Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Hoi iedereen,

Ik ben bezig met het opzetten van een complete hardware configuratie voor de hosting van een aantal websites. De bedoeling is dat de servers co-located in een rack komen te hangen bij een partij als bijvoorbeeld LeaseWeb.

Wat betreft de server-configuraties ben ik er inmiddels uit, wat echter nog rest is de netwerk-configuratie. Ik ben niet erg bekend met het opzetten van co-located hosting en weet dus niet precies wat de gangbare normen zijn. Ik neem voor het gemak even aan dat er één fiber uplink is met een snelheid van 100 Mbit die via een switch wordt verbonden aan de verschillende servers. Tot zover zit ik volgens mij goed.

Wat ik niet duidelijk kan krijgen is welke type switches geschikt zijn voor een dergelijke rol. Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar het soort hardware dat Tweakers.net hier voor gebruikt zoals hier omschreven http://tweakers.net/revie...-punt-net-serverpark.html . Daar wordt gesproken over de HP ProCurve 2824 . Dit is een switch in een redelijk prijzig segment. Is een switch van Dell zoals de PowerConnect 3524 ook geschikt: http://configure2.euro.de...3524&s=bsd&sbc=pwcnt_3524 ? Wat verklaart het prijs verschil met bijvoorbeeld de HP ProCurve 2824? In het algemeen is mijn vraag: Wat zijn de aandachtspunten bij het aanschaffen van een switch voor co-located hosting?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies! :)

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

IEF

Why so serious?

Je gaat er voor het gemak vanuit dat je een fiber-uplink krijgt?

Dat is niet erg gangbaar voor 'simpele' co-location hoor.
Voor zover ik weet moet je al flink wat dataverkeer afnemen bij Leaseweb voordat het overwogen wordt, met bijbetaling uiteraard.

Maar, afgezien daarvan, wat heb je zelf al gezocht/gevonden? Wat zijn je exacte eisen?
Het feit dat het een switch is die in co-location komt te hangen zegt an sich niets.
Denk over dingen na als: wat wil ik met de switch gaan doen? wil ik verschillende netwerken? gescheiden? etc.

Wij gaan je natuurlijk niet alles voorkauwen, we verwachten dat je zelf onderzoek doet en op zijn minst
met een paar redelijke eisen komt.

Verder, move naar Netwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door IEF op 24-02-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

G F0rce 1 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:28:
Hoi iedereen,

Ik ben bezig met het opzetten van een complete hardware configuratie voor de hosting van een aantal websites. De bedoeling is dat de servers co-located in een rack komen te hangen bij een partij als bijvoorbeeld LeaseWeb.

Wat betreft de server-configuraties ben ik er inmiddels uit, wat echter nog rest is de netwerk-configuratie. Ik ben niet erg bekend met het opzetten van co-located hosting en weet dus niet precies wat de gangbare normen zijn. Ik neem voor het gemak even aan dat er één fiber uplink is met een snelheid van 100 Mbit die via een switch wordt verbonden aan de verschillende servers. Tot zover zit ik volgens mij goed.
Wat neem je af bij LeaseWeb? Een half of heel rack? In dat geval krijg je daar inderdaad een dubbele glasvezelverbinding bij. Overigens wordt 100mbit over fiber eigenlijk nooit meer toegepast, dus da's een 1000BASE-SX verbinding.

Voor layer 2 is elke HP switch boven de 1800 met SFP poortjes eigenlijk al geschikt. De 1800 zou ik afraden omdat dat meer een entry-level kantoorswitch is. (Op zich een prima ding, maar voor een colo switch wil je een console hebben en dergelijke.) Verder is 't afhankelijk van wat je wilt en nodig hebt. Als 100mbit naar je servers genoeg is heb je geen 2824 nodig, die doet op alle poorten gigabit. In dat geval zou ik naar een 2610-24 kijken. Daarmee krijg je 24 10/100 poorten, twee gigabit poorten én twee SFP slots (ja, apart van elkaar, dus niet shared. Ik heb er zoeen op kantoor met PoE en daar kwam ik pas achter toen ik 'm installeerde.) Ik heb op dit moment in m'n colo de voorloper van dat apparaat, de 2626 en daar ben ik erg tevreden over. Ik vervang 'm binnenkort door een Juniper EX2200 maar dat is omdat 'ie vol zit en niet omdat 'ie kapot is ofzo.

Een 2610-24 is voor iets van 300 euro te krijgen. Twee SFP'tjes erbij en je zit aan een 700 a 800 euro ofzo.

Als je wel gigabit naar je servers wilt, heb je aan een 2810 op zich genoeg. Da's bijna hetzelfde als een 2824, maar dan zonder Layer 3 functionaliteit. Die zijn wel wat duurder dan 2610's natuurlijk.

Wil je ook (fatsoenlijke) Layer 3 erbij, en gigabit, dan mag je diep in de buidel tasten.
Wat ik niet duidelijk kan krijgen is welke type switches geschikt zijn voor een dergelijke rol. Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar het soort hardware dat Tweakers.net hier voor gebruikt zoals hier omschreven http://tweakers.net/revie...-punt-net-serverpark.html . Daar wordt gesproken over de HP ProCurve 2824 . Dit is een switch in een redelijk prijzig segment. Is een switch van Dell zoals de PowerConnect 3524 ook geschikt: http://configure2.euro.de...3524&s=bsd&sbc=pwcnt_3524 ? Wat verklaart het prijs verschil met bijvoorbeeld de HP ProCurve 2824? In het algemeen is mijn vraag: Wat zijn de aandachtspunten bij het aanschaffen van een switch voor co-located hosting?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies! :)
In principe is alles wat switcht en een SFP of GBIC poort heeft 'geschikt' om je ding mee te doen. Maar op 't moment dat je een wat hoger gebruik hebt, merk je al snel dat die goedkopere apparaten niet meer zo goed volstaan. Die hebben dan niet genoeg buffers, lopen vast omdat ze te warm worden, etc. In geval van goedkopere L3 switches (2610 valt hieronder*) hebben ze maar weinig ruimte voor unicast routes, etc. Mijn ervaring is dat je beter een keer even wat meer betaalt voor een fatsoenlijk apparaat dan dat je gaat zitten klooien met iets goedkoops en daar dan allerlei problemen mee ondervindt.

*) Geen last van als je niet routeert met 't ding.

Overigens, ik meen dat T.net inmiddels 2900's gebruikt omdat ze tussen twee racks graag 10gigE willen praten en de 2800's gaan niet verder dan gigE.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.