Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ
Als ik op de pfSense site kijk en daar bij de features rondsnuffel kom ik het volgende tegen:
Wat verder snuffelend kom ik bij de tutorials uit waar ik eentje vind over Dual Wan Routing wat lijkt op wat jij wilt gaan doen. Een ander artikel wat ik tegen kom is de volgende: Multi-WAN Howto. Had je die dingen al eens doorgenomen? Welke zaken heb je zelf zoal gevonden en proberen te volgen? Welke zaken begrijp je niet?
Er staat ook nog inbound load balancing maar dat is voor load balancing van servers achter de firewall zelf waar je normaliter een loadbalancer voor zou gebruiken zoals tweakers.net dat ook doet.Outbound Load Balancing
Outbound load balancing is used with multiple WAN connections to provide load balancing and failover capabilities. Traffic is directed to the desired gateway or load balancing pool on a per-firewall rule basis.
Wat verder snuffelend kom ik bij de tutorials uit waar ik eentje vind over Dual Wan Routing wat lijkt op wat jij wilt gaan doen. Een ander artikel wat ik tegen kom is de volgende: Multi-WAN Howto. Had je die dingen al eens doorgenomen? Welke zaken heb je zelf zoal gevonden en proberen te volgen? Welke zaken begrijp je niet?
Ja, die Multi-WAN Howto heb ik al doorgenomen, en dat is ook allemaal wel duidelijk.
Had zelf deze Howto gevonden: http://doc.pfsense.org/index.php/Multi_WAN_/_Load_Balancing
Maar ik zoek een mogelijkheid om voor downloads prioriteit aan die 20 Mb lijn te geven,
en voor uploads prioriteit aan de lijn met 4 Mb up.
Weet niet of dit mogelijk is, vandaar ook dit topic
Had zelf deze Howto gevonden: http://doc.pfsense.org/index.php/Multi_WAN_/_Load_Balancing
Maar ik zoek een mogelijkheid om voor downloads prioriteit aan die 20 Mb lijn te geven,
en voor uploads prioriteit aan de lijn met 4 Mb up.
Weet niet of dit mogelijk is, vandaar ook dit topic
[ Voor 13% gewijzigd door bartaa op 25-02-2010 02:11 . Reden: typo ]
Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ
Dat is momenteel niet mogelijk. Je kan het zo instellen dat bv. bepaalde traffiek (lees: destination tcp/6881, bittorrent) loopt default over lijn A. HTTP traffiek laat je dan bv. over de andere lopen of load balanced zichzelf wel lekker. Wat je wilt gaat enkel werken als je provider het toelaat om met gespoofde IP addressen replies te versturen, wat waarschijnlijk niet is.
Voorbeeld :
incoming request op uw pfsense vanaf internet over download lijn (toevallig de juiste)
wordt beantwoord op de andere upstream lijn met een ander IP.
de receiver dumpt de reply omdat de zender niet overeenkomt met de ontvanger van zijn request.
Voorbeeld :
incoming request op uw pfsense vanaf internet over download lijn (toevallig de juiste)
wordt beantwoord op de andere upstream lijn met een ander IP.
de receiver dumpt de reply omdat de zender niet overeenkomt met de ontvanger van zijn request.
[ Voor 47% gewijzigd door analog_ op 25-02-2010 01:55 ]
Als je downloads van een bepaald protocol gebruik maken zoals bittorrent dan kan dat wel omdat je, zoals Mr.SiS al uitlegd, dat kunt koppelen aan een specifieke WAN connectie. Echter is het hierbij wel zo dat al het bittorrent verkeer dan over die WAN connectie gaat (dus zowel up als down). Wellicht dat je middels QoS nog wat zou kunnen doen (je geeft namelijk aan om prioriteit te geven).