• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Ik ben een pc voor iemand aan het maken. Deze ben ik op dit moment aan het stress testen. Hierbij loop ik tegen het volgende aan:

Als ik cool 'n' quit aan heb staan in het bios loopt prime95 tegen fatal errors aan (afrondings fouten). Dit gebeurt na een half uur of een uur. Op meerdere cores.

Memtest geeft na 11 passes geen errors. Als ik cool 'n' quiet uit zet in het bios loopt prime95 zonder errors (10 uur lang).

Hardware:

Phenom II X4 945
ASUS M4A785TD-M EVO (interne grafische kaart uitgeschakeld)
GeIL Value Dual Channel 2x2GB PC3-10666

De temperatuur van de cpu is met Cool 'n' quiet 52 graden tijdens prime95, zonder cool 'n' quiet 48 graden.

Is dit normaal of heb ik toch een hardware probleem te pakken?

Verwijderd

Ik vind dit:
Ja, dat komt veel voor.
Dat is een constructiefout in de moederborden van Asus.
Een tijd geleden gaf Asus aan geen oplossing te hebben voor dit probleem.
De drivers van de cool and quiet-optie werken niet goed samen met sommige besturingsprogramma's.
Zonder cool and quiet werken de moederborden prima.

In de topicstart staat het besturingsprogramma niet genoemd.
Het is niet duidelijk of deze geheugenmodules ondersteund worden. De informatie in de [url="javascript:downloadfile(this,'M4A785TD-M EVO','mb/socketAM3/M4A785TD-M_EVO/M4A785TD-M-EVO-Memory-QVL.zip','1','24','38','2','M4A785TD-M-EVO-Memory-QVL.zip','0','0');"]lijst met geaccepteerde geheugenmodules van Asus [/url]is niet duiidelijk. Bij deze geheugenmodules staan zwarte stipjes.

Opties om te proberen:
1. cool and quiet uitzetten
2. bios opwaarderen
3. de laatste drivers opslaan
4.het energieschema van Windows op minimaal of op performance zetten.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 10:15 ]

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik heb ook Cool & Quiet een tijdje geprobeerd, bij mij was een onderklok het resultaat en die werd niet automatisch teruggeschroefd als er performance nodig was (bijv. tijdens gamen). Conclusie: het is overbodig. En helemaal als het in zijn primaire functie faalt: namelijk je CPU koel houden zodat je CPU fan minder hard hoeft te draaien. Je PC werkt prima zonder.