3D scan naar Mesh met gelijkzijdige driehoeken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Een niet allerdaags vraagstuk... :P

Ik heb een 3D scan uitgevoerd op een masker van circa 20cm hoog. Resultaat is een puntenwolk van ongeveer 40miljoen punten. Deze puntenwolk kan ik curvature based omzetten naar een mesh (stl). Curvature based houdt dus in dat op sterk gekromde delen meer punten en dus driehoeken nodig zijn dan op eenvoudige (vlakke) delen.

Het is de bedoeling dat dit model geschaald wordt naar 2 meter hoog ongeveer (factor 10) en in het echt opgebouwd wordt uit stalen driehoeken. Om het las en snijwerk niet te complex te maken zou het handig zijn dat de meeste driehoeken gelijkzijdig zijn.

Nu heb ik in drie pakketten gekeken te weten Geomagic Studio, Solid works en ook nog Mechanical Desktop. Maar ik kom niet verder dan decimeren op basis van kromming. Resultaat is dus altijd ongelijkzijdige driehoeken.

Biedt bv 3d studio max of Maya een mogelijke oplossing voor mijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik denk dat je erachter gaat komen dat het theoretisch niet mogelijk is om al je driehoeken gelijkzijdig te houden.

Edit: als je dat niet zomaar gelooft zou je eens met magneetstaafjes en kogeltjes moeten gaan spelen en proberen je masker daarmee na te maken. Je zult snel genoeg zien dat vlakken alleen onder bepaalde hoeken op elkaar aansluiten. Als je maar 1 lengte staafjes gebruikt is iedere driehoek die je maakt automatisch gelijkzijdig :P)

[ Voor 63% gewijzigd door SnoeiKoei op 26-02-2010 15:35 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"