• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
Vraag waar ik na wat googlen zo snel niet uitgekomen ben.

Ik heb naast mijn studie een eenmanszaak vanwaar ik opleidingen geef (EHBO etc.)

Nu kan ik goedkoop een 16 jaar oude bestelauto kopen. Kom ik nu in aanmerking voor de lagere wegenbelasting voor ondernemers, ondanks dat de auto op mijn eigen naam zou staan?

Dat ik dan een bijtelling zou moeten betalen kan ik wel mee leven, de dagwaarde is praktisch niets. (Boven de 15 jaar de dagwaarde en geen nieuwwaarde)

Klopt dat een beetje?

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
dit is bij uitstek een vraag die je het beste kunt stellen aan:...

BelastingTelefoon
Telefoon: 0800 - 0543
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

of misschien beter:

BelastingTelefoon Auto
Telefoon: 0800 - 0749
Voor vragen over

motorrijtuigenbelasting (mrb)
belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm)(bijvoorbeeld bij import van auto's)
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

[ Voor 39% gewijzigd door P.O. Box op 25-02-2010 16:58 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Wat bedoel je precies met "lagere wegenbelasting voor ondernemers"?

Ik heb daarvan nog nooit gehoord.

Een voordeel wat je als ondernemende eigen rijder wel hebt: over de zakelijke gebruikskosten van je auto (m.n. garagerekeningen en brandstof) kun je BTW compensatie krijgen. Het zijn immers zakelijke uitgaven (dus excl BTW) die je prive betaalt (incl BTW) en vervolgens tegen de bekende 19 cent kan vergoeden uit de zaak naar je prive. Onder de streep kun je dus geen 19 cent/km incl BTW maar 19 c/km excl BTW belastingvrij vergoeden.

Je mag de kilometers prive/zakelijk scheiden o.b.v. rittenadministratie, maar je mag ook BTW compensatie toepassen op 75% van alle gebruikskosten. Per saldo een BTW voordeel van 3/4 deel van 19% op die kosten.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:37

Stoffel

Engineering the impossible

t_captain schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 17:13:

Ik heb daarvan nog nooit gehoord.

Een voordeel wat je als ondernemende eigen rijder wel hebt: over de zakelijke gebruikskosten van je auto (m.n. garagerekeningen en brandstof) kun je BTW compensatie krijgen. Het zijn immers zakelijke uitgaven (dus excl BTW) die je prive betaalt (incl BTW) en vervolgens tegen de bekende 19 cent kan vergoeden uit de zaak naar je prive. Onder de streep kun je dus geen 19 cent/km incl BTW maar 19 c/km excl BTW belastingvrij vergoeden.

Je mag de kilometers prive/zakelijk scheiden o.b.v. rittenadministratie, maar je mag ook BTW compensatie toepassen op 75% van alle gebruikskosten. Per saldo een BTW voordeel van 3/4 deel van 19% op die kosten.
Als je die brandstof gebruikt voor zakelijke ritjes zijn het toch gewoon kosten of niet? Wellicht dat je dat aan moet kunnen tonen, maar het lijkt me dat dat toch gewoon aftrekbaar is?

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 17:13:
Wegenbelasting voor een bedrijfs bestelauto is een factor 1/3 lager, na afschaffen van het grijs kenteken. In dit geval komt het dus op 80 euro als bedrijf zijnde en 300 euro als particulier (per kwartaal). Dat is een fors verschil. Bedankt voor je andere info, ik was sowieso al van plan om morgen even een belletje te doen met de belastingtelefoon.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Stoffel schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 17:14:
[...]

Als je die brandstof gebruikt voor zakelijke ritjes zijn het toch gewoon kosten of niet? Wellicht dat je dat aan moet kunnen tonen, maar het lijkt me dat dat toch gewoon aftrekbaar is?
Nope, die kosten zitten al verweven in de 19st per kilometer. Wat je dus wel kan doen is naar ratio van prive/zakelijk verbruik de btw op de autokosten (garage, bezine, wassen) meenemen in je aangifte inkomsten belasting.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ter verduidelijking de twee opties:

1. auto in de zaak
2. auto prive

Als de auto op naam van de zaak staat, betaalt de zaak de autokosten inclusief de brandstof. Dus: volledige BTW restitutie en bovendien zijn het zakelijke uitgaven. Deze gaan dus ten laste van de winst, en de scheelt inkomstenbelasting in box 1.
Wel heb je te maken met bijtelling wanneer je prive ook wilt rijden in de bedrijfsauto. Voor zo'n oude auto is dat meestal niet interessant. Het voordeel dat je geniet vanwege het privegebruik is maar bescheiden endan hakt de bijtelling er relatief zwaar in.

Rij je de auto prive, dan betaal je alle autokosten uit je nettoloon. Wel kun je zakelijke kilometers declareren tegen 19 cent per stuk. Die 19 cent gaat dus buiten de inkomstenbelasting om omdat het ten laste van de winst gaat. Bovendien heb je recht op BTW compensatie voor de zakelijke gebruikskosten. Mag pro rato werkelijke kilometers, mag forfaittair o.b.v. 75% zakelijk gebruik / 25% prive gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
Oftewel: als je de auto privé rijdt met een eenmanszaak mag je 75% van de BTW over ALLE autokosten incl. brandstof terugclaimen, en je mag per zakelijke kilometer 19ct van je winst afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14
Voor de lagere wegenbelasting (en BPM teruggave, maar dat speelt hier niet) moet je aannemelijk kunnen maken dat je de auto minimaal 10% zakelijk gebruikt.

Auto hoeft dan niet bedrijfseigendom te zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1