Netwerk monitoren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik bevind mij in een groot netwerk dat gestuurt word door 3 routers.
Het netwerk ligt er zo nu en dan uit en moet de boel gereset worden. Ikzelf
denk dat iemand in het netwerk flink zit te downloaden. Is er een programma waarmaa ik de
Down/- uploadgebruik per ip kan bekijken? Of is er een andere manier om hierachter te komen?

Met vriendelijke groet,

Dennis

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Hier op Tweakers.net is het de bedoeling dat je zelf wat moeite doet voor je een topic opent. Lees daarom ook gerust eens het beleid door (bv NT Beleid)

Wat heb je zelf al gezocht/gevonden? Waarom werkt dit niet? Op welk niveau wil je gaan monitoren ? (uitlezen uit de router, een programmatje dat draait op elke pc, etc).

Ik kan je nu al vertellen dat met de meeste consumentenrouters en zonder linux bak ertussen die alle verbindingen beheert, het zo goed als onmogelijk is om down en uploadgebruik per IP te bekijken zonder iets te installeren op elke PC. Je kan eventueel ook eens kijken naar OpenWRT, maar dat geldt maar voor een beperkt aantal routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Network Magic Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 18:39
Geef anders eens wat meer info over dit grote netwerk.

Bij een groot netwerk heb ik het over minimaal 500 switchpoorten. In een dergelijk netwerk verwacht ik dan ook routers en switches welke manageble zijn (Cisco, HP, Foundry, etc). Wat voor routers/switches gaat het in deze om?

Waarom staan er 3 routers in het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar met zabbix kan je het hele netwerk afscannen en als alle clients een agent draaien kan je die data wel uitlezen, maar zoals Rendier2710 zegt is het makkelijk bij die netwerken gewoon de data van de switchen uit te lezen.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Cain and Abel, kun je zien welke pagina's iedereen op het netwerk zit. Je hoeft het maar op 1 pc te draaien, bijv je eigen dus. En dan kun je ook zien hoeveel packets er geupload en gedownload worden, welke protocols, en welke ip's/url's.

Veel plezier ermee, en er zit als handige functie ook nog eens een password/hash cracker in!

Oh, dit vind ik altijd zo leuk he! Om advies vragen, je krijgt reacties, en vervolgens niks meer van je laten weten!

[ Voor 15% gewijzigd door Trucker Her op 27-02-2010 18:50 ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
Bij mijn weten bedoel je de ARP poisoning bij Cain and Abel?

Er zijn legalere manieren om simpel een netwerk te monitoren... (en je wil ook niet van alle clients het traffiek door je netwerkkaart krijgen, want dan kan die toch niet aan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Via cain krijg je niet alle traffic door je kaart en Cain and Abel is volledig legaal...

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
als je echt alles wilt weten, kijk eens bij Fortinet.com

Producten zijn soms wel prijzig. Maar en je netwerk is veilig van binnen en buiten. Tevens heb je meteen een knappe VPN optie erbij. En je hebt met de manager de mogeljikheid tot een knappe endpoint security.

Dus bijvoorbeeld geen P2P verkeer, geen grote downloads die binnen zijn te halen door eindgebruikers of het wordt zo geknepen dat het niet eens meer leuk is voor om een film op te halen. Ook is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld MSN te killen. Of om sites die schadelijk zijn te blocken.

Mogelijkheden te over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
Trucker Her schreef op zondag 28 februari 2010 @ 19:38:
Via cain krijg je niet alle traffic door je kaart en Cain and Abel is volledig legaal...
De enige manier om met Cain & Abel de traffic te monitoren op een switched network is doormiddel van ARP Poison Routing, waardoor je alle traffic door je kaart krijgt (wel, de helft).

zie ook:
Cain & Abel doesn’t work on switched Network unless you use ARP Poison Routing, which will mess up your network while it is running. All sorts of weird thing will start happening if you use it. THe software will only run properly on a network that is running on a HUB.

If you really need to do this, you will need to put a HUB (Or a managed switch that does port mirroring) between your internet connection and your switched network.
En wees gerust, een ARP poison zonder dat de gebruikers hiervan afweten is in de meeste gevallen illegaal, en ik vrees dat dit er 1 van is.
Pagina: 1