Toyota Prius III

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Over een jaar kan ik weer een nieuwe lease auto uitzoeken. Ik ben me nu alvast aan het orienteren op de mogelijkheden.
Op dit moment rij ik een Peugeot 207 XS Pack 1.4. Netto ben ik hier rond de 160 euro aan kwijt (allemaal bijtelling). Mijn leasebedrag is 810 euro. Hier zit ik incl lease-kosten en benzine zo'n 10 euro onder nu.

Mijn belangrijkste eis is eigenlijk dat mijn nieuwe auto sneller is. Hij mag wat meer kosten maar het moet niet de spuigaten uitlopen. Anders zijn al die salarisverhogingen voor niets geweest :)

Na een beetje rondkijken en zoeken Zijn er een aantal auto's die me erg trekken. Dit zijn de Audi A3, Renault Megane Coupe en Seat Leon. Echter zijn deze auto's vrij prijzig (als ik de opties neem die ik wil) en ben ik al snel 170-220 euro netto meer kwijt per maand dan wat ik nu kwijt ben.

Toen opperde iemand of een Prius niets is. In eerste instantie wat terughoudend want ja, je hoort zoveel negatieve verhalen (voornamelijk dat hij lelijk zou zijn en helemaal niet zuinig is).
Nu heb ik de nieuwe prius bekeken en alhoewel hij in mijn optiek niet mooier is dan de 3 andere auto's die ik eerder noemde vind ik hem zeker niet lelijk (persoonlijk). Dat hij toch minder zuinig zou zijn vind ikzelf niet echt belangrijk (slecht he) dus dat kan me gestolen.

Ga ik kijken naar de prijs dan zie ik dat wanneer ik de goedkoopste versie zou nemen een stuk goedkoper uit zou zijn dan de peugeot 207 die ik nu rij. Daar krijg ik dan een grotere en snellere auto voor terug. Nu hoef ik niet perse goedkoper te rijden dus is mijn oog gevallen op de duurste uitvoering. Wanneer ik deze incl opties neem (alleen metallic lak geloof ik) dan zou deze rond de 36000 uitkomen. Uiteindelijk is hij door zijn 14% bijtelling, geen wegenbelasting (lager lease bedrag dan andere auto's van 36000euro) en efficiente brandstof verbruik (prius voor mij 258 euro pm, peugeot 207 360euro pm) maar zo'n 80-100 euro duurder.

Nu heb ik ook al een paar keer voorbij zien komen dat mensen dachten dat deze auto onder de 10sec naar de 100 zou rijden en een top van 190 zou hebben. Op autoweek staat 10.4sec naar de 100 en een top van 180. Is dit correct?

In mijn 207 heb ik leren bekleding en dit vind ik toch wel fijn. De prius executive heeft dit ook en icm stoelverwarming (voor als het leer in de winter koud is) en een solar paneel (voor koeling als hij in de zon staat) wordt het alleen nog maar beter.

De informatie die ik heb gebruikt is beschikbaar via autoweek.nl Dit zijn uiteraard fabrieksinstellingen. Ik heb verder geen reviews of onderzoeken gezien (behalve de verschillende topics in dit forum, maar die zijn allemaal een jaar oud, of ouder)

Een andere afweging is, hoe lang te leasen. 2 of 4 jaar. Hij wist mij namelijk te vertellen dat in 2012 de opties die jij bij een auto neemt niet tellen voor je bijtelling. Wat dat betreft wordt een audi A3 bijv dan wel interessant omdat je daar echt een zwik aan opties nodig hebt om hem fatsoenlijk uit te rusten. Tuurlijk is dit koffiedik kijken want wellicht dat ze de prius niet meer financieel ondersteunen of dat er weer betere auto's zijn ontwikkeld etc. Maar goed, je moet ergens beginnen :)

Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van de auto's die op dit moment voor mij aantrekkelijk zijn (suggesties zijn altijd welkom btw). Als harde eis heb ik dat hij sneller is dan de peugeot 207 (eigenlijk max 11sec naar de 100 maar liever onder de 10sec) en dat hij betaalbaar blijft.
Ik heb hierbij de prijzen en leasebedragen genomen incl de opties die ik er bij wil. Dus een kale audi A3 is normaliter ~25.000 maar met opties 33.000. Met dit laatste bedrag is gerekend.

Afbeeldingslocatie: http://img682.imageshack.us/img682/5774/autooverzicht.jpg
Toelichting:
Leaseprijs: de prijs op dit moment incl opties (via ING lease)
Brandstof: de kosten die ik per maand voor brandstof moet betalen (bedrijfs applicatie die dit berekend aangezien ik een tankpas krijg/koop/lease)
B/D: benzine of diesel
Bijtelling B: Bijtelling Bruto ((totaal bedrag auto/bijtellings percentage)/12
Bijtelling N: Bijtelling Netto (Bijtelling Bruto*42%)
Netto Kosten: leasebedrag -((Leaseprijs + brandstof) *0.58)+ bijtelling netto
Netto kosten meer dan nu: Netto kosten peugeot - Netto kosten auto)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30

-tom-562

Oliesjeik

Of het nu 10 sec of 11 sec naar de 100 km/h is. Hoeveel maakt dat uit? Je gaat toch niet bij ieder stoplicht een stoplichtsprint houden :P
Als ik zo je lijstje bekijk, dan zou ik persoonlijk voor Seat Ibiza Bocanegra gaan, of voor de Honda Civic (benzine) gaan. IMO de mooiste (en lekker vlot)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 10:01

Cliffie

Trompetslet

Mag ik zeggen dat ik de leaseprijzen echt lomp hoog vind? Voor een Seat Leon normale uitvoering 1000 euro inclusief brandstodf? WTF? :o

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Cliffie schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:12:
Mag ik zeggen dat ik de leaseprijzen echt lomp hoog vind? Voor een Seat Leon normale uitvoering 1000 euro inclusief brandstodf? WTF? :o
Dit zijn normale prijzen bij ING en ook bij Athlon. daar kan je dus zowiezo niets aan doen.

Als je meer vermogen wilt zou ik niet voor een prius gaan, eerder voor een a3/leon/golf gaan met 20% bijtelling

dan kom je op een 1.4 TSi of 1.6TDI uit, deze hebben allemaal een vermogen van ca 140 - 160 pk en dat is best leuk in een auto van dat formaat. Andere auto's kunnen ook natuurlijk maar ik heb met VAG auto's veel ervaring.

Qua leasebedrag kan ik er verder niks zinnigs over zeggen, maar zo te zien heb je gewoon geen budget voor een aangeklede a3. De afweging of je extra wilt neertellen voor wat opties is aan jou.

Om jouw belangrijkste wens te beantwoorden (ik wil meer vermogen): Neem minimaal iets met minimaal 130PK, zo rond de 100-110 PK is gewoon standaard en heeft niet echt genoeg vermogen om van onder de indruk te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Over de snelheid. Hij moet iig sneller zijn dan mijn peugeot 207 (fabriekswaarde 12.7sec naar de 100). Als ik rond de 10sec ga zitten of lager dan is dit iets wat je wel zou moeten merken denk ik (de proefrit zal het uitwijzen).

Als je dan zegt, nou dan kan je net zo goed 11sec doen. Die 1sec scheelt toch niets> Maarja dan kan ik net zo goed 12 sec doen. Je moet ergens een grens trekken. Bij mij heb ik hem nu op de 10.4 staan met de prius. Als iemand een auto kan laten zien die wellicht 11.5-12sec er over doet maar zodanig meer luxe, hogere top (handig voor in de bergen?) etc heeft dan houdt ik me aanbevolen.

Ik vind het wel belangrijk dat ik bij het stoplicht er snel vandoor kan. Niet om een wedstrijdje te houden maar dit vind ik prettig. Ik hou wel van een beetje doorrijden (niet te hard maar wel vlot naar de max) en voel me ongemakkelijk als ik nog maar net bijv een vrachtwagen kan inhalen voordat je moet ritsen.

De leaseprijzen zijn inderdaad dit bedrag. Veel mooier wordt het niet. De benzine ligt nu ook erg hoog dus daar betaal je nu ook al 100 euro meer voor dan 3 jaar geleden. Lease wil ook niet altijd zeggen dat je goedkoper uitbent. Het voordeel is wel dat je een nieuwe auto hebt die je waarschijnlijk niet van je spaargeld kan betalen, alle kosten zoals groot onderhoud hoef je niet te betalen, bij mij wordt de benzine "vergoed" (heeft echter wel als kanttekening dat je veel moet rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 18:05
De Prius is niet echt langzaam, ik heb er wel eens een zien accelereren op de snelweg, duidelijk vol gas, ging bijhoorlijk vlot. Als je echt snel wil dan gaat de elektromotor volgens mij ook meewerken, wat een leuk extraatje is.

Verder zegt je topsnelheid vrij weinig over rijden in de bergen. Sowieso niet echt een geweldig argument in Nederland. Maar een Prius zal het ongetwijfeld beter doen dan de gemiddelde 1.4 auto.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Simpel :)

Afbeeldingslocatie: http://www.autoblog.nl/gallery/Lexus/CT_200h/slides/Lexus-CT200h-01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.autoblog.nl/gallery/Lexus/CT_200h/slides/Lexus-CT200h-08.jpg

Lexus CT200h. Kost waarschijnlijk iets minder dan een Audi A3, en dat tegen 14% bijtelling :) Komt dit jaar nog op de markt. Hoef je ook niet meer naar de Prius te kijken ;)

Acceleratiecijfers zijn nog niet bekend, maar die zal ruim onder de 10 seconden zijn voor de sprint naar de 100.

[ Voor 25% gewijzigd door PWM op 26-02-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 17:09

Empathy

Extreme Audio

PWM schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 13:44:

[afbeelding]
[afbeelding]

Lexus CT200h. Kost waarschijnlijk iets minder dan een Audi A3, en dat tegen 14% bijtelling :) Komt dit jaar nog op de markt. Hoef je ook niet meer naar de Prius te kijken ;)

Acceleratiecijfers zijn nog niet bekend, maar die zal ruim onder de 10 seconden zijn voor de sprint naar de 100.
Volgens mij is er nog helemaal niks bekend over de uitstoot over deze bak, dus ook niet of deze 14% bijtelling gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Empathy schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:09:
[...]

Volgens mij is er nog helemaal niks bekend over de uitstoot over deze bak, dus ook niet of deze 14% bijtelling gaat krijgen.
Van Autoblog vandaag (de andere auto betreft de Auris hybride die er ook aankomt):
Beide auto’s zijn een Full Hybrid en hebben een speciale EV-mode om elektrisch te rijden (14% bijtelling en groen A-energielabel). Het officiële vermogen is nog niet bekend, dus daar komen we later op terug.
Hij is wat lichter en kleiner dan de Prius en heeft praktisch dezelfde aandrijving. Die 14% moet dus wel goedkomen :)

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 26-02-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Dat ziet er zeker netjes uit. Zal je net zien, heb ik mijn beslissing al gemaakt komen er van dit soort modellen op de markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:45

BM

Moderator Spielerij
Die Lexus is wel erg netjes. Als ze die tegen Prius prijzen op de markt zetten ga ik iig even een proefritje maken eind van het jaar.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Ik rij zelf in de Prius III en die is zeker best pittig (als je wilt). Vanuit stilstand trekt hij ook erg snel op (Je verbruik moet je dan even niet naar kijken natuurlijk ;)). Belangrijkste voor mij was eigenlijk bij deze auto is dat hij ook enorm comfortabel rijd, of je nu 40 of 160 rijd, hij is stil en comfortabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Koetjeboe op 01-03-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Verbruik is niet echt mijn zorg. Dus flink het gas indrukken is iets wat ik wel ga doen ja.
In Februari 2011 zou ik weer een nieuwe lease auto kunnen uitzoeken. probleem is wel dat de lexus pas het 1e kwartaal 2011 verwacht wordt. Moet natuurlijk wel eerst een testrit doen + het is maar de vraag wat de levertijden zijn. Ach, wellicht dat ik in de tussentijd een voorloopauto kan krijgen. Of wellicht dat er tegen die tijd nog wel meer mooie 14% bijtellings auto's op de markt zijn.

Koetjeboe, welke versie heb je (comfort, executive etc). Ben ook erg benieuwd naar het interieur zoals indeling, plastic gehalte, afwerking, geluids systeem, navigatie systeem, airco of climat control? of de cruise control goed werkt, ruime opberg kastjes, genoeg beenruimte voor als achter, laadruimte etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

PWM schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 13:44:

[afbeelding]
[afbeelding]

En bedankt, dit wordt dus een serieuze kandidaat om mijn volgende auto te worden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

thewizard2006 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:16:
Verbruik is niet echt mijn zorg. Dus flink het gas indrukken is iets wat ik wel ga doen ja.
In Februari 2011 zou ik weer een nieuwe lease auto kunnen uitzoeken. probleem is wel dat de lexus pas het 1e kwartaal 2011 verwacht wordt. Moet natuurlijk wel eerst een testrit doen + het is maar de vraag wat de levertijden zijn. Ach, wellicht dat ik in de tussentijd een voorloopauto kan krijgen. Of wellicht dat er tegen die tijd nog wel meer mooie 14% bijtellings auto's op de markt zijn.

Koetjeboe, welke versie heb je (comfort, executive etc). Ben ook erg benieuwd naar het interieur zoals indeling, plastic gehalte, afwerking, geluids systeem, navigatie systeem, airco of climat control? of de cruise control goed werkt, ruime opberg kastjes, genoeg beenruimte voor als achter, laadruimte etc.
Aspiration zonder solar roof. Als je zin en tijd hebt om te wachten zou ik solar roof wel doen, is erg erg mooi.

- Plastic gehalte: geen hoog plastic gehalte. Heel veel onderdelen zijn afgewerkt met de velour bekleding (zonnekleppen, deuren, middenconsole etc). Alleen voor je neus zit veel plastic maar ja.
- Geluidssysteem: prima. Ik heb het standaard geluidssysteem maar dat klinkt al heel behoorlijk. Helpt ook mee dat de auto weinig geluid van buiten doorlaat.
- Ruime opberg kastjes: dit zeker, rechts zitten er twee en midden console heeft ook flink wat ruimte om je rotzooi te dumpen. In de achterbak zitten ook nog wat verborgen opberg ruimtes.
- Genoeg beenruimte voor als achter: Dit is iets wat je echt gelijk opvalt als je erin gaat zitten, vooral achter. Heel, heel veel beenruimte achter. Voor ook prima in orde.
- Laadruimte: Achterbank nog niet neergeklapt gehad maar achterbak is ruim genoeg. Bij ons past er makkelijk een border collie formaat hond in, en 2+ boodschappenkratjes is ook geen enkel probleem.
- Cruise control: Dit is mijn eerste auto met cruise control maar ik merk dat ik het vaak gebruik. Wat kan er niet goed werken aan cruise control? Dan kan ik kijken of hij dat doet ;)

Wat ik zelf ook erg fijn vind is de geintregreerde bluetooth telefoon meuk, geluid is beide kanten op prima, handige knoppen op het stuur.

Rij er nu 3 weken in, heb de volgende twee minpuntjes:
- Hoeveel km tot de pomp is op het einde niet echt mega betrouwbaar, hij gaf aan nog 20km en sprong toen plots naar 0 ;) Uiteindelijk wel tot de pomp gered.
- Hij is vrij 'laag' ofzo, je moet soms een beetje oppassen bij van de parkeerblokken of stoeprandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Ik rij nu een half jaartje rond in een Prius III Dynamic. Verschil met de Executive is ontbreken van het pre-crash break system, de afstandsradar/adaptive cruise control en de leren bekleding met stoelverwarming.

De auto trek vlotjes op. Het is natuurlijk geen racemonster, maar het kan goed mee met de rest van het verkeer. Zeker als de zaak in power mode zet, reageert de auto direct op het gas. Met stoplichtsprintjes trek je de meeste auto's er in eerste instantie direct uit, dankzij de ECVT en electroaandrijving. Menig petje in een verlaagde Golf heb ik al het nakijken gegeven. >:) Topsnelheid is 190 km/u op de teller, dat zijn 180 echte km/u.

In vind het gewoon een erg prettige auto om in te rijden. Zeker de ECVT is in druk verkeer, in de stad en in de file een genot. De auto is erg stil van binnen, de stoelen zitten prima, iig een stuk beter dan in de Prius II. Aan gadgets biedt de auto genoeg: ingebouwd navi-systeem, een goede audio installatie met bleutooth handsfreeset via de audio. Dan nog de achteruitrijcamera, een echt gemak, want het zicht naar achteren is niet echt denderend bij het inparkeren. Kofferbakruimte is wat je verwacht bij een auto van deze grootte. Cruise control zit er ook op. Verder de LED koplampen, ik vind het een stuk prettiger dan halogeen.

Wat betreft solar roof: denk eraan dat het toch al lage dak nog lager wordt. Voor lange mensen is het solar roof echt een afrader. Ik heb proefgereden in een auto met solar roof en kwam met mijn harsens tegen het dak, terwijl ik in mijn eigen auto best nog wel wat hoofdruimte heb. Ook wordt de uitvoering met solarroof geleverd met de 15 inch velgen ipv de normale 17 inch maat.

Er is 1 echt nadeel aan de Prius: er kan geen aanhanger achter. Dus even een karretje erachter om grotere spullen te vervoeren is niet mogelijk.

Edit:
Beenruimte is prima in de Prius III. Waar je mee op moet letten is hoofdruimte. Vooral voor de achterpassagiers, die heeft echt niet over. Dat is nou eenmaal een probleem met een liftback; niet alleen de Prius.

[ Voor 6% gewijzigd door EXX op 04-03-2010 09:47 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

EXX schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:42:

Wat betreft solar roof: denk eraan dat het toch al lage dak nog lager wordt. Voor lange mensen is het solar roof echt een afrader. Ik heb proefgereden in een auto met solar roof en kwam met mijn harsens tegen het dak, terwijl ik in mijn eigen auto best nog wel wat hoofdruimte heb. Ook wordt de uitvoering met solarroof geleverd met de 15 inch velgen ipv de normale 17 inch maat.
Hmm, lager dak had ik tijdens de proefrit geen last van, ook niet opgevallen (Ben 1.82 dus redelijk normaal).

Dealer wist mij te vertellen dat je tegenwoordig ook 17" velgen bij het solarroof kan als je wilt, van die beperking zijn ze afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Koetjeboe schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:48:
[...]

Hmm, lager dak had ik tijdens de proefrit geen last van, ook niet opgevallen (Ben 1.82 dus redelijk normaal).
Ik zelf ben 1.93, dat zal net het verschil uitmaken ;-) . Mijn vrouw is ook 1.82, maar heeft andere verhoudingen (lang lichaam en relatief kortere benen) en zij zat ook met haar hoofd tegen het dak in de solar roof uitvoering.
Dealer wist mij te vertellen dat je tegenwoordig ook 17" velgen bij het solarroof kan als je wilt, van die beperking zijn ze afgestapt.
Dat klopt. Als je winterbanden wil, zou je kunnen informeren of je de 15" velgen erbij kan krijgen. Die zijn nl. wel ideaal voor wintersloffen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ok goed om te weten.
Zelf ben ik 1.84 en mijn vriendin iets kleiner (1.80 ofzo). Dit zou dus goed moeten komen. Zo'n solar roof is zeker wel interessant ivm de opwarming of afkoeling van de auto als hij gewoon stationair is.

Een aanhanger/caravan heb ik niet en hoef ik niet dus een trekhaak is voor mijn situatie nu niet van belang.
17inch velgen zou wel fijn zijn. Ziet er toch net wat sportiever uit imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08
Ik heb nu ook een half jaartje de dynamic uitvoering. Vind het ook een fijne auto, veel ruimte en lekker stil. Alle speeltjes in de auto zijn leuk, alleen vind de radio qua bediening en mogelijkheden tegenvallen. De USB aansluiting slaat helemaal nergens op qua bediening en de CD/DVD speler heeft een limiet met aantal bestanden. Je kan dus wel een DVD erin gooien met MP3's alleen speelt ie alleen de eerst 255 nummers af.

De rest van de auto bevalt prima, motorisch is er niets mis mee en het speelgoed werkt prima. Genoeg opbergruimte en in het algemeen vind ik de auto erg veel ruimte hebben (kom uit een Focus).

Kortom: aanradertje (als je over het uiterlijk heen kan stappen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ben ik de enige die van mening is dat dit soort gedrag (imo het misbruiken van de regeling) gewoon immoreel is en er wel eens toe kan leiden dat die hele interessante bijtellingsregeling in de toekomst negatief aangepakt gaan worden?

Nu ben je niet de enige, ik zie heel veel mensen die alleen maar een 14% bak kiezen om helemaal af te raggen, ze kijken niet verder dan de eigen portomonnee, maar ik kan het hier echt niet mee eens zijn.

Over een paar jaar evalueert men de cijfers en zien ze dat die 14% bakken 'net zo vervuilend zijn als normale auto's' - dat is dan niet zo, dat komt gewoon door ragrijders zoals jij, maar voor hetzelfde geld word die regeling dan aangepast en gaan we met zijn alleen weer het dubbele betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zo werkt het. Ondanks de hele milieulobby / hype, heb ik het idee dat de gemiddelde mens het nog steeds geen reet interesseert. De mensen in Den Haag interesseert het wel, en los van de discussie of het terecht is of niet, voeren ze financiele maatregelen in, want verbieden kunnen ze het niet echt.
Dus mensen worden in hun portomonnee geraakt en worden daarmee "geforceerd" zuiniger spul te gaan rijden. Dat is de hele bedoeling van die regelingen.
Maarja, daarmee kun je niet alles oplossen. Als mensen het niet interesseert kunnen ze nog steeds lomp gaan rijden en veel verbruiken.

Tevens is het logisch dat de 14% auto's van nu over 5 jaar niet meer in de 14% vallen, deze regel gaat net als A,B,C t/m G labels mee met de tijd, en wordt steeds strakker afgesteld. Dat is de bedoeling, anders zou er vrij snel geen vooruitgang meer in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Wil zo'n Prius nog een beetje lekker sturen op bochtige wegen? Als TS kennelijk veel belangstelling heeft voor een vlotte accelleratie is dat misschien ook wel van belang.

Ander vraagje, meer uit eigen belangstelling: hoe zijn het geluidsniveau en motortoerental als je 120 rijdt? Waarschijnlijk de belangrijkste factor als je veel kilometers rijdt, ben momenteel een beetje verwend met een BMW die 2000rpm genoeg vindt in de 6e versnelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08
t_captain schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:24:
Wil zo'n Prius nog een beetje lekker sturen op bochtige wegen? Als TS kennelijk veel belangstelling heeft voor een vlotte accelleratie is dat misschien ook wel van belang.

Ander vraagje, meer uit eigen belangstelling: hoe zijn het geluidsniveau en motortoerental als je 120 rijdt? Waarschijnlijk de belangrijkste factor als je veel kilometers rijdt, ben momenteel een beetje verwend met een BMW die 2000rpm genoeg vindt in de 6e versnelling :)
De bochten gaan redelijk, het is geen Alfa maar ook geen Kia ;) Ik vind dat de TC en ESP laat ingrijpen en dat vind ik goed!
De auto is wonderbaarlijk stil, maar dat zou je zelf moeten testen met een proefrit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoeverre is die mechanische bottleneck tussen de motoren en de wielen gereduceerd? Het gecombineerd koppel van elektrische en benzinemotor is meer dan genoeg, alleen trek je daarmee aandrijving stuk. Hetzelfde probleem zoals bij de tanks.

In de VS hebben ze van de leger Humvee's iets moois gemaakt. Gooi zoveel mogelijk Amerikaanse mechanica overboord, 6,5 liter diesel wordt een Peugeot 2,2 liter bestelwagendiesel, generator erin, de hele aandrijflijn overboord en elektrische motoren in de wielen. Accu's voor hybrid of sluipmodus erbij. Het hybride voertuig weegt hetzelfde als een gewone versie zodat "hybrid nemen veel extra massa/ballast mee" argument sneuvelt. In het leger gooide men generators in voertuigen om aan stroom te geraken, nu kan je zo uit een hybride voertuig stroom aftappen. De acceleratietijd is gehalveerd en bereik is verlengd zodat missies niet meer "zo snel mogelijk heen en weer racen, anders zitten we zonder brandstof" is. Als ze willen, dan kunnen ze wel iets moois engineeren.

Nu nog een Prius die alle koppel en vermogen van de 2 motoren op de grond kwijt kan, daarmee trek je de meeste leasebakken onderuit. Bij Prius III heb je 178 pk gecombineerd vermogen en de bottleneck laat 143 pk door. Prius II heeft 143 pk gecombineerd tov 110 pk bottleneck, 515 Nm koppel tov ? kan je op de grond kwijt.

In Top Gear termen is dat 41% Veyron aan koppel, 70% Veyron aan massa en de helft aan koppel van een te gekke 1000 Nm voertuig. Verkeerslichten worden daarvan bang. In militaire omstandigheden is het belangrijk dat je direct uit de voeten kan maken, als het moet. Veel potentieel, maar wanneer gaan we een "fighter jet edition met een vette afterburnerknop" zien? Postmechanicatijdperk in de afdrijvingslijnwereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waar wil je heen rapture? Naar mijn ervaring, vooral met jaren 90 Toyota's, kan men vaak twee keer zo veel geweld loslaten op de aandrijving dan waar het voor bedoelt is. Nu kan een zwakke bak hier en daar een uitzondering zijn, maar bij Toyota zullen ze nog altijd een grote marge nemen bij het ontwerpen van zulke dingen.
Verder als er problemen zouden zijn met het koppel van beide tegelijk op de weg te krijgen dan was dat echt wel een keer naar boven gekomen. Die dingen rijden ondertussen al 10 jaar rond.

Als je met het gecombineerde koppel de aandrijf stuk zou hebben zou dat een ontwerpfout zijn, en niet een feit / logisch gevolg zoals jij het presenteert. En wat hebben tanks ermee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een Prius heeft dus een vermogen van 180pk wat wordt begrensd op 140pk? Dan heb je wel een heel constant vermogen: overal waar beschikbare power>140 heb je de volle 140pk aan de wielen. Ook de CVT werkt in je voordeel omdat die de motor goed op het werkpunt van maximaal vermogen kan houden en geen schakeltijden verliest.

Waarom doet die auto dan toch zo lang over de 1-100? Ik zie dat hij 1350 kilo weegt. Dat moet met die hoogte en beschikbaarheid van het vermogen toch makkelijk rond de 9 seconden kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ze begrenzen het gewoon zodat je niet kan doortrappen. Het potentieel zit erin, alleen gebruiken ze het niet.

Het is perfect mogelijk om hybride voor performance (ver voorbij gewone verbrandingsmotoren performance) toe te passen en tegelijkertijd kan je zuinig in het dagelijkse woon-werk-verkeer rijden. In de Army hebben ze al geen 6 liter nodig, als de 2,2 liter hybrides halve tijd nodig hebben om te acceleren. Een ander imago dan "slak, niet vooruit te branden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het wachten is natuurlijk op de eerste (chip)tuner die hem gewoon de volledige 180PK geeft :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Die zijn er volgens mij al. Alleen: chiptunen = garantieverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

EXX schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:24:
Die zijn er volgens mij al. Alleen: chiptunen = garantieverlies
Kleine aanpassing: Toyota Chiptunen = garantieverlies

Ik heb bijna al mijn leasewagens met dealer/merk garantie laten chippen :)
HTT-Thalan schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:03:

Over een paar jaar evalueert men de cijfers en zien ze dat die 14% bakken 'net zo vervuilend zijn als normale auto's' - dat is dan niet zo, dat komt gewoon door ragrijders zoals jij, maar voor hetzelfde geld word die regeling dan aangepast en gaan we met zijn alleen weer het dubbele betalen.
De Prius, ook de 3, komt alleen in de 14% bijtelling door de affabriek CO2 waarde, die gelijk staat met ongeveer 1 op 23-25. Geen normale rijder haalt dat, ook niet in de Prius.

Wat dat betreft is dus eerder de regeling krom, dan de rijder die het gas in trapt.

[ Voor 52% gewijzigd door PWM op 05-03-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

PWM schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:38:
[...]

Kleine aanpassing: Toyota Chiptunen = garantieverlies

Ik heb bijna al mijn leasewagens met dealer/merk garantie laten chippen :)

[...]

De Prius, ook de 3, komt alleen in de 14% bijtelling door de affabriek CO2 waarde, die gelijk staat met ongeveer 1 op 23-25. Geen normale rijder haalt dat, ook niet in de Prius.

Wat dat betreft is dus eerder de regeling krom, dan de rijder die het gas in trapt.
Co2 tot daar aan toe, maar door het onevenredig meer verbruiken van benzine (ook nog eens minder efficient -> waarom geen diesel hybride??) is hij toch weer meer vervuilend dan bv een Polo Bluemotion TDI die gemiddeld 1 op 30 haalt tegen een lagere uitstoot, die ook nog eens minder resources kost om te produceren en minder afval achterlaat bij de sloop.

En kom niet met het 'die is veel kleiner' argument - klaarblijkelijk worden die hybrides toch ook alleen maar gereden door leaseyuppen omwille van het belastingvoordeel, die kunnen ook prima met een polo af vind ik.

Als ik een leaseauto mag kiezen dit jaar, word het die, de Ford Fiesta Econetic of de Toyota Urban cruiser, en geloof maar dat ik er dan netjes in ga rijden. Met een beetje geluk kan in de auto na de lease voor een leuk bedrag overnemen en dan heb ik er nog vele jaren plezier van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De vergelijking tussen de Prius III en de Polo Bluemotion TDI gaat volledig mank:

• Die 1 op 30 van de Polo is net zo "reëel" als de 1 op 23-25 van de Prius III. Beide zijn fabrieksopgaves. Je kan dus niet zeggen: De Prius is minder zuinig dat aangegeven en de Polo loopt 1 op 30.

• Het prestatieniveau van de Polo ligt behoorlijk lager tov de Prius III. Zowel bij de topsnelheid en zeker bij de 0-100km/u acceleratie: 13,9 s tov 10,5 s. Vermogen: 75 pk tov 138 pk. Het lijkt me dat de Polo dus nog meer afgetrapt gaat worden door de leaserijder.

• Zoals je zelf al aangaf: de Polo is een kleinere auto. Die zijn makkelijker zuinig te maken

• De veel hogere NOx uitstoot van de diesel blijft een milieubelasting die de benzinemotor niet heeft.

• De Polo heeft een CO2 uitstoot van 87 gram/km. Zo veel beter tov de Prius III met 89 gram/km vind ik dat niet, gezien het kleinere formaat auto en het feit dat er een dieselmotor gebruikt wordt.

edit:
Op de vraag: waarom geen dieselhybride? Omdat je dan weer roetfilters etc moet gaan toepassen. Een roetfilter moet echter goed op temperatuur zijn, anders werkt die niet goed. Dat is een beetje een probleem indien de motor niet continu draait. Een groter probleem is de NOx uitstoot. Die raak je ook met een roetfilter niet kwijt. Dan moet je weer een duurdere/complexere roetkatalysator gaan gebruiken (zoals de Toyota D-CAT). De belangrijkste reden bij de Prius is echte dat deze wereldwijd hetzelfde is, en buiten Europa worden er nauwelijks personenwagens op diesel gereden. Gewoon een kwestie van de grootst gemene deler.

Edit2:
Ook is een benzinemotor makkelijk om te zetten naar andere soorten brandstof. De Pruis II heeft men al probleemloos laten lopen op waterstof, LPG, benzine met 15% ethanol en aardgas. Dit alles zonder support van Toyota overigens. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door EXX op 07-03-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
HTT-Thalan schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:03:
[...]

Ben ik de enige die van mening is dat dit soort gedrag (imo het misbruiken van de regeling) gewoon immoreel is en er wel eens toe kan leiden dat die hele interessante bijtellingsregeling in de toekomst negatief aangepakt gaan worden?

Nu ben je niet de enige, ik zie heel veel mensen die alleen maar een 14% bak kiezen om helemaal af te raggen, ze kijken niet verder dan de eigen portomonnee, maar ik kan het hier echt niet mee eens zijn.

jammer dat je gelijk zo generaliserend van leer trekt zonder enige kennis te hebben van eventuele achterliggende gedachte en persoonlijke redenatie.

Heb ik alleen het recht om in een prius te rijden als ik "een boomknuffelaar" ben? op groen links stem? of hangen er nog andere eisen aan? Want anders misbruik ik de regeling?
En hoezo afraggen? Ohja, want alle leaserijders raggen immers hun auto af :S En bij "normale" auto's werkt dit principe van meten natuurlijk totaaaaaal anders..... kom op zeg.

Ik vind de prius aantrekkelijk doordat hij veel bied voor het bedrag dat je er voor betaald. Dat klopt. Ik zou hem ook niet aanschaffen wanneer hij gewoon 25% bijtelling had etc want voor die 36000 euro heb je veel mooiere, leukere en snellere auto's (persoonlijke mening). Echter voor het bedrag dat ik er uiteindelijk voor kwijt ben bied hij veel voordelen tov van de categorie waar je normaliter uit zou kunnen kiezen (~23000 / 25000 euro). Is het dan heel erg vreemd dat dit een optie wordt voor veel leaserijders?

Dat het verbruik niet echt mijn zorg is wil niet zeggen dat ik het niet waardeer. Wanneer je 2 gelijke auto's naast elkaar zet zal ik zeker kiezen voor het laagste verbruik. De gemeten waarden van de prius zijn bij mij bekend en de fabrieksverbruiken ook. Waar het mij om gaat is echter het rijden zelf> Dus de rij ervaring, de wegligging, acceleratie, opties etc. Dit is nl veel meer mijn zorg dat het al bekende verbruik.
Thuis heb ik btw greenchoice (groene evergie gas en elec).

Dus als je nog een persoonlijke ervaring hebt mbt het rijden in een prius. Deel dit! graag zelfs. Maar ga me alstublieft niet de les lezen of ik wel of geen recht heb om een prius te rijden doordat mijn hoofdreden om er 1 te leasen niet het verbruik.

Over het chip-tunen. Enig idee of je dit kan doen bij een lease auto? Ik bedoel dus officieel in je lease contract verwerken. Niet dat ik dit direct van plan ben, maar is altijd wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 15:22

Bene

list incomprehension

..ik rij een Prius III Aspiration. Dit is het mooiste stukje speelgoed wat ik tot nu in handen heb gehad. Hiervoor had ik een Clio met extra's, daarvoor moest ik per maand meer inleveren, waar ik nu luxer, ruimer en stiller zit. Ik beaam het verhaal van EXX en KoetjeBoe (mijn bumper voor zit aan de onderkant al vol met krassen O-) ). In vergelijking met de Clio is het wel een baksteen op de weg - heb je als "rag-rijder" weinig pret mee.

NB: Deze zomer reed ik 1 op 22,5 volgens de boordcomputer, deze winter is het 1 op 20 maar da's vooral omdat de batterij niet hard mee werkt als het koud is. Ik rij beschaafd, maar niet als een oud wijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat klopt. In het koude jaargetijde verbuikt elke auto meer, maar bij de Prius is dat effect sterker ivm het op temperatuur brengen/houden van de katalysator. De benzinemotor moet daarom vaker en langer draaien dan strikt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Had je een Clio Sport of een reguliere Clio als vergelijkingsmateriaal?

Als je de Prius in vergelijking met een gewone Clio al een baksteen noemt dan belooft dat niet veel goeds...
Mijn vrouw heeft een Clio III en dat is vooral een handige auto met veel ruimte en extra's in verhouding tot z'n aanschafprijs, maar het is zeker geen sportieve auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 15:22

Bene

list incomprehension

t_captain schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:13:
Had je een Clio Sport of een reguliere Clio als vergelijkingsmateriaal?
Reguliere Clio III's - eerst een 1.5 DCi, na banenwissel een 1.6 benzine. Met het baksteen gevoel doel ik op de bochten, de Prius trekt wel veel harder weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Bene op 08-03-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

thewizard2006 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:00:
Over het chip-tunen. Enig idee of je dit kan doen bij een lease auto? Ik bedoel dus officieel in je lease contract verwerken. Niet dat ik dit direct van plan ben, maar is altijd wel interessant.
Auto's van het VAG concern mogen sowieso, aangezien de ABT tuning door de importeur is goedgekeurd (dus garantie). Voor andere merken moet je afspraken maken met de dealer. Bij mijn Volvo dealer kan je hem gewoon als acc meenemen, en de lease keurt hem meestal goed.
Pagina: 1