Computer loopt vast!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303153

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik heb een vervelend probleem, mijn computer loopt namelijk eens in de zoveel tijd (zeg 1x per week ongeveer) vast. Ik heb een Acer Aspire gekocht, en hier mijn eigen geluidskaart bijgezet. Eerder zette de computer zichzelf uit doordat de GPU te heet werd (draadje zat in de fan), maar dit is opgelost. Nu is het zo dat hij dus gewoon vastloopt. (het geluid begint te stotteren, ik kan niks meer doen etc..). Ik heb de temperaturen meteen na het opnieuw opstarten gecontroleerd, en er komt niks boven de 40 graden. Waar kan dit nog meer aan liggen?!

Ook is het opeens zo dat sinds de laatste keer ik mijn oude schermresolutie (1900x1080) niet meer terug kan krijgen. Het maximale wat ik nu in kan stellen is 1600x1200.

Enig idee waarom dit zo is?

mvg,

Robbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199546

denk dat je de videokaart hebt weggefikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoe kan de videokaart het dan nog wel doen? en hoe kan ik die wegfikken als de temp niet hoger dan 40 graden komt?!
en is het trouwens dan ook mogelijk dat mijn videokaart het nog een tijdje wel deed en nu moeilijk gaat doen?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 24-02-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
je hebt hem ws weggefikt toen het draadje nog in je fan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zou dit ook de reden kunnen zijn dat mijn computer af en toe vastloopt?
en mijn eerdere vraag: is het mogelijk dat de videokaart het nog een tijdje wel deed en hierna pas echt kapot ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:19
Je heb helemaal niks weggefikt anders zou je helemaal geen beeld meer hebben. Er zit een beveiliging op die kaarten zodat de pc automatisch uitschakelt als hij te warm word zodat er niks kan doorfikken. Probeer de videodrivers eens te de-en herinstaleren.

Over het 1 keer in de week vast lopen; welcome to windows :P Ik ben er verder van overtuigd dat het driverproblemen betreft en er hardwarematig verder niks ernstigs aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
peugeot106xsi schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 21:52:
Je heb helemaal niks weggefikt anders zou je helemaal geen beeld meer hebben. Er zit een beveiliging op die kaarten zodat de pc automatisch uitschakelt als hij te warm word zodat er niks kan doorfikken. Probeer de videodrivers eens te herinstaleren.

Over het 1 keer in de week vast lopen; welcome to windows :P Ik ben er verder van overtuigd dat het driverproblemen betreft en er hardwarematig verder niks ernstigs aan de hand is.
Dit idee had ik ook al. Ik heb net ontdekt dat mijn computer denkt dat ik geen PnP monitor heb, maar hij wel PnP is.. vreemd? ik heb een Benq G2220HDA, maar mijn computer zegt blijkbaar dt de max resolutie daarop 1280x960 is.. hoe kan ik dit aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
peugeot106xsi schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 21:52:Over het 1 keer in de week vast lopen; welcome to windows :P
In dat geval vrees ik dat er ook iets goed mis is met jouw pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346195

Anoniem: 303153 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 21:56:
[...]
? ik heb een Benq G2220HDA, maar mijn computer zegt blijkbaar dt de max resolutie daarop 1280x960 is.. hoe kan ik dit aanpassen?
Ook hiervoor zou ik eerst de drivers eens opnieuw installeren. Niet enkel de standaard videokaart drivers, maar ook eventuele drivers die bij het scherm meegeleverd zijn. Het kan zijn dat de PC denkt dat OF de videokaart, OF het scherm geen hogere resolutie aankan, en meestal is dit terug te leiden tot de drivers. Ik ben dit probleem zelf meerdere keren tegen het lijf gelopen toen ik een oude PC opnieuw installeerde, en deze pertinent weigerde een hogere resolutie dan 640*480 weer te geven (Vooral leuk als je daardoor het halve scherm ook niet meer ziet).

Als detail, is de geluidskaart er recent bijgezet, en heeft dit het draadjes probleem veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 23:03

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Ik had ook dat mijn pc niet meer de juiste resoluties handhaafde, ik draaide altijd full hd 1080p, toen ineens idd 1600x1200, bij mij heb ik opnieuw drivers van mn GPU geinstalleerd. En hij doet het weer normaal.

Hoop dat jouw probleem het zelfde is, alhoewel dit het vastlopen waarschijnlijk niet verklaard..

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 346195 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:04:
[...]

Als detail, is de geluidskaart er recent bijgezet, en heeft dit het draadjes probleem veroorzaakt?
jep dit was de oorzaak van het draadjesprobleem.

Ik heb bij het scherm geen software gekregen (geen drivers dus), en bij apparaatbeheer > beeldschermadapters kan ik geen nieuwe drives installeren. Is dit genoeg of zou ik ergens anders ook moeten kijken?
ik laat overigens alleen de pc op internet zoeken, omdat ik geen driver software hier thuis heb

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 24-02-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303153 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:08:
[...]
jep dit was de oorzaak van het draadjesprobleem.

Ik heb bij het scherm geen software gekregen (geen drivers dus), en bij apparaatbeheer > beeldschermadapters kan ik geen nieuwe drives installeren. Is dit genoeg of zou ik ergens anders ook moeten kijken?
ik laat overigens alleen de pc op internet zoeken, omdat ik geen driver software hier thuis heb
Als er bij het scherm geen aparte software meegeleverd is, zal deze waarschijnlijk ook niet nodig zijn voor het scherm. Voor de GPU zou ik even naar de site van de maker surfen en daar de laatste versie van de drivers ophalen en deze installeren.

Weer even terug op het crashen van de PC: Aangezien je aangeeft dat de PC maar 1x per week crasht is het vrijwel zeker een probleem dat niet vaak optreed. Crasht de PC meer als ie onder een hoge load staat (Zoals bij spellen)? Of doe je iets anders dan normaal met de PC? Het kan natuurlijk ook zou zijn dat door de hitte de GPU een tikje beschadigd is geraakt en dit heel af en toe opspeelt.

Maar eerlijk is eerlijk, Omdat je zowel een probleem met de GPU, crashes , en een vastgelopen fan had, en daarbij ook nog een nieuwe geluidskaart in de PC zit, kan het echt aan heel veel verschillende dingen of combinaties hiervan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de site van AMD (ik heb een ATI Radeon HD4350) is nogal vaag om een driver te downloaden. Ik heb ondertussen de Catalyst Control Center, maar hier wordt ik niet veel wijzer van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Anoniem: 303153 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:39:
de site van AMD (ik heb een ATI Radeon HD4350) is nogal vaag om een driver te downloaden. Ik heb ondertussen de Catalyst Control Center, maar hier wordt ik niet veel wijzer van..
Dat is software die bij de driver wordt geinstalleerd ;)

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mavvie schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:42:
[...]

Dat is software die bij de driver wordt geinstalleerd ;)
Ok dankjewel.

Na heel veel gerotzooi bij alle eigenschappen (mijn monitor kon volgens mij computer de resolutie van 1920x1080 niet aan, maar na 10x heen en weer switchen was mijn monitor het er opeens wel mee eens!
1 probleem is dus opgelost.

Nu vraag ik me alleen nog af waarom hij regelmatig vastloopt. Dit gebeurt wel vaker bij het draaien van spellen inderdaad, maar bijvoorbeeld ook als ik in Photoshop bezig ben. Ik denk dus dat het vooral bij het draaien van zwaardere programma's is. Maar HWMonitor geeft geen rare temperaturen aan, dus waar zou het aan kunnen liggen?

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 24-02-2010 23:46 . Reden: probleem half opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:19
GroGG schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:01:
[...]

In dat geval vrees ik dat er ook iets goed mis is met jouw pc!
gefeliciteerd

ontopic:
ook de drivers van de monitor zelf moeten geïnstalleerd worden, probeer eerst eens de hardwarestuurprogramma's te verwijderen en dan weer opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 15:15

M2M

medicijnman

peugeot106xsi schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:49:
[...]

gefeliciteerd

ontopic:
ook de drivers van de monitor zelf moeten geïnstalleerd worden, probeer eerst eens de hardwarestuurprogramma's te verwijderen en dan weer opnieuw te installeren.
of een standaard monitor windows driver nemen. Die ondersteund alle resoluties, waardoor je dus alle resolutiemogelijkheden hebt.

Maargoed, wat zijn eigenlijk de rest van de specificaties van je systeem? En hoe kom je aan de temperatuursdata? Onder load genomen? of idle waardes?

Dus, stressen met furmark en orthos (tegelijk). Zie je artefacts, is er waarschijnlijk iets hardwarematigs niet goed in je systeem --> memtest86 draaien van de ultimate boot cd. Niet de belabberde memtest van de windows 7 dvd. En ook meer dan een paar uur draaien.

Zie je geen artefacts, kijk dan eens naar de temperaturen in verschillende progjes (GPU-Z, rivatuner, ATI-tool en speedfan). Allemaal dezelfde waarde --> geen softwareprobleem met het uitlezen van thermal data. Hoge temp? koeling geblokkeerd, --> tafelventilator ervoor zetten en nogmaals kijken. Lage temperatuur --> kapotte sensor. Normale temperatuur gaan we door naar deel 2.

Deel 2: de cpu testen. Open dus speedfan, en realtemp / coretemp voor intel core processors. Kijk onder zware belasting eens naar de voltages (niet meer dan 5% afwijking) en temperaturen. Allemaal normaal? duik dan nog even de eventviewer in om te zien of er grote softwareconflicten zijn.

-_-

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:57:
[...]

Maargoed, wat zijn eigenlijk de rest van de specificaties van je systeem? En hoe kom je aan de temperatuursdata? Onder load genomen? of idle waardes?

Dus, stressen met furmark en orthos (tegelijk). Zie je artefacts, is er waarschijnlijk iets hardwarematigs niet goed in je systeem --> memtest86 draaien van de ultimate boot cd. Niet de belabberde memtest van de windows 7 dvd. En ook meer dan een paar uur draaien.

Zie je geen artefacts, kijk dan eens naar de temperaturen in verschillende progjes (GPU-Z, rivatuner, ATI-tool en speedfan). Allemaal dezelfde waarde --> geen softwareprobleem met het uitlezen van thermal data. Hoge temp? koeling geblokkeerd, --> tafelventilator ervoor zetten en nogmaals kijken. Lage temperatuur --> kapotte sensor. Normale temperatuur gaan we door naar deel 2.

Deel 2: de cpu testen. Open dus speedfan, en realtemp / coretemp voor intel core processors. Kijk onder zware belasting eens naar de voltages (niet meer dan 5% afwijking) en temperaturen. Allemaal normaal? duik dan nog even de eventviewer in om te zien of er grote softwareconflicten zijn.
ok even stap voor stap want dit gaat mijn kennis net iets te boven.
Ik heb een Acer Aspire M1300 gekocht (moet ik de specs hierbij posten of is dit genoeg?) Hierbij heb ik mijn eigen geluidskaart geprikt.
de Onload waardes zijn tijdens het draaien en Idle is als de computer vrijwel niks doet?
Ik heb het bij het vastlopen nog nooit kunnen controleren, maar als ik een spel 2-3 uur heb gespeeld, en ik kijk in HWMonitor, dan is de max temperatuur eigenlijk nooit hoger geweest dan 51 graden.

furmark en orthos.. ik ga ze beide downloaden, en dan?
Edit: Furmark wil niet graag werken!

(This benchmark requires an OpenGL 2.0 compliant graphics card: NVIDIA GeForce 5/6/7/8 (and higher), AMD/ATI Radeon 9600 (and higher) or a S3 Graphics Chrome 400 series with the latest graphics drivers.)

Orthos is bezig, hoe lang moet ik dit draaien?

Edit2: Ik ben nu 15 mins Orthos aan het draaien, en als GPU burner heb ik www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl gevonden. Ze draaien beide nu 15 mins, en er is nog geen een temp boven de 56 graden gekomen (ik gebruik het programma Piriform Speccy. ik al is wat meer gaan downlaoden)

Ik heb overigens geen boot cd of iets van windows 7 (en ook niet een andere versie van Windows).
wat houden artefacts in?

als ik dit weet zal ik verder ingaan op je bericht. In elk geval alvast heel erg bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 25-02-2010 00:39 . Reden: GPU burner + Orthos draaien 15 mins ]

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
artifacts zijn beeldvervormingen, strepen/blokken etc.

Wikipedia: Digital artifact

[ Voor 79% gewijzigd door JohanValentijn op 25-02-2010 00:48 ]

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Topicstarter
JohanValentijn schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 00:46:
[...]

artifacts zijn beeldvervormingen, strepen/blokken etc.

Wikipedia: Digital artifact
Ok dankjewel.

even tussendoor een vraagje, hoe lang is het de bedoeling dat ik Orthos laat testen?
Ik ben nu bezig met deze instelingen: Blend - stress CPU and RAM
priority 1, en Additional notification & Tray Icon aangevinkt.
Hij is ondertussen bij Test 7, 560000 Lucas .. .. 10K FFT length.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 25-02-2010 01:06 ]

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
Anoniem: 303153 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 01:02:
[...]

Ok dankjewel.

even tussendoor een vraagje, hoe lang is het de bedoeling dat ik Orthos laat testen?
Ik ben nu bezig met deze instelingen: Blend - stress CPU and RAM
priority 1, en Additional notification & Tray Icon aangevinkt.
Hij is ondertussen bij Test 7, 560000 Lucas .. .. 10K FFT length.
een uurtje of 12

[ Voor 4% gewijzigd door JohanValentijn op 25-02-2010 01:24 ]

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

• M2M

M2M

medicijnman

ok, misschien was mijn vorige verhaal nogal snel en onduidelijk.

Het gaat er om dat je dingen gaat uitsluiten. Je pc loopt vast, dat kan verschillende oorzaken hebben.
1. hardwareproblemen (een defect dus), inclusief oververhitting van een onderdeel,
2. softwareproblemen.

De meeste hardwareproblemen zijn onoplosbaar. Fouten in het geheugen, of fysiek kapot spul krijg je gewoon niet meer aan de praat.

Het uitsluiten van oververhitting:
Oververhitting is een kwestie van je systeem schoon houden, en is gemakkelijk te testen door een tafelventilator tegen je opengeschroefde kast aan te zetten. Loopt het apparaat nog steeds vast, dan weet je in ieder geval zeker dat warmte geen probleem is.

Natuurlijk kun je een systeem dat niets aan het doen is niet testen op oververhitting. Als je het apparaat belast verbruikt het meer energie --> meer warmte. Dus moet je testen op oververhitting met een vol belast systeem. Furmark belast je videokaart zo vele mogelijk, orthos of prime95 doet het zelfde voor processor en geheugen (neem de blend test).

Furmark werkt niet, wat kan duiden op een softwareprobleem. Draai GPU-Z eens (google --> GPU-Z). De informatie die je daar op het schermpje getoverd krijgt, is handig om een screenshot van te maken en die in dit topic te plaatsen. (printscreen --> paint opstarten --> control + v --> opslaan --> uploaden op xs.to of imageshack of plaatjesupload of iets anders --> link naar plaatje hier in dit topic zetten).

Doe hetzelfde met CPU-Z en speedfan. (mag uiteraard allemaal in dezelfde screenshot).

En hardware opsommen is handig. Een Acer Aspire heeft verschillende types, een Acer Aspire M1300 moet ik google raadplegen om informatie over de inhoud van je systeem te krijgen. Dat werkt niet, en misschien is over 10 jaar die info niet meer te vinden, terwijl mensen nog wel hetzelfde systeem / probleem kunnen hebben. Handig is om de specificaties dus (kort en bondig) in het topic te vermelden.

En softwareproblemen zijn moeilijk te lokaliseren. Als je niet windows er opnieuw op wil zetten, en geen specifieke datum hebt waarop de problemen zich voordoen is het lastig te achterhalen wat nu het probleem is. Verstandig is wel om alle drivers van je systeem, zo geupdate mogelijk te hebben. De laatste WHQL drivers lossen een bergje bugs op ten opzichte van vorige versies, en de bug waar jij last van hebt zou er voor hetzelfde geld tussen kunnen zitten.

Drivers voor moederbord --> fabrikant moederbord, of in jouw geval de acer website. Drivers geluidskaart --> fabrikant geluidschip/kaart. Drivers videokaart --> AMD/ATI of nvidia (streep door wat niet van toepassing is :)) etc.

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 25-02-2010 11:28 ]

-_-

Topicstarter
de specs van mijn computer zijn:

CPU-type AMD Phenom II X4 820
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR3
Hardeschijfgrootte 500GB
Hardeschijf bus SATA-300
Optische Drive Type DVD+/-RW DL
Videochip Radeon HD4350
geluid SB Audigy

Ik heb bij GPU-Z onderaan de keuze uit Radeon HD4350 en Radeon 3000 Graphics, dit vind ik ook in mijn lijst van apparaatbeheer. Wat is het verschil? (als ik GPU-Z op 3000 Graphics zet, wil hij graag erg moeilijk en langzaam doen)

Orthos heeft nu 10h 30m aangestaan (blend, priority 9) en ik heb 0 errors en 0 warnings, dit lijkt me positief? =)
de screenshots zijn genomen toen Orthos ongeveer 10h aanstond. hier staan ze: http://draconicx.devianta...ff-no-deviation-155356473

Ik ga gelijk kijken welke drivers ik allemaal kan updaten, dit gaat het makkelijkst bij apparaatbeheer neem ik aan?

Edit: Is het onlogisch dat ik op de site van Acer voor mijn type een NVIDIA VGA driver vind?

Het lijkt me trouwens dat de temperatuur van Temp1 (speedfan) te hoog is? in dit geval zal het dus de koeling zijn die het vastlopen veroorzaakt neem ik aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 25-02-2010 12:26 . Reden: update ]

• M2M

M2M

medicijnman

je hebt een ATI kaart, nvidia drivers zul je dus ook niet vinden. Ga wel naar de website van ATI (hier) en download daar de drivers voor je videokaart.

En daarna mag je even in de bios duiken (na herstart op F2 ofzo drukken, zodat je in de bios komt), en daar de onboard videokaart uitschakelen.

Waarschijnlijk is dat de rede dat furmark niet draait.

-_-

Anoniem: 303153 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:54:
Is het onlogisch dat ik op de site van Acer voor mijn type een NVIDIA VGA driver vind?
Nee hoor.

Vaak maakt men 1 model en daarvan zijn weer verschillende variaties beschikbaar. Ik kon destijds kiezen voor een ATI of een Nvidea kaart in mijn Inspiron\XPS, dus het is zeker niet vreemd dat een driver voor een ander merk op de Acer site staat.
Anoniem: 303153 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:54:
Is het onlogisch dat ik op de site van Acer voor mijn type een NVIDIA VGA driver vind?

Het lijkt me trouwens dat de temperatuur van Temp1 (speedfan) te hoog is? in dit geval zal het dus de koeling zijn die het vastlopen veroorzaakt neem ik aan?
57 graden is inderdaad wat warm, maar is zeker nog niet te warm. Mijn eigen laptop heeft het ooit voor elkaar gekregen om consistent een core temperature van 95 graden te hebben - leuk als je zit te typen en vervolgens je vingers zo ongeveer brand aan de "W" toets waar de processor onder zat. In mijn geval was het een laag van 2 cm stof die in een leeg compartiment naast de fan opgehoopt was. Zelfs bij die temperatuur sloeg de laptop niet uit, maar hij werd wel ongelooflijk langzaam omdat de processor de snelheid aanpaste aan de temperatuur.

Even als losse flodder tussendoor: Controleer ook even de vaste schijven eens op fouten. Mijn vorige PC had een paar beschadigde sectors en vooral bij hoge (schijf) belasting bleef het ding nog wel eens met schokkend geluid compleet hangen. Het hoeft totaal niet jou probleem te zijn, maar omdat het bij mij ook maar eens in de zoveel tijd gebeurde zonder duidelijke reden, is het misschien geen gek idee om dit even na te kijken.

Topicstarter
M2M schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:58:
..
En daarna mag je even in de bios duiken (na herstart op F2 ofzo drukken, zodat je in de bios komt), en daar de onboard videokaart uitschakelen.

Waarschijnlijk is dat de rede dat furmark niet draait.
ok dankjewel! en de temperaturen/gegevens in speedfan? kloppen die voor zover je ziet?

Topicstarter
Anoniem: 346195 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:06:

Even als losse flodder tussendoor: Controleer ook even de vaste schijven eens op fouten. Mijn vorige PC had een paar beschadigde sectors en vooral bij hoge (schijf) belasting bleef het ding nog wel eens met schokkend geluid compleet hangen. Het hoeft totaal niet jou probleem te zijn, maar omdat het bij mij ook maar eens in de zoveel tijd gebeurde zonder duidelijke reden, is het misschien geen gek idee om dit even na te kijken.
Ok dankje voor de tip! hoe controleer ik dit? :?

Edit: sorry voor dubbelpost

Ik heb mijn computer even uit elkaar geschroefd, en de koeling + cpu even losgehaald. Nu ik ze weer terug in elkaar heb gezet komt de temp1 maar tot max 40 graden en core tot 30-35.
binnen anderhalve minuut schiet temp1 al naar 50+, en vanaf anderhalve minuut begint ook Core te stijgen.
temp2 en temp3 blijven mooi rond 33 graden hangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 25-02-2010 13:18 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Anoniem: 303153 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:07:
[...]

ok dankjewel! en de temperaturen/gegevens in speedfan? kloppen die voor zover je ziet?
dat is een beetje een heikel punt... De temperatuurgegevens zijn normaal. Vlammetjes en groene V'tjes moet je niet op letten, die zijn namelijk nogal brak ingesteld. (de threshold is in de settings in te stellen).

Maar wat me wel zorgen baart zijn de voltages. 8.7V terwijl het 12V moet zijn, is geen goed teken (het tweede rijtje voltages in speedfan kun je vergeten). Nu kan het zo zijn dat die voltages verkeerd uitgemeten worden, maar als je de mogelijkheid hebt, steek dan een multimeter in een molex stekker en meet de voltages met de hand (onder zware belasting van je systeem, en ook zonder belasting).

Gele draden zijn +12V, zwart is ground en rood is +5V. Zorg dat je je multimeter op voltage hebt staan, anders kun je wel eens een flinke kortsluiting maken.

edit: Over voltages van voedingen: moderne A-merk voedingen hanteren een maximum afwijking van 5%, maar afwijkingen tot 10-15% hoef je je eigenlijk niet al te veel zorgen over te maken.

edit 2: als je nu geen multimeter hebt, zet je pc dan uit, trek zoveel mogelijk randapparatuur (USB meuk) en insteekkaarten (je geluidskaart, en videokaart) uit je pc. Sluit je monitor op de onboard videochip aan en check in de bios de voltages nogmaals. Als het goed is zouden de voltages weer richting normaal moeten gaan.

Uiteraard is het ook verstandig om sowieso even opnieuw op te starten, en in de bios de voltages te checken. Dit is uiteraard een meting die op een onbelast systeem uitgevoerd wordt, maar als de waarden hier al flink afwijken heb je waarschijnlijk een zwakke of slecht presenterende voeding in je systeem zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door M2M op 25-02-2010 14:03 ]

-_-

Topicstarter
M2M schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:59:
[...]

edit 2: als je nu geen multimeter hebt, zet je pc dan uit, trek zoveel mogelijk randapparatuur (USB meuk) en insteekkaarten (je geluidskaart, en videokaart) uit je pc. Sluit je monitor op de onboard videochip aan en check in de bios de voltages nogmaals. Als het goed is zouden de voltages weer richting normaal moeten gaan.
Een multimeter gaat het hier niet worden, en ik denk niet dat mijn werk het grappig gaat vinden als ik die een leen. Ik heb is in de bios gekeken zonder alles los te koppelen, en hij geeft mooi 11.904V aan. Is het nog nodig om dit een keer te doen terwijl alles los is gekoppeld? (eigenlijk alleen een USB muis en externe HDD die er nog inzitten).
Ik neem eigenlijk niet aan dat Acer er een prutvoeding instopt, maar het kan natuurlijk altijd een mismaak zijn.

• M2M

M2M

medicijnman

kijk eens even wat de voltages doen in windows, als je je systeem idle laat en vervolgens naar volle belasting stoomt. Als de voltages enorm inzakken, lijkt het mij reeel dat de sensors werken en de data goed weergeven.

En vergeet niet dat acer die pc bouwt met een voeding die precies doet wat het moet doen. Niets meer / minder. Zodra je dingen gaat toevoegen aan het systeem kan het gebeuren dat de voeding het allemaal niet meer aan kan.

Feitelijk hoeft acer er slechts voor te zorgen dat het ding blijft werken binnen de garantie periode. Dat het apparaat na 10 jaar gebruik geen kick meer geeft, is eigenlijk in retrospect weer goed voor acer omdat mensen dan een nieuwe aanschaffen.

Maargoed, dat terzijde. Wie weet, heb je wel een brakke sensor, of leest speedfan de data niet goed uit, en werkt de voeding correct :)

-_-

Topicstarter
M2M schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:04:
kijk eens even wat de voltages doen in windows, als je je systeem idle laat en vervolgens naar volle belasting stoomt. Als de voltages enorm inzakken, lijkt het mij reeel dat de sensors werken en de data goed weergeven.
in windows kijken als in Speedfan? of kan ik het ergens bij systeemeigenschappen ofzo vinden?

Edit: wacht dom.. het gaat erom te kijken of speedfan wel klopt.. dus.. waar kan ik het nog meer vinden? andere programmatjes?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 25-02-2010 15:54 ]

• M2M

M2M

medicijnman

ja, dus in speedfan kijken of de voltages inzakken als je het systeem belast.

-_-

Topicstarter
Orthos staat nu ondertussen alweer 3 uur en 7 minuten aan om small FFTs - stress CPU, maar de voltages blijven zoals eerst, dus 8.70V als enige die teveel afwijkt.

Ik ga even mijn geluidskaart eruit halen en kijken wat er dan gebeurt. Als het goed is zou hij zonder geluidskaart 12V moeten zijn toch?

Edit: het maakt niks uit of mijn geluidskaart er wel of niet in zit.

Wat kan het nog meer zijn?!

hallo? leeft het hier nog? Of ben ik nu te ongeduldig? O-)

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 303153 op 27-02-2010 20:27 ]

Pagina: 1