Beste Boot Camp Windows install zonder issues?!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik sta op het punt om via Boot Camp Windows voor het eerst op mijn Macbook te installeren.

Nu heb ik het één en ander gelezen hierover op tweakers en andere plekken. Aangezien de meeste posts hierover gedateerd zijn en verschillen van aard wil ik graag mijn situatie schetsen. Om mezelf de ellende van drivers installeren en andere problemen te besparen leek me dit het verstandigst. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan de verstandigste installatie.

Ik heb een Macbook 2.1 met 2gb geheugen (late 2007).
Ik draai hierop OSX SL 10.5.4.
Ik krijg morgen mijn nieuwe Western Digital Scorpio Black 320gb HD binnen. Ik wil dan een schone OSX install doen. Hierna wil ik dus via Boot Camp Windows installeren.

Ik heb zelf de volgende Windows bootdiscs;

- Windows XP SP2
- Windows 7 (32bit)
- Windows 7 (64bit)

Mocht iemand mij kunnen adviseren welke Windows zonder problemen ik het beste op mn MB kan zetten dan hoor ik dat graag. :)

bvd

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Volgens mij werken alle 3 de opties prima op jouw Macbook. Ik zou de vraag eerder omdraaien, wat wil je graag voor OS draaien (XP of win7)?

Verwijderd

Topicstarter
ik zou graag win7 willen draaien.

Alleen is dus de vraag of ik met die 2gb geheugen geen problemen op mijn hals haal als ik voor de 64bit ga ipv de 32bit? En ook of het uberhaupt zonder problemen te booten is en last but not least stabiel en goed werkt onder boot camp?

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:45
met 2 gig heb windows x64 geen meerwaarde, maar heb jij een x64 cpu. de eerste intel macs waren coreduo en geen core2duo. als jij een coreduo heb kan je zowiezo geen x64 installerre

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond even in mn macbook kijken. Ik heb zo een voorgevoel namelijk dat het geen core2duo is.
En idd wat je zegt zonder minimaal 4gb geheugen heeft het geen meerwaarde.

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08
De macbook uit Late 2007 heeft een Core2Duo processor tussen de 2.0 en 2.2Ghz

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:45
maar om de topic starten te helpen, zoals ik lees op google kan er wel 4 gig ram in je laptop. moet je alleen kijken of er een bankje vrij is of anders een kit kopen zodat er 4 gig in je machine zit, maar echt winst boek je daar ook niet mee qua preformance

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad ik zie het Arjen. er zit een core2duo in :)

Ik denk dat ik het beste voor die Windows 7 32 bit kan gaan.

Klopt het dat je bij windows 7 via boot camp na het booten de drivers direct (grotendeels) geinstalleerd zijn?

Of moet je ook dan weer uitgebreid drivers gaan installeren?

Nog een vraagje:
De nieuwe hd die erin gaat is een snellere harde schijf (7200). Zal dit ook (positieve) invloed hebben op de performance van de besturingssystemen straks (OSX en Windows)??

Of is dit enkel van invloed op bestandsbeheer, sneller bladeren, kopieren etcetera?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 10:33 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:04
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:29:
inderdaad ik zie het Arjen. er zit een core2duo in :)

Ik denk dat ik het beste voor die Windows 7 32 bit kan gaan.

Klopt het dat je bij windows 7 via boot camp na het booten de drivers direct (grotendeels) geinstalleerd zijn?

Of moet je ook dan weer uitgebreid drivers gaan installeren?

Nog een vraagje:
De nieuwe hd die erin gaat is een snellere harde schijf (7200). Zal dit ook (positieve) invloed hebben op de performance van de besturingssystemen straks (OSX en Windows)??

Of is dit enkel van invloed op bestandsbeheer, sneller bladeren, kopieren etcetera?
Volgens mij zitten de meeste drivers gewoon al bij de installatie (in ieder geval wifi) de rest kan dan waarschijnlijk via windows update gehaald worden, win7 doet dit beter dan voorgaande windows versies.
Maar..... wat niet automatisch geinstalleerd word moet je met zelf doen... zo simpel is het. Als je voor dat soort dingen al bang bent en precies alles van de voren moet weten / plannen kan je er beter niet aan beginnen.

En ja... in principe zou een 7200 schijf overall sneller moeten zijn. Of dit in de praktijk zo is hangt ook van andere dingen af (aantal platters, datadichtheid etc). Een 3.5" 1.5TB 5400 schijf van nu zal sneller zijn dan een 3.5" 200GB 7200 rpm schijf van 5 jaar geleden.

Strava

Verwijderd

Topicstarter
Cool
thanks Prulleman.

Ik ga het vanavond uitproberen met een 32bit Windows 7.
Ik zal mijn bevindingen vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe hd geplaatst.'Deze direct geformateerd in disk utility en 2 partities gemaakt. één van 220gb voor OSX en één van 100 gb voor win7 (FAT format / msdos) daarna OSX geboot.

Na OSX via boot camp assistent gekozen voor windows xp boot.
De Windows 7 dvd erin gedaan en gerestart.
Win7 ging vervolgens booten. Alles liep goed.
Enige aandachtspunt was dat ik op een gegeven moment de partitie voor win7 moest kiezen. Hier koos ik voor de partitie met 200gb (197gb was dit nu). Echter deze kon ik niet selecteren omdat het format niet correct was. Erg vreemd nadat ik net die schijf als FAT voor msdos had geformatteerd. Gelukkig kon ik kiezen voor 'advanced' en daar opnieuw voor 'format' kiezen van de genoemde schijf. Dit gedaan en de win7 boot vervolgt.
Alles liep vlekkeloos. Na install de OSX boot disc opnieuw erin gedaan en in windows 7 naar de map Boot Camp gegaan. Daar 'setup' gedaan en alle drivers geinstalleerd. Alles werkt goed en razendsnel ook.

Alleen de fan maakt overuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:04
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:38:
Nieuwe hd geplaatst.'Deze direct geformateerd in disk utility en 2 partities gemaakt. één van 220gb voor OSX en één van 100 gb voor win7 (FAT format / msdos) daarna OSX geboot.

Na OSX via boot camp assistent gekozen voor windows xp boot.
De Windows 7 dvd erin gedaan en gerestart.
Win7 ging vervolgens booten. Alles liep goed.
Enige aandachtspunt was dat ik op een gegeven moment de partitie voor win7 moest kiezen. Hier koos ik voor de partitie met 200gb (197gb was dit nu). Echter deze kon ik niet selecteren omdat het format niet correct was. Erg vreemd nadat ik net die schijf als FAT voor msdos had geformatteerd. Gelukkig kon ik kiezen voor 'advanced' en daar opnieuw voor 'format' kiezen van de genoemde schijf. Dit gedaan en de win7 boot vervolgt.
Alles liep vlekkeloos. Na install de OSX boot disc opnieuw erin gedaan en in windows 7 naar de map Boot Camp gegaan. Daar 'setup' gedaan en alle drivers geinstalleerd. Alles werkt goed en razendsnel ook.

Alleen de fan maakt overuren?
Moet win7 niet minstens NTFS hebben ipv FAT (of anders FAT32) verder komen de dikgedrukte stukken tekst ook niet overeen.

Met betrekking tot je fan probleem... heb je al wat gegoogled?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat zou goed kunnen. Ik heb in ieder geval vanuit de windows 7 boot kunnen formateren. Dus dat is gelukt.

Wat betreft de harde schijf en de fan. Dit is een drama. Ik heb een nieuwe WD 320gb 7200rpm HD in mn macbook gezet. Dit ding vibreert en zoemt ten alle tijden. De fan staat ook veel meer en harder te draaien.
Ik heb al gegoogled. Heel erg veel mensen hebben hier last van.Die 7200rpm schijnt kennelijk sneller, harder te draaien en vibraties te veroorzaken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
wordt een 7200rpm schijf ook niet heter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat idee heb ik ook de onderkant van mijn macbook was ook veel warmer. Ik ga hem zsm terugsturen. Ik heb hem net binnen een dag. Ik neem aan dat zo een hd (na een format) wel teruggezonden kan worden.

Ik neem dan wel een 5400. Gewoon een hitachi die apple normaal erin meeleverd. Ik nu 80gb dan ga ik wel voor een 250gb 5400 van hitachi. Je kan gewoon niet normaal je handen op de computer houden door die trilling. superirritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
Er is mij 1 probleempje bekend icm windows 7. Het is niet mogelijk om de verlichting van het toetsenbord uit te zetten met de toetsen op het toetsenbord. Er is wel een programmaatje, Powerplan Manager, waarmee dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bootcamp win7 + osx draaien trouwens perfect. Geen enkel probleem. De harde schijf is ook in ene retesnel.
Alle drivers in windows 7 met die osx bootdisc aan het draaien gekregen.. koud kunstje.

Alleen die HD verneukt het een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mja, dat je MacBook heet wordt ligt ook aan Windows 7, of eigenlijk de gebrekkige ACPI implementatie van Apple voor Windows. Wordt je MacBook met die nieuwe schijf in OS X namelijk ook zo heet? Dan ligt het inderdaad wel deels aan de schijf. Maar Windows draait sowieso een stuk heter dan OS X.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja het valt eigenlijk wel mee met die fan. Wel heter maar niet extreem.

Probleem zijn eerder het constante gezoem en de vibraties van de harde schijf.
HD met 7200rpm en 2 platters is geen succes merk ik.

Nu weet ik dat er van die software tools zijn zoals HDTune om de activiteiten van je hd en fan te beinvloeden.
Ik heb hier niet veel verstand van en ben bang dat ik straks de HD's 'verbrandt' omdat ik het geluid wil reduceren. Iemand ervaring met die tools of andere ideeën. Ik dacht aan iets van rubberen stickers op de hd die de vibraties mogelijk kunnen reduceren. Zal toch moeten bestaan? Bijvoorbeeld 4 kleine ronde stickers op elke hoek van de hd één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Apple heeft onlangs nieuwe drivers uitgebracht voor Boot Camp installaties. Vooral de drivers voor Windows 7 zijn verbeterd.

32 bit
64 bit

Enjoy!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me af waarom je ook zo omslachtig te werk bent gegaan.
De normale methode is namelijk gewoon:

OSX Installeren en volledig updaten
Bootcamp opstarten
De instructies volgen (hierbij maakt bootcamp zelf een geschikte partitie die je ook kan instellen betreft grootte)
Win 7 cd erin (install zal beginnen)
Drivers worden geinstalleerd (bootcamp levert zelfs drivers mee)
En klaar.

O en voor de zekerheid zou ik in OSX de Bootcamp partitie even excluded uit Spotlight.
Anders gaat die constant proberen om die partitie te indexeren wat niet gaat lukken en op den duur voor strandballen zal zorgen. ( in vele gevallen)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:02:
Vraag me af waarom je ook zo omslachtig te werk bent gegaan.
De normale methode is namelijk gewoon:

OSX Installeren en volledig updaten
Bootcamp opstarten
De instructies volgen (hierbij maakt bootcamp zelf een geschikte partitie die je ook kan instellen betreft grootte)
Win 7 cd erin (install zal beginnen)
Drivers worden geinstalleerd (bootcamp levert zelfs drivers mee)
En klaar.

O en voor de zekerheid zou ik in OSX de Bootcamp partitie even excluded uit Spotlight.
Anders gaat die constant proberen om die partitie te indexeren wat niet gaat lukken en op den duur voor strandballen zal zorgen. ( in vele gevallen)
Dit heb ik ook gedaan. Ik heb met bootcamp die partitie gemaakt en gekozen voor FAT (ms-dos) als format type. Vervolgens gaf die tijdens de win7 boot aan dat de partitie niet geschikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Dit klopt en hoort ook zo. Zie ook de handleiding van Boot Camp.

Mac OS maakt een FAT32 partitie aan, hier kun je XP wel op installeren maar Vista en 7 niet. Die moeten persee een NTFS volume hebben. Vandaar de formatteer actie tijdens de installatie.

[ Voor 0% gewijzigd door hans_lenze op 08-03-2010 14:27 . Reden: Tikvoud ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aha oke, nou alles werkt naar genoegen. Het probleem is gewoon dat de meeste 7200rpm HD's teveel geluid en vibraties met zich meebrengen in een Macbook. Dus ik ga weer terug, downgraden naar een 5400. Ik mis de stilte die ik voorheen had. Nu hoor je echt die motor draaien.. niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt de right-click gewoon goed? En hoe zit het met de batterijduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm vond niet direct een topic om mijn vraag te posten . Maar mss kan hier iemand mij helpen.
Ik heb momenteel windows 7x64 staan op mijn bootcamp partitie. Nu is het feit dat ik moet downgraden naar x32 wegens wat problemen met bepaalde programmas.

Ik vroeg me dus af hoe ik dit het best kan doen. De bootcamp schijf verwijderen (zoals in bootcamp assistant staat), heraanmaken en dan clean install doen? Of is er een andere manier dat ik het er gewoon kan over installeren? Vind niet direct een oplossing op het internet.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:47:
Werkt de right-click gewoon goed? En hoe zit het met de batterijduur?
Ja werkt prima. Batterij gaat ook prima mee.
Ik heb flashblock via firefox ook actief. Dit helpt ook mee met onnodig fan usage en energieverbruik.
Het draait erg goed mag ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Vroeger wilde Windows nog wel eens vastlopen, maar sinds SL (met bootcamp 3.1) doet WIndows 7 het prima, geen vastlopers geen niks, totaal nergens last van.

Is overigens wel de 32 bit versie.
Pagina: 1