Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanfield
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik weet niet of dit de juiste topic is maar ik probeer het maar hier :)

Met kleuren wil ik een status aangeven. Groen voor een positief resultaat zoals bijvoorbeeld: gereed of goedgekeurd en rood voor een negatief resultaat als bijvoorbeeld afgekeurd, ect.

Nu heb ik nog meet statussen die ik een kleur wil geven en ik vroeg mij af of er bepaalde richtlijnen omtrent het gebruik van kleuren en statussen zijn?
Of misschien technische specificaties?

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Damien2004 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 08:53:
Nu heb ik nog meet statussen die ik een kleur wil geven en ik vroeg mij af of er bepaalde richtlijnen omtrent het gebruik van kleuren en statussen zijn?
Richtlijnen weet ik niet, maar er zijn wel bekende kleur associaties.
Ik verwacht niet dat er ergens een 'officiële specificatie' is anders dan voor de primaire kleuren als rood, groen, oranje (stoplichten e.d.).

Het is vaak ook afhankelijk van de context; de ene keer heeft een bep. status een positieve betekenis terwijl het in een ander geval negatief kan zijn. Het lijkt me niet dat je kunt zeggen "in behandeling" = "groen". Soms is "in behandeling" misschien wel "rood" en dus niet goed/positief.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 26-02-2010 09:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 21:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

er bestaat bij mijn weten geen 'standaard' ... kleurtheorie is eigenlijk ook deels subjectief, maar is wel gebaseerd op bepalde psychologische vaststellingen betreffende hoe de meeste mensen kleuren waarnemen.

wel is het goed enkele afwegingen mee te nemen:

- kleur is niet iets losstaands, maar hangt ook sterk samen met de context, oftewel de 'contrasten'.
een bepaalde kleur kan heel anders werken op een zwarte achtergrond, dan op een witte achtergrond; (Simultaancontrast)

- in een interface, let erop dat er gebruikers zijn die in meer of mindere mate kleurenblind zijn en koppeld dus altijd een eventuele cokmunicatie via kleur ook met een 'alternatief .. bv een textuele melding van de Status.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanfield
Ok bedankt! Jammer dat er geen echte officiële richtlijnen zijn maar wie weet komt dat nog. Ik ga even aan de slag met de informatie die jullie me geboden hebben.

Tnx!

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Dat zou wat zijn, als daar officiële richtlijnen voor bestonden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanfield
willem169 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 10:19:
Dat zou wat zijn, als daar officiële richtlijnen voor bestonden :P
Hehehe ja ik bedoel eigenlijk richtlijnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die richtlijnen zijn er natuurlijk te vinden als 'best practices'. Ok = groen, stop = rood, let op is geel/oranje etc. Als je dit gaat omdraaien dan zul je je users echt leuk gaan verwarren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Behalve dat 't, zoals ik eerder al zei, afhankelijk is van de context is het ook nog eens cultureel afhankelijk. Bepaalde kleuren die bij 'westerlingen' een associatie hebben kunnen bij andere culteren een compleet andere betekenis hebben.
Nu zijn rood en groen wel redelijk instinctieve kleuren en komen die volgens mij in de meeste culturen wel overeen maar hou daar voor andere kleuren dus ook rekening mee.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Rood en groen zijn voor dit soort zaken redelijk instinctieve kleuren, maar rood en groen hebben in Azië bijvoorbeeld een heel andere emotionele betekenis, dus het is maar waarvoor je het gebruikt. Maar voor het aangeven van statussen zijn deze inderdaad het best om te gebruiken. Precies welke kleurwaarde het is mag je zelf weten en aanpassen aan de andere kleuren in het ontwerp. Zo lang het doel van de kleur maar duidelijk blijft.

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 17:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je zou het ook snel kunnen uitwerken op papieren kaartjes, en dan met viltstiften van de juiste kleur de icoontjes tekenen die je wil tonen.

Je maakt alle verschillende en zoekt een groep mensen uit, die je representatief vindt voor de mensen die het gaan gebruiken. Elk duw je - zonder dat ze het van elkaar zien - vriendelijk even die kaartjes onder hun neus. Vraag ze, zonder hints te geven, wat ze denken dat je gekleurde icoon betekent. Na 5 mensen heb je al een redelijk beeld of jouw idee klopt, maar een groep van zeg eens 30 personen is nog leuker.

Het hoeft niet lang te duren of moeilijk te zijn, en wees niet bang voor commentaar. Daarna kun je weer verder met zekerheid!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1