Hoeveelheid videogeheugen nodig voor FullHD playback

Pagina: 1
Acties:

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 14:40
Ik heb sinds kort een htpc met de volgende onderdelen
Mobo: ASrock M3A785GMH
Proc: AMD Athlon 235e
Mem: OCZ Platinum DDR3 2GB op 533mhz met timings 7-7-7-20
en nog wat randapparatuur die hier niet toe doet.
Ik draai Windows 7 Pro x64

Ik gebruik hem dus voornamelijk om films mee te kijken. Nou kreeg ik sinds een tijdje regelmatig bsod's of display driver foutmeldingen en ik ben gaan uitzoeken waar de fout ligt.
Ik ben onderandere gaan experimenteren met de hoeveelheid geheugen die de videokaart nodig heeft om een 1080p film x264 in mkv jasje hardwarematig te decoden. De uitkomst leek mij het delen met jullie waard.

Standaard staat het moederbord instelt op het gebruik van zowel het onboard geheugen als het systeemgeheugen. Dus 128MB sideport (op het moederbord en van de onboard videokaart zelf) en 256MB van het systeem geheugen (ocz in dit geval).
Om uit te sluiten of 1 van de 2 geheugens een bsod veroorzaakt ben ik met de instellingen van het videogeheugen gaan spelen. De instellingen getest door een fullhd film te draaien in Media Player Classic Home Cinema x64.

Eerst zo ingesteld dat hij alleen de 128MB sideport gebruikte. Dit werkte niet, het resultaat was artifacts en bsod met de melding: memory_managment.
Daarna 128MB van het systeemgeheugen, zonder sideport. ook dit werkte niet en resulteerde in artifacts en bsod.
Toen 512MB systeem geheugen insteld, wederom zonder sideport. Dit werkte prima.

Mijn conclusie is dus: om hd content 1080p door je videokaart af te kunnen spelen moet je videokaart minstens 384MB geheugen hebben.

Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben of eigen bevindingen. Ik ga in ieder geval nog wat meer dingen proberen. Als bijvoorbeeld het gebruik van alleen systeem geheugen geen display driver errors meer geeft dan is misschien m'n onboard videogeheugen toch kapot. Maar dat is dan meer een uniek probleem.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Moderne videokaarten hebben hiervoor een chip aanboord zodat de cpu niet belast wordt, dan speelt dit verhaal ook niet meer.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk eerder dat je je BIOS eens moet updaten, aangezien je van te weinig geheugen geen artifacts krijgt.

Verwijderd

TMon schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:21:
Ik heb sinds kort een htpc met de volgende onderdelen
Mobo: ASrock M3A785GMH
Proc: AMD Athlon 235e
Mem: OCZ Platinum DDR3 2GB op 533mhz met timings 7-7-7-20
en nog wat randapparatuur die hier niet toe doet.
Ik draai Windows 7 Pro x64

Ik gebruik hem dus voornamelijk om films mee te kijken. Nou kreeg ik sinds een tijdje regelmatig bsod's of display driver foutmeldingen en ik ben gaan uitzoeken waar de fout ligt.
Ik ben onderandere gaan experimenteren met de hoeveelheid geheugen die de videokaart nodig heeft om een 1080p film x264 in mkv jasje hardwarematig te decoden. De uitkomst leek mij het delen met jullie waard.

Standaard staat het moederbord instelt op het gebruik van zowel het onboard geheugen als het systeemgeheugen. Dus 128MB sideport (op het moederbord en van de onboard videokaart zelf) en 256MB van het systeem geheugen (ocz in dit geval).
Om uit te sluiten of 1 van de 2 geheugens een bsod veroorzaakt ben ik met de instellingen van het videogeheugen gaan spelen. De instellingen getest door een fullhd film te draaien in Media Player Classic Home Cinema x64.

Eerst zo ingesteld dat hij alleen de 128MB sideport gebruikte. Dit werkte niet, het resultaat was artifacts en bsod met de melding: memory_managment.
Daarna 128MB van het systeemgeheugen, zonder sideport. ook dit werkte niet en resulteerde in artifacts en bsod.
Toen 512MB systeem geheugen insteld, wederom zonder sideport. Dit werkte prima.

Mijn conclusie is dus: om hd content 1080p door je videokaart af te kunnen spelen moet je videokaart minstens 384MB geheugen hebben.

Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben of eigen bevindingen. Ik ga in ieder geval nog wat meer dingen proberen. Als bijvoorbeeld het gebruik van alleen systeem geheugen geen display driver errors meer geeft dan is misschien m'n onboard videogeheugen toch kapot. Maar dat is dan meer een uniek probleem.
Video-geheugen heeft er vrijwel niets mee van doen. Het ligt zeer waarschijnlijk ergens anders waardoor je deze problemen hebt.

Sommige kaarten kunnen zelf HW matig decoderen, maar dat zal ook niet veel geheugen gebruiken. Een BD speler heeft ook niet zoveel geheugen voor het decoderen van de video-stream nodig. Voor BD is de maximale video-bitstream is 30 Mbit gedurende 1 seconde. Ik geloof dat BD spelers 32 Mb hebben voor video-decoding. Het overige geheugen is meer voor de menustructuren en/of de java-gecoderde toeters en bellen.

Reken zelf maar hoeveel je nodig hebt; 1920 x 1080 x 3 bytes (24 bits kleur) = 6220800 bytes / 1024 = 6075 Kilobytes ~6 Mb dus. Zelfs als je dus 5 EVR framebuffers gebruikt kan je met 32 Mb af.

Dit buiten het geheugen dat de videoprocessor of de decodeersoftware zelf nodig heeft om de bitstream te decoderen. En daarvoor heb ik uit jouw post niet voldoende gegevens om dit in te schatten (x264 is een encoder, die opmerking zegt niet veel over de daadwerkelijke video-stream, uitgezonderd dat het dus een H264 stream is geworden).

• TMon
brilsmurfffje schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:11:
Moderne videokaarten hebben hiervoor een chip aanboord zodat de cpu niet belast wordt, dan speelt dit verhaal ook niet meer.
Mobo heeft een HD4200 onboard, die codeert ook prima HD materiaal, dus dat is het probleem niet.
Admiral Freebee schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:13:
Ik denk eerder dat je je BIOS eens moet updaten, aangezien je van te weinig geheugen geen artifacts krijgt.
Bios heeft laatste update. En je hebt gelijk, te weinig geheugen hoort geen artifacts te geven. Hooguit zou het dan langzamer moeten werken. Maar waarom werkt het dan als de videokaart 128mb van het ocz geheugen gebruikt niet en wanneer hij 512mb gebruikt wel?

[ Voor 41% gewijzigd door TMon op 25-02-2010 16:52 ]

Verwijderd

TMon schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:49:
[...] Maar waarom werkt het dan als de videokaart 128mb van het ocz geheugen gebruikt niet en wanneer hij 512mb gebruikt wel?
Driver ?

Heb je (screen space en/of pixel) shaders ingeschakeld, of shader based resizing ?
Gebruik je je secundaire scherm misschien ?
Welke decoder gebruik je, DXVA 1.0/2.0 of software ?
Wat zijn de specs van je "1080p x264 MKV"? Heeft ie 16 reference frames, 16 b-frames, 60 fps avg. QP0 of bitrate 100mbps ?

Je ziet: Die vraag kan gewoon niet zomaar worden beantwoord, het zijn nogal wat dingen die verschil kunnen maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 19:56 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

TMon schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:49:
[...]

Mobo heeft een HD4200 onboard, die codeert ook prima HD materiaal, dus dat is het probleem niet.

[...]

Bios heeft laatste update. En je hebt gelijk, te weinig geheugen hoort geen artifacts te geven. Hooguit zou het dan langzamer moeten werken. Maar waarom werkt het dan als de videokaart 128mb van het ocz geheugen gebruikt niet en wanneer hij 512mb gebruikt wel?
mijn server gebruik ik af en toe ook om 1080p films te testen.
Die gebruikt een of ander onboard chipsetje met 32MB.
Het stottert wel, maar ik krijg absoluut geen BSOD of andere foutmeldingen .........

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TMon
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:56:
[...]

Driver ?

Heb je (screen space en/of pixel) shaders ingeschakeld, of shader based resizing ?
Gebruik je je secundaire scherm misschien ?
Welke decoder gebruik je, DXVA 1.0/2.0 of software ?
Wat zijn de specs van je "1080p x264 MKV"? Heeft ie 16 reference frames, 16 b-frames, 60 fps avg. QP0 of bitrate 100mbps ?

Je ziet: Die vraag kan gewoon niet zomaar worden beantwoord, het zijn nogal wat dingen die verschil kunnen maken.
ik zal vanavond ff kijken of ik meer informatie van de film kan inwinnen. Ik gebruik overigens Catalyst 10.1.

Verwijderd

Lijkt me ook dat er iets anders mis is met je systeem, ik gebruik zelf de 780G chipset op een Gibabyte moederboard, en heb geen problemen met BD playback en gebruik zeker niet zoveel geheugen als dat jij insteld. Waarschijnlijk iets van een driver probleem.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 09:14

No13

/me was here

Ik heb een xbmc doosje op het NVIDIA ION platform (Intel Atom met onboard geforce 9300).
De 9300 kan ingezet worden om de decoding van x264 voor zijn rekening te nemen en doet dat prima (cpu load is dan ~5-10%). Linux doet dit met libvdpau als ik mij niet vergis.

Echter heeft de 9300 op mijn bordje geen eigen videomem en dit is dus gewoon shared memory, toen ik dat op 32 MB had staan was het no-go. xbmc gaf geen foutmelding, ik kreeg alleen geen beeld (of soms 'RGB static') wanneer ik een MKV probeerde af te spelen.

Pas toen ik het shared memory op had geschroefd naar de 256 MB ging het afspelen van x264 content zonder problemen.

Achteraf bleek xbmc met debugging aan ook een melding te geven over 'insufficient resources'. Afhankelijk dus van de decoder (cpu based of gpu based) zou meer videogeheugen zeker problemen kunnen oplossen.

Verwijderd

Ten eerste: De beide post hierboven hebben het over Nvidia video-kaarten. Daarvoor gelden heel andere argumenten, niet vergelijkbaar met die van TS. Zo zijn er voor Nv kaarten decoders die gebruik maken van CUDA, voor de Ati van TS natuurlijk niet. CUDA is een GPGPU achtige omgeving, daarvoor is video-geheugen nodig. Alleen al daarin zitten er verschillen.

Bij Ts kan het om heel andere dingen gaan: Ati kaarten ondersteunen geen HW-decodering van H264 stream > Level 4.1 (zoek dat op google). Nieuwere CUDA decoders kunnen dat wel, maar ook daar gelden ristricties.

Dus de vraag van TS valt gewoon niet te beantwoorden, zonder dat ie erg gedetailleerd opgeeft wat de specificaties van de media-file is. Daarnaast moet je behoorlijk veel weten van zijn hardware, en andere software (stompzinnige codecpacks wellicht die roet in het eten gooien ?). Welke video-renderer gebruikt hij VMR7/VMR9/EVR CP/EVR Sync) noem maar op.

Persoonlijk ga ik ervan uit dat deze vraag nooit zal worden beantwoord, en dat er dientengevolge ook zeker geen maatstaf valt te geven over de noodzakelijke hoeveelheid video-geheugen.

Laat het een les wezen voor iedereen die dit toevallig leest: De opmerking "x264 mkv" zegt helemaal niets:
1) x264 is een encoder, geen video-standaard.
Het is in feite een Open Source CLI/command prompt programma, wat een video ENcodeert in het H264 video-formaat. De specificaties van die stream hang helemaal af van wat je x264 opgeeft wat ie moet doen (hoeveel b-frames, hoeveel reference-frames, welke bitrate enzovoorts. En dat zijn dan maar de simpele opties).

2) MKV is een media-container.
Daarin kan je video met tig soorten formaten instoppen, en tig soorten audio-formaten, plus ondertitels, menustructuren en hoofstukmarkeringen; En nog wat meer leuks. Wat er daadwerkelijk inzit moet je zelf testen; Een MKV kan net zo goed een DivX-je bevatten (DivX is wèl een video-formaat). met een mp3 audio-spoortje.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 09:14

No13

/me was here

Bedankt voor het corrigeren van het verkeerde gebruik van x264 en h264.

De TS wil informatie te verstrekken, ik probeer slechts informatie toe te voegen. Ik ben me ervan bewust dat NVIDIA en ATI anders omgaan met het decoderen van video maar het topic is algemeen en niet merk-afhankelijk. Vandaar dat ik denk dat mijn reactie zeker informatie toevoegd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 09:53:
Dus de vraag van TS valt gewoon niet te beantwoorden, zonder dat ie erg gedetailleerd opgeeft wat de specificaties van de media-file is. Daarnaast moet je behoorlijk veel weten van zijn hardware, en andere software (stompzinnige codecpacks wellicht die roet in het eten gooien ?). Welke video-renderer gebruikt hij VMR7/VMR9/EVR CP/EVR Sync) noem maar op.

Persoonlijk ga ik ervan uit dat deze vraag nooit zal worden beantwoord, en dat er dientengevolge ook zeker geen maatstaf valt te geven over de noodzakelijke hoeveelheid video-geheugen.

Laat het een les wezen voor iedereen die dit toevallig leest: De opmerking "x264 mkv" zegt helemaal niets:
1) x264 is een encoder, geen video-standaard.
Het is in feite een Open Source CLI/command prompt programma, wat een video ENcodeert in het H264 video-formaat. De specificaties van die stream hang helemaal af van wat je x264 opgeeft wat ie moet doen (hoeveel b-frames, hoeveel reference-frames, welke bitrate enzovoorts. En dat zijn dan maar de simpele opties).
Nuttige post, weer wat geleerd.

• TMon
ik denk dat het toch met sideport geheugen is. Zodra ik dat instel samen met het systeem geheugen krijg ik artifacts en display driver errors. Ik heb al met de helpdesk contact gehad en de RMA afdeling zou graag naar mijn probleem kijken, dus maandag maar even opsturen. T vreemde vind ik dat dit het 2e moederbord op rij is met dezelfde problemen.

Dan over het video gedeelte:
MPCHC staat op: playback/output/ evr custom pres. (voor zover ik weet nodig om HW acceleratie te krijgen)
Onderin het scherm staat: dxva (1 of 2 staat niet aangegeven.)

de film properties:
Video: MPEG4 Video (H264) 1920x1080 23.98fps [English, x264 (Video 1)]
Audio: Dolby AC3 48000Hz 6ch [English, AC3 (Audio 1)]

Overigens is het probleem niet specifiek voor de film met bovenstaande gegevens. Elke HD-film die ik probeer gaat fout.

Overigens heb ik geen enkele codec geinstalleerd. Cleane install van windows en meteen MPCHC erop. Meer is niet nodig.

Weer wat extra info:
Een MKV met MPEG4 video waarvan MPC aangeeft dat DXVA aan staat, geeft artifacts. een andere MKV ook 1080p en MPEG4 videobestand, maar waar MPC niet bij aangeeft dat DXVA aan staat, geeft geen artifacts.

[ Voor 16% gewijzigd door TMon op 26-02-2010 17:25 ]

Pagina: 1