Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD activiteit voorkomen tijdens afspelen media via DVD

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Wellicht meest bekende probleem voor veel mensen.

Ik heb W7 Home Premium net erop gezet en K-Lite Mega Codecpack 5.70 erop gedaan.
Dat werkt prima, maar... een probleem dat HDD ook actief is tijdens draaien media vanaf DVD.
Ik weet dat HDD niet eens nodig is om media te weergeven, dat kan beter direct via geheugen.

Ik wil HDD activiteit zoveel mogelijk uitschakelen tijdens DVD afspelen omdat:
- hdd bezigheden de afspeelproces kan verstoren (dus als scanner loopt, dan zal de beelden zeker wat schokken)
- batterijduur vergroten zodat alleen DVD speler draait en HDD zeer minimaal.
- beter en soepeler afspelen en minder cpu belasting

Ik weet dat het mogelijk is, maar welke instellingen in codecpack of in W7 zijn hiervoor nodig om te voorkomen dat HDD meeleest tijdens afspelen?
Wie heeft dus ook gedaan?

Alvast dank. :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Weet je zeker dat het je videoafspeelsoftware is die de Harddisk gebruikt? Zo ja hoe weet je dat zeker?

Even niets...

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Tijdens afspelen vanaf DVD zag ik HDD led zachtjes knipperen.
Ik weet zeker dat HDD mee reageert omdat DVD led en HDD led apart knipperen. (Op sommige laptops brandt HDD led ook als DVD draait) maar hier zijn ze apart.

Dus ik wil graag anders instellen.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Maar je HDD doet altijd iets ookal doe jij zelf niets.. Je virusscanner kan dingen doen, windows zelf logt ook dingen, dus het hoeft niet perse zo te zijn dat de HDD activiteit direct gevolgen heeft voor jou videofilmpje...
Kijk eens in je taskmanager hoeveel I/O operaties er uitgevoerd worden door het proces waarmee je de DVD bekijkt. (met view > select columns kan je kolommen aanzetten)

Even niets...

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik zal voor je aantal tests doen op diverse computers :P

Maar ik zeg het: het is mogelijk om zonder hdd movies te draaien. De hdd laadt alleen de benodigde codecs en de player zelf in en dan moet ie gewoon meteen lopen zonder hdd.
Waarom hdd eigenlijk meewerkt weet ik niet. Ik wil wel graag de technische kant weten welke nut dat heeft. Decoderen? Cachen? Bijhouden savepoint? Geen idee.

Op laptop is hdd én dvdspeler draaiend meer energie verbruik en dat kan best anders.

Voor de duidelijkheid:
De hdd led moet niet in knipperend tempo gaan, want dat geeft aan dat het data van dvd verwerkt of zo. Dat wil ik voorkomen.
Als hdd led geen vaste tempo en dus onregelmatig af en toe knippert, maar niet zo veel, dan vind ik het goed. Dat kan door andere programma's komen.

[ Voor 23% gewijzigd door MrDummy op 25-02-2010 17:53 ]

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Misschien helpt het om het wisselbestand (pagefile) uit te zetten?

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Je zet geen wisselbestand uit in Windows. Dat maakt Windows instabiel. Dat advies is dus zeer negatief.
Pagina: 1