i must do

Groeten is niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 26-02-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvaud
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
Je weet wel zeker dat de bron 7.1 geluid was? Heb je 7.1 lpcm aangevinkt bij de audio-opties van je ps3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 20:18
ik vind het raar dat je met optical wel geluid kreeg uit je surround back, want bij mijn weten gaat optical maar tot 5.1

Bij mij werkt het namelijk perfect met Uncharted 2 over de HDMI:)
en idd met pcm aangevinkt in zowel de audioopties van de PS3 als in de game zelf

[ Voor 38% gewijzigd door BobV op 27-02-2010 11:32 ]

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MisterX1992 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 11:31:
ik vind het raar dat je met optical wel geluid kreeg uit je surround back, want bij mijn weten gaat optical maar tot 5.1

Bij mij werkt het namelijk perfect met Uncharted 2 over de HDMI:)
en idd met pcm aangevinkt in zowel de audioopties van de PS3 als in de game zelf
Via optical (SPDIF) kun je prime 7.1 sturen bijvoorbeeld DD of DTS, alleen de HD/TreuHD varianten gaat niet, hiervoor heb je HDMI nodig of analoge input per kanaal.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
_Dune_ schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 11:39:
[...]
Via optical (SPDIF) kun je prima 7.1 sturen bijvoorbeeld DD of DTS, alleen de HD/TreuHD varianten gaat niet, hiervoor heb je HDMI nodig of analoge input per kanaal.
Via Dolby Digital zal je geen 7.1 kunnen versturen:

Dolby Digital, of AC3, is een techniek voor de weergave van digitale audio via zes kanalen.
Bron: Wikipedia: Dolby Digital

Dan heb je nog Dolby Digital EX, maar dan zijn de achterste 2 kanalen in matrix, dus niet echt:

Dolby Digital EX is similar in practice to Dolby's earlier Pro-Logic format, which utilized matrix technology to add a center channel and single rear surround channel to stereo soundtracks. EX adds an extension to the standard 5.1 channel Dolby Digital codec in the form of matrixed rear channels, creating 6.1 or 7.1 channel output.

Dolby TrueHD gaat dan tot 14 kanalen:

Dolby TrueHD, developed by Dolby Laboratories, is an advanced lossless audio codec based on Meridian Lossless Packing. Support for the codec was mandatory for HD DVD and is optional for Blu-ray Disc hardware. TrueHD supports 24-bit, 96 kHz audio channels at up to 18 Mbit/s over 14 channels (HD DVD and Blu-ray Disc standards currently limit the maximum number of audio channels to eight). It also supports extensive metadata, including dialog normalization and Dynamic Range Control.

Ook bij Dolby Theater Sound is maximaal 5.1 ondersteunt, pas bij DTS High Resolution Audio en Master Audio krijg je 7.1.
Bron: Wikipedia: DTS (sound system)

Conclusie:

Echt 7.1 over optical is niet mogelijk, aangezien zowel DD als DTS dat niet ondersteunen.
7.1 over HDMI is wel mogelijk, maar dan moet je OF PCM 7.1 OF DD TrueHD OF DTS High Resolution Audio/Master Audio hebben

Als er dan geluid kwam uit de Surround Back bij het gebruik van optical, kan het zijn dat er bij de versterker een matrix was ingeschakeld om het virtueel te maken of dat er gebruik gemaakt was van DD EX, wat ook een matrix is.

EDIT:
Aangezien ik helemaal offtopic aan het gaan ben:
Wat geeft je versterker aan bij het afspelen van..., tsja wat eigenlijk? Wat speel je af?
Is het een DVD (geen 7.1)?
Is het een Blu-Ray(zelfs die hebben niet altijd 7.1)?
Is het een game (bij die moet je vaak 7.1 aanzetten, als ze het ondersteunen)?

Kijk iig bij de audioinstellingen van de PS3, zet die op HDMI en dan alles aanvinken, dan wordt het verstuurd indien mogelijk, zet het bij games aan (indien mogelijk) en bij films moet je even het hoesje checken of de disc het wel bevat.

[ Voor 10% gewijzigd door BobV op 27-02-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schroei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 17:49
Kijk eerst even in het system memu van de NR1501. Ik had eerst ook geen geluid over HDMI en door een instelling op de 1501.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb het getest met unchared 2 en dan doet ie het prima maar ik vind het gek dat als ik modern warfare speel dat het surrback uit me surr speakers komt en niet uit mijn surrback speakers terwijl ik het met optical wel had
en met een blu ray doet ie het ook niet en mijn versterker geeft geen icoontje aan er staat alleen multi pcm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38
Anoniem: 347522 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 22:02:
ik heb het getest met unchared 2 en dan doet ie het prima maar ik vind het gek dat als ik modern warfare speel dat het surrback uit me surr speakers komt en niet uit mijn surrback speakers terwijl ik het met optical wel had
Uncharted ondersteund 7.1 geluid, doet Modern Warfare 2 dat ook? Want als Modern Warfare "maar" 5.1 ondersteunt dan is het sowieso niet te vergelijken.
Anoniem: 347522 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 22:02:
en mijn versterker geeft geen icoontje aan er staat alleen multi pcm
De PS3 Fat decodeert met HDMI intern het geluid. Als je alleen Dolby Digital en DTS aanvinkt dan heb je ingame wel gewoon het DTS dan wel DD-lampje branden. Echter heb je dan in Uncharted bijvoorbeeld niet de keuze voor Uncompressed 7.1 geluid.
Voor de PS3 Slim gaat dit echter niet op en moet je gewoon instellen dat je alles bitstream wilt versturen en niet LPCM.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar het is toch gek dat het uit mijn surr speakers komt en niet uit mijn surrback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
Nee dat is het niet. Je surround back speakers werken alleen bij 7.1 geluid. De surround speakers werken bij zowel 5.1 als 7.1.

(5.1)
Afbeeldingslocatie: http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/129024.jpg
(7.1)
Afbeeldingslocatie: http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/129025.jpg

Zoals in de afbeeldingen zichtbaar is staan zowel de surround back als de surround speakers achter degene die het geluid hoort.

Bij 5.1 en 7.1 staan de surround speakers op dezelfde plaats, en bij 7.1 zijn de surround back er extra bij gekomen. Daarom hoor je bij een 5.1 bron alleen geluid over de surround speakers wat en niet over de surround back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja klopt volgens de afbeelding dankje voor de verklaring
maar alsnog geeft mijn versterker geen een icoontje aan vind ik raar want ik kan geen geluids opties kiezen zoals neo6 cine of pro logic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Anoniem: 347522 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:13:maar alsnog geeft mijn versterker geen een icoontje aan vind ik raar want ik kan geen geluids opties kiezen zoals neo6 cine of pro logic
Wat zijn de instellingen van de PS3 en welk model PS3 heb je (Fat of Slim)? Want als de PS3 intern decodeert dan is lang niet alles meer te herleiden naar wat het ooit was en zal de receiver het niet herkennen. Overigens moet je niet eens gebruik willen maken van DTS Neo 6 en/fof Dolby Pro Logic II, want die maken alleen maar 5.1 geluid uit het 2.0 signaal en dat komt negen van de tien keer niet goed uit de verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ps3 40gb maar wat moet ik aanvinken in me PS3 menu qua geleid opties nu heb ik Alles aangevinkt en qua kHz voor je speakers daar snap ik ook niks van want als ik bevestig dan geeft de PlayStation aan dat mijn speakers beschadigt kunnen worden ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Als je alles aan vinkt zal de console alles intern decoderen en zal je alleen LPCM binnen krijgen, en dus geen lampjes of andere aanduiding op de receiver. Zelfs Dolby Digital en DTS in de meeste games wordt gewoon gedecodeert en zo verzonden. Alleen in Uncharted kan je aangeven welke audio je uit wilt sturen, dus dan kan je wel Dolby Digital dan wel DTS lampjes zien branden.

Als je in het menu van de PS3 alleen Dolby Digital en DTS aan vinkt dan heb je met spellen sowieso één van die twee opties branden op je receiver. De PS3 die jij hebt zal sowieso nooit DTS HD of Dolby TrueHD weer doen geven. Dit omdat deze PS3's dat niet kunnen bitstreamen, alleen intern decoderen. De HD Audio formaten zullen dus altijd als LPCM worden aangevoerd naar de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe kan ik het beste instellen volgens jou???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
Bij film kun je ook instellen of je het geluid als bitstream of als PCM wil versturen, dat zit onder de filmopties.

Ik heb wel de PS3 Slim 120 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
MisterX1992 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:31:
Bij film kun je ook instellen of je het geluid als bitstream of als PCM wil versturen, dat zit onder de filmopties.

Ik heb wel de PS3 Slim 120 GB.
En dat gaat voor de PS3 40 GB (Fat) dus niet op. Als je met de PS3 Fat van HD Audio wilt genieten moet je alles aanvinken wat er maar aan te vinken is (zeker met een 7.1 set-up) en dan de uitvoer op LPCM zetten. De console zal dan alles decoderen en zo naar de receiver sturen. Als je bitstream selecteert kan de PS3 alleen DTS en Dolby Digital uitvoeren. Dit wordt dan door de receiver gedecodeerd en als volgt herkent. Maar in jouw situatie zou ik gewoon alles aanvinken en dus voor LPCM gaan. Verschil tussen LPCM en Bitstream is toch te verwaarlozen (als het er al is) en je hebt gewoon alle audioformaten. Nadeel kan zijn dat je op de receiver dan niet staat wat er binnen komt aangezien het signaal reeds gedecodeerd is en dus niet meer door de receiver als DTS of wat dan ook wordt herkend.

Ikzelf heb alleen DTS en Dolby Digital aangevinkt omdat dat in de meeste games voldoende is. Alleen Uncharted doet volgens mij aan uncompressed audio, maar voor een enkele game zet ik de instellingen dan wel anders. Reden dat ik het zo heb ingesteld is dat ik geen films via de PS3 kijk. Dat doe ik wel via de Pioneer Blu-ray speler, dat heeft wat meer voordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is het verschil tussen PCM lpcm en bitstream en zou je kunnen uitlegen wat die kHz is afhankelijk van wat voor speakers ik heb want de PlayStation geeft aan dat ze maybe beschadigd kunnen worden als ik ze te hoog aanvink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Anoniem: 347522 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 02:58:
Wat is het verschil tussen PCM lpcm en bitstream?
In makkelijke taal zit het zo:
Op de Blu-ray disc staan audiofiles met bijvoorbeeld DTS HD erin. Nu kan er met dat DTS HD pakketje twee dingen gebeuren. Of de BDP-320 stuurt dit pakketje één op één door naar een receiver. Wanneer de receiver DTS HD-decoders aan boord heeft zal deze het pakketje "snappen" en uit kunnen pakken. Om de display van de receiver staat dan dat er DTS HD binnen komt en wordt weergegeven.
Als je zoals jij een receiver hebt met de gewone audio-decoders zal de receiver op DTS staan in plaats van op DTS HD (aangezien het backwardscompatible is) en jouw receiver het DTS HD pakketje niet zal snappen. Nu kan je er dus ook voor kiezen om de Blu-ray speler het DTS HD pakketje al uit te laten pakken. Dan wordt het geluid niet als pakketje verstuurd, maar als LPCM. De receiver krijgt dan gewoon de complete informatie binnen en stuurt alles meteen naar de speakers. De receiver is dus minder intensief bezig aangezien de codec al uitgepakt is. Wat er op je receiver staat hangt van het merk af. Dit kan gaan van LCPM tot Mult Ch. In. Je hoort dan dus wel HD geluid alleen zal de receiver het niet zo herkennen omdat het pakket al uitgepakt is.

Van die andere dingen volg ik het ook nog steeds niet. Als ik mijn PS3 alles zelf in laat stellen dan vinkt hij alles aan. Maar als ik handmatig wat dingen in stel krijg ik dezelfde melding. Terwijl mijn set-up het blijkbaar wel aan kan aangezien het anders wel aan wordt gevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké duidelijk maar mijn versterker heeft dolby treuhd en dts master audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan heeft ie die codec toch of niet ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Gebruik in het vervolg de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-button.

Maar het maakt in dit geval dus niet uit of de receiver beschikt over de codecs aangezien de PS3 Fat intern toch alles decodeert. Dus gewoon alles aanvinken en dan LPCM instellen. Heb je wel het HD Audio-geluid, maar alleen decodeert de PS3 het in plaats van je receiver. Mocht je de PS3 het niet willen laten decoderen moet je naar een PS3 Slim kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké thanx voor je uitleg snap het nu beter have à Nice one
Pagina: 1