Toon posts:

Advies gevraagd over aanschaffen P,M&G

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Laat ik mijn situatie even uitleggen. Een alweer redelijke tijd terug had ik me voorgenomen geen kant en klare computer meer aan te schaffen, maar gewoon zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelen, gezien je dan (waarschijnlijk) goedkoper uit bent. Toendertijd hebben mijn ouders er me op een of andere manier ervan laten overtuigen dat het toch handiger was als ik de computer bij Mycom (haha) in elkaar liet zetten.

Deze computer (nog steeds mijn huidige) bestaat uit de volgende onderdelen:
Asus P5N-E
Intel Core 2 Quad Q6600
Gforce 8800GTS
2 Gig DDR2 RAM
520W (dacht ik, of 510) PSU.

Hoewel deze computer me een aantal jaren trouw heeft gediend, begint het naar mijn mening toch wel tijd te worden voor een nieuwe. Helemaal omdat de processor op idle 85-90 graden draait en bij load wordt de temperatuur blijkbaar zo ontzettend hoog dat zelfs Speedfan ervan in de war raakt en negatieve temperaturen begint aan te geven. Ik heb alles gechecked, beide fans draaien gewoon, alle stof er tussen uit gehaald, nieuwe thermal paste erop geplakt... niets mocht baten. Dus vandaar mijn keuze om een nieuwe aan te schaffen.

Ik heb een ... mwa.. redelijk budget en ik zou mijn nieuwe computer eigenlijk ook een beetje futureproof willen hebben. Ik kijk op GoT meestal bij de reviews en dan naar wat het populairst is, geen idee of dit een juiste aanpak is, maar als iets populair is zal dat ook wel voor een rede zijn toch? Ik zat te denken aan de volgende combi:

MSI P55-GD65
Intel Core i5 750
HD5850
2GB DDR3 RAM (Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G)

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat het enige wat een Core i7 860 boven de i5 750 heeft (naast een ietwat hogere snelheid) Hyperthreading is, maar weet niet zeker of dit juist is. Maar zoja, wat is hyperthreading dan ongeveer? Heeft het erg veel invloed op gamen?

Wat ik met deze computer zou willen doen namelijk is ten eerste gamen en media streamen naar Xbox360, maar ik zou eigenlijk ook wel heel voorzichtig een begin willen maken met overclocken. Is het bovenstaande dan een geschikte combinatie? En trekt mijn huidige PSU met zn 510/520/whatev Watt 't wel?

Alvast bedankt!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
HT heeft nauwelijks invloed op gamen, soms wordt er zelfs beweerd dat HT het negatief beïnvloed.

Als je voornamelijk games speelt is een nieuwe processor weggegooid geld. De videokaart is hier de bottleneck, dus mocht er een HD5850 op je moederbord passen... prik er nog 2GB RAM bij en je kan weer even vooruit

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-11-2025
Let er ook op dat de HD5850 in je kast past als je probeert wat picaroon voorstelt. Ik heb zelf een HD5850 in een Antec p183 zitten, dat is niet de kleinste kast maar de kaart zelf komt tot de rand van het moederbord, de connectors zitten deels in m'n drivebay =/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Cooler Master Centurion 590. En ik wil toch echt wel mijn moederbord vervangen, ik heb de cpu namelijk veels te lang op deze temperaturen laten lopen >_> Rondom de processor begint het bord zelf al grijs uit te slaan, waarschijnlijk door lang aanhoudende temperaturen van rond de 100C.

Maargoed, denken jullie dat de 5850 met de voorgestelde mobo en mn huidige kast past?

Verwijderd

De keus is tussen een compleet nieuw systeem of de reden voor de veel te hoge temperaturen uitzoeken. Waarschijnlijk vinden de ouders het een goed idee dat door MyCom te laten doen. Het voorstel van Picaroon klinkt goed als eerst het warmteprobleem wordt opgelost. Een eerste punt is kijken welke toeren de bios aangeeft. En speedfan kan waarschijnlijk beter verwijderd worden, want dat programma lijkt corrupt geworden.

Verder is wat meer uitleg over de redenen om deze onderdelen te kiezen nuttig om een advies te kunnen geven.
Omdat het warmteprobleem ook door de kast door kortsluiting en door de voeding veroorzaakt kan worden wordt het aanbevolen om geen onderdelen uit het vorige systeem te gebruiken. Overigens geeft Asus op sommige moederborden 3 jaar garantie.

Een ssd zal een merkbare verandering betekenen.

En 2GB aan geheugen is te weinig.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 00:00 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
lees je temps eens uit met Realtemp, want speedfan is bagger. als jouw cpu echt zo warm is, dan had je pc het lange tijd geleden al helemaal begeven. dat grijze rond de socket van je cpu zal gewoon stof zijn wat je hoogstens met perslucht wegkrijgt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

In de bios van sommige moederborden van Asus zit een functie waardoor een signaal gegeven wordt als de temperatuur van de processor te hoog wordt. Ook schijnt de processor ermee op te houden boven een maximale temperatuur. Dit is waarschijnlijk niet gebeurd, want er staat niets over in de topicstart. Ook de temperaturen die de bios aangeeft kunnen interessant zijn.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Het is prima als je een nieuw systeem in elkaar wil knutselen, maar absoluut noodzakelijk is het niet. Tenminste niet als de reden is zoals je aangeeft: De temperatuur. Als je gewoon betere prestaties wil in je games dan is een i5 750 met een 5850 een prima keuze. Overigens zou ik liever voor 4GB dan 2GB geheugen gaan. Zeker als je iets wil dat 'future-proof' is.
Op welke resolutie game je doorgaans? Voor hogere resoluties (1920x1080 / 1920x1200) is een stevige grafische kaart wel erg handig. Als je lager zit (1680x100 of lager) dan kun je wel met een goedkopere kaart aan de slag. Tenzij je natuurlijk future proof wil zijn met DX11.

Mocht je blij zijn met de kwaliteit van je games zoals ze nu zijn dan kun je ook - veel goedkoper - op zoek gaan naar de oorzaak van je hoge temp:
-Als je OC-ed, dan alles eens op stock zetten
-Niet altijd geloven wat speedfan zegt. Check liever je bios, of gebruik meerdere progjes (everest misschien?)
-Zorgen voor goede airflow in je kast.
-Koeler verwijderen, thermal-paste plakker (?) verwijderen en opnieuw aanbrengen met wat arctic silver o.i.d.
-Andere koeler proberen
etc. etc.

[ Voor 0% gewijzigd door JvW op 26-02-2010 00:04 . Reden: typo ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 00:03:
In de bios van sommige moederborden van Asus zit een functie waardoor een signaal gegeven wordt als de temperatuur van de processor te hoog wordt. Ook schijnt de processor ermee op te houden boven een maximale temperatuur. Dit is waarschijnlijk niet gebeurd, want er staat niets over in de topicstart. Ook de temperaturen die de bios aangeeft kunnen interessant zijn.
Dit gebeurd nu iedere keer als ik iets probeer te streamen naar mn Xbox. Er is een welbekend probleem met flash bij aardig wat mensen, het gebruikt namelijk 100% van de cpu (google 't maar: flash 100 cpu usage). Hierdoor wordt mn processor veels te heet en valt de computer ook regelmatig uit. Daarom stream ik maar geen media meer, want dan werkt alles nog.

Wat overigens ook merkwaardig is dat alle geheugentests die ik uitvoer (memtest, en eentje van vista wat ik tijdens het opstarten kan bereiken), resulteren in een uitgevallen computer. Kan dit misschien duiden op problemen met het RAM?

• Picaroon
't Is een quad core, dus bedoel je met 100% belasting dat ALLE cores 100% belast worden?

Als de temperatuur daadwerkelijk klopt dan:

* voldoende airflow in de kast
* stof in de cpu cooler
* maakt de cpu cooler überhaupt nog contact met de cpu (losgeschoten?)

Over het algemeen zuigen de Intel stock coolers, dus je doet er goed aan om een aftermarket cooler te monteren.

Mocht je echt willen upgraden, ja... bovenstaande combi is prima. Ik zou echter 4GB kopen en zoals anderen al aangeven, checken of de videokaart in de kast past.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Misschien dat je ook wel wat uit de BBG-topics kan halen zoals deze, bij het vervangen van mobo+CPU+GPU+RAM kan je daar ook wel goed terecht (zoals hier, het aanschaf-topic). De niveautjes van CPU's die een beetje in jouw prijsklasse lijken te zitten zijn de phenom II x4 955, de i5 750 en de i7 860, hoewel de 750 niet in de BBG staat is die inderdaad een betere keuze (qua prijs, vooral) dan de i7, die voor games inderdaad niet veel toevoegt. Een phenom II zal ook goed volstaan, iets goedkoper (ook de AM3-moederborden) en die is ook best sterk in games, mocht je nog iets willen besparen. Voor 4GB zou ik toch wel gaan, of doe die upgrade op de korte termijn. Voor een high-end systeem vind ik 2GB net wat krap. Als GPU is de HD5850 prima.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak gebruik van een 1920x1200 resolutie.

@Picaroon: jep, alle cores worden voor vrijwel 100% belast en verder heb ik je onderstaande punten al gecontroleerd. Alle stof verwijderd en voldoende airflow...? Er zitten twee openingen in de kast, eentje direct boven de processor en eentje achter, onder de PSU. Beide op ongeveer gelijke hoogte.

Even ter verduidelijking en een kleine correctie, dit is de kast die ik heb:
pricewatch: Cooler Master Centurion 5
Afmetingen
Breedte 202mm
Diepte 480mm
Hoogte 435mm

En de HD5850
Afmetingen
Breedte 98mm
Lengte 242mm
Hoogte 38mm

Eh... je zou zo denken dat het past, maar geen idee of dit werkelijk klopt. Heeft iemand een idee?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik heb nog steeds geen uitlezing van realtemp gezien....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Picaroon
realtemp plus biosversie even opzoeken.

wat zijn overigens de temperaturen die het bios aangeeft?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 00:13:
(.....)
Wat overigens ook merkwaardig is dat alle geheugentests die ik uitvoer (memtest, en eentje van vista wat ik tijdens het opstarten kan bereiken), resulteren in een uitgevallen computer. Kan dit misschien duiden op problemen met het RAM?
Het is waarschijnlijk tijd om de geheugenmodules te vervangen.

Handleiding van het moederbord.

En misschien is het moederbord kapot en heeft de topicstarter gelijk dat het tijd wordt voor een nieuw systeem.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 20:54 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja inderdaad, wat geheugentestjes. Als je meerdere modules hebt, test eens met één module tegelijk (beide modules testen) en in verschillende geheugensloten, of als je nog ander geheugen hebt probeer dat eens. Ik heb nog nooit gehoord van het niet eens kunnen draaien van een geheugentest...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je de CPU een stuk kan overklokken is alleen een HD5850 en wat RAM ook prima. Draai hier met een Q6600 @ 3.5GHz met een HD5850 en 4GB RAM. Alle spellen kan ik prima spelen op maximale settings.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem ligt waarschijnlijk niet aan de sensors, gezien de computer ook regelmatig uitvalt bij cpu-intensieve taken (zoals streamen naar X360).

Maargoed, hier is een screenshot van realtemp:
Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/4944/screenshot653.jpg

En ik ben bang dat er al permanente schade aan de mobo en cpu is toegebracht, dat grijs uitgeslagen gebied is namelijk geen stof.

Maar weet iemand toevallig met de maten die ik van mn behuizing en de 5850 heb gegeven, alles past?
Pagina: 1