• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Topicstarter
Goedenavond,

Ik wou graag de volgende informatie, aangezien ik het met google niet kon vinden of geen relevante zoekterm wist te bedenken.
Stel dat je meerdere hdd's hebt in je pc, natuurlijk kun je daar al je data handmatig op gaan zetten. Maar mijn vraag is, kun je 1 hdd gebruiken voor mijn documenten, 1 voor program files, en een aparte schijf voor windows' bestanden ed. Zodat het alsnog op 1 systeem blijft lijken en allemaal naadloos samenwerkt?

[ Voor 5% gewijzigd door Trucker Her op 25-02-2010 21:31 ]

Gestoord word je toch...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

Trucker Her schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:30:
Goedenavond,

Ik wou graag de volgende informatie, aangezien ik het met google niet kon vinden of geen relevante zoekterm wist te bedenken.
Stel dat je meerdere hdd's hebt in je pc, natuurlijk kun je daar al je data handmatig op gaan zetten. Maar mijn vraag is, kun je 1 hdd gebruiken voor mijn documenten, 1 voor program files, enz enz. Zodat het alsnog op 1 systeem blijft lijken en allemaal naadloos samenwerkt?
Kort, simpel en makkelijk antwoord: Ja dat kan gewoon.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:20
Ik zou de Program Files map niet gaan verslepen, maar mooi op C:/ laten staan.
(Eventueel nog te installeren software kan wel gewoon op een D of E schijf in Program Files)

De map Mijn Documenten kan met iets als rechtermuisknop --> Doellocatie wijzigen gewoon veranderd worden naar een D, E of F schijf :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:47

QinX

Shai-Hulud

dat heet over het algemeen RAID of JBOD. Hiermee kun je van meerdere fysieke schijven 1 schijf maken. JBOD(just a bunch of disks) is de simpelste hier wordt de schijven achter elkaar gevuld(als ik mijn niet vergis).

Bij RAID kun je het beste gaan voor 0(stripped) of voor 1(mirrored) bij RAID 0 wordt die info gelijkmatig verdeelt over de beide schijven, hierdoor gaan je lees en schrijf snelheden drastisch omhoog, let wel als er 1 schijf kapot gaat ben je alle data kwijt.

RAID 1 is mirrored, hierbij gebruik je 2 of meer schijven en staat op elke schijf hetzelfde, dit verhoogt de veiligheid van je data, immers bij 1 defecte schijf is niet alles kwijt, want dezelfde data staat ook op de andere.

Maar een keus zou ik zeggen :P

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Het punt is, ik heb gigantische hoeveelheden aan programma's en dergelijke nu wil ik alles een beetje gaan opsplitsen over verschillende schijven. Waaronder met name m'n program files op een andere schijf zetten, want die map wil bij mij nog wel eens behoorlijk groot worden.
En als ik nou op een andere schijf neer zet, is er dan een speciale map structuur die ik moet aanhouden?

Edit: Kan mijn huidige mobo ook jbod aan dan? Ik kan er niks over vinden op de site van asus, ik heb de P5Q SE PLUS

[ Voor 13% gewijzigd door Trucker Her op 25-02-2010 21:38 ]

Gestoord word je toch...

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:47

QinX

Shai-Hulud

voor zo ver ik weet wel ja, maar je kunt bij het installeren van programma's ook gewoon zeggen instal op D:xxx/xxx/xxx

Ook kun je via het register de standaard instal map instellen, weet alleen even niet hoe.

edit:
Hier een korte beschrijving hoe die via het register gaat.

1. Navigate to:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
2. Find ProgramFilesDir whose default should be C:\Program Files
3. Change this to whatever directory you wish. I changed it to D:\Program Files for example.

bron:Klik

edit2: je komt in het register via
start>uitvoeren>regedit

[ Voor 53% gewijzigd door QinX op 25-02-2010 22:15 ]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Thnx, hoop dat het me zo wel gaat lukken :D

Gestoord word je toch...

Verwijderd

de opslaglokatie kiezen kan met Internet Explorer als het bestand van Internet komt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De locatie van je documenten en afbeelding kun je wijzigen via rechtermuisknop > properties.

Persoonlijk haat ik de standaard indeling van Windows omdat programma's er van alles in pleuren zonder dat ik erom gevraagd heb. Ik heb een raid-array voor data met daarin een mapje voor alle Windows documenten en pictures meuk. Mijn feitelijke data heb ik zelf op een logische wijze georganiseerd buiten die verdomde libraries om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Zou mijn mobo RAID of JBOD ondersteunen? Ik kan er niks over vinden op de asus site, ik heb de P5Q SE PLUS

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
QinX schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:35:
dat heet over het algemeen RAID of JBOD. Hiermee kun je van meerdere fysieke schijven 1 schijf maken. JBOD(just a bunch of disks) is de simpelste hier wordt de schijven achter elkaar gevuld(als ik mijn niet vergis).

Bij RAID kun je het beste gaan voor 0(stripped) of voor 1(mirrored) bij RAID 0 wordt die info gelijkmatig verdeelt over de beide schijven, hierdoor gaan je lees en schrijf snelheden drastisch omhoog, let wel als er 1 schijf kapot gaat ben je alle data kwijt.

RAID 1 is mirrored, hierbij gebruik je 2 of meer schijven en staat op elke schijf hetzelfde, dit verhoogt de veiligheid van je data, immers bij 1 defecte schijf is niet alles kwijt, want dezelfde data staat ook op de andere.

Maar een keus zou ik zeggen :P
Dit is niet waar de TS naar vraagt. Hij wil z'n data juist gescheiden op diverse schijven. Misschien hebben de schijven wel verschillende capaciteit en heeft hij geen RAID controller. Stripe is niet aan te raden en Mirror zou een halvering van zijn opslagcapaciteit veroorzaken. Denk dat TS daar niet op zit te wachten gezien hij nu al te weinig ruimte heeft voor z'n programfiles.

Overigens is het misschien ook handig om je virtuele geheugen te verplaatsen naar een andere HD zodat er op C: ook weer wat ruimte vrijkomt. Kies dan wel de snelste schijf die daar voor beschikbaar is.
Programfiles verhuizen wil wel eens wat nukkigheden geven omdat niet alle installers/updaters daar goed mee overweg kunnen. Als het even kan zou ik dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Ik zal er eens even goed over gaan nadenken en kijken waar de meeste van mn gebruikte ruimte blijft. Weten jullie hier toevallig nog een programma voor? Of moet ik dit met de hand doen? :P

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Treesize is een handig programma waar je dat mee kan doen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Wow bedankt! Enorm handig!

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmiGueL schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:33:
Ik zou de Program Files map niet gaan verslepen, maar mooi op C:/ laten staan.
(Eventueel nog te installeren software kan wel gewoon op een D of E schijf in Program Files)
Is het niet zo dat het sneller is om je programma's op dezelfde schijf te hebben als windows? Ik heb 1 harde schijf (Seagate ST 3500 320 AS) opgedeeld in 3 partities, C (windows), D (programma's) en E (documenten) en twijfel of ik niet de c en d-partitie moet samenvoegen om een iets sneller systeem te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Trucker Her schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 09:36:
Zou mijn mobo RAID of JBOD ondersteunen? Ik kan er niks over vinden op de asus site, ik heb de P5Q SE PLUS
Ik heb de website van asus er even bijgepakt:
http://asus.com/product.aspx?P_ID=gXUQex0X4rGOOh5E

Hier staat onder storage niet dat hij een RAID functie heeft. Ook is de Chipset ICH10 waar de chipset voor raid ICHR10 had moeten zijn. Helaas ondersteund jouw moederbord dus geen RAID (en dus ook geen JBOD). Uiteraard kan je wel software-raid draaien vanuit het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
En software-raid is slomer heb ik van anderen begrepen toch?
En ik heb een nieuwe vraag, boot schijven. Hoe realiseer ik dit? Want windows gooit toch alles in één keer op dezelfde partitie? (Documenten, Program Files ed..) Hoe kan je dan zo'n speciale "boot schijf" maken? Desnoods met een ssd!

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Software-raid is wel iets trager maar belangrijker is dat je eigen cpu de parity berekeningen moet doen. (bij raid0 heeft dit dus nauwelijks effect). Een hardware-raidcontroller heeft een eigen i/o processor daarvoor.

Boot-schijf is niets anders dan de fysieke schijf/ssd waar windows vanaf op start. Ik snap daarom je vraag ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bootschijf of de opstartschijf is de schijf waar de opstartfunctie van het besturingsprogramma zoals Windows op staat. Een bootschijf waar het opstartdeel van het besturingsprogramma op staat wordt zo genoemd om onderscheid te maken tussen een bootschijf en een dataschijf, waar gegevens en bestanden op staan als opslag. Bij opstartproblemen en computerproblemen wordt vooral naar de bootschijf gekeken. Dit is de schijf waar het programmadeel op staat dat het besturingsprogramma laat opstarten. En de bootschijf is meestal de schijf waar het besturingsprogramma vanaf werkt. Bij opstartproblemen kan de dataschijf veelal losgekoppeld worden om naar de oplossing te zoeken. De dataschijf speelt daarom een minder grote rol voor de werking van de computer en bij het zoeken naar de oplossing van problemen met een computer.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 10:25 ]

Pagina: 1