Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Klein foutje van mijn zijde overal waar ICH7 staat moet dit ICH9 zijn.

Toch opening ik dit topic ondanks het aanvoelt als zijnde "zoek wat beter gebruik google/GoT search" topic, maar ik kan weinig zinnigs vinden die mij de juiste antwoorden geeft, helaas.

Het gaat er om dat familie van mij een HP ML110 G5 (Server 2008 met MSSQL 2005 Server) heeft staan met een 250GB S-ATA harddisk. Nu willen wij er een extra harddisk bij hangen van 250GB en beide hardeschijfen gaan gebruiken voor een mirror. De mirror wilde ik gaan aanmaken vanuit Windows 2008 Server, aangezien de aanwezig RAID controller niet meer is dan een ICH7 controler en practice ook alleen via software werkt en bovendien het OS opnieuw geinstalleerd zal moeten worden willen we deze Intel controller gebruiken, in tegenstelling tot de buildin RAID/Mirror optie.

Nu was ik er snel achter dat de reeds aanwezig harddisk een GB0250C8045 betreft, met een beetje Googlen blijkt dit gewoon een Seagate Barracuda ES.2 (ST3250310NS) te zijn. Nu is mijn vraag kan ik niet gewoon een dergelijke Seagate harddisk aanschaffen en deze gebruiken of gaat deze ML110 daar nog weer moeilijk over doen, omdat het niet een HP rebranded GB0250C8045 is?

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 26-02-2010 23:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:03
Dat ligt aan de versie van de firmware, staat er SmartArray firmware op (zoals bij de allernieuwste G6 series) of gewoon de echte ICH7 firmware. Want die vind alles best.

Nadeel is wel, dat je ICH7 standaard NIET op RAID modus staat, en je dus 'eigenlijk' moet herinstalleren, anders moet je de drivers er namelijk in 'hacken'

[ Voor 31% gewijzigd door FireDrunk op 26-02-2010 16:19 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
thijs_cramer, in device manager wordt de controller getoond als ICH7 controller 1x 2 poorts en 1x 4 poorts. Om de reden die jij hier noemt, het installeren/inbakken van de RAID drivers, wil ik dan ook deze controller niet als RAID controller gaan gebruiken. Als het goed is kan Windows 2008 server ook vanuit diskmanagement een mirror aanmaken, zonder dat andere drivers of het OS opnieuw geinstalleerd moeten worden. Aangezien beide toch software based is.

Het gaat mij er meer om dat ik met een "gewone" Seagate harddisk geen problemen krijg naast een "by HP rebranded disk". Ik kan mij het zelf niet voorstellen, omdat de ICH7 controller vrij standaard is en zoals jij al aangeeft practice alles slikt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Software RAID (van Windows) maakt nooit onderscheid in drives omdat deze op partitie niveau werken. De hardware kan ze gestolen worden. Nadeel is wel dat je niet kan booten van een RAID1 volume... Je boot partitie moet dus nog steeds van het "Normale" type zijn, ipv een Dynamisch type

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Meen je dat nu dat een RAID1 (mirror) onder Windwos server niet bootable is? Ik meende dat bij Windows 2000 server dit al wel mogelijk was. :? RAID1 is inderdaad niet bootable, maar ik dacht dat bij RAID1 dit geen probleem zou mogen zijn.

edit: Ik heb net een artikel gevonden, dat beschrijft hoe een mirror aan te maken van de system en boot partitie onder Windows 2003 Server, dan mag je er toch wel vanuit gaan dat onder 2008 dit ook mogelijk is?

Linkje: http://www.windowsreferen...n-in-windows-server-2003/

[ Voor 67% gewijzigd door _Dune_ op 26-02-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zie dat het dus tegenwoordig wel mogelijk is, misschien ben ik in de war met andere besturingssystemen.
Wat jij wil kan dus prima :)

Wel backuppen dus ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
idd Backup en eerst een full backup voordat ik met een dergelijke actie begin... en RAID is geen BACKUP. :D

Mijn hulp is vrij recentelijk door familie van mij ingeroepen, omdat ze problemen hadden met de server en hun leverancier niet tijdig kon inschakelen. Nu ben ik de meest vreemde dingen en adviezen tegen gekomen.

Zo draait dit servertje (produktie) nu reeds een jaar zonder:

- UPS. (afgelopen half jaar is 2-3 maal de spanning weggevallen in de omgeving)
- Virusscanner. (Dat was niet nodig werd gezegd, ondanks dat de server via het netwerk gewoon aan een ADSL lijn hangt)
- Single HDD. (Wat naar mijn idee toch minimaal RAID1 zou moeten zijn).

Gisteravond heb ik de Backup wat beter ingericht, de SQL server moest steeds handmatig gestopt worden zodat een freeware tooltje een backup op een USB disk kan maken. :X

Met andere woorden, hier gaan we even werk van maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
_Dune_ schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:10:
idd Backup en eerst een full backup voordat ik met een dergelijke actie begin... en RAID is geen BACKUP. :D

Mijn hulp is vrij recentelijk door familie van mij ingeroepen, omdat ze problemen hadden met de server en hun leverancier niet tijdig kon inschakelen. Nu ben ik de meest vreemde dingen en adviezen tegen gekomen.

Zo draait dit servertje (produktie) nu reeds een jaar zonder:

- UPS. (afgelopen half jaar is 2-3 maal de spanning weggevallen in de omgeving)
- Virusscanner. (Dat was niet nodig werd gezegd, ondanks dat de server via het netwerk gewoon aan een ADSL lijn hangt)
- Single HDD. (Wat naar mijn idee toch minimaal RAID1 zou moeten zijn).

Gisteravond heb ik de Backup wat beter ingericht, de SQL server moest steeds handmatig gestopt worden zodat een freeware tooltje een backup op een USB disk kan maken. :X

Met andere woorden, hier gaan we even werk van maken. :)
Je kunt toch gewoon zelf de SQL Server op een bepaalde tijd stoppen?
Batch scriptje schrijven, en inplannen ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
MS SQL 2005 Server SP3 heeft een heel mooi schemaplan waarin je een backup kunt aanmaken en schedulen, er wordt dan per database een backup bestand aangemaakt op een naar eigen keuze aan te geven locatie. Je kunt zelfs e-mails laten verzenden of de backup is gelukt. SQL doet de rest zelf, helemaal zonder scriptjes. :) (in eerste instantie had ik ook gekeken naar een scriptje)

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 26-02-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt er gewoon een willekeurige harddisk aanknopen

ML110 is gewoon een branded intel mainboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killugh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 14:30

killugh

lava right ahead

Ook het omzetten van de bootdisk naar dynamisch en mirroren naar een 2e disk dient geen problemen op te leveren. Wij doen dit geregeld voor kleine servers bij klanten.

Bij Server 2003 moest de server nog herstart worden na het omzetten van basic naar dynamic. Bij Server 2008 is dit niet eens meer nodig en kun je meteen de mirror aanmaken vanuit diskmanagement.

pain is nothing that a downpour won't erase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Overigens kun je, mits de correcte driver is geinstalleerd, ook gewoon een RAID1 aanmaken vanuit de bios.
Ik gebruik die procedure op DL320 servers waar standaard geen floppy drive in zit.
Ik zou natuurlijk een USB floppy kunnen aanschaffen, maar dit werkt prima op mijn DL320 servers (gelukkig maar 2, lompe apparaten) en overigens heb ik het ook eens op een HP workstation gedaan om die wat redundantie mee te geven.
Eerst RAID functie uitschakelen, windows installeren, dan de juiste driver installeren en als hij dan nog steeds boot dan kun je hem gewoon omzetten naar een RAID1 aangezien die driver zowel de controller kan aansturen in gewone (hoe heet dat, ACHI?) modus als RAID modus.
Wel is het belangrijk dat windows is geinstalleerd als de controller op ACHI staat.
Als hij op normaal SATA staat werkt dit volgens mij niet.

Dit is geknipt uit een forum van HP:

well it the same for this server because SmartStart Cd is not support, SmartStart Cd only supports smart array controllers (p400, e200, 5i, ...)

so try this workaround

HP ProLiant Servers - How to Install OS on Embedded Sata Raid Controller with Out Floppy Drive or Slipstreaming OS CD
ISSUE:

Most of the 100 series and 300 series servers does not go with the floppy drives and customer not able to install OS as he is not able to inject/supply Raid controller Driver. Customer has to use a Floppy Drive or a Slipstreaming OS CD.
SOLUTION:

Follow the steps below and there is no need to use Floppy Drive or a Slipstreaming OS CD:

1.
Install the OS with Embedded SATA RAID Disabled (No Drivers or F6 required) on one Harddrive.

2.
Once OS is installed, Extract the Embedded SATA RAID Drivers to a folder. HP Embedded SATA RAID Controller Driver for Windows 2000/Windows Server 2003:

Click here to go to HP Embedded SATA RAID Controller Driver for Windows 2000/Windows Server 2003 (http://h18007.www1.hp.com...er/us/download/26742.html).

3.
Go to Control Panel-> Add New Hardware->Device is connected->New Hardware->Raid Controller->Have Disk->Browse to the folder where the Embedded SATA RAID Drivers were extracted. Select the .inf file->Install Adaptec Raid Driver.
4.
Restart the Server go to BIOS enable the Embedded SATA RAID.

5.
Press F8 and go to Sata Raid BIOS->Configure the Drives->Create Array->Raid 0/1 A warning message will appear "Warning: Configuring the drives will erase all Array information from the selected drives, if that drive is part of an array. Arrays using any of these drives as members will be affected! Do you want to continue?(Yes/No):". Press "Y" to continue.

6.
If Raid 1 is selected it will ask you what is the Source Disk, select the Right Disk in which OS was installed previously. Warning message might appear again. Select "Y".

7.
Rebuild will take sometime, once rebuild is complete restart the server.

Once rebooted Raid would be detected and windows would boot up, in windows it would detect new hardware and Adaptec Raid drivers will be installed. Now Server is built migrated to Raid Successfully.

Servers Supported: Servers with Embedded SATA RAID Controller:

HP ProLiant DL320 G5 Server
HP ProLiant DL320 G4 Server
HP ProLiant DL320 G3 Server
HP ProLiant DL140 G3 Server
HP ProLiant ML310 G4 Server
HP ProLiant ML310 G3 Server
HP ProLiant ML150 G3 Server
HP ProLiant ML110 G4 Server
HP ProLiant ML110 G3 Server

je kunt dus naderhand gewoon blijven booten vanaf die server.
ML110 G5 staat niet genoemd maar ik denk dat het gewoon werkt.
Misschien gaat het fout dus ff backuppen, maar als het wel werkt scheelt het je misschien werk.
Ondanks dat die software raid controllers bagger en traag zijn, heb ik meer vertrouwen in een RAID op de controller die via een software driver werkt, dan de RAID functies van windows zelfs.
Maar goed, ieder zijn ding....

Vergeten te melden:
Ik hang er altijd western digital schijven in, maar dan die raid edition.
Is in principe een gewone schijf maar dan 10 euro duurder maar schijnt betrouwbaarder te zijn.
Is niet HP branded en firmware is niet geverifieerd dus mogelijk gaat er wat fout, geen garantie bla bla bla maar dan kan ik er in ieder geval voor 80 a 90 euro per schijf 500 of 750GB schijven in zetten.
Voor dat geld koop je bij HP niet eens een 80GB schijf (ook gewoon dezelfde western digital raid edition zonder speciale firmware alleen is ie dan getest of het goed werkt).
Als je garantie en degelijkheid wilt dan moet je zowiezo niet 200 euro besparen en zo'n ML150 of lager of een DL320 kopen.... dan gewoon een DL360 of 380 halen

[ Voor 8% gewijzigd door mookie op 03-03-2010 02:08 ]

mookie

Pagina: 1