AMD standaardkoeler niet voldoende ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MAB The Frisian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-08 11:00
Ik heb mijn X2 4050e en mijn X2 4850e vervangen door Phenom's II X4 945 C3.
Voorheen bleven mijn procjes behoorlijk koel en dan bedoel ik grazend voor SoB nog geen 30°, gemeten met Everest.
Deze procs worden ruim 60°.
Op beide procs heb ik de standaardkoeler gebruikt. Ook de koelers van de X2's verlagen de temp niet.
Gebruik een K9A2GM-FD / FIH en een GA-MA78GM-S2H (rev.1.0).
Heb ook al een koeler gereinigd en arctic silver 5 gebruikt maar ook dat helpt niet.
Heb hier http://forums.pcper.com/s...9129&highlight=Phenom+945 gelezen dat de temp echt wel omlaag kan maar dat een andere koeler zoveel verschil maakt is nogal wat.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:45

QinX

Shai-Hulud

60C onder load is niet veel hoor, zeker met een stock koeler niet.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• MAB The Frisian
QinX schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 18:50:
60C onder load is niet veel hoor, zeker met een stock koeler niet.
Als het max. 71° is schiet het lekker op.
Kan me echter ook niet voorstellen dat een ander koeler de temp 20°C verlaagd zoals in de link wordt aangegeven.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
stock cooler = een kleine 80mm fan en een niet zo hele grote heatsink

een cooler als bijv een mugen 2 heeft een groter koeler oppervlakte en heeft een 120mm fan die dus meer lucht kan verplaatsen dan die 80mm fan
ook kan je dan nog in push pull opstelling zetten waardoor het ook weer een paar extra graden scheelt

ja, daag.

• MAB The Frisian
Remmes_NT schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:46:
stock cooler = een kleine 80mm fan en een niet zo hele grote heatsink

een cooler als bijv een mugen 2 heeft een groter koeler oppervlakte en heeft een 120mm fan die dus meer lucht kan verplaatsen dan die 80mm fan
ook kan je dan nog in push pull opstelling zetten waardoor het ook weer een paar extra graden scheelt
I know, maar zoals aangegeven was de stockkoeler bij de 4050e prima en hield 'm full load (24/7SoB) gemakkelijk onder de 30°C.
Everest gaf voor de cores zelfs temps onder de 20°C aan.
Had dan ook verwacht dat de standaard koeler, volgens mij zelfs maar 70mm, ook in dit geval voldoende zou zijn.
Ik heb net met Overdrive het voltage verlaagd, wil met deze proc niet meer in het BIOS (?????), en de temp is nu 60°C.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:48
De 4050e is dan ook niet een zeer krachtige processor hé. Ontworpen voor prestaties met laag stroomverbruik dus weinig hittegeneratie.De 4050e heeft een TDP van 45w en de X4 95W. Dat is eigenlijk puur warmte - en dat laat al veel zien. Je processor word dus lekker warm maar dat is in dit geval echt niet abnormaal hoog. Het kan lager met betere koelers etc maar hoeft niet.

• MAB The Frisian
BastiaanCM schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:09:
De 4050e is dan ook niet een zeer krachtige processor hé. Ontworpen voor prestaties met laag stroomverbruik dus weinig hittegeneratie.De 4050e heeft een TDP van 45w en de X4 95W. Dat is eigenlijk puur warmte - en dat laat al veel zien. Je processor word dus lekker warm maar dat is in dit geval echt niet abnormaal hoog. Het kan lager met betere koelers etc maar hoeft niet.
Verschil is me te groot en ben dan ook al op zoek naar betere, maar wel betaalbare, koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:45

QinX

Shai-Hulud

als het verschil te hoog is moet je gaan kijken voor zwaardere koelers ja, ga dan voor een Cooler master Z600 of een Mugen 2, goede koelers voor een goede prijs. <30C moet wel nog altijd niet verwachten.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 09:29
Stock coolers van AMD vind ik sowieso bagger, maken veel herrie en vind ze nou niet echt bepaald goed koelen.

Neem als alternatief een Scythe Mugen2, Coolermaster Hyper TX3 of iets in die trend, zeer goede coolers voor hun geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAB The Frisian
Heb 2 Ninja's Mini rev. B besteld met 2 Scythe Kama Flex SA0825FDB12L.
Ga de blades van de Ninja aan de achterkant een beetje richting achterfan, van mobo af, verbuigen daarna het gat achterin de computer zo groot maken dat alleen de bevestigingsgaten van de fan blijven zitten.
Dan ga ik een side-fan in de QF50J monteren met een "koker" naar de drivebays en alle overbodige bedrading wegknippen om op die manier een goede flow te bewerkstelligen.
Misschien later nog de standaard 120mm achterfan vervangen door Scythe's Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 voor een beetje meer afvoer.
Zou voldoende moeten zijn.
Pagina: 1