• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:43
Hallo,

Vandaag heb ik een nieuwe computer samengesteld en in elkaar gezet.

Nu zit ik echter met een probleem, op sommige momenten geeft de computer een hele hoge pieptoon aan met onrelmatige tonen. Hoog, laag, hoog laag. Het is lastig uit te leggen.

Het lijkt erop dat de computer dit doet wanneer het RAM geheugen druk bezig is. Wanener ik de bios in idle zet in de BIOS, is er niks aan de hand. Wanneer Windows echter is geboot begint het gepiep al (1 sec na boot), wanneer ik dan een minuut niets doe verdwijnt de ton. Echter na een minuut begint eht weer en zo gaat het maar door.

Wanneer ik de SSD eruit 'trek' (Ja, ik weet het dit is niet goed) blijft de toon doorgaan. Windows crashed dan uiteraard naar een seconde of 390 met een BSOD, hierna is het geluid wel weer weg.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Brak geheugen? Moederbord?

Specs:
Intel DP55KG S1156 moederbord
Core i7 860
X25-M 160G
GeIL Black Dragon 4GB (2x 2gb)

Bedankt alvast!

Bedankt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Hoogst waarschijnlijk heb je last van coil whine. Daar kan je eigenlijk weinig aan doen.
Probeer eerst eens uit te vinden welke spoelen (coils) dit veroorzaken.

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Zou je even een mobiele telefoon erbij kunnen houden? Of een microfoon o.i.d. zodat wij dit geluid kunnen horen? En waar precies komt het geluid vandaan de RAM latjes of de voeding?

[ Voor 8% gewijzigd door Neodymium op 25-02-2010 23:21 . Reden: Voeding of RAM latjes? ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Stop al eerst en vooral eens met die SSD er gewoon uit te trekken! Wil je dat dure ding mollen?
Waarschijnlijk is het een spoel die trilt. Dit gebeurt vaak bij veranderende belasting, en komt vaak omdat de videokaart meer stroom trekt. Probeer eens te horen waar het precies vandaan komt.

• Rprp
Het is erg lastig te horen waar het precies vandaan komt.

Het komt vanuit de RAM latje's / proccesor. De proccesor kan het al niet zijn, dus ik neem aan dat het iets te maken moet hebben met het RAM geheugen.

Morgen zal ik even het geluid opnemen, nu is het geluid er natuurlijk weer net niet.. :p

De videokaart die erin zit is trouwens een Asus 5870, zou deze het kunnen veroorzaken?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Geheugen wat geluid maakt is vrij bijzonder. Daar zit vrij weinig op wat uberhaupt kan trillen

Pak een koker (of maak er een van papier) en probeer eens het geluid ongeveer te lokaliseren.
Mocht je een idee hebben van de richting, leg voorzichtig je vinger op de spoelen die zich in die richting bevinden en kijk of dat verschil uit maakt.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Al gezocht? Er zijn genoeg topics daarover te vinden. Zoals eerder al gezegd is er zeer grote kans dat het een spoel is. Meestal op het moederbord, graka of in de voeding. En om te weten waar het vandaan komt; gewoon een stuk papier/karton oprollen (of een lege rol van keukenpapier), tegen je oor houden en hiermee het gepiep proberen te localiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
Goed,

Ik heb inmiddels het probleem gevonden en de piep kwam uit het moederbord.

Bleek te gaan om een bekende fout in de Intel DP55KG moederborden, als het systeem idle is ontstaat er de zogenaamde 'coil whine'.

Slotje mag erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:07
Het algemeen beleid #topiceinde
Topics gaan niet op slot als er een oplossing is ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1