• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
hallo

Mijn laptop doet raar.
Hij staat in een houder (zo'n goedkoop ding van een metalen draad. Dus hij is aan alle kanten vrij voor koeling.
Hij stond net een tijdje niks te doen en het scherm was uit. (niet standby).\
maar de fan stond wel de hele tijd op volle kracht te blazen.

Dus ik ging even kijken naar de temperaturen in everest (ultimate). en daar valt me wat raars op.

de temperaturen zijn normaal volgens mij:
moederbord 35
cpu kern 1 36
cpu kern 2 36
gpu diode 46
seagate... (hd) 32

maar af en toe komt er ineens een waarde 'cpu' bij. Die staat dan op 96 graden. gaat na een paar seconden terug naar 32 graden en dan verdwijnt de waarde weer, om na een halve minuut weer terug te komen in het rijtje op 96 graden.

overigens is de fan inmiddels weer wat rustiger geworden, maar die waarde vind ik maar vreemd.
is dit de voorbode van een kapotte temp sensor?

het gaat om een HP elitebook 8530w met t9600 cpu en quadro 770m 512mb gpu (er zijn verschillende versies)

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
96C is aan de hoge kant, de max. temp is 105C volgens Intel. 32C is het andere uiteinde (nogal koud voor een laptop CPU). Dan zou je kunnen zeggen dat de sensor niet helemaal 100% is, wat heel vervelend is omdat je fan dan onnodig hard kan gaan blazen. Download eens andere programma's om die sensor uit te lezen, zoals speedfan. Daarmee kun je ook nog je fanspeed instellen (mits je zeker weet dat die temp van 96 niet klopt, anders heb je straks een dode laptop).

• timberleek
in speedfan krijg ik ineens 10 waardes ipv 6
gpu - 48
temp - 47
temp1 - 50
temp2 - 50
temp3 - 21
temp4 - 31
temp5 - 22
core0 - 34
core1 - 33
hd0 - 30

er staat geen 'cpu' oid bij en ook geen abnormaal hoge waardes.
in everest krijg ik nog steeds af en toe de 'cpu' waarde, maar minder vaak als net.

beetje raar is het wel aangezien de laptop niet warmer als anders aanvoelt

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kun je ook eens het progje CoreTemp proberen? Dat wordt vooral in de overklokwereld gezien als een van de meest accurate tempuitleestooltjes.

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:07
zolang de cpu koel aanvoelt en niet van je schoot brand,
zou ik er niks aan doen,
wat wel eens wil helpen de koeler schoonmaken met een kwarts / borstel
dan ben je dat "vliegtuig" effect in meeste gevallen kwijt

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
Tim, in speedfan zijn core0 en core1 de processor cores (aangezien de t9600 er 2 heeft). De rest slaat op de gpu, de hd, en plaatsen op het moederbord die van belang zijn (northbridge, southbridge etc.). Het kan zijn dat everest die middelt ofzo.

Bij andere mensen die eenzelfde laptop hebben heb ik het idee dat hij alleen hard gaat blazen als je hem niet op een harde ondergrond zet (dus slechte luchtstroom) en een vrij zware applicatie draait/een film aanzet oid.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat er malware ergens op je computer staat die een conflict veroorzaakt.

Het beste alternatief wat je kan doen is 'm even uitblazen, en dan hopen dat het minder is. En everest niet meer geloven ^^.

[ Voor 9% gewijzigd door PerfectLight op 25-02-2010 13:58 ]

• timberleek
ja met slechte luchtstroom ed gaat hij mij mij ook blazen, maar dat heeft hij bijna nooit.
nu zeker niet aangezien hij niet op een ondergrond staat.

toch wel een vage waarde dan.
helemaal als het een gemiddelde is
(36+36)/2 = 96 8)7

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
timberleek schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 14:05:
ja met slechte luchtstroom ed gaat hij mij mij ook blazen, maar dat heeft hij bijna nooit.
nu zeker niet aangezien hij niet op een ondergrond staat.

toch wel een vage waarde dan.
helemaal als het een gemiddelde is
(36+36)/2 = 96 8)7
72/2 = 96????

ja, daag.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

volgens everest blijkbaar wel :P
Pagina: 1