veel vragen over thuisnetwerk, internet via Telenet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redlightning
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:07
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site, maar merk dat hier mensen zijn die er heel wat van kennen ;)

Ik zit met het volgende probleem: Ik bouwde in 2006 ons huisje en voorzag een hoop bekabeling: coax, utp en telefoon (via utp), btw utp type 5

nu, na er ondertussen een jaartje te wonen zou ik heel die boel (ik bedoel dan vnl het utp netwerk) willen laten werken. momenteel deed enkel de telenet installateur het nodige om alle coaxen aan te sluiten, zowel als de telefonie +wifi. utp komt op een andere plaats verzameld. Ik probeerde het in een schemaatje te gieten...:

[IMG=http://img684.imageshack.us/img684/6694/thuisnetwerk.jpg][/IMG]

De zwarte verbindingen liggen momenteel, de rode zou ik willen leggen (verbindingen van DI 524 naar de verschillende kamers liggen ook al), maar ik wou jullie mening hierover even vragen. Kan ik beter andere opties overwegen? Ik beschik nog over een D-Link DI524 en een hub D-Link DE-805TP. Ik ben verder niet zo'n techneut dus ik weet niet welke gegevens voor jullie nog allemaal relevant zijn, anderzijds hoeft het netwerk geen snelheidsmonster te zin, ik wil gewoon een vlot netwerk leggen.

Ik zou de telefoonaansluiting van de tv (digibox) willen aansluiten op de DES 1005 via de 'telefoon' utp (wordt toch niet gbruikt). De voorziene utp aan de televisie zou ik willen gebruiken om mijn xbox 360 op het netwerk aan te sluiten.

ik hoop dat deze uitleg duidelijk maakt wat ik bedoel, want als amateur geraak ik er niet helemaal uit + weet ik niet wat de beperkingen van mijn router/switch/hub zijn.

alvast bedankt voor jullie hulp!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:15
Ik zou geen hub plaatsen maar het echt bij switches houden. Zie voor het verschil tussen switch en hubs de volgende link: Wikipedia: Switch (hardware)
.
Wat je wilt is goed mogelijk, de utp kabel van switch naar switch mag crossed zijn, maar straight mag ook. Bijna alle recente switches ondersteunen auto mdix (Wikipedia: Auto-MDIX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redlightning
ok, dat is al één zorg minder ;)

ik las (wss oude) info over het straight en crossed-gedoe, maar ben blij dat ik me daar al niets van hoef aan te trekken...

eigenlijk komt het er dan op neer om overal connectortjes aan te sluiten (in theorie hoef ik dus zelfs geen rekening te houden met crossed of straight?), in te pluggen en de boel geeft data door?

Als ik dan mn laptop instel op dit bedrade netwerk krijg ik ook via deze weg internet + lan? of dien ik zowel internet (wifi) als internet (utp) én lan (utp) in te stellen?

ik hou mn wifi gewoon aan omdat dit makkelijk is voor laptop + ipod touch, wil ik een stabielere/snellere/lan verbinding plug ik snel effe een kabel in de muur.

ooit heb ik eens enkele kleine netwerkjes in elkaar gebokst, maar dat is lang geleden en het is er aan te merken, hehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Je laptop maakt nu draadloos verbindingen en krijg automatisch een ip adres neem ik aan? Dit betekent dat er een DHCP server draait ergens op je LAN. Als je een laptop of andere computer met een draad aansluit zal deze ook netjes voorzien worden van een ip adres via DHCP.

Ik proberen te achterhalen waar DHCP draait en daar even na te gaan hoe groot de scope is e.d.

Huh? DHCP? Wikipedia: Dynamic Host Configuration Protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redlightning
de terminologie volg ik niet helemaal... :/ maar ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld.
Er wordt idd automatisch een IP adres toegewezen...

Bedoel je als ik bv andere laptop aansluit ik zowel de LAN als internetverbinding verkrijg via het DHCP systeem. Ik meen me te herinneren dat ik Lan met vaste IPadressen configureerde (internet was hier toen niet op gedeeld, dat had elke pc apart => netwerk op kot...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redlightning
Dit heb ik even gelezen, maar is iets te technisch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
DHCP is inderdaad een systeem om automatisch ip addressen toe te wijzen.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het niet zo gek veel uitmaakt of je een computer aansluit via een draad of via een access point, zolang het op hetzelfde netwerk uitkomt.
Pagina: 1