Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude Pentium 4 was aan vervanging toe... Ik heb gekozen voor de MSI P45 Platinum icm een Intel Q9550.

Geheugen: 2x2 GB DDR 2 van OCZ. (OCZ2P10664GK).

CPU: Q9550 met Scythe Mugen 2 cooler.

GPU: ASUS N250GTS 1GB DK

PSU: RealPower 620 Watt van Coolermaster.

Alles netjes aangesloten, maar nu:

Het mobo heeft 8 diagnostische LEDs (D-LEDs) voor foutmeldingen (combinaties van lampjes geven de fout aan). Deze geven aan (de linker vier lichten rood op) dat de CPU kapot is of niet wordt herkend.

Het moederbord geeft wel een piep als ik bijvoorbeeld de power cable van de GPU weghaal.

Maar zonder geheugen geeft hij geen piep... Over de CPU problematiek heb ik ook geen piep gehoord.

Dus

1. CPU is volgens mobo stuk of niet aanwezig
2. Geheugen wordt ook niet herkend ( ? )
3. BIOS gaat niet naar POST, maar blijft hangen bij de allereerste test (CPU).

Het systeem draait, scherm blijft zwart en er komt geen pieptoon.

Ik heb al 5 threads gelezen over dit probleem (via google gevonden) maar geen enkele geeft een verduidelijking. Sommigen lossen dit probleem op door een ASUS bord te kopen, maar dat vind ik nu teveel gedoe (kan ik weer een week wachten op de webwinkel)...

Hopelijk kan iemand mij helpen! :)

Bvd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nou, ik heb dit ook gehad met een Asus moederbord, dus dat is ook wat onzin :P
Word je CPU wel ondersteund door alle BIOS versies van het moederbord? Mogelijk staat er nog een oude op.
Heb je de CPU al eens opnieuw geplaatst? Kijk dan ook even of er geen pinnetje in het socket verbogen is!
Heb je al eens zonder videokaart geprobeerd? Welke fout geeft hij dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Goeie kans inderdaad dat ie op de processor test blijft hangen inderdaad. Heb je wellicht een oudere s775 processor om te testen? Mocht die het wel doen kun je de bios updaten naar een nieuwere versie. Op het internationale MSI forum is daar aardig wat over geschreven meen ik me te herinneren...

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:49:
Nou, ik heb dit ook gehad met een Asus moederbord, dus dat is ook wat onzin :P
Word je CPU wel ondersteund door alle BIOS versies van het moederbord?
Volgens de website van MSI wordt de Q9550 sowieso ondersteund. Maar aangezien deze BIOS v1.0 is en ze inmiddels bij v1.6 zijn, kan ik dat proberen.
Heb je de CPU al eens opnieuw geplaatst?
Ik had na 5 uur monteren en uitpakken geen zin meer. :P

Er zit namelijk ook een grote koeler op die lastig te monteren is, maar ik zal het morgen proberen.
Kijk dan ook even of er geen pinnetje in het socket verbogen is!
Heb je al eens zonder videokaart geprobeerd? Welke fout geeft hij dan aan?
Hij hangt op de eerste test (CPU). Andere onderdelen van de pc worden niet gestart of getest. Behalve de electriciteitskabels...

Verwijderd

Topicstarter
Pixxel schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:48:
Goeie kans inderdaad dat ie op de processor test blijft hangen inderdaad. Heb je wellicht een oudere s775 processor om te testen? Mocht die het wel doen kun je de bios updaten naar een nieuwere versie. Op het internationale MSI forum is daar aardig wat over geschreven meen ik me te herinneren...
Ik ga misschien een oude S775 bestellen voor een server van iemand anders (dan kan ik hem doorverkopen nadat de BIOS is geflashd).

Kun je mij helpen met het topic op het MSI forum? Ik kan het namelijk niet vinden. :)

Ik zie dat er meerdere topics lopen over systemen die niet POST'en.

Het is toch wel treurig dat dingen die compatibel horen te zijn, toch niet werken... :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 01:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog even uitgeplozen.

De CPU wordt niet ondersteund door de BIOS (versie 1.0) omdat het hier gaat om de tweede stepping van de Q9550. Pas vanaf versie 1.6 werkt de betreffende CPU.

Ik raad mensen aan om alvorens een bord te kopen dus eerst te kijken of de BIOS die is meegeleverd, de juiste CPU support biedt.

Het is mogelijk om via een reparateur of een oude CPU toch de BIOS te flashen. Maar dat kost dus weer extra geld en tijd...
Pagina: 1