[Nieuwe HD] Welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Beste Mede-Tweakers,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe boot harde schijf. En nu is het moment daar, ik heb geld :D. Het grote probleem is nu alleen nog de keuze van de schijf. Ik heb al gekeken naar:

-Notebook schijven (ivm stilte, maar de access tijden lijken hier erg hoog en ze zijn relatief prijzig)
-SSD's (Maar deze blijven véél te duur, dus deze zijn sowieso uitgesloten)
-Raptors (Deze zijn ook relatief duur en luidruchtig, en aan de kleine kant).

Nu zijn er ook al een tijdje schijven met 500GB platters, en daar is mijn oog nu op gevallen. Alleen kan ik maar niet kiezen welke ik moet nemen.
500GB: Samsung/WD/Seagate.
Want ik weet niet welke het snelste is qua (vooral) de access time, read/write is wel te vinden, maar niet zo heel erg belangrijk aangezien alles nu toch rond de 130MB/s ligt.

Het mag eventueel ook een andere schijf dan deze zijn, maar dan heb ik wel enkele voorwaarden:
-Stil (ik hou niet van dat gekraak steeds, daarom ben ik mijn 1TB Samsung F1 nu zat als bootschijf).
-Niet te duur per GB
-Minimaal 160GB
-7200rpm

Kunnen jullie mij helpen? :>

[ Voor 5% gewijzigd door PerfectLight op 25-02-2010 18:08 ]

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik heb zelf een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ (1TB) en ik vind deze best wel luidruchtig. Nu kan dat ook komen omdat ik een redelijk open kast heb waar alles goed te horen is, maar misschien heb je er wat aan bij je keuze. ;)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
- Ik weet niet hoe jij zoekt, maar als ik in pricewatch een schijf uitzoek daar kijk bij specificaties en dan doorklik naar de informatie van de fabrikant dan kan ik echt binnen 1 minuut de acces time van een schijf vinden.

- Het zelfde geldt voor de geluidsproducie

- Prijs per GB kun je zelf uitzoeken

- Grootte kun je alleen zelf bepalen afhankelijk van je budget

- Rotatie snelheid kun je ook op de website van de fabrikant vinden.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Naar wat voor disks zit je te kijken. 500GB platters betekend dat je 500GB/1TB, 1.5TB of 2TB kan kopen. Hoe groot wil je dat de disk is?

Verwijderd

een harde schijf blijft stiller wanneer er nooit een defragmentatie wordt uitgevoerd.
Western Digital wordt gezien als producent van sterke harde schijven, die lang meegaan.
een ssd van Intel met 40GB is niet veel duurder dan een harde schijf.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 20:32 ]

• PerfectLight
Die accestijden die gegeven zijn door de fabrikant kloppen zo goed als nooit. Dat is altijd "in het mooiste geval". De schijf mag tot 1TB zijn, inprincipe. Maar dit lijkt mij vrij onhandig voor een bootschijf? (Dit heb ik nu ook al.. En als die crashed ben ik dus alles data/os kwijt)..

Edit: en de 40GB is wel mooi, maar een beetje aan de kleine kant. Ik gebruik nu zegmaar zo'n 80/90GB.

[ Voor 15% gewijzigd door PerfectLight op 25-02-2010 20:37 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Samsung F3 500GB.
+ Snel
+ Stil
+ Goedkoop

Ow en als je budget tot richting de 100 rijkt zou ik toch even naar SSD's gaan kijken. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Saturnus op 25-02-2010 20:34 ]

• PerfectLight
Hmm, die samsung komt overal wel mooi uit de bus. En tot nu toe is Samsung me prima bevallen..
Maar die SSD's blijven toch nog boven de 100 eurie.. En dat vind ik nog net een tikkeltje teveel voor maar 40/60GB, omdat ik minimaal 80 nodig heb voor mn OS ed.

Misschien over een tijdje als ik flink gespaard heb en de technologie iets verder gevorderd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Misschien nog even doorsparen inderdaad en dan voor Deze gaan? De prijs daalt hard, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
Hartelijk bedankt allemaal! Ik ben toch maar voor de Samsung F3 502HJ gegaan :). Maar ik blijf wel sparen voor die SSD :D.

[ Voor 20% gewijzigd door PerfectLight op 26-02-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste Perfectlight, met behulp van de Picewatch, jouw butget en de vele ervaring topic's zou je prima zelf moeten kunnen bepalen welke hardeschijf geschikt is voor de doeleinden waarvoor jij hem wilt gebruiken.

Om als tip mee te geven de Western Digital VelociRaptor hardeschijfen zijn goede alternatieven voor een SSD, deze zijn tegenwoordig vrij goed 2e hands te verkrijgen, met meestal nog een paar jaar garantie. Deze hardeschijven hebben namelijk standaard 5 jaar garantie. De WD VelociRaptor is namelijk de snelste S-ATA hardeschijf, zeer lage access timings en hoge doorvoer snelheden.

edit: Of ik klikt pas na een uur op "verstuur bericht"... :o :O

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 26-02-2010 12:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.