• MobileLayers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05-2022
Beste tweakers,

mijn naam is Halil Yuksel en wellicht bij sommigen van jullie bekend als de
'Tweaker die iphone apps port naar Windows Mobile'.

Als Microsoft Preferred Partner Mobile zitten wij bovenop de nieuwste ontwikkelingen m.b.t. Windows Phone 7.

Inmiddels zijn wij door Microsoft uitgenodigd om aanwezig te zijn tijdens de MIX2010 , welke gehouden wordt tussen 15 & 17 maart in Las Vegas.

Hoogstwaarschijnlijk krijg ik ook de gelegenheid om een private 1/1 sessie te hebben met grote namen zoals Scott Guthrie (vader van .NET) en Joe Belfiore (verantwoordelijk voor WinPho 7).

De reden dat ik deze topic heb geopend is dat ik zo veel mogelijk mijn ervaringen en kennis wil delen met mede developers over hoe je apps kunt ontwikkelen voor het Windows Phone 7 platform.

Tevens kan ik wellicht een aantal vragen stellen die mede developers hebben aan Scott of Joe?

Bare with me, want dit is de eerste keer dat ik zo een topic heb geopend, dus
ook enige hulp van moderatoren om dit een overzichtelijk en schone topic te houden is gewenst. ;)

Ik verneem graag jullie input / vragen!

Groeten, Halil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MobileLayers
Niemand? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:03
Nouja ik zit zelf in de Silverlight Mobile Beta en ik vraag me nog steeds af of wij nu ook de WP7 SDK krijgen, want dat zou wel leuk zijn. Of dat de tools meteen worden gereleased. Ik ontwikkel zelf al sinds Silverlight 1.0 dus volg de ontwikkelingen van WP7 op de voet. Lijkt me geweldig als ik apps voor WP7 kan ontwikkelen in Silverlight. Als de HTC HD2 een WP7 upgrade krijgt haal ik hem meteen en ga ik apps bouwen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 13:27

arnoudwokke

Redacteur
Jij dacht toch niet serieus dat niemand vragen had over WP7, Halil? Ik heb nog even de vragen uit de eerste Q&A die niet konden worden beantwoord voor je opgezocht en deze staan dus min of meer nog altijd open :)

ls je WP7 zou vergelijken met Windows 7 zelf, in hoeverre verhouden deze zich dan procentueel met elkaar. Dus wat het aantal regels code betreft, hoe groot (of eigenlijk: hoe klein ;) ) is WP7 t.o.v. Windows 7 ?

Er gaan een hoop geruchten dat er geen multi-tasking in WM7 zit. Kan hier meer uitsluitsel over gegeven worden?

Flash/Silverlight ?
- Er zijn geruchten over het weglaten van Windows Mobile 7, qua naam, maar over Seven, klopt dat?
- Wat is er waar van het gerucht dat er maar 2 resoluties zullen worden ondersteund in WM7?
- Waarvoor is er gekozen om software voor oudere Windows Mobile versies niet te ondersteunen in WM7?
- Welke huidige WM7 toestellen, zullen gratis en voor niks geupgradet gaan worden naar WM7?

Kan je nog altijd eigen software schrijven met behulp van het .net framework?

Kan je (elementen uit) de nieuwe gebruikersinterface gebruiken in je eigen applicaties? (Dmv .NET APIs oid)

Wat ik nou wel zou willen weten is of Windows Phone 7 nog steeds overweg zal kunnen met applicaties voor de oudere versies. En ook of het nog mogelijk zal zijn om buiten een marktplaats om applicaties te installeren?

4) Wordt de myphone applicatie eventueel geintegreerd met de zunesoftware zodat het via die weg ook bereikbaar is?En wordt deze standaard meegeleverd met windows 7 mobile?

Waarom de eindproduct van 7 zoveel verschilde met de beta's van 7? (deze vraag is gesteld door iemand die kennelijk screens heeft gezien van bèta's)

Windows Mobile 7 lijkt zich vooral te richten op online content, wat als ik niet verbonden ben met het internet?

Microsoft heeft een tijdje terug al de zune store gelanceerd voor zune toestellen. Zullen de apps die hierin te vinden zijn ook bruikbaar zijn op toestellen met Windows mobile 7?

Windows Mobile is altijd al een heel open besteuringssyteem geweest (lees: tweakbaar) gaat dit met Windows Mobile 7 veranderen?

De Interface van Mobile 7 is heel grafisch, er zijn veel effecten te zien, gaat dit niet ten kosten van accu duur? If so, hoe lost Microsoft dit op? Komen er bijv. nieuwe energiebesparing functies?

-Zal WP7S ook geschikt zijn om te draaien op MIDs en kleine tablets?

-Zal de bestaande marketplace geintegreerd worden, of komt er een specifieke WM7 marketplace?

-Stelt Microsoft met de nieuwe hardware-eisen ook specifieke eisen aan accuduur?

Tot hoe ver is de integratie met de xbox360 en de xbox Windows Phone 7 app?

- Blijven oude apps uitvoerbaar?

- Hoe aanpasbaar is de interface?

- Wat zijn de resoluties die nog ondersteund blijven?

Op welke manier / In welke mate is bestandsuitwisseling met andere mobile OS systemen beschikbaar.

Op dit moment is het gewoon 'klote' om zelfs adresbestanden te porteren tussen symbian, windows mobile en alle andere smaakjes. Of komt er misschien nog een standaard zoals met ODF?

is er al wat duidelijk over een eventueele upgrade voor de Htc HD2? / Kan Windows Mobile 7 werken op reeds uitgebrachte telefoons die géén Zoek-knop hebben. (ik doel op de HTC HD2 aangezien deze aan de rest vd specificaties voldoet)?

-De interface ziet er erg consistent uit door het gehele OS en jullie spreken van visuele consistentie tussen Windows 7 phones van verschillende fabrikanten. Kunnen app-ontwikkelaars nog wel steeds hun eigen app-interfaces ontwerpen en gebruiken?

Kort gezegd, blijft de keuze voor upgrade naar een nieuwere versie voor een toestel volledig bij de fabrikant/provider, of komt hier meer vrijheid in?

De hype de laatste tijd wordt veelal gefocused op lange standbytijd of spreektijd, maar wordt WM7 'schaalbaar' genoeg om de opstarttijd aanzienlijk te verkorten ten koste van resources?

In laatste geval, hoe staan jullie tegenover de shell-makers, die zullen immers niet echt blij zijn als WM7 in zekere maten hun shells gaat tegenwerken?

* Is W7 Mobile/Phone een tak van WCE 6 of WES 2011?

MS: Hebben we nog geen concrete informatie over.

* Is het een RTOS?
* Is het zowel ARM als x86?
* En eventueel voor meer platformen?
* Welke (subsets van) API's worden gedeeld en zijn door een ontwikkelaar als platform generiek te beschouwen? Denk aan:
o high-level API's/component zoals .NET, WCF, WPF, Silverlight etc.
o specifieke Vista/W7 features zoals SideShow, gadgets, DLNA, UPNP A/V, Network Location Awareness etc.
o Hoe staan componenten/API's welke nu vergelijkbare functies hebben binnen de verschillende OS-en zoals roaming+WLAN versus Network Location Awareness ten opzichte van elkaar? Dit specifiek als er verschillen in de API's/componenten tussen de OS-en zal zijn.

* Ten opzichte van het huidige WM, WCE en WES 2011; wat zijn de mogelijkheden betreffende provisioning (ook bouwen van image) en branding?

* Welke toolkit zal hiervoor beschikbaar zijn en wordt alles (inclusief documentatie) publiek. Indien dit niet in zijn geheel publiek wordt wat dan wel:
o publieke MSDN documentatie
o tooling voor 'instap' ontwikkelaars beschikbaar (denk aan de publiek beschikbare gratis .NET ontwikkeltools zoals nu ook beschikbaar gesteld door Microsoft)
o wat komt via MSDN abbonnement beschikbaar aan tooling/documentatie
o wat komt via reseller/Telco contracten beschikbaar aan tooling/documentatie

hoe integreert het OS in een zakelijke omgeving? Denk aan:
o documenten, synchronisatie Group policies zoals de fat cliënt OS-en
o WMDM en nieuwe SCCM
o distributie/updates software (pull & push)
o komt er standaard AV software beschikbaar
o zo ja integreert dit met management software binnen zakelijke omgeving zoals ForeFront, SCOM, SCCM?

Is het mogelijk om een WM7 toestel te synchroniseren(contacts, kalender, applicaties, etc.) met een ander OS dan een Microsoft OS?

Wordt het sync protocol openbaar gemaakt?

Komt de Zune pass & Zune Marketplace ook naar europa nu Zune geïntegreerd is in windows phone 7 series?

Kan je de Windows Phone 7 series ook aansluiten op Mac OS?

In hoeverre bied het OS support voor XNA 3.x daar het OS veel met Zune van doen heeft, en gaat het businessmodel voor XNA community games veranderen naar een soortgelijk model die andere fabrikanten ook hanteren (met name Apple, maar ook Nokia en Google bijvoorbeeld), waarbij een er online store komt die voor zowel ontwikkelaars als consumenten gebruiksvriendelijk en toegankelijk is?

Hoe kunnen apps worden ontwikkeld: Silverlight? .Net framework support? C# e.d.?

Staat Microsoft ook integratie (door derden) met andere diensten toe? Bijvoorbeeld Playstation Network, Google mail/docs/maps, etc?

Waarom toch weer voor closed source gekozen als je ziet dat een OS dat afhankelijk is van hardware van derden, en niet gewoon open source met veel mogelijkheden voor fabrikanten zelf?

Is de webbrowser gebaseerd op webkit (dit ivm snelle weergave en compatibility)?

Is het mogelijk om applicaties van andere OS-en op je toestel te kunnen draaien (bv. een iphone app tweak voor mensen die overstappen vanaf een iphone)?

- Er wordt constant gepraat over de facebook integratie, is een hyves integratie ook mogelijk?

- In hoeverre komen er xbox applicaties op? Kan je complete Xbox spellen op je toestel spelen?

- Blijft het mogelijk om een aparte schil om de software te zetten, zoals HTC nu heeft met TouchFLO?

- Blijft Opera een mogelijkheid op het toestel, of blijf je gebonden aan IE?

welke cloud diensten zijn beschikbaar ? enkel live of ook google , kan ik gewoon m'n google account invullen en klaar of moet ik alles eerst migreren naar een live account. (android gebruiker)

MS: Nog niet bekend.

-zijn er plannen om andere "appliances" van WM7 te voorzien (tablets , netbooks , TV's, wasmachines ?)

-Hoelang krijg je gratis update naar nieuwere versies zoals bij android en iphone ?

Hoe hoog zal het dataverbruik per maand uitvallen bij standaard gebruik? Is dit niet in strijd met de FUP van veel bedrijven (Vodafone/Hi)?

Hoe gaat het met de updates. Werkt Windows Update nu wel in Windows Mobile of is het eruit gehaald ?

Is er binnen Windows Mobile 7 nog special aandacht voor Augmented Reality? Bijvoorbeeld API, applicatie..

Er is gezegd dat fabrikanten een qwerty-hardware keyboard mogen toevoegen aan hun telefoons. Hoe gaat de WM7S interface daar mee om?

Zijn er nu eindelijk meer opties om een agenda item te snoozen? Een hekel punt in voorgaande Windows Mobile versies is dat je een afspraak 1 uur of 1 dag (en nog wat andere nutteloze opties) kunt snoozen. Maar niet bijv. 4 of 8 uur wat echt een must is.

Hoe is de avi/divx/xvid ondersteuning in deze OS? In de vorige versies had je hier Coreplayer voor nodig, is dit nu verbeterd (zonder het bestand te verkleinen)?

Windows Mobile is altijd al een heel open en tweakbaar besturingssyteem geweest. Gaat dit met Windows Mobile 7 veranderen?

Komt er ook functionaliteit vergelijkbaar met de Play-To Functionaliteit van Windows 7, zodat het mogelijk is om vanaf je Windows Phone 7 Series-telefoon door de muziek op je Windows Home Server te bladeren en deze af te spelen via een Philips Streamium, een Windows 7 Client of een Windows Media Center?

Is er ondersteuning voor multitasking?

Is de internet connectie makkelijk uit te schakelen indien je naar het buitenland gaat?

Waar is de agenda functie gebleven? Krijgt deze geen duidelijke plaats op het homescreen? of moet dat nog gerealiseerd worden?

Wanneer is Windows Phone 7 Series op telefoons te verwachten? en op welke huidige telefoons kan het draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MobileLayers
Roet schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:05:
Nouja ik zit zelf in de Silverlight Mobile Beta en ik vraag me nog steeds af of wij nu ook de WP7 SDK krijgen, want dat zou wel leuk zijn. Of dat de tools meteen worden gereleased. Ik ontwikkel zelf al sinds Silverlight 1.0 dus volg de ontwikkelingen van WP7 op de voet. Lijkt me geweldig als ik apps voor WP7 kan ontwikkelen in Silverlight. Als de HTC HD2 een WP7 upgrade krijgt haal ik hem meteen en ga ik apps bouwen :).
Hi Roet,

wat ik heb begrepen is dat de tools voor ontwikkelen op WP7 meteen op de Mix2010 vrij worden gegeven.
Als dat waar is dan schrijf ik mijn eerste app voor WP7 al op de terug vlucht :9~
Aangezien er nog geen toestellen te koop zijn met WP7 erop, kun je waarschijnlijk ontwikkelen op Emu's
(misschien geven ze zelfs pre-release DEV toestellen aan iedereen die aanwezig is 8) ).
Kijk maar eens naar de Mix2010 agenda. Er wordt heel veel nadruk gelegt op Silverlight & MS Expression tools, dus iets zegt mij dat dit te maken heeft met Silverlight op WP7 ;-)

Mbt de HD2 en een upgrade naar WP7. Deze voldoet gewoon niet aan de hardware (knoppen) eisen, dus krijgt helaas geen upgrade! Wellicht via de XDA community..

Nog 2 weken en dan Vegas, Ik houdt jullie op de hoogte!

Grt, Halil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MobileLayers
Hi Arnoud,

een hoop vragen zeg 8)7
Onder de motto waarschijnljk: weet waar je om vraagt heheeh :+

Ik zal ze even onderverdelen, omdat ik bepaalde vragen pas na de MIX kan beantwoorden.

Grt, Halil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
MobileLayers schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:08:
[...]

Hi Roet,

wat ik heb begrepen is dat de tools voor ontwikkelen op WP7 meteen op de Mix2010 vrij worden gegeven.
Als dat waar is dan schrijf ik mijn eerste app voor WP7 al op de terug vlucht :9~
Aangezien er nog geen toestellen te koop zijn met WP7 erop, kun je waarschijnlijk ontwikkelen op Emu's
(misschien geven ze zelfs pre-release DEV toestellen aan iedereen die aanwezig is 8) ).
Kijk maar eens naar de Mix2010 agenda. Er wordt heel veel nadruk gelegt op Silverlight & MS Expression tools, dus iets zegt mij dat dit te maken heeft met Silverlight op WP7 ;-)

Mbt de HD2 en een upgrade naar WP7. Deze voldoet gewoon niet aan de hardware (knoppen) eisen, dus krijgt helaas geen upgrade! Wellicht via de XDA community..

Nog 2 weken en dan Vegas, Ik houdt jullie op de hoogte!

Grt, Halil.
Ik vraag me dan wel af hoe ze de app ontwikkelaars willen gaan motiveren om te beginnen met ontwikkelen voordat er telefoons op de markt zijn. Willen ze dat momentum creëren dan kunnen ze beter de HD2 dopen als ontwikkeltelefoon, die op eigen risico mag worden geupgrade naar W7 gezien hij de zoekknop mist.

Ik heb zelf ervaren dat het ontwikkelen van een Silverlight applicatie met touchbediening in een emulator niet fijn werkt. Je wilt het gewoon zien en voelen! Het zou mooi zijn als er al meteen wat apps waren bij de release van W7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de intergratie met de componenten uit het OS is in mobile Silverlight. Dus is het makkelijk/mogelijk om e-mail, contacten etc. op te halen én te wijzigen (zonder UAC-achtige popups).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 09:05
arnoudwokke schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:28:
Jij dacht toch niet serieus dat niemand vragen had over WP7, Halil? Ik heb nog even de vragen uit de eerste Q&A die niet konden worden beantwoord voor je opgezocht en deze staan dus min of meer nog altijd open :)

<snip>
Heel veel van je vragen worden maandag op de Mix beantwoord. Daarna zal ik proberen (samen met Halil :)) je andere vragen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
Roet schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:05:
Roet, kun je mij een mailtje sturen? Niemand die ik spreek bij MS is op de hoogte van een Silverlight Mobile beta. jij zegt dat je er in zit. Ben benieuwd wat dat dan is. (mahoekst @ microsoft.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matthijs Hoekstra schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 14:09:
[...]

Roet, kun je mij een mailtje sturen? Niemand die ik spreek bij MS is op de hoogte van een Silverlight Mobile beta. jij zegt dat je er in zit. Ben benieuwd wat dat dan is. (mahoekst @ microsoft.com)
Dat kan waarschijnlijk gewoon in dit topic. Of stuur anders liever een persoonlijk bericht naar Roet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 14:16:
[...]

Dat kan waarschijnlijk gewoon in dit topic. Of stuur anders liever een persoonlijk bericht naar Roel.
Ik wil graag een persoonlijk bericht sturen maar er staat geen email adres in zijn profiel en de PM knop mis ik.

edit:
Heb net contact gehad met Roet.

[ Voor 5% gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 11-03-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Matthijs Hoekstra schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 14:30:
[...]

Ik wil graag een persoonlijk bericht sturen maar er staat geen email adres in zijn profiel en de PM knop mis ik.
Ik heb je inmiddels een mail gestuurd. Als het goed is, heb ik mijn email adres zichtbaar gemaakt, stond inderdaad op 'niet weergeven'. De PM moet je zelf aanzetten in je persoonlijke instellingen. Direct Messages heet het hier, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Ja, ik heb wel gehoord over de Silverlight Mobile beta maar ik had begrepen dat het niet open is voor nieuwe testers. Als dit wel zo is dan zou ik graag in contact komen bij de juiste mensen bij MSFT want blijkbaar spreek ik de verkeerde mensen in Nieuw-Zeeland en Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
alienfruit schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 15:06:
Ja, ik heb wel gehoord over de Silverlight Mobile beta maar ik had begrepen dat het niet open is voor nieuwe testers. Als dit wel zo is dan zou ik graag in contact komen bij de juiste mensen bij MSFT want blijkbaar spreek ik de verkeerde mensen in Nieuw-Zeeland en Amerika.
Dit programma bestaat niet meer (is een jaar geleden gestopt).
Pagina: 1