werking 2-draads thermostaat aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 23.873 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11-2022

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Wellicht een raar vraagje maar ik kom er niet uit.
Heb al gezocht in het forum en op google maar vind niks over de specifieke elektrische werking van een 2-draads thermostaat.

Ik heb stadsverwarming en derhalve zitten op alle radiatoren thermostaatkranen gemonteerd.
Omdat ik hem nogal eens vergeet uit te zetten, en omdat ik wil dat mijn kamer lekker warm is als ik thuis kom heb ik thermische motoren gekocht van honeywell.
De thermostaatkraan schroef je van je afsluiter af, en de thermische motor schroef je er terug op.
Als ik 24 volt op de thermische motor zet zal hij na een tijdje open gaan staan en stroomt er dus warm water door de radiator. Stroom eraf en de afsluiter gaat dicht.
Dat gedeelte heb ik al werkend, alleen nu wil ik er een klokthermostaat aan hangen.

Ik moet dus een thermostaat hebben die bij een bepaalde temperatuur een verbinding maakt, danwel verbreekt en het moet iets gangbaars zijn, iets wat je aan de muur kunt hangen en er fatsoenlijk uitziet, niet een zelfbouw ding in een plastic doosje. Een gewone thermostaat met draaiknop zeg maar, liefst een met klok/programma functie.

Een modulerende thermostaat heb ik niet nodig, gewoon aan uit is prima voor mij.
Dus ik dacht dat een 2-draads echt iets voor mij was.
Nu kom ik erachter dat de meeste hun spanning van die 2 draadjes halen.
Tevens hebben ze vaak een anticipatie weerstand ingebouwd die een beetje warmte produceert zodat de achterkant van de kamer niet op 22 graden hangt als de thermostaat eindelijk eens een keer 20 graden meet.

Ik heb een zware 24 volt wisselspanning voeding die ik kan gebruiken voor de thermische motoren, en eventueel voor spanning naar die thermostaat.
Echter kan ik niet de + en - van die voeding naar die thermostaat brengen om die thermostaat te voeden en tegelijkertijd dat (mis)bruiken om mijn motoren te bekrachtigen, toch?
Ik moet b.v. iets met 4 draden hebben zodat ik een + en - naar de thermostaat kan brengen voor zijn voeding, en een schakelcontact om de + danwel - naar mijn thermische motoren te verbinden/verbreken.
Of desnoods een thermostaat op batterijen en dus alleen dat maak/verbreek contact....

Na veel lezen ben ik er wel achter gekomen dat je een standaard (oude) ketel gewoon kan inschakelen door de 2 draden met elkaar te verbinden, maar hoe werkt dat dan?
Als die 2 draden een 24 volt wissel of gelijkspanning leveren, hoe kan die thermostaat dan tegelijkertijd die voeding gebruiken om zichzelf te voeden zonder een stroom te laten lopen, en tegelijkertijd die 2 draden met elkaar verbinden om een ketel in te schakelen?

Los van dat ik graag wil weten hoe dat met een gewone CV ketel werkt, hoe kan ik zo'n 2-draads thermostaat gebruiken om een relais te bekrachtigen waarmee ik mijn thermische motoren kan bedienen?

Voordat iemand roept: kun je niet iets van honeywell kopen om dat spul aan te sturen:
Ja dat kan kost iets meer dan 200 euro voor een schakeling met ingebouwde trafo om tot 5 motoren te bekrachtigen en dan moet ik nog een losse thermostaat kopen om dat ding in en uit te schakelen.

Omdat ik naast bediening via de thermostaat ook nog op andere manieren de motoren wil kunnen bedienen en omdat ik het een beetje goedkoop wil houden is dat geen optie.
Ik wil gewoon een maak/verbreek contact hebben en het liefst met een standaard klokthermostaat.

Kan ik een 2-draads thermostaat op de een of andere manier als maak/verbreek contact gebruiken? Eventueel met behulp van een printje dat ik ergens uit het zicht kan monteren?

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

De moderne modulerende thermostaten gebruiken inderdaad een combinatie van voeding en digitaal signaal over 2 draden. Hierdoor kan je een ketel harder en zachter laten branden, de watertemperatuur uitlezen en foutcodes uitlezen. Wat voor protocol dit is weet ik niet, maar het is in jouw geval in ieder geval niet handig.
Als je een wat oudere niet modulerende kamerthermostaat koopt, dan gebruikt die gewoon een 9V batterij en is de uitgang een relais. Te koud is aan, Warm is uit.
Een veelgebruikte en makkelijk tweedehands verkrijgbare is bijv de honeywell chronotherm III. Volgens mij is die wel geschikt voor wat jij wilt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij maak je het jezelf heel moeilijk. Er zijn namelijk thermostaatkranen met ingeboude regelaar en programmering. 35 euro bij Conrad : http://shop.conrad.nl/act...thermostaten/615952.html#

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/6000_6999/6100/6150/6159/615952_RB_00_FB.EPS.jpg

Zet er 2 op je verwarmingen, programmeer ze en klaar is kees :) Geen gedoe met 24 volt, per kamer in te regelen en goed betaalbaar. Het ding volgt gewoon jouw programmering. Wil je het warmer of kouder? Gewoon even de knop verdraaien. Wat wil een mens nog meer?

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 26-02-2010 06:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 00:06
In mijn flat had ik gewoon een thermostaat die met batterijen werkte. De 2 draden worden gewoon kort gesloten zodra de temperatuur te laag was.

Ik kon 'm ook zo omzetten dat ie voor 24v geschikt was (op andere pennen aansluiten), zodat je de inkomende spanning doorzette naar de 2e draad. En het was gewoon een theromstaat van ELRO.

Die knoppen hierboven zijn wel fijn; zit zelfs een sensor in die kan nagaan of je je raam open hebt staan. Dan slaat ie het programma automatisch over. Heb er zelf ook naar zitten kijken; helaas hebben al mijn radiatoren nog een oude afsluiter hebben waar ik niet van deze knoppen op kan zetten.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

Reptile209

- gers -

mookie schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 02:48:
Na veel lezen ben ik er wel achter gekomen dat je een standaard (oude) ketel gewoon kan inschakelen door de 2 draden met elkaar te verbinden, maar hoe werkt dat dan?
Als die 2 draden een 24 volt wissel of gelijkspanning leveren, hoe kan die thermostaat dan tegelijkertijd die voeding gebruiken om zichzelf te voeden zonder een stroom te laten lopen, en tegelijkertijd die 2 draden met elkaar verbinden om een ketel in te schakelen?
Volgens mij doet de thermostaat niks met de spanning van de ketel. Ouderewetse draaithermostaten werken met een bimetaaltje en een kwikschakelaar en verbruiken zelf geen stroom (puur mechanisch). Digitale thermostaten hebben een eigen batterijtje en gebruiken dus ook geen prik van de ketel, of in ieder geval niet van dit schakeldraadje.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:08
De nieuwste klokthermostaten gebruiken een klein batterijtje om het programma in geval van stroomuitval niet kwijt te raken.
In plaats van simpelweg kortsluiting maken, communiceren deze klokthermostaten middel bijvoorbeeld het OpenTherm protocol met elkaar. Hiermee is het mogelijk om modulerend aan te sturen en om status/foutberichten van de ketel in te zien en eventuele settings te wijzigen vanaf de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:42

Corn

Raar jongetje

Looney11 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 08:03:
De nieuwste klokthermostaten gebruiken een klein batterijtje om het programma in geval van stroomuitval niet kwijt te raken.
In plaats van simpelweg kortsluiting maken, communiceren deze klokthermostaten middel bijvoorbeeld het OpenTherm protocol met elkaar. Hiermee is het mogelijk om modulerend aan te sturen en om status/foutberichten van de ketel in te zien en eventuele settings te wijzigen vanaf de thermostaat.
Mijn OpenTherm heeft geen batterijtje, maar een goldcap om eventuele stroomuitval te kunnen overbruggen. Duurt een tijdje om op te laden, maar werkt prima.

In de Chronotherm Vision zit trouwens een ATMEGA8. Binnenkort eens kijken in welke mate daar de fuses van geset zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.honeywellbv.nl/uploads/img/woningen/product_fotos_200x200/cvm200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11-2022

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
@Illusion
ik denk dat ik dan voor die chronotherm 4 ga, die 3 is schijnbaar niet meer leverbaar en die 4 lijkt hetzelfde te werken.

@Microkid
Die had ik ook gezien ja, maar die dingen werken op batterijen. Op gewone doet hij het misschien een jaar, op oplaadbare batterijen ongeveer een half jaar (staat in de beschrijving).
Daarnaast wil ik de verwarming ook op andere manieren kunnen inschakelen, b.v. via SMS of internet, dat is met die alles-in-een oplossing niet mogelijk en daarom heb ik losse thermische motoren.

@Reptile209
Ik ging er ook vanuit dat die 2 draden gewoon een maakcontact waren.
Echter zag ik deze thermostaat van honeywell:
http://www.honeywellbv.nl/uploads/files/roundonoff_gebruiks.pdf
Deze heeft dus ook zo'n supercondensator die als batterij zou moeten dienen tijdens spannings uitval.
Maar die heeft dus maar 2 draadjes en daar haalt hij zijn spanning vandaan om die condensator te laden en om op te werken, en hij gebruikt tegelijkertijd die 2 draadjes om de ketel in en uit te schakelen, alleen dan zonder opentherm protocol....

Ik vind die round time wel mooi, een beetje de moderne versie van die oude mechanische thermostaat van honeywell (die meestal rond en goudkeurig was).
Of de day night round, die vind ik eigenlijk nog mooier.
Product: http://www.honeywellbv.nl/?id=534
Handleiding: http://www.honeywellbv.nl/uploads/files/nl2h-0010nl15r1103_2.pdf

Weet iemand hoe die day night round tegelijkertijd van die 2 draden spanning kan halen, en die twee draden als schakeldraad kan gebruiken?
Die zou ik het liefst gebruiken voor m'n projectje.
Indien niet dan ga ik maar voor zo'n chronotherm, maar die ronde zou ik het liefst gebruiken.

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 19:27
Volgens mij werkt de round on off als volgt:

Als de ketel niet aan hoeft te staan, maakt de thermostaat geen contact tussen de 2 draden -> er staat dus een spanning op (geloof 24 volt), hiermee wordt de supercap geladen (let wel: die 24 volt kan je niet al te zwaar belasten, het is een verre van ideale spanningsbron). Als de ketel aan moet, worden de draden kortgesloten waardoor de ketel aanspringt. De thermostaat krijgt nu dus geen spanning meer van de 2 draden en draait op de energie uit de supercap.

Je ziet ook bij bv. de Cronotherm Vision (de niet modulerende versie) dat er gewoon batterijen ingaan, blijkbaar gebruikt die thermostaat meer vermogen dan via de 2 draden geleverd kan worden.

Terugkomend op je project: zorg er in ieder geval voor dat je de 24 volt niet direct op de thermostaat aansluit, als de thermostaat dan aanslaat gaat er een erg grote stroom lopen. Je moet de stroom begrenzen met een weerstand o.i.d. (Je zou de spanning over de weerstand dan kunnen gebruiken om te bepalen of je de kranen aan of uit moet zetten)

[ Voor 19% gewijzigd door Sikkek op 26-02-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

Ik heb vroeger me terarium met een doodgewone elektronische thermostaat van de bouwmarkt gebruikt om me verwarmingslamp te schakelen.

En die was 220volt.
Dat ding is nog nooit ingebrand dus een 24 volt motortje zal ook gewoon werken. Ik geloof dat het merk elro was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:27
Ik heb een chronotherm IV op een stokoude ketel, dat werkt prima. De thermostaat heeft 3 penlites voor zijn eigen geheugen en programma, maar schakelt uiteindelijk gewoon een relais met een maakcontact. Geen voeding uit de ketel nodig dus.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Een "gewone" verwarming werkt als volgt:
In de ketel zit een transformator die 24 V Wisselspanning afgeeft.
Een aansluiting loopt naar de gasklep. De tweede aansluiting van de gasklep en de trafo lopen naar de thermostaat.
Als het contact in de thermostaat sluit, gaat er een stroom door de gasklep en er kan gas stromen.
Dan gaat de ketel dus aan.
De trafo kan meestal zo rond de 1A leveren. (Dat is wel terug te vinden in de ketel)

Bij een 2 draads aan / uit thermostaat werkt het dan ook altijd zo.
En meestal kan het contact uit de thermostaat wel meer schalkelen en is ook "potentiaalvrij"
Voor gebruik aan 230V netspanning zijn ze echter vaak niet bedoeld.
Let in zo'n geval heel goed op of het wel veilig kan.
Met een "ouderwetse" (klasieke) thermostaat met kwikcontact zou je beter niet netspanning kunnen schakelen.
Deze is niet voldoende geisoleerd en aanraakbeveiligd.

Ook elektrische ventielen aan een verwarming, oppassen en liever geen netspanning.
Gebruikt 24V spullen. Dit is nog een veilige spanning.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-11-2024
Hoe sluit je een Honeywell 4013 2 wegklep aan op een thermostaat zodat hij schakelt zodra de temperatuur is behaald? Deze 2wegklep heeft 230v voeding nodig om te schakelen begrijp ik (blauwe en zwarte draad komen er uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:45
Svenson schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:17:
Hoe sluit je een Honeywell 4013 2 wegklep aan op een thermostaat zodat hij schakelt zodra de temperatuur is behaald? Deze 2wegklep heeft 230v voeding nodig om te schakelen begrijp ik (blauwe en zwarte draad komen er uit).
Netjes... Een topic van 14 jaar oud omhoog schoppen :)

Zo'n klep sluit je niet aan op de thermostaat, maar op je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad, de logica om een 3-wegklep te bedienen zit in de aanstuurprint van je CV, niet in een thermostaat.

En idd, wel een hele oude kick, zou je aanraden een nieuw topic te maken en hier eerst eens beginnen met uitleggen waarom je met een thermostaat een 3-wegklep wil gaan bedienen, dat kan namelijk niet zomaar.

Deze gaat iig dicht, oude topics overnemen voor een andere onderwerp is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.