Citrix Provisioning server implementeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een plan op te stellen om een Citrix Provisioning server te implementeren.
De omgeving is Vmware Vshpere laatste versie(deze werkt naar behoren dus Xenserver is geen optie). Er moeten een 50 tal servers voorzien worden van provisioning.

Nu denk ik het volgende:
45 zijn identiek deze krijgen 1 image de andere 5 krijgen ieder hun eigen image i.v.m specifieke software.
Deze software word later misschien gevirtualiseerd zodat alle 50 systemen identiek zijn.
De provisioning server komt virtueel te draaien in de vmware omgeving. Fysiek lijkt me niet noodzakelijk voor 50 servers.

Aan de hand van Templates in vmware geef ik systemen het juiste Vlan en computernaam en hardware settings. Iedere server zit in een apart Vlan en moet dus zijn eigen Template hebben denk ik. Ik heb wel gekeken of je dit bij het deployenvan een template niet kan aanpassen maar dit was dus niet mogelijk.

Verder zal er een dhcp server moeten draaien Met de scopes van ieder Vlan. Deze zal via een exclusion het ip aan de juiste server toekennen op basis van MAC.

De provisioning server zal draaien op windows server 2008 64bits met 8 tot 16GB geheugen aangezien ik de images zoveel mogelijk vanuit het geheugen wil kunnen laden voor betere performance.

Nu weet ik alleen niet zeker of deze constructie gaat werken en of dat er misschien betere constructies zijn. Misschien dat iemand een beter idee heeft of een link waar veel informatie te vinden is. Ik heb zelf al veel rondgezocht op allerlei sites en het citrix forums maar komt niet echt iets bruikbaars tegen

Groeten,

Robbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-09 10:03
Ik snap niet wat je bedoeld met templates binnen VMWare? Je maakt een host aan, maakt het MAC adres bekent binnen Provisioning server en je bent klaar? Ik snap niet waarom je zou willen werken met templates.

Verder geef je de Provisioning server extra veel geheugen zodat de images worden geladen in het geheugen voor een betere performance? Volgens mij wordt de image nog steeds gestreamt en zal het geheugen van de hosts worden gebruikt.

Verder moet je verhaal lukken, al lijk je het allemaal wat ingewikkelder neer te zetten dan dat het daadwerkelijk is. Ik zou zeggen, ga het eens testen en indien je problemen hebt stel ze hier.

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat extra geheugen word gebruikt om te cache dit heb ik al gezien in de Xenserver omgeving.
Het template verhaal zal ik nog even nalopen indien dit niet noodzakelijk is ga ik dit natuurlijk niet doen.

Ja testen dat ga ik zeker doen. Heb het in Xenserver wel al werkend gezien en ziet er allemaal goed uit. Nu dus kijken hoe dit gaat werken met Vsphere.

Bedankt voor je reactie weet iederegeval dat de constructie moet gaan lukken :)
SirDarkAngel schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:28:
Ik snap niet wat je bedoeld met templates binnen VMWare? Je maakt een host aan, maakt het MAC adres bekent binnen Provisioning server en je bent klaar? Ik snap niet waarom je zou willen werken met templates.

Verder geef je de Provisioning server extra veel geheugen zodat de images worden geladen in het geheugen voor een betere performance? Volgens mij wordt de image nog steeds gestreamt en zal het geheugen van de hosts worden gebruikt.

Verder moet je verhaal lukken, al lijk je het allemaal wat ingewikkelder neer te zetten dan dat het daadwerkelijk is. Ik zou zeggen, ga het eens testen en indien je problemen hebt stel ze hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:35:
Dat extra geheugen word gebruikt om te cache dit heb ik al gezien in de Xenserver omgeving.
Ben je niet in de war met de streaming cache van je provisioning client?

Je hebt 3 opties om deze te plaatsen:
  • Geheugen van de client
  • In een diskfolder op de streaming server
  • Disk van de client
Er worden geen images gecached in het geheugen van de streaming server.

Ik kan je verder aanraden om (als je SAN het ondersteund) om de images aan te bieden van een shared folder rechtstreeks vanaf je SAN, en niet vanuit je CPS server. Met die opzet hoeft je CPS server enkel het PXE-booten te verzorgen en het redirecten van een client naar het juiste image.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:09
Question Mark schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:56:
[...]

Je hebt 3 opties om deze te plaatsen:
  • Geheugen van de client
  • In een diskfolder op de streaming server
  • Disk van de client
Er worden geen images gecached in het geheugen van de streaming server.

Ik kan je verder aanraden om (als je SAN het ondersteund) om de images aan te bieden van een shared folder rechtstreeks vanaf je SAN, en niet vanuit je CPS server. Met die opzet hoeft je CPS server enkel het PXE-booten te verzorgen en het redirecten van een client naar het juiste image.
zijn er toch 4 :?

cache op local hdd
cache in ram op client
cache op server
difference cache

http://support.citrix.com/article/CTX119469

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je hebt gelijk. Wij werken echter nog met versie 4.5 en daar zit de optie voor "difference cache" nog niet in.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Question Mark schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:42:
Je hebt gelijk. Wij werken echter nog met versie 4.5 en daar zit de optie voor "difference cache" nog niet in.
was geen examenvraagje :9

* Zwelgje had vrijdag zijn XenDesktop 4 examen en had gigantische off-day ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik moet eerlijk bekennen dat ik snel voordat ik op "verstuur bericht" drukte nog even snel eea gecontroleerd heb op de CPS-server @ work. O-)
* Question Mark had vrijdag zijn XenDesktop 4 examen en had gigantische off-day ;(
Da's nu net het enige examen waar ik voor gezakt ben voor mijn "CCEE for Virtualization". Ik werk niet voor een Citrix partner en kan dus moeilijk aan testlicenties komen, ik denk dat dit me een beetje genekt heeft. Het wordt tijd dat Citrix ook developer licences uit gaat brengen voor andere produkten dan Xenapp....

[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Question Mark schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:56:
[...]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik snel voordat ik op "verstuur bericht" drukte nog even snel eea gecontroleerd heb op de CPS-server @ work. O-)

[...]
Da's nu net het enige examen waar ik voor gezakt ben voor mijn "CCEE for Virtualization". Ik werk niet voor een Citrix partner en kan dus moeilijk aan testlicenties komen, ik denk dat dit me een beetje genekt heeft. Het wordt tijd dat Citrix ook developer licences uit gaat brengen voor andere produkten dan Xenapp....

[/offtopic]
gewone users kunnen via mycitrix ook testlicjes aanvragen hoor :) (90 day's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik me hierin heb vergist. Nu met de link is het me ook al weer stuk duidelijker :)

Dit zal ik in gedachten houden wanneer ik de testomgeving opbouw. :)
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Powershell schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:09:
[...]
gewone users kunnen via mycitrix ook testlicjes aanvragen hoor :) (90 day's)
Thx, gevonden inmiddels :) (lang leve die geweldig overzichtelijke site).

Pagina: 1