Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb al een tijdje een Thomson Speedtouch 780WL router samen met zakelijk internet van KPN en dat werkte prima. Alleen komen er de laatste tijd steeds meer computers bij, zo hangt er standaard een grote Epson printer via de Ethernet poort aan de router, een samba server die dag en nacht draait en vervolgens twee desktops die ook altijd met de samba server zijn verbonden. Daarnaast zitten er nog verschillende laptops op het netwerk die ook hier en daar bestanden van de samba server plukken. Een heel stuk drukker kwa fysieke computers maar ook kwa verkeer naar mijn idee.

De laatste weken vliegt het internet er steeds vaker uit en is een router reboot de enige optie. Nu is mijn vraag aan jullie, is deze router gewoon underpowered en crashed hij daarom en moet ik eens gaan denken aan een wat betere router? Of zijn er andere maatregelen die ik kan nemen?

Zoals je al heb kunnen begrijpen ben ik niet helemaal thuis in de netwerk/router wereld, ik kan een poort forwarden maar daar blijft het een beetje bij!

Bedankt!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:44:
Of zijn er andere maatregelen die ik kan nemen?
Het zal denk ik eerder aan die laptops liggen, dan aan die samba server. Een paar laptops met wpa2 beveiliging en p2p downloads is vrij funest voor zo'n router. Zal je toch echt naar andere hardware moeten kijken. Wellicht die modem/router houden, dan een goedkope gigabit switch en een goed access point (laatste twee dingen kan je dan later hergebruiken, mocht je van adsl(2) afstappen).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

_H_G_ schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 14:39:
Het zal denk ik eerder aan die laptops liggen, dan aan die samba server. Een paar laptops met wpa2 beveiliging en p2p downloads is vrij funest voor zo'n router. Zal je toch echt naar andere hardware moeten kijken. Wellicht die modem/router houden, dan een goedkope gigabit switch en een goed access point (laatste twee dingen kan je dan later hergebruiken, mocht je van adsl(2) afstappen).
Als (zoals je zegt) het routerende deel van de Speedtouch de oorzaak is van het probleem, zit je automatisch vast aan een andere router.

@TS: je hebt een redelijk uitgebreide topicstart. Mijn mening is dat het netwerkverkeer je probleem niet mag zijn, afhankelijk van het aantal laptops dat via WiFi communiceert. Je switch zal geen probleem hebben met het verkeer...ik verdenk ook het soort Internet gebruik wat funest is.

Een goeie aanpak zou zijn om al het verkeer naar buiten op http en https (en smtp in geval van een eigen mail server alleen voor deze server) en pop en smtp (in geval van externe mail server) dicht te zetten. Kijk dan eens naar welk commentaar je krijgt en wat aan Internet verkeer noodzakelijk is.

Eerst het probleem, dan de oplossing