Toon posts:

ide master en slave & SATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey peeps,

ik heb hier het volgende probleem, en wat ik al heb geprobeerd.
om me pc te begrijpen hier zijn de specs:
3.0 ghz dual core amd athlon
6 gig RAM geheugen
2 SATA schijven
dvdrom
dvd brander

dit is mijn situatie nu:
ik moet een IDE HDD als slave hebben om data te backuppen.

nu leg ik even uit wat ik heb geprobeerd.

ik heb de dvdrom drive als master gezet, IDE schijf als slave, alles ziet er goed uit, ook in de bios. maar nu komt het, hij wil niet doorstarten naar windows 7.

ik heb ook geprobeerd om de HDD als master te zetten, ziet m ook, maar t is overduidelijk dat die setup niet gaat werken.

de eerste situatie werkt bij de meeste mensen wel, maar bij mij niet want hij wil helemaal niet naar windows 7 toe.

enig idee hoe ik die IDE HDD slave goed te werken krijg zodat me pc ook doorstart naar windows?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:00

-ET-

Phone Home

Zorgen dat je SATA schijf (of controller) goed als boot device staat. Dit kan je in je bios aanpassen. Het lijkt nu dat hij vanaf je ATA schijf probeerd te booten en dat gaat niet gezien daar geen OS opstaat.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:09

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een misverstand is dat je BIOS zou proberen te booten van je master-schijf. Dat is niet zo, de boot sequence moet je gewoon in de BIOS instellen.
Met andere woorden: Het maakt geen * uit hoe je de schijven instelt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik geprobeerd, maar niks wil werken

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Toch is dit echt een kwestie van het BIOS juist instellen, vaak kun je de bootvolgorde aangeven in de zin van HDD, Optical, USB etc en heb je ook nog een onderverdeling welke HDD bovenaan moet staan. Overigens over welk moederbord spreken wij hier, heb de handleiding al eens doorgekeken?

Dit:
3.0 ghz dual core amd athlon
6 gig RAM geheugen
2 SATA schijven
dvdrom
dvd brander
Zegt namelijk niet erg veel.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
ik heb n M3A76 Pro moederbord van asus, ik heb in de bios gekeken wat er mogelijk was, bootvolgorde aangepast, de schijven stonden in goede volgorde, the closest i got was dat ie wel opstartte, maar niet naar windows wilde.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 15:10

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Hij startte wel op, maar kwam überhaupt niet bij een Windows-laadscherm terecht?
In dat geval moet je toch naar je BIOS-instellingen kijken.
Probeer anders misschien F11 tijdens de POST, meestal kan je dan on-the-fly selecteren waarvan je wil booten.
Als je wel een Windows-laadscherm krijgt, maar je pc daarna niets doet, moet je misschien opstartherstel even draaien.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Je moet je IDE op HDD0 zetten en je Sata op HDD01

Verwijderd

Topicstarter
ok, hij ging wel naar windows, ik had de dvd en de HDD allebei op master gezet
(ok raar idee maar las ik ergens, en ik probeerde t maar)
maar hij zag allebei de dvd en HDD niet.. close but no cigar

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 12:43:
Je moet je IDE op HDD0 zetten en je Sata op HDD01
dat ga ik later maar eens proberen, bedankt :)

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb een gelijke situatie. 2 sata schijven en 1 ide schijf. Ik kan gewoon wisselen tussen de schijven om vanaf te booten... (meerdere os-en maar geen bootmenu)

Je moet inderdaad de "boot sequence" goed instellen. Dat is alles. Master/slave heeft zoals gezegt daar niets mee te maken.

//edit

Ik zat gister toevallig nog wat schijven te wisselen (om ff sneller paar honderd gig te kopieren)
1 ide schijf had ik als master en die ander had ik de master/slave jumper er af moeten laten... anders herkende m'n mobo het niet goed... het zal wel niet jouwn probleem zijn maarja.. je weet nooit ;)

[ Voor 35% gewijzigd door ocdaan op 26-02-2010 12:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:29:
(...)
ik moet een IDE HDD als slave hebben om data te backuppen.
(....)
Dit is een aparte uitspraak. Er staat ook niet bij waar die mening op gebaseerd is. En waar komt die IDE-schijf opeens vandaan? In de omschrijving van het systeem staan 2 SATA-schijven genoemd.
Een foto of een beschrijving van wat er in de bios staat helpt misschien om een gericht advies te geven. Niks ten nadele van de starter en de reageerders, tot nu toe komen dit topic en de informatie erin verwarrend over.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:55:
[...]

Dit is een aparte uitspraak. Er staat ook niet bij waar die mening op gebaseerd is. En waar komt die IDE-schijf opeens vandaan? In de omschrijving van het systeem staan 2 SATA-schijven genoemd.
Een foto of een beschrijving van wat er in de bios staat helpt misschien om een gericht advies te geven. Niks ten nadele van de starter en de reageerders, tot nu toe komen dit topic en de informatie erin verwarrend over.
ja die schijf is van n maat van me, ik moet de fotos enzo naar een externe schijf kopieren. en alles in de bios staat goed, alleen moet ik de tips van de vorige mensen nog proberen :)

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
Ik heb een ASUS P5KPL-AM en daar zat ik ook even mee te stoeien om er een IDE schijf bij te plaatsen. Hij wilde steeds van die schijf opstarten en dat was niet de bedoeling.

In de BIOS vond ik de items;
Storage Configuration (compatible)
Legacy IDE channels (primary s-ata+p-at)
IDE detect time out (35)

Daarna heb ik de boot volgorde naar wens ingevuld en het werkt zoals ik het wil :)

Misschien heb je er wat aan?

[ Voor 11% gewijzigd door daPet op 26-02-2010 21:16 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Pagina: 1