Toon posts:

Overclocking / Overvoltage failed...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enkele maanden heb ik het RAM-Geheugen van een PC uitgebreid van 1GB RAM naar 5GB RAM.

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar de laatste dagen wou mijn pc soms niet opstarten en kwam er als error op "Overclocking / Overvoltage" failed.

Nu was ik toch al van plan om die pc is volledig opnieuw te installeren, dus wou ik er Windows XP terug opzetten.

Installatie was volledig gelukt maar als hij nu opstart krijg ik gewoon een zwart scherm. Zelf dat niet, mijn beeldscherm springt gewoon niet aan alsof mijn PC niet aan staat (kabels zitten er nochtans goed in).

Ik heb dan geprobeerd opnieuw een installatie te doen (installatiecd van zowel XP als Windows 7 geprobeerd) maar geen van beiden kregen mijn beeldscherm weer in gang.

Vervolgens heb ik de oude 1GB RAM eruitgehaald en de nieuwe 4GB laten zitten. Mijn beeldscherm reageerde weer maar dat ligt volgens mij gewoon aan het feit dat ik de PC volledig heb afgezet (met de 1/0 knop).

Ik krijg echter nog steeds de volgende error: "Overclocking / Overvoltage failed" en dan "Please enter setup to reconfigure your system"

Die setup kan ik zonder problemen runnen, maar wat moet ik doen ? Verder opstarten gaat immers niet....

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Heb je bios al opnieuw geconfigureerd?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Doe eens een BIOS reset? En lopen de Geheugen bankjes op dezelfde snelheid en timings niet te strak noem maar op?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:50

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Waar bestaat die setup uit ? misschien wel handig er even bij te zeggen, ik heb iets dergelijks namelijk ook gehad met een asus bord, een p5kc, erg irritant, zelfs op stock speeds gaf die soms deze error.

Dus toen zat er niks anders op dan de BIOS te resetten met een jumpertje, ik denk dus dat jij dat ook moet doen.

Bovendien heeft een windows installatie hier dan ook niks maar dan ook echt niks mee te maken, die is dan namelijk nog niet geladen en staat braaf op je harde schijf te wachten tot hij iets moet doen.

Als je al voor windows een probleem krijgt ligt het zeker niet aan windows maar aan de hardware.

[ Voor 32% gewijzigd door BGB4rn op 25-02-2010 12:44 ]

Signature

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:04
kun je misschien iets meer informatie geven?
welk moederbord ism welk type geheugen.

heb je de timings zelf ingesteld of staat alles op auto in de bios?

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:42:
Waar bestaat die setup uit ? misschien wel handig er even bij te zeggen, ik heb iets dergelijks namelijk ook gehad met een asus bord, een p5kc, erg irritant, zelfs op stock speeds gaf die soms deze error.

Dus toen zat er niks anders op dan de BIOS te resetten met een jumpertje, ik denk dus dat jij dat ook moet doen.
Ok, dan zal ik dat doen, maar hoe doe je dat precies, want op google kom je verschillende manieren tegen en heb daar echt geen kennis van.

Het moederbord is een ASUS P5LD2SE
type geheugen: Kingston DDR2 4096MB 800MHz PC6400 CL5 2*2GB (2 latjes van 2GB dus)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 12:46 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:44:
[...]

Ok, dan zal ik dat doen, maar hoe doe je dat precies, want op google kom je verschillende manieren tegen en heb daar echt geen kennis van.

Het moederbord is een ASUS P5LD2SE als dat van belang is ?
Ok, een asus bordje dus... bekend probleem helaas bij asus, google maar eens op overclocking failed en asus.

En om de BIOS te resetten moet je de volgende jumper los halen een positie er naast zetten en weer terug zetten terwijl er geen spanning meer op je pc staat.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pkh2BneDRgHwTstJQC2jOWjZ/full.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door BGB4rn op 25-02-2010 12:58 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Dat is gewoon een soort van schakelaartje ?

Ok ik heb het gevonden, maar wat moet ik daar juist mee doen ? Heb precies schrik omdat af te breken :)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goh, dat zit precies redelijk vast, hoe haal je zo een ding er uit ?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hij schuift om 2 pinnen heen, dus voorzichtig van het bord af trekken, dan op de andere pin en de middelste zetten voor 10 seconden en dan weer in de oude positie, dit doe je met de stekker van de pc er uit.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is dus gelukt

Nu kwam er wel op dat CMOS settings (ofzoiets) niet goed zijn... Wel geen overclocking error meer dus dat is dan al goed denk ik ?

EDIT:

Opstarten lukt weer, ik moest wel een "Hardware Profile" kiezen en heb daar voor profiel 1 gekozen (enige keuze).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 13:44 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:38:
Ok, dat is dus gelukt

Nu kwam er wel op dat CMOS settings (ofzoiets) niet goed zijn... Wel geen overclocking error meer dus dat is dan al goed denk ik ?

EDIT:

Opstarten lukt weer, ik moest wel een "Hardware Profile" kiezen en heb daar voor profiel 1 gekozen (enige keuze).
En dan het belangrijkste, doet hij het weer ?

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Jup, bedankt voor de hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 17:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel nog een vraagje: Mijn USB poorten gaan ongelofelijk traag: (max 900kb per sec...) Wat kan ik hier aan doen ?

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:45:
Wel nog een vraagje: Mijn USB poorten gaan ongelofelijk traag: (max 900kb per sec...) Wat kan ik hier aan doen ?
In je BIOS kijken of daar instellingen staan die er voor zorgen dat je poorten maar op usb 1.1 standaard draaien ipv. 2.0 die daarentegen wat sneller is.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Jup, dit heeft het opgelost.
Pagina: 1