Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Activatie op nieuw systeem en ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Twee jaar geleden heb ik via Surfspot een XP Professional licentie gekocht. Het betreft geen OEM-versie (wat dan wel, weet ik niet?) maar het is een upgrade naar XP Professional met Service Pack 2.
Ik heb een laptop, waar bij aankoop Vista Home op stond, maar die heb ik zonder te activeren gelijk vervangen door XP Professional en daarbij ook de key van Surfspot ingevoerd. Hoefde geen originele CD erbij in te voeren (ik heb een 98SE liggen, just in case).

Omdat mijn laptop na 3 jaar intensief gebruik kuren vertoonde heb ik een maand geleden een herinstall gedaan met diezelfde CD en key. Dit ging prima, maar ik had ook niet anders verwacht: het was de tweede installatie op een hardwarematig exact hetzelfde systeem. Enfin, dat te hebben gehad, stopte mijn laptop er twee dagen geleden toch mee - ik vrees dat de connectie tussen scherm en videokaart mol is. Data gered, op naar een nieuwe laptop, so be it.

Nu komen al die nieuwe laptops met Vista Home of Windows 7 Home. Een enkeling komt met 7 Professional en die vind ik dan vaak net qua specs weer niet leuk. Ook heb ik al gekeken naar een deal, bijvoorbeeld door winkel Dunnet te vragen of zij een combi konden maken voor mij van een laptop plus een ander besturingssysteem; hier wilden ze niet op ingaan. Ik vrees dus dat, als ik een laptop met hardware naar mijn zin wil, ik opgescheept zit met een Home licentie waar ik geen fluit mee doe. Het liefst wil ik gewoon mijn XP Pro licentie er weer op gooien, maar dit maal zal de hardware helemaal veranderd zijn.
Ik wil dit graag, omdat m'n oude laptop toch mol is, en nooit meer aan zal gaan. Dat weet MS niet, maar ik wel, en ik vind een volkomen legale gang van zaken. Er is tenslotte maar 1 werkend systeem dat met die licentie draait at the same time.

Het zal dan de derde activatie van die license worden. In principe wil ik het wel proberen, maar er zijn een aantal twijfels die me tegenhouden;
- mijn vriend zegt dat heel Windows XP niet meer door Microsoft ondersteund wordt. Dat, toen hij een hardwareupgrade deed en zijn activatie misging, hij telefonisch door een computer werd verwezen naar een website van MS die niet meer bestond. Dit klinkt mij al warrig, maar fact is, dat hij zijn licentie niet meer op dat nieuwe systeem geactiveerd kreeg. Hij kon wel bellen naar een ander nummer en voor 25 dollar zijn vraag stellen; of hij dan een geresette activatie kreeg, was volgens hem nog de vraag. Hij kan natuurlijk een 404 hebben gehad of bad luck, maar ik ga het liever niet zelf uitproberen.
- mijn collega zegt dan weer, dat de ondersteuning van MS XP nooit ophoudt, omdat je er voor betaald hebt. En dat ik prima een telefoonnummer kan vinden dat mij helpt m'n licentie te resetten zodat ik hem op m'n nieuwe laptop weer gewoon kan gebruiken.

Ik kan het ook gewoon uitproberen. Dan wel graag direct met de juiste laptop :+ want ik heb in een ander topic hier al gelezen dat een licentie maar 3x van hardware mag wisselen :s voor legale activatie.
Andere topics die ik met de search vond, gaan over Vista, en ik vrees dat Vista nog wél ondersteund wordt, en XP niet.

Maar in dat geval moet ik eerst de laptop kopen, testen, en als het dan niet werkt achteraf nog een XP of 7 Pro licentie kopen. Als ik die tegelijk met de laptop koop kan me dat zeker geld schelen.

Dus kan iemand mij uitsluitsel geven over hoe vaak ik een niet-OEM-licentie van Surfspot, XP Pro, kan herinstalleren op een compleet gewijzigd systeem?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Dark Blue schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 22:52:
- mijn vriend zegt dat heel Windows XP niet meer door Microsoft ondersteund wordt.
- mijn collega zegt dan weer, dat de ondersteuning van MS XP nooit ophoudt, omdat je er voor betaald hebt.
Ik kan je helaas niet zeggen wat de licentievoorwaarden van Surfspot zijn, en daarom kan ik jammer genoeg ook geen uitsluitsel geven over de installatie limiet van windows XP non OEM editie.

Daarom maar wat verheldering over de support van Microsoft. Windows komt met verschillende lagen aan support. De eerste laag, Mainsteam support, is voor windows XP afgelopen. Dat betekend dat telefonische support vanaf nu inderdaad betaald dient te worden, en dat niet security gerelateerde hotfixes niet meer (gratis) voor XP beschikbaar worden gesteld. Security gerelateerde fixes worden nog wel uitgegeven.

De tweede supportlaag - Extended support - waarin XP nu zit, houdt in dat Microsoft nog betaald support aanbied voor het desbetreffende systeem. Dit zijn o.a niet security patches en de eerder genoemde telefonische support. Deze laag duurt nog tot April 8, 2014. Daarna is XP niet meer officieel gesupport.

Ik zou je toch aanraden om op zijn minst naar Vista over te schakelen, en indien mogelijk toch naar Windows 7. XP is nu toch al weer 9 jaar oud, en langzamerhand begint de support ervoor weg te vallen, onder andere door het andere drivermodel van Vista. Denk daarbij ook dat een nieuwe laptop toch al snel een jaar of 3 zal meegaan. Rond deze tijd begint de support voor XP op software basis al langzaam aan weg te vallen (Zie dit recente nieuwsbericht voor een voorbeeld), en de hardware support zal naar mijn idee ook geen jaren en jaren meer blijven voortduren.

Kijk anders eens of je een laptop zonder OS kunt bestellen bij bijvoorbeeld Dell, zodat je zelf 7 professional erop kunt zetten. En ga voor de zekerheid na of je echt de professional versie van 7 wel nodig hebt - of dat home premium genoeg is.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dark Blue schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 22:52:
Dus kan iemand mij uitsluitsel geven over hoe vaak ik een niet-OEM-licentie van Surfspot, XP Pro, kan herinstalleren op een compleet gewijzigd systeem?
Vaak. Ik heb ooit een totaal van 3 zulke XP Pro UK licenties gescoord via universiteit en Surfspot, en heb ze ieder vaker dan twee keer geinstalleerd gehad (maar nooit meer dan 3 systemen tegelijk). Een keer heb ik Microsoft moeten bellen, maar verder nooit een activatieprobleem gehad.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Qua activatie zal het geen probleem zijn, als het online niet werkt dan gewoon bellen met de computer-mevrouw, paar toetsen en getallen indrukken et voila, geactiveerd..

Fatsoenlijke XP drivers vinden voor de nieuwste laptops is eerder het probleem in mijn ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Occy74 op 26-02-2010 02:03 ]

Systeem Specs

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties!

Goh, dit gaat een heel andere weg op dan ik had verwacht. Ik ben jarenlang een fan van Windows 2000 geweest, om z'n solide no-nonsense voorkomen. Uiteindelijk ben ik naar XP overgestapt vanwege de verbeterde hotswap-hardwaresupport. Ik heb eigenlijk nooit nagedacht, of problemen gehad, met outdated drivers.

Aangezien drivers voor Vista en nieuwer weer een hele klasse apart zijn, zie ik wel in dat overstappen niet alleen een aardigheid is, maar straks een noodzaak. Er worden dan gewoon geen 2k/XP-drivers meer uitgegeven, alleen nog Vista en 7.

De reden dat ik Professional wil, is vanwege mijn ervaring met Vista Home Premium. Ik kreeg 3 jaar geleden bij mijn laptop die licentie, en dacht vol goede moed: dit is de tijd om over te stappen! Vista is leuk, mooi, en ... ho, de eerste permissie-waarschuwing. Klik 'm weg, vertel Vista dat ik echt écht administrator ben, ho, volgende permissie-waarschuwing. Na 10 was ik het eigenlijk wel zat. En ik was nog niet eens het internet op! Ik was Administrator op dat systeem en ik bleef overal maar beveiligingsvragen voor krijgen. Ik heb dat toegeschreven aan de editie, want met XP Professional thuis en met de Vista Business op mijn werk heb ik hooguit 1x een melding gehad en was ik daarna gewoon allmighty op mijn systeem.

Mocht dat een misvatting van me zijn, wees zo vrij om me te corrigeren ;)

De laptop waar ik naar uitkijk was in principe weer een Asus, maar mijn vorige heb ik destijds voor 1000 euro gekocht, en eentje met dezelfde specs (ok, snellere processor, meer geheugen, grotere hd) kost nu nog maar 600. Inmiddels ben ik wel student-af en kan ik me wat meer veroorloven :P dus ik zat al te kijken bij de Lenovo's van 1300 euro. Dell, HP, Packard Bell, hebben mijn voorkeur niet, en Acer en soortgelijke slap-plasticmodellen zijn helemaal out of the question. Probeer me daarin niet te overtuigen; ik heb mijn favoriete merken, en bovendien, dit is het Windows-forum. Wil je echt met me in disussie dan kan dat wel via DM!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• gvdh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:20
Dark Blue schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:14:
De reden dat ik Professional wil, is vanwege mijn ervaring met Vista Home Premium. Ik kreeg 3 jaar geleden bij mijn laptop die licentie, en dacht vol goede moed: dit is de tijd om over te stappen! Vista is leuk, mooi, en ... ho, de eerste permissie-waarschuwing. Klik 'm weg, vertel Vista dat ik echt écht administrator ben, ho, volgende permissie-waarschuwing. Na 10 was ik het eigenlijk wel zat. En ik was nog niet eens het internet op! Ik was Administrator op dat systeem en ik bleef overal maar beveiligingsvragen voor krijgen. Ik heb dat toegeschreven aan de editie, want met XP Professional thuis en met de Vista Business op mijn werk heb ik hooguit 1x een melding gehad en was ik daarna gewoon allmighty op mijn systeem.

Mocht dat een misvatting van me zijn, wees zo vrij om me te corrigeren ;)
Wat betreft beveiligingswaarschuwingen is er niet echt een verschil tussen de verschillende versies (Home Premium, Professional, Ultimate). Op je werk staat de beveiliging misschien soepeler geconfigureerd.
Wel is het zo dat Windows 7 veel minder meldingen geeft dan Windows Vista, en dat je dit beter kunt configureren.
Als je geen features nodig hebt die uniek zijn aan Windows 7 Professional, lijkt me dat Home Premium voldoende is voor jou.
Zoals eerder in dit topic vermeld is het vaak niet meer mogelijk om XP-drivers te vinden voor nieuwe laptops, behalve als het businesslaptops zijn die een downgrade naar XP aanbieden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goh, dit gaat een heel andere weg op dan ik had verwacht. Ik ben jarenlang een fan van Windows 2000 geweest, om z'n solide no-nonsense voorkomen. Uiteindelijk ben ik naar XP overgestapt vanwege de verbeterde hotswap-hardwaresupport. Ik heb eigenlijk nooit nagedacht, of problemen gehad, met outdated drivers.
Ik ben nog steeds een fan van Windows 2000, maar kreeg het niet geinstalleerd meer op mijn nieuwere laptops, en ik miste Cleartype wat pas vanaf XP beschikbaar is. Mijn servertjes draaien nog steeds Windows 2000 (Adv Server, + Exchange), al >7 jaar crashvrij op minimale hardware.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Over die waarschuwingen (UAC), en hoe daar mee om te gaan zijn meer dan zat topics te vinden... ook op GoT. Dus als dat de reden is om op XP te willen blijven... tja.
Ik ben zelf ook iemand die jaren op W2K is blijven hangen alvorens naar XP over te stappen. Vervolgens heb ik Vista overgeslagen en ben ik erg tevreden over Win7. En eerlijk gezegd... ik heb niet echt het idee dat ik veel miste toen ik besloot dat (prijs/techniek afweging) Home Premium meer dan genoeg was voor mijn PC-tje thuis.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
gvdh schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:47:
[...]

Wat betreft beveiligingswaarschuwingen is er niet echt een verschil tussen de verschillende versies (Home Premium, Professional, Ultimate). Op je werk staat de beveiliging misschien soepeler geconfigureerd.
Wel is het zo dat Windows 7 veel minder meldingen geeft dan Windows Vista, en dat je dit beter kunt configureren.
Als je geen features nodig hebt die uniek zijn aan Windows 7 Professional, lijkt me dat Home Premium voldoende is voor jou.
Zoals eerder in dit topic vermeld is het vaak niet meer mogelijk om XP-drivers te vinden voor nieuwe laptops, behalve als het businesslaptops zijn die een downgrade naar XP aanbieden.
Ik denk dat het verstandig is voor me om eens een tabel met daarin een vergelijking van die 'unieke features' van XP en Windows 7 op te zoeken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Extern bureaublad: dat wil ik niet missen.
Verder voelt het ook gewoon als een stapje terug, alsof je een padded room koopt in plaats van een huis met stenen muren, omdat dat 'gemakkelijker' is. ;)
Ik wil een echt huis! :P

• gvdh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:20
Als je extern bureaublad nodig hebt is Professional inderdaad een vereiste.
Misschien is Windows Anytime Upgrade interessant voor jou? Hiermee kan je Home Premium upgraden naar Professional. De precieze prijzen kan ik niet direct vinden, maar ik denk dat dat ongeveer 70 à 100 euro zal zijn...

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik zal er vanavond eens wat over opzoeken, ik zit nu op mijn werk en de pauze is voorbij :P
Bedankt voor het advies!

Verwijderd

Praat me niet van die achterlijke waarschuwingen - en excuses voor dat woord. Het eerste wat ik gedaan heb toen ik mijn eigen Vista kreeg was uitzoeken hoe je die dingen uit kon zetten; Daarom worden ze bij mijn home premium al een jaar of 3 niet meer weergegeven.

Zoals je ziet is het echter geen daadwerkelijk verschil tussen de vista versies omdat je ze eenvoudig uit kunt zetten. De waarschuwingen zaten overigens niet in XP, wat de reden is dat ze op geen enkele XP versie weergegeven worden. Het is echter ook geen reden om meteen een X aantal euro meer uit te geven! Waarschijnlijk hebben ze bij Vista op je werk de waarschuwingen uitgezet, of staan ze standaard niet aan bij deze versie.

Naam mijn idee is het enige echte verschil dat Windows 7 home premium IVM met professional:
  1. Niet op een domein kan.
  2. Geen RDP host kan zijn - wel client overigens.
  3. Niet automatisch de dichtstbijzijnde printer selecteert.
  4. Geen ingebouwde netwerk back-up heeft.
Het overgrote deel van deze features zal de gemiddelde thuisgebruiker niet echt nodig hebben. En mocht je ze wel nodig hebben dan zij er altijd (gratis) software alternatieven :) .

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 15:15 . Reden: Paar woordjes anders. ]

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
Als ik jou was en het komt er op aan van het kopen en gebruiken van een nieuw besturingssysteem zou ik hoe dan ook kiezen voor Windows 7. Veel goedkoper word het over de tijd toch niet.
Wat je ook nog kan proberen is dus een W7 machine kopen complete schijf-backup en alsnog proberen een WXP installatie erop te zetten (wel ff kijken of er drivers voor zijn ;) ).

En dan wat ik ook heb gedaan domme Gerrit gespeeld en MS opbellen en zeggen dat de MOBO vervangen is maar verder gewoon het zelfde systeem en zelfde gebruiker achter zit. Hadden ze de eerste keer blijkbaar een enkele uitzondering toegestaan.

Na een 2e keer opnieuw installeren kreeg ik weer de melding dat er iets niet in orde was. Weer gebeld en aan de lijn gehangen van dat het voor ons zo allemaal lastig is dat ik elke keer moet bellen wanneer mijn machine opnieuw geïnstalleerd moet worden. sindsdien kan ik gewoon weer mijn machine zonder problemen opnieuw installeren wanneer nodig. blijkbaar heeft mn XP versie soort van nieuw "hardware profiel" mee gekregen.
Mijn XP had ik trouwens van een student overgekocht omdat hij goedkoop aan NL/ENG versie kon komen. En ik dus via hem de ENG versie heb. En betreft dus een normale install CD. Geen idee of het OEM of retail is.. Maar ik denk als het via deze weg een retail zal zijn.

Maar lang verhaal kort.
Mijn mening: Koop W7 machine, maak disk-back-up. Install Wxp bel MS op en zeur op een nette manier om het te activeren. Als het werkt heb jij XP. als het niet werkt zet je W7 er weer op (en hopen dat de back-up goed gelukt is :p )

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hmm, ik word nu toch al wat beter gemutst over Home Premium-versies. Het idee dat ik op GoT manieren kan vinden om snel klaar te zijn met dat getwijfel van Windows stelt me gerust!

En Rieshjart: ik denk dat ik inderdaad gewoon voor een Windows 7 machine ga en niet let op Home of Professional. Toen ik mijn Asus F3Tc kocht kreeg ik er ook een restore-CD bij die gewoon weer een Vista installeerde - helaas wel met wat bloatware. En er zat een sticker op de onderkant van mijn laptop, dus met een gedownloade CD en de serial op die sticker zou ik een cleane Vista hebben kunnen installeren. :)

Ik heb trouwens nog niet versies vergeleken, maar dat vind ik nu ook niet meer zo belangrijk. Ik ga dit weekend leuk laptops uitzoeken. Jullie hebben me al een eind op weg geholpen! :)

Verwijderd

Ik zou bij het aanschaffen van een laptop toch ook eventjes naar de versie van Windows 7 kijken. Er hangt overal een ander prijskaartje aan. Nu zal er een verschil in prijs zijn tussen de OEM licenties en een losse kopie, maar als je voor €500 een laptop koopt met Ultimate, dan zal van die 500 euro meer besteed zijn aan het OS dan bij een even dure laptop met Home Premium.

Kortom, even een uurtje rondneuzen, vergelijken en reviews lezen kan ervoor zorgen dat je een betere laptop kan uitzoeken dan wanneer je er even een willekeurig uit de winkel pakt die leuk uitziet. :)

Prijslijst volgens bol:
Windows 7 Home Premium€ 189,00
Windows 7 Professional€ 289,00
Windows 7 Ultimate€ 292,00

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Op 'leuk uitzien' kies ik mijn laptop sowieso niet ;)

Mijn vorige (eerste) laptop was een F3Tc, die had ik precies uitgezocht op z'n specs. Ik heb dit keer ook weer een heel rijtje specificaties, prioriteiten. En de looks zijn het laatste waar ik op let, eigenlijk. Het materiaal is dan wel weer belangrijk. Ik kan je het rijtje specs wel DM'en als je het interessant vindt. Het topic gaat zo namelijk allang niet meer over Windows-licenties.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Schop.

Ik wil het onderwerp weer even terugbrengen naar Windowslicenties.

Na een paar weken zoeken en puzzelen kom ik erop uit dat de leuke laptop die ik gezien heb:
http://www.perfect-system...duo-su7300-4gb-500gb.html

Alleen met Windows 7 Home Premium wordt geleverd.
Geen Vista voor mij, 7 gaat naar wat ik heb gehoord beter met z'n resources om. Vista moeten we vergeten als het 'tussenstationnetje' en het is nu onwards naar Windows 7. Ok, fine with me. XP en mijn key laat ik maar links liggen, het is jammer van de uitgaaf maar helaas.

Een upgrade kopen zou logisch zijn, maar in dit geval zit er al een Windows-versie bij de laptop en ik heb zowel Perfect Systems, Salland als Dunnet (btw voor ander type laptop) gevraagd: ze kunnen de laptop niet zonder dat systeem leveren. :{

Ook leveren met Windows 7 Professional gaat niet gemakkelijk: ik kan wel de OEM versie erbij kopen, gemiddeld zo'n 150 euro bij de prijs op. Dat vind ik niet grappig. Daarom overweeg ik nu om 7 Home Premium maar voor lief te nemen.

Ik ben niet vies van wat uitzoekwerk, maar ik weet even niet waar ik moet beginnen. Een vergelijkingstabel met features: helemaal goed. Maar ik ben gewoon niet zo thuis in de verschillen tussen Windowsversies.
Kan iemand me redenen geven waarom ik voor mijn thuislaptop met Windows 7 Home Premium afkan, of waarom ik dat helemaal niet zou willen?

Ik doe geen rare dingen op die machine, maar installeer al mijn programma's zelf en wil ook gewoon ten allen tijde Administrator-rechten hebben op mijn eigen systeem. Extern bureaublad: tja, helaas.
Zijn er verder in Home Premium-edities nog rare beperkingen? Mag je alle systeembestanden in mappen zien? En mag je zelf de (Windows)firewall instellen? Mag je zelf kiezen hoe je je updates regelt?
Mag je in een zelfgekozen werkgroep zitten, zelf wifi instellen, netwerkprinters toevoegen, ik noem maar even wat rare zijstraten?

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-11 10:35
Kijk hier eens: Ongebruikte-Windows-EULA-geld-terug-topic

Wellicht een idee om het geld van de Home Premium versie terug te vragen en zelf een Professional OEM licentie aan te schaffen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dark Blue schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 15:15:

Mag je alle systeembestanden in mappen zien?
Als je dat instelt wel ja. Net als bij elke andere subvariant.
En mag je zelf de (Windows)firewall instellen?
:Y
Mag je zelf kiezen hoe je je updates regelt?
Mag je in een zelfgekozen werkgroep zitten,
zelf wifi instellen,
netwerkprinters toevoegen,
ik noem maar even wat rare zijstraten?

zijn inderdaad rare zijstraten, misschien een nieuwe Route66 erbij halen? :P

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 10-03-2010 16:38 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Inmiddels heb ik, heel simpel, met Google :P een vergelijkingslijstje gevonden van Microsoft:

http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/products/compare

Maar, zoals ik had verwacht worden mij daar alleen alle shiny happy features verteld, en eigenlijk niet waar het nou eigenlijk op staat.

Ik denk er nu over om die laptop gewoon te bestellen. Het enige waar ik achter kwam is dat je Adobe CS2 alleen met moeite kunt laten runnen op Windows 7. En zo zal het wel met meer van mijn favoriete programma's gaan... :{

Er is vast geen manier om dat vooraf te testen? ;) Gewoon installeren en uitvinden?

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
In de home versies kun je ook geen groepsrechten instellen, wat in de professional versie wel kan.
Als je op een andere machine voor een bestand/map groepsrechten hebt ingesteld dan respecteert de home versie die wel gewoon (bij XP-home (sp1 of sp2) was er ook een hack voor om het toch te activeren).

Groepsrechten is bv dat je, als je op je pc/laptop een gebruikersnaam aanmaakt voor
- je vriendin/vrouw
- je zoontje/neefje/...
- gasten
en je maakt groepen, bv powerusers (je vriendin/vrouw en jij), games (zoontje, neefje), gasten, dat je kunt instellen dat het bestand door powerusers geopend en gewijzigd kan worden, door gamers alleen gelezen en door gasten helemaal niet geopend kan worden. Zoiets vind ik toch wel handig, maar Microsoft vind dat je dat als thuisgebruiker niet nodig hebt.

Zelf heb ik altijd de voorkeur gegeven aan de Corporate editie, maar die is voor consumenten niet beschikbaar, Ultimate is de next best option, niet omwille van alle extra's maar enkel vanwege de mogelijkheid de gui-taal om te schakelen. Voor mij is Professional/Busininess de basis. Voor alles wat daar niet in zit en wel in de home-versies is er een alternatief, soms gratis, meestal open-source.

Bedenk wel dat je HOME NIET kunt upgraden naar BUSINESS of PROFESSIONAL, er zitten immers in de Home edities onderdelen (zoals mediacenter) die in de business of professional versies niet zitten. Upgraden betekent dat je de Ultimate versie moet kopen.

Als je de professional OEM versie kunt kopen voor E150 is dat inderdaad de voordeligste optie.

Bij de keus tussen een ultimate upgrade licentie (E299)of een business/professional retail licentie (E309) extra, zou ik voor 9 euro extra die retail versie nemen omdat je die wel kunt meenemen naar de volgende pc/laptop en de upgrade-versie, die immers is gekoppelt aan de HOME OEM-versie van de gekochte hardware niet. Voor weer 10 euro extra E319 kun je dan trouwens ook gelijk de Ultimate retail kopen, dus als je vriendin/vrouw buitenlandse is of als je gewoon liever beide een andere GUI-taal gebruikt heeft die de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

[ Voor 27% gewijzigd door BeosBeing op 24-05-2010 08:43 . Reden: next next -> next best, betekend->betekent ]

Pagina: 1