Extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag gekeken of mijn computer Empire : Total War (en vooral Napeleon : Total War) en zag dat mijn Windows niet compatibel is(maar dat ligt deels dat ik nog de RC draai van Windows 7) en dat ik maar 1200 mb aan RAM heb. Aangezien dat extra geheugen bijsteken niet een zware (en dure) operatie is, dat ik maar het doe. Maar ik ben geen expert in de hardware wereld, dus vraag ik het hier.

Op wat moet je letten bij aankoop van extra geheugen ?

Hoe moet ik dat er in steken ?

Wat zijn de prijzen zoal ?

Ik ben van plan om naar 4GB te upgraden, kan ik dan nog de 32 bit van Windows 7 draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor moederbord heb je?
En de prijzen verschillen nogal.

Als je 32bit blijft gebruiken gebruik je maar 3,2gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46
@apple: het is toch mogelijk om 36bits te adresseren met een bepaalde optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Picaroon schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 22:04:
@apple: het is toch mogelijk om 36bits te adresseren met een bepaalde optie?
jepz:

oh die niet.. w8

nou kan het niet meer vinden

[ Voor 28% gewijzigd door Vorkie op 26-02-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 22:02:
Wat voor moederbord heb je?
En de prijzen verschillen nogal.

Als je 32bit blijft gebruiken gebruik je maar 3,2gb
Ik heb een ASUS P5LP-LE. Ook heb ik dit gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bij de meeste moederborden is er gewoon een lijstje met ondersteund geheugen, dat was bij die van de P5LP-LE niet te vinden (is wel vaker met OEM-moederborden) maar meestal werkt standaard geheugen als kingston valueram wel. Verder gewoon letten op wat er bij die info staat:

Four 240-pin DDR2 DIMM sockets
Non-ECC memory only
Supports PC2 3200 (400 MHz) and PC2 4200 (533 MHz) and PC2 5300 (667 MHz) DDR2 DIMMs
Supports 1.8v DDR2 SDRAM

Dus hier iets van, of iets dergelijks. Liefst geheugen op minstens de snelheid van het geheugen dat je nu hebt, veel scheelt het in prijs toch niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Ga vooral de QVL van je moederbord langs, en koop geheugen wat daar op staat.

Ga ook voor een 64-bit OS, als je een licentie op Windows Vista of Windows 7 hebt, dan kun je daar ook 64-bit mee installeren. En aangezien je toch nog de RC draait, denk ik dat een re-install geen moeite is. Er is geen enkele reden om zelfs met minder dan 3GB nog 32-bit te draaien. Geheugen is niet het enige voordeel, namelijk. De enige nadelen zijn wat extra schijfruimte (voor de paar runtimes/dll's die je ook nog in 32-bit ernaast dient te hebben, weet wel dat er geen emulatie is), en dat in een tijd waar je een HDD van een terrabyte bij een spreekwoordelijk pak cornflakes krijgt. Het andere nadeel is made-in-1991 16-bit software die niet meer zal werken.

Dat zijn mijn tips! Volg QVL, en ga voor 64-bit, dat is een no-brainer. 64-bit 7zip bijvoorbeeld is tussen de 30% en 100% sneller dan de 32-bit versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En hoe kun je de snelheid weten van het geheugen ? En als ik [url=http://tweakers.net/pricewatch/125088/kingston-valueram-kvr667d2n5k2-2g.html#tab:info]dit] neem, kan ik het dan gebruiken voor mijn computer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat meestal op het geheugen zelf, op welke rating ze draaien en welk vereist voltage.

DDR 667Mhz moet prima kunnen. Wellicht kan je ook DDR2 800+ aanschaffen of zelfs hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
Kijk even in je BIOS, staat het vast wel in. Download anders CPU-Z, daar staat het sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gedaan wat Cayenne me heeft aangeraden en dit zijn de resultaten van die CPU-Z (ik heb enkel de gegevens van de chipset genomen, dit is het, neem ik aan ?):

Northbridge Intel i945P/PL/G/GZ rev. A2
Southbridge Intel 82801GB (ICH7/R) rev. A1
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR2
Memory Size 1024 MBytes
Channels Dual
Memory Frequency 266.8 MHz (3:4)
CAS# latency (CL) 4.0
RAS# to CAS# delay (tRCD) 4
RAS# Precharge (tRP) 4
Cycle Time (tRAS) 12
Bank Cycle Time (tRC) 16
MCHBAR I/O Base address 0x0FED14000
MCHBAR I/O Size 4096

En een andere vraag, ik koop morgen een final versie van Windows 7, maar draai momenteel 1GB RAM. Moet ik dan de 32 bit kopen of is het geen probleem als ik de 64 bit koop ?

En ik heb gehoord van iemand van een ander forum dat ik beter 2x 2GB reepjes kan kopen en het beter niet aanvult, wegens een snelheidboost.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hufter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11-2024
Je kan gewoon 64 bit draaien met maar 1 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 01:20:
En ik heb gehoord van iemand van een ander forum dat ik beter 2x 2GB reepjes kan kopen en het beter niet aanvult, wegens een snelheidboost.
Wikipedia: Dual-channel architecture
Dat klopt wel ja ;) Kan je een snelheidsboost geven die tussen de 5 & 15% ligt!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Umbrah schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:42:
Dat zijn mijn tips! Volg QVL, en ga voor 64-bit, dat is een no-brainer. 64-bit 7zip bijvoorbeeld is tussen de 30% en 100% sneller dan de 32-bit versie.
Hoezo no-brainer? Ik zie nog vaak genoeg problemen met 64-bit drivers die op 32 systemen niet voorkomen. Als je weet waar je mee bezig bent is het meestal wel te doen om een oplossing te vinden voor een hoop zaken, maar als ik zo naar de TS kijk denk ik dat hij beter bij 32-bit kan blijven. Scheelt weer gezeik en Empire: TW draait prima met 4 GB. Bovendien wordt er weinig tot niet gezipt in Empire : TW, dus veel snelheidswinst zal je daar ook niet uit halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pkunk op 27-02-2010 01:37 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Pkunk schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 01:36:
[...]

Hoezo no-brainer? Ik zie nog vaak genoeg problemen met 64-bit drivers die op 32 systemen niet voorkomen. Als je weet waar je mee bezig bent is het meestal wel te doen om een oplossing te vinden voor een hoop zaken, maar als ik zo naar de TS kijk denk ik dat hij beter bij 32-bit kan blijven. Scheelt weer gezeik en Empire: TW draait prima met 4 GB. Bovendien wordt er weinig tot niet gezipt in Empire : TW, dus veel snelheidswinst zal je daar ook niet uit halen.
Bedenk je wel dat de volgende generatie van Windows alleen nog maar 64 bit en 128 bit (128 is nog niet echt commercieel) gaat ondersteunen! Dus langzaam overgaan naar 64 bit word ook wel handig.. aangezien het bedrijfsleven (dus ook makers van games) ook zullen overgaan naar 64 bit!

Edit source: http://news.softpedia.com...-Bit-Scenario-98641.shtml ;)

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2010 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Hoezo langzaam overgaan? Hoe zou dat in z'n werk gaan? Als je vroeg begint kan je software langzaam rijpen ofzo? :p Nee, gewoon even (een jaartje) wachten tot het wat stabieler is en hop. Net zo als ik fijn Vista heb overgeslagen.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Pkunk schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 01:46:
[...]

Hoezo langzaam overgaan? Hoe zou dat in z'n werk gaan? Als je vroeg begint kan je software langzaam rijpen ofzo? :p Nee, gewoon even (een jaartje) wachten tot het wat stabieler is en hop. Net zo als ik fijn Vista heb overgeslagen.
Ja ok.. maar denk er wel aan dat veranderen van soort Windows 7 (Home naar Professional bijv) ietsje anders is als van 32b -> 64b bij het upgraden van 32 naar 64 bit moet je heel windows opnieuw installeren, je verliest al je ingestelde opties, drivers ect ect.. daarom is het 10x zo makkelijk om gewoon meteen 64 bit te installeren! De installatie is precies hetzelfde.. Daarnaast is windows 7 al geoptimaliseert voor 64b (aangezien Microsoft eigenlijk W7 al 64 bit only had willen maken, maar dit niet gebeurde omdat 2/3 consumenten 32 bit gebruikten.).

In de prijs zit verder ook geen verschil dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2010 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik nu een 64 versie kopen (die momenteel op 1GB draait en het duurt wel een tijdje, want heb amper geld over) of kan ik beter een 32 bit versie kopen ?

En ik kan beter mijn huidige 1GB RAM veranderen naar 2 reepjes van 2GB RAM ? En welke snelheid moet ik dan nemen of is het dan allemaal gelijk ?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
64 bit kopen.

Geheugen, oude eruit, nieuwe alleen 2 repen kopen, dit is stabieler dan 4.

kijk wat het erin laten zetten kost bij een pc winkel, geheugen kan heel snel weigeren te werken met bepaalde hardware, dan is het in de winkel sneller te wisselen.
Daarom is het belangrijk om de lijst te vinden met geheugen die werkt.

Memtest86 laten lopen om geheugen te testen.

[ Voor 61% gewijzigd door jan99999 op 27-02-2010 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar je hardware moet toch 64 bit ondersteunen ? En op vele andere forums zeggen ze dat het echt goed draait op een 2GB RAM.. Ook zeggen ze dat Windows 7 64 bit niet gaat installeren, als je 1GB RAM hebt.

Ik denk dat ik dan maar naar 3GB ga upgraden en vandaag de 32 bit koop, zo'n groot verschil is die overige 1GB niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:27:
Maar je hardware moet toch 64 bit ondersteunen ? En op vele andere forums zeggen ze dat het echt goed draait op een 2GB RAM.. Ook zeggen ze dat Windows 7 64 bit niet gaat installeren, als je 1GB RAM hebt.

Ik denk dat ik dan maar naar 3GB ga upgraden en vandaag de 32 bit koop, zo'n groot verschil is die overige 1GB niet.
Ik heb vandaag dus Windows 7 gekocht en heb de 64bit gekregen, degene die aan de kassa stond, heeft gezegd dat het niet erg is dat ik maar 1GB RAm heb. Kan ik eigenlijk meer dan 4GB erin dumpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos101
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 11:04
Da's afhankelijk van je moederboard, De exacte hoeveelheid voor jouw moederboard zul je op google wel kunnen vinden. Maar waarschijnlijk is het wel meer.Voor het OS zijn de limieten:
Starter: 8GB
Home Basic: 8GB
Home Premium: 16GB
Professional: 192GB
Enterprise: 192GB
Ultimate: 192GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:25:
[...]

Ik heb vandaag dus Windows 7 gekocht en heb de 64bit gekregen, degene die aan de kassa stond, heeft gezegd dat het niet erg is dat ik maar 1GB RAm heb. Kan ik eigenlijk meer dan 4GB erin dumpen ?
Meestal kan je max OF 8 of 16gb installeren (of 24gb op een mobo wat de i7 ondersteunt, maar dit heb jij niet)
Moet je even kijken in de manual van je MoBo of op de site van het MoBo ;)

Over die vraag met je geheugen:
2x2Gb is sneller, en stabieler dan 4x1Gb.

Het is verder erg makkelijk om zelf de 2 strookjes erin te zetten, hiervoor hoef je echt niet naar de computerboer te gaan en er dan 30 euro voor te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Even uit nieuwsgierigheid: je hebt nu toch niet windows 7 gekocht om Empire : TW te kunnen spelen?

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Hij had de RC nog, als je de TS hebt gelezen. De RC loopt straks af, en tjsa, dan is het vrij logisch om naar de release versie te gaan. Welk OS anders?
Pagina: 1