Anoniem: 345560

Topicstarter
Hallo,

Ik heb pas een nieuwe computer aangekocht (zie BBG van januari; 2X HD5850 opstelling).
Alles werkt prima buiten mijn geluidssysteem; X-540 van Logitech.

De speakers werken, zelfs 5.1 maar het geluid is lager dan het zou moeten zijn en er is regelmatig geruis en gesis (bv. als ik dubbelklik, een spel speel, een film afspeel, maar ook zonder reden, enz). De laatste nieuwe driver van Realtek HD Audio is geinstalleerd (2.43).

Iemand enig idee wat er verkeerd zit/is? Als jullie meer info nodig hebben, laat het dan even weten.

Alvast bedankt!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-04 23:04
PC geaard aangesloten?

Topicstarter
Sorry, maar ik ben echt een complete noob, wat bedoel je hiermee?

EDIT: Ik heb alle kabels al verscheidene keren dubbel gecheckt (met mijn vader, die er wat meer van kent) en alles zit juist.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 345560 op 26-02-2010 18:54]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
hij bedoelt, zit je pc aangesloten met de voeding op een geaard stopcontact

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 19:00:
hij bedoelt, zit je pc aangesloten met de voeding op een geaard stopcontact
Ja.

EDIT: Maakt dat iets uit?

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 345560 op 26-02-2010 20:17]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 22:44
Ja, dat kan uitmaken :)

Topicstarter
Hoe kan dat uitmaken?

EDIT: Iemand anders die nog een idee heeft waar het aan zou kunnen liggen?
EDIT2: De boxen zijn niet geaard, de computer wel; Ik weet niet of dat iets uitmaakt.

[Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 345560 op 27-02-2010 13:47]

Topicstarter
Niemand? :/

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:45

AlexanderB

7800 rpm

ground loop? voeding van de pc? hoe liggen de kabels, heb je ze al netjes bij elkaar gebonden, of juist niet..? stekker van de pc en/of de audioset al omgedraaid (ja, zelfs dat maakt soms uit), zitten ze aan dezelfde stekkerbak/stopcontact?

audoproblemen zijn vaak lastig op te sporen, tenzei je al weet waarnaar je zoekt, want dit soort symptomen kunnen vanalles zijn, van slechte drivers, tot overspraak op de kabel, van slechte voeding naar groundloops.. (of gewoon omdat realtek geluidskaarten eigenlijk bestwel brak zijn en soms zomaar falen)

[Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 28-02-2010 16:31]

• Aethertyd
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 10:58
Probleem Logitech x-540
Heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem, ik zal eens proberen de stekkers om te draaien.

EDIT: Nu heb ik de voedingskabel (die zelf trouwens niet geaard is, stopcontact wel) omgedraaid en volgens mij is mijn probleem nu wel opgelost. Hoe zit dat nou eigenlijk, dat dat uitmaakt?

[Voor 40% gewijzigd door Aethertyd op 01-03-2010 14:58]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 20:46
Ik heb dezelfde speakerset en het probleem is verdwenen sinds ik 2 weken geleden een echte geluidskaart heb gekocht.

Nu ik deze heb kan ik wel zeggen dat de Realtek HD Audio (ALC1200) chip best wel slecht geluid geeft, vooral op de rear speakers.

Heb nu een Asus Xonar D1 en nu pas hoor ik de rear speakers goed. Ook de Room Correction in de Realtek drivers/chip is een aanfluiting, met deze nieuwe geluidskaart kan ik de rear echt afzonderlijk regelen.

Ook heb ik nu standaard upmixing van stereo naar 5.1 geluid, wat veel beter klinkt dan dat rare "mp3-achtige" gesis van de Realtek "Speaker Fill" functie.

Arnout Vos

• Aethertyd
Het probleem was even weg maar nu is het weer terug. Het zou heel goed te maken kunnen hebben dat ik van 2 sources tegelijk geluid draai. Spel en wmp tegelijk. Als ik dan het spel uitzet, blijf ik dat harder en zachter golvende geluid hebben met wmp. Ideeen?

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 16:27
@Aethertyd: Ik heb ook een soort ruis gehad met de onboard realtek rommel van zo'n budget bordje, het scheelt waarschijnlijk als je een kwaliteitsvoeding hebt (heeft zeker effect op stabielere stroom => minder ruis) maar waarschijnlijk is het het beste gewoon een losse geluidskaart erin te zetten. Het scheelt al een hoop als je bv. een 2e hands audigy kaartje of vergelijkbaar erinstopt. Al is het voor de analoge componenten die veel beter van kwaliteit zijn dan die geïntegreerde rommel.

• Aethertyd
gijsiej schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:29:
@Aethertyd: Ik heb ook een soort ruis gehad met de onboard realtek rommel van zo'n budget bordje, het scheelt waarschijnlijk als je een kwaliteitsvoeding hebt (heeft zeker effect op stabielere stroom => minder ruis) maar waarschijnlijk is het het beste gewoon een losse geluidskaart erin te zetten. Het scheelt al een hoop als je bv. een 2e hands audigy kaartje of vergelijkbaar erinstopt. Al is het voor de analoge componenten die veel beter van kwaliteit zijn dan die geïntegreerde rommel.
Het is niet echt ruis, het is eerder een soort golven in het geluid qua hardheid. Het volume blijft hetzelfde maar het lijkt wel alsof iemand elke halve seconde bijvoorbeeld die equalizer opties die op veel mediaspelers zit van boven naar beneden sleept. Het moederbord is overigens een Gigabyte GA-770TA-UD3
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee