Migratie van SBS 2003 naar SBS 2008 + VPN

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na enige tijd zoeken en bekijken wat de meeste verstandige manier is wil ik de vraag om advies ook hier even neerleggen omdat het voor mij de eerste keer is dat ik een migratie ga doen van een SBS server.

De situatie is als volgt:

Er draait op dit moment een SBS 2003 server waar een aantal shares op staan en een bedrijfsapplicatie op draait.
in totaal zijn er 13 werkstations op aangesloten welke van de shares en de bedrijfsapplicatie gebruik maken.
Nu komt er een nieuwe server te staan met hierop SBS 2008. De bedoeling is dat het geheel hier weer op komt te draaien.

Op internet vind ik diverse mogelijkheden d.m.v. onder andere de migratietools die bij SBS 2008 worden geleverd.
Wie heeft er ervaring mee om een dergelijke migratie uit te voeren en kan aangeven wat de verstandigste stappen zijn te ondernemen.

Hiernaast is het zo dat in de nieuwe situatie er ook door thuiswerkers met de bedrijfsapplicatie gewerkt moet kunnen worden +/- 3 tegelijkertijd. Hiervoor zat ik zelf te denken aan een VPN verbinding d.m.v. bijvoorbeeld een Zyxel Zywall 100 USG. Is dit aan te raden of is wellicht een andere optie verstandiger.

Wie heeft hier meer ervaring mee en kan mij aangeven wat verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:36
Mjah just my 2 cents, hoe ik dezelfde situatie paar maandjes geleden heb aangepakt:
- Nieuwe server optuigen, installeren en configureren
- weekendje kiezen voor migratie
- nieuwe server naast de oude zetten
- beginnen data overpompen
- werkstations uit domein trekken
- exchange stores migreren
- oude server uitgooien als alle data over is
- pc's weer in domein gooien op nieuwe server
- shares en bedrijfsapplicatie checken
- profielen en dergelijken checken
- mail checken
- vpn zou ik gewoon configgen op de sbs en forwarden op de router

Maar goed hier zitten wel veel haken en ogen aan en past waarschijnlijk niet helemaal in jou situatie. Als je wat meer informatie verstrekt kan ik ook wat specifieker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke informatie wil je precies hebben?

De server als tweede dc in het netwerk zetten bedoel je ?
maar hoe zit het dan met alle gebruikers en de bijbehorende rechten etc.
MS heeft ook migratie tools hiervoor is dit raadzaam om te doen...

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:36
nee niet als 2e dc gewoon compleet los van het huidige netwerk. Met name om de data over te zetten terwijl de gebruikers nog bij de oude kunnen.

Maar info zoals wat voor afwijkende rechten hebben alle gebruikers?
Is er nog een speciale structuur voor de ntfs rechten?
Die bedrijfsapplicatie wat is het voor is? gewoon copy paste en hij is nog te gebruiken?
komt er nieuwe hardware? Wat is het budget voor eventueel nieuwe firewall/router?
zijn er roaming profiles ingesteld? documents folder op de server weggezet?

Ik ben namelijk meer van lekker schoon en overnieuw beginnen. Dan weet ik in ieder geval precies wat ik heb geconfigureerd en dat er nog niet geklooid is aan de nieuwe config. Maar goed ik werk dan ook in een documentatieloos bedrijf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok gewoon zodat de schijven toegankelijk zijn om de data over te pompen dus.
Nog niks inrichten AD of memeberserver oid.

Ter info:

Gebruikers zijn allemaal standaard geen aparte rechte oid.
Ze gebruiken hoofdzakelijk 1 of 2 shares waar alle documenten etc. zich in bevinden die ze gebruiken, hier hebben ook alle gebruikers toegang toe
Er wordt nu nog gebruik gebmaakt van een oude exact applicatie 7.0 oid. welke naast hun huidige pakket gebruikt worden welke de boel dus gata overnemen.
Ntfs rechten zijn verder ook standaard.

De applicatie draait op een SQL database en werkt dus helaas niet met overpompen.
Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van Roaming profiles.
De my documents worden weggezet naar de server momenteel.

Ook komt er nieuwe hardware ja een geheel neiuwe server met meer capaciteit omdat de huidige al een jaar of 6-7 draait. Hierop is de bedoeling dat er SBS 2008 komt te draaien en exchange willen we hier ook inrichten (dit is nu nog niet het geval dus hiervoor hoeft ook niks overgezet te worden).

Er is op zich budget voor de vpn oplossing omdat het wel erg belangrijk is dat een aantal mensen buiten de deur gebruik kunnen maken van de bedrijfapplicatie. Ook met VPN inrichten op de SBS heb ik niet heel veel ervaring moet ik toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 16:57

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Zelf heb ik al eens zo'n migratie van SBS 2003 naar SBS 2008 gedaan. En daar is een prima wizard voor van Microsoft zelf. Moet denk ik wel makkelijk via google te vinden zijn.

Komt erop neer dat je een klein bestandje met settings maakt op oude server en die laad tijdens installatie op nieuwe server. Alles word vervolgens automatisch migreerd. Leverde bij mij nada problemen op.

Verder is de VPN van SBS 2008 zelf ook prima. Ik gebruik het op mn werk ook (diverse mensen vaak in buitenland) en doordat dat leuk met AD gelinked is is het vrij makkelijk te beheren. VPN via SBS 2008 gaat zoals alles ongeveer met wizards. Heel simpel.

Persoonlijk raad ik trouwens wel 8GB ram aan. Minder dan 4 start installatie zowieso al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Ja klopt de tool is er inderdaad (en staat volgens mij ook wel op de SBS 2008 dvd).
Als dat inderdaad voldoende is zal het wellicht meevallen gelukkig.
Gaat mij er even om dat er naast die tool niet nog een aantal essentiele (extra) handelingen moeten plaatsvinden waardoor het onnodig problemen opleverd, vandaar mijn vraag hier.

Als de VPN oplossing prima werkt en geconfigureerd kan worden en hierdoor de medewerkers van buitenaf met hun laptop de bedrijfsapplicatie kunnen draaien dan is dit ook een prima oplossing.
Dan ga ik me verder even verdiepen in de migratietool en het draaien ervan.

Voor de VPN verbinding zijn geen extra licentiekosten oid voor de clients?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 16:57

SandStar

DPC-Crew

Zandster

geen extra kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:57

Sa1

Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:25:
Bedankt voor je reactie.

Ja klopt de tool is er inderdaad (en staat volgens mij ook wel op de SBS 2008 dvd).
Als dat inderdaad voldoende is zal het wellicht meevallen gelukkig.
Gaat mij er even om dat er naast die tool niet nog een aantal essentiele (extra) handelingen moeten plaatsvinden waardoor het onnodig problemen opleverd, vandaar mijn vraag hier.

Als de VPN oplossing prima werkt en geconfigureerd kan worden en hierdoor de medewerkers van buitenaf met hun laptop de bedrijfsapplicatie kunnen draaien dan is dit ook een prima oplossing.
Dan ga ik me verder even verdiepen in de migratietool en het draaien ervan.

Voor de VPN verbinding zijn geen extra licentiekosten oid voor de clients?
kan bevestigen dat die tool super werkt. Sinds de herziene versie gaat het echt super goed. Ga overmorgen ook weer zo'n migratie doen, men merkt er bijna niets van. 's Avonds een keer de data overzetten + loginscripts aanpassen.. en iedereen werkt op het nieuwe systeem zonder dat men der erg in heeft.

Werkt echt HEEL goed.. De Wizard is top, en de verdere help informatie is echt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 09:33
Wat is de naam van die tool precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 22:05

Acties: