Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de temperaturen gekeken in mn kast :

Moederbord 33 °C (91 °F)
CPU 30 °C (86 °F)
CPU #1 / Kern #1 18 °C (64 °F)
CPU #1 / Kern #2 20 °C (68 °F)
North Bridge 66 °C (151 °F)
South Bridge 80 °C (176 °F)
GPU diode 50 °C (122 °F)
Hitachi HDS722020ALA330 45 °C (113 °F)
Seagate ST3320620AS 43 °C (109 °F)

Wat me opviel zijn de North en south bridge temperaturen, zijn die niet wat te hoog?
Want ik heb rondgezocht en er wordt op het internet veel gezegd dat temperaturen rond de 50C goed zijn.
Zijn die van mij nu te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
meer info graag, wel programma? , gebruik 3 programma's om iig zeker te zijn dat de temps kloppen

wat voor een bord heb je

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Everest, die is volgens mij wel betrouwbaar?

Intel Core 2 Duo E6750
Moederbord : Intel DG33BU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of mijn temperaturen nu te hoog zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:30
Gebruik het liefst nog een ander programma ;) .
En is er voldoende airflow in je case? want de heatsink is zeer groot van de northbridge.
Dus deze zal wel het nodige aan warmte kwijt moeten.

Oow en er is ook zoiets als een edit knop, rechts boven je bericht, met de vorm van een potlood :) , hoef je niet steeds een nieuw artikel aan te maken, anders staat T.net zo in een klap vol.

[ Voor 14% gewijzigd door alaintje op 27-02-2010 23:11 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temperatuur van de South bridge is inderdaad zeker te hoog, en ook de North bridge is nogal warm, maar het is nog tolerabel te noemen.

Overigens, omdat je dit niet expliciet vermeld: Zijn dit Idle of Stress temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een goed programmatje?
Kheb Speedfan en Sensorview geprobeert, die geven alleen 3 temperaturen en niet die van northbridge etc.

Het zijn idle temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Programma's meten de temperatuur niet maar lezen deze uit. Fundamenteel verschil. Wil je het zeker weten dan hou je de vinger op het koelblok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
CPU Core temperatuur onder kamertemperatuur? :') Ik weet niet of jouw pc buiten staat, maar anders kun je er sowieso wel vanuit gaan dat die waarden niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke.

Weet jij wel een betrouwbare programma dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dit idle temperaturen zijn die niet na een eerdere piekbelasting gemeten zijn, zijn ze inderdaad veel te hoog. De CPU en vast schrijf temperatuur is goed genoeg voor idle, maar de North en South bridge zijn te warm - en de South is snoeiheet als dit om idle gaat.

Paar dingen die soms helpen:
  • Kijken eens of de fans het allemaal nog doen, en of er een redelijke luchtstroom is. Kijk ook of de luchtstroom naar buiten en niet naar binnen gaat (Fans verkeerd om plaatsen kan dit veroorzaken). Kijk ook even of in de kast zelf een waarneembare luchtstroom is, anders hebben koelribben weinig zin.
  • Het schoonmaken van de fans, koelribben en filters. Als hier een laag stof tussenkomt werkt dit als een deken waardoor alles behoorlijk warm kan worden. Met 3 centimeter dik stof tussen de uitvoer en de koeler was mijn laptop CPU idle 95°C, en dat ook alleen maar omdat ie compenseerde voor de hitte.
  • Als echt niet anders helpt een extra fan inbouwen, of een van de huidige fans vervangen door een met meer luchtverplaatsing. Als het hier om een niet custom PC gaat zou dit eigenlijk bijna nooit hoeven gebeuren.
Overigens ga ik er even voor het gemak vanuit dat de waarden kloppen; Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat waardes verkeerd worden uitgelezen of dat een sensor verkeert zit of kaduuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt.

Ik heb nu maar een fan zitten in mijn pc, achterin dus waar je de kabels erin steekt, ik heb al bij de faq gelezen dat het goed is om voor en achter een te zetten(of een van die andere combinaties), maar zal 1 ook genoeg zijn?

Ook zit er bij de fan op mijn moederboard, een opening in de kast(met gaatjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand reactie op mijn post hierbovenn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:42
Naar aanleiding van dit topic had ik ook nog even wat vragen over mijn temperaturen, maar eigenlijk nog het meeste over mijn CPU.

Naar mijn idee is de sensor kapot, aangezien ik de fan constant op hoge toeren hoor draaien. Ik heb het gemeten met Everest en Speedfan. Everest geeft alles aan behalve min CPU, Speedfan geeft deze vermoedelijk wel aan.

Ik heb een P4 3,2 Ghz Prescot CPU & X1600 Pro videokaart.

Temp 1: 39 C
Temp 2: 30 C
Temp 3: 127 C (CPU?) (Speedfan)
HD 1: 24 C (Samsung 500)
HD 2: 26 C (WD 160)
GPU: 54 C
GPU omgeving: 44 C

Fan 1: Intake (geen info)
Fan 2: 2160 RPM (CPU?)
Fan 3: Outtake (constante RPM, redelijk koele lucht)
Fan 4: PSU (lage RPM, koele lucht)

Het draait al enige tijd zo en systeem werkt zoals het hoort, zonder problemen en is erg stabiel.
Alleen over mijn CPU en fan kom ik weinig te weten, maar maakt wel aardig wat lawaai!

Thanks in advance!

[ Voor 10% gewijzigd door Ralph88 op 06-03-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Probeer anders de temps van de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De temperaturen van de southbridge en de northbridge zijn dus te hoog.
Ik wil mijn kast openen en kijken of de temperaturen die het programma gaf kloppen of niet.

De southbridge is dit volgens mij : klik, is dit waar?

Wat is de northbridge? (moederboord foto

Ik wil het dus gewoon voelen hoe hoog de temperaturen zijn, hoelang moet ik mijn vinger erop kunnen houden als de temperaturen normaal zijn?
Is er verder geen gevaar voor een shock ofzo ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik zie twee koelblokken, processorkoeling niet meegerekend. Hou je vingers daar even op. Zijn ze verbrand? Dan zijn de temperaturen veel te hoog. Kan je de vingers erop houden maar is dat vanwege de hitte niet echt prettig? Dat klinkt niet best maar kan ermee door. Voelt het aan zoals een vulva, lekker warm maar niet eh, voelt het lauw dan is er niets aan de hand.

Kans op shock zal nihil zijn zolang je alleen maar aan het koelblok zit. Waarschijnlijk ben je statisch geladen dus raak vooral geen andere componenten aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Dysmael op 14-03-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Ja die schoken zijn vet leuk deed ik een keer met een 300 watt voeding waar ik de fan uithad gehaald (wilde ik gebruiken voor g5 mod)
Dus ik raak dat ding aan bzzzzzzzzzzzzzzzz(was onverwachts omdat het omhulsel van metaal was een soort aarde als het goed was)
Later had ik een 12 volt fan en een 5 volt transformator uit een antwoordapperaat.
een kant 5 volt andere kant 210 dus gewoon op die 5 v draait moeizaam en dat is logisch toen deed ik perongeluk met andere fan op 210 v resultaat was een adrenaline boost schrik van me leven een stinkende schuur en een vonk van 8 cm.
maar de ventilator doet het nog!!!

[ Voor 0% gewijzigd door maarten12100 op 14-03-2010 19:04 . Reden: van moet fan zijn ]

Pagina: 1